Nieuwe kat (4mnd) bij oude kat (2 jr)

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
MarjoleinSinyenNola
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2023 23:38

Nieuwe kat (4mnd) bij oude kat (2 jr)

Bericht door MarjoleinSinyenNola »

Lieve mensen,

Ik hoor graag jullie mening. Wij hebben Siniy. Siniy is bij ons sinds ze 9 weken is en is inmiddels bijna 2. Sinds kort hebben we Nola. Nola hebben we sinds ze 11 weken is. En inmiddels is ze bijna 4 weken.



Nola is nu 3 weken bij ons. Bij aankomst is zij direct naar haar eigen kamertje gegaan. Kamer ontbrak aan niets. Siniy kon rustig aan de geur van een nieuwe kat wennen. En dat was ook wel even nodig. Ze is van zichzelf bang aangelegd. Als ze op de overloop van de kamer van Nola was... dan was ze erg op haar hoede en schrok ze snel. Als ze er even bleef en rustig was beloonde we haar met wat lekkers. Hier hadden we wel even de tijd voor nodig.



Na een aantal dagen hebben we de deur wat open gedaan zodat ze elkaar konden zien/beter ruiken. Ook weer bij rustig gedrag beide beloond. Nola had er allemaal niet zo erg in. Voor Siniy moest het op een rustig tempo.

Ongeveer 1,5 week na aankomst Nola gingen we met haar op de overloop spelen en kon Siniy rustig vanaf de trap kijken. Die keek haar ogen uit. Nola had bijna weer niets in de gaten.. wilde alleen maar spelenm geen oog voor Siniy.

Volgende stap was dat Siniy geïnteresseerd de trap af kwam. Toen had Nola ook interesse voor Siniy. Maar die probeerde we te vermaken. Ook hier weer. Bij goed gedrag, wat lekkers.

Het bij elkaar zijn hebben we opgebouwd... 1 minuut... 2... 5... terug naar 1... 2... 5... 10.. 15..20.. en inmiddels 45 min a uurtje. Paar keer per dag.

Maarrrrr nu heb ik ze net uit elkaar gehaald omdat ik er zelf gewoon stress van krijg.... mijn onzekerheid over of het nu goed gaat of niet.

Wat ik zie: ze dagen elkaar uit en rennen dan achter elkaar aan (lijkt me opzich oke... wedekerigheid). Dit is wel echt 80% van wat ze doen als ze samen zijn. En ik denk dat Siniy meer/langer achter Nola aan rent. Nola doet dat anders om iets rustiger/tactischer. Vandaag hebben ze ook wel even een moment rustig, ieder op een eigen stoel gelegen. Ik zie ook dat die kleine Nola soms erg schrikt... omdat ze Siniy dan wel uitgedaagd heeft maar die al rennend toch best groot er uit ziet. Soms legt ze haar oortjes plat en sist ze, soms gaat ze op haar zij/ruggetje liggen als het haar te veel wordt. En vaak verstopt ze zich onder een kast... maar daaronder draait ze zich dan weer om... en gaat ze Siniy proberen aan te tikken. Ze gaat dus wel weer uitdagen... heel af en toe zie ik kort een dik staartje. En ook dan gaat ze erna zelf weer uitdagen...Siniy, die zie ik af en toe (naar mijn mening) harde petsen geven. Ik zie geen nagels uit (maar het gaat allemaal ook heel snel). Ik heb haar nu in de voorgaande dagen (met meerdere contact momenten) 2 x kort horen grommen. Aan de andere kant... toen ik ze gister avond uit elkaar deed... toen werd ze een beetje chaggie... ging ze geïrriteerd rondrennen.... en toen we gingen tandenpoetsen... ging ze zitten mauwen voor de deur van Nola dr kamertje, omdat ze die kamer in wilde... overigens altijd als ze Nola naar beneden hoort gaan... komt ze kijken als ze kan... Ik heb 1x bij haar een dikke staart gezien. Toen rustig het contactmoment verbroken.

Overigens... soms als ik denk (dat was net even te hard/ruw) laat ik het gaan als ze daarna gewoon weer door gaan... maar als het een paar keer is... of net even te veel dan haal ik ze uit elkaar... even weer de rust terug. En afwisselend mag de ene dan bij mij blijven... en dan de ander. Net wie het minst contact uren met ons gehad heeft.

Tot slot... Nola kan in het bijzijn van Siniy meer voor zichzelf doen dan anders om. Siniy let wel echt bijna de hele tijd op Nola. Als ze vandaag dan rustig een tukje doen, ieder op zn eigen stoel. Dan is Nola ber in dromenland... en Siniy ligt wel opgekrult... kaar oogjes gaan regelmatig open als ze maar iets hoort.

Naja ik twijfel gewoon heel erg of we het goed doen.... tips zijn altijd welkom.
Sannie1980
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 feb 2023 16:29

Re: Nieuwe kat (4mnd) bij oude kat (2 jr)

Bericht door Sannie1980 »

Hoii spannend he zo'n fase met de katten.
Ik heb hetzelfde, onze kater van 9 jaar heeft sinds een week een vriendinnetje van 8 weken :lol: alhoewel hij het wat minder vind nog.. heb net ook iets op het forum gezet
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nieuwe kat (4mnd) bij oude kat (2 jr)

Bericht door cerna »

Ik zie dat niemand in dit topic gereageerd heeft.
Sorry, soms worden topics over het hoofd gezien.

Ik heb je verhaal gelezen en ik vind dat het geweldig gaat tussen Siniy en Nola. Gewoon normaal kattengedrag.
En ik vroeg me af - mocht je hier nog inloggen - hoe het nu gaat?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Plaats reactie