Huidallergie niet onder controle

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Loyke222
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2017 15:29

Huidallergie niet onder controle

Bericht door Loyke222 »

Hoi allemaal,

Romy is een kat van 9 jaar oud. Sinds haar 3e levensjaar heeft ze last van een huidallergie. Dit uit zich in likken en krabben, wat wonden veroorzaakt.

We hebben vanalles geprobeerd. Verschillende diëten, maar helaas hielp dit niet. Ze krijgt toch hypoallergene brokken (Hills z/d) voor de zekerheid. Verder kunnen we niks voor haar betekenen om de oorzaak weg te nemen.

De allergie was altijd goed onder controle te houden met medicatie: cyclavance. Af en toe hielp dit niet en kreeg ze een prednison injectie erbij. Ene periode ging het beter dan de andere. Ook een tijdje 'apoquel' geprobeerd, maar helaas ging dit maar twee weken goed totdat de ellende weer begon.

Op dit moment heeft ze onlangs weer een prednison injectie gekregen en krijgt ze daarnaast nog steeds dagelijks cyclavance, maar helaas blijft ze wondjes houden. We behandelen deze met crème van de dierenarts.

Romy lijkt niet heel vrolijk. Ze is altijd al wat schuwer geweest, maar ik merk dat dit steeds meer begint te worden. Het is nu zelfs zo dat ze niet meer op de kattenbak gaat als ze haar behoefte moet doen. We hebben de kattenbakken iets beter door het huis verdeeld om te kijken of dit effect gaat hebben.

Ik vind het zo'n lastige situatie, want ik wil het beste voor haar. Ergens ben ik ook bang dat ze nierproblemen/diabetes gaat krijgen door alle medicatie, maar ja wat moeten we anders?

We zijn al bij verschillende dierenartsen geweest, maar tot nu toe helaas geen resultaat. Is er iemand hier met nog tips/adviezen? Dan hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Huidallergie niet onder controle

Bericht door Synemios »

Op hills z/d en vele andere hypoallergeen voer blijven ze hier ook reageren, welk hypoallergeen voer heb je al geprobeerd?

Ik geef nu voer van virbac de a1 (insect) maar de a2 is hypoallergeen met zalm en die schijnt ook goed te werken voor veel katten.
Verder heeft trovet een uitgebreide lijn met hypoallergeen voer.

Ik zou dan een diersoort kiezen wat echt nog nooit gegeten is.

Als dit allemaal echt niet helpt is het enige andere advies wat ik kan geven een doorverwijzing naar een echte dermatoloog vragen.

Misschien heb je nog iets aan deze link:

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eli ... esmetting/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ollie28
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2023 19:02

Re: Huidallergie niet onder controle

Bericht door Ollie28 »

Hi allemaal,
Ik weet niet of ik op de juiste plek deze vraag zet, maar ik begrijp nog niet zoveel van deze forum.
Ik ben helemaal niet van de forums maar ik ben ten einde raad.
Mijn poes van 1 jaar heeft een maand na haar sterilisatie een wondje boven haar oog gekregen. Het werd steeds erger dus moest ik een kapje op doen. Ik ben meerdere keren naar de dierenarts geweest en ze heeft een prednison prik gehad en tabletjes voor een aantal weken. Dit hielp niet.
Toen heeft ze weer een prednison prik gekregen en weer tabletjes en de kap nog om en heeft ze DD voedsel gekregen. Na zo’n 3/4 maanden was het heel kort weg en leek het onder controle. Toen heb ik ZD voedsel gegeven omdat de DD op was en we ook ZD hadden mee gekregen. Opeens begon het wondje weer en voor ik het wist moest de kap om.
Daarbij is 11 augustus ook nog geopereerd aan haar knie en sinds dien loop het uit de hand. Na de operatie had ze pus en een waterig oog. Ik heb uit zorg en wanhoop een crème bij de dierenarts gehaald omdat de dermatologen helemaal vol zitten. Het rotte is, dat ze nu weet dat ze haar kapje kan schuren tegen de grond en daardoor alsnog haar wondje kan krabben en open halen. Heeft iemand een alternatief voor dat kapje of dit ook mee gemaakt? Ik weet niet meer wat ik moet doen en het wordt elke dag erger.
Laatst gewijzigd door Ollie28 op 23 aug 2023 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Huidallergie niet onder controle

Bericht door Synemios »

Ik zou sowieso kijken of het beter gaat als je terug gaat naar de D/D omdat het daar goed mee ging.
Wat de kap betreft, wij gebruiken deze kragen.

https://www.kalpet.nl/kalpet-kraag-katten/

Is er goed naar het oogje gekeken?
Want als er pus uitkomt moet dat wel onderzocht worden door een dierenarts.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Huidallergie niet onder controle

Bericht door TessaB »

@Loyke222 als ik het goed lees, weet je niet precies waar de allergr'ie vandaag komt, toch? Onze kater heeft dat ook, maar niet in dezelfde mate. Hij krabt ook vaak en met periodes is hij soms wat stukken vacht kwijt. De dierenarts gaf bij ons 2 opties:
* cortisone = het immuunsysteem onderdrukken, waardoor het jeuken zou verminderen. Dit hebben we niet gedaan, omdat hij bijna wekelijks vecht met buurtkatten (en dus grotere kans heeft om ziektes over te nemen)
* atopica: redelijk duur, maar het werkte wel. Jammer genoeg moest hij er na een paar weken van overgeven. Dierenarts wou toen pilletjes voor de maag geven, maar dat zagen we niet zitten. We zijn er dus na een paar weken mee gestopt, maar het werkte wel.
Misschien zit daar een optie tussen?

@Ollie28 onze kater is recent geopereerd en de wonde wou ook niet genezen (heeft 24 dagen geduurd ipv de voorziene 10 dagen). Uit pure wanhoop zijn we honingzalf gaan halen. Dat leek de wonde sneller te doen genezen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat we hem een petshirt hebben moeten aandoen omdat hij er niet afbleef. Dat kan je natuurlijk niet doen bij een wonde aan het oog... Je kan de honingzalf eventueel proberen in de hoop dat de wonde sneller geneest?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Huidallergie niet onder controle

Bericht door Synemios »

@Loyke222 Er is trouwens ook nog de optie om te kijken of histacalmine werkt, ( moet wel via de dierenarts) maar dat is dan meer voor katten die reageren op stofjes vanuit de omgeving ( pollen, huisstofmijt etc)
Bij Lizzy werkt het, bij Luna weer niet dus dat is een kwestie van uitproberen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ollie28
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2023 19:02

Re: Huidallergie niet onder controle

Bericht door Ollie28 »

Hi,

@synemios Ze zat aan de DD toen het slecht ging, toen het beter ging en nu gaat het weer slecht. Ik begreep dat de ZD Nog strenger voedsel is, dus ik ga dat nog een kans geven.
Ik ben denk ik zo’n 4 keer naar de dierenarts geweest en bel regelmatig, maar zij raadde mij aan naar de dermatoloog te gaan omdat zij er niet uit komen. Hier moet ik op wachten..

Er komt geen pus uit, maar het krabt als de malle. Nu schuurt ze dus met haar kap, dus dat werkt niet. Ik zou een foto willen toevoegen, maar ik zie niet hoe.

@TessaB
Ik heb alles geprobeerd. Ook honingzalf Maxabu atopoat crème. Het lijkt beide de wond alleenmaar te hebben verergerd..

Je zou zeggen dat ze met DD of ZD voedsel beter moet worden als het een voedsel allergie is, maar ik twijfel daarover. Het is ook steeds bij 1 oog op dezelfde plek. Waarom komt het dan niet op andere plekken. Ik heb ook een soort gelijk verhaal gelezen en het bleek een tumor te zijn. Heeft iemand daar ervaring mee?

Super bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Huidallergie niet onder controle

Bericht door Synemios »

Ging het nou beter of slechter met de D/D?
Het ging in ieder geval slechter toen je Z/D ging geven begrijp ik uit je verhaal.

Z/D is hypoallergeen maar dan nog kunnen katten reageren.
Mijn katten zijn ook allergisch voor voer en deden het ook op heel veel soorten hypoallergeen slecht.
Als daar een diersoort in zit waar ze niet tegen kunnen en die eiwitten zijn niet klein genoeg voor een specifieke kat dan krijg je nog steeds een reactie.

Daarbij moet je het minstens 6 weken geven voor je überhaupt kunt zeggen of het werkt en niet switchen, ook geen snoepjes of andere dingen geven.

Lees die link eens door daar leggen ze het uit en dat is van een dermatoloog.
IK hoop dat je er snel terecht kunt.

En als het iets anders is moet een beetje dierenarts dat wel weten.
Je zou ook nog een 2nd opinion in een andere praktijk kunnen vragen.

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eli ... esmetting/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ollie28
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2023 19:02

Re: Huidallergie niet onder controle

Bericht door Ollie28 »

Hi Synemios,

Bedankt voor je bericht!
Ja het is heel lastig om er een patroon in te vinden. Het ging met DD voedsel en prednison alsnog weken slecht. Opeens ging het weg, maar toen was de DD voedsel op. Ik had nog ZD omdat we beide zakken mee kregen om te proberen. Tegelijkertijd hadden we haar wat water van een tonijnblik gegeven wat voornamelijk uit water bestond. Achteraf gezien super dom, omdat we verder mega streng waren en geen snoepje hebben gegevenZ Kort daarna ging het weer slecht. Het is dus niet duidelijk of het door de overstap van het voedsel of dat tonijn komt of dat de allergie hoe dan ook soms opspeelt en soms weggaat.

Ik ga dan consequent minimaal 6 weken de ZD geven en kijken of dit iets doet.

Op welk voedsel doet jouw kat het nu goed?
Ik ga de link lezen. Bedankt!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Huidallergie niet onder controle

Bericht door Synemios »

Ik heb er 1 die doet het goed op hypoallergeen met eend, hert etc maar zij krijgt nu multifunction voer van Ryal Canin ivm ook een nierprobleem.

Luna is het grootste probleem die bleef ook op hypoallergeen voer reageren, de D/D daar deed ze het wel goed op maar ze hebben toen de hert vervangen voor eend en daar reageerde ze weer op.

Uiteindelijk doet ze het nu goed op de virbac a1 (insect) en a2 (zalm) ging bij haar ook goed terwijl ze allergisch is voor zalm.
Maar virbac heeft ook nog een andere hypoallergeen en die hebben we nooit geprobeerd.

Trovet heeft weer heel veel keuze qua diersoorten en ze hebben er ook een passend natvoer bij.

Maar let wel even op, als je de Z/D geeft en de klachten verergeren ondanks dat er niets anders gegeten is dan zou ik meteen wat anders proberen.
Dus vermindering van klachten duurt lang, maar verergering is nooit ok.

En Hills veranderd ook bij hypoallergeen regelmatig de samenstelling dus let daar ook op.

Bij trovet kun je ook proefzakjes aanvragen:

https://www.trovet.com/nl/proefverpakking/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ollie28
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2023 19:02

Re: Huidallergie niet onder controle

Bericht door Ollie28 »

Hi Synemios,

Wat een ontzettend goede tips. Wel heel vervelend als ze steeds de samenstelling veranderen en je dat niet weet. Ook een goede tip dat je zegt dat het verbeteren lang duurt maar dat het niet erger moet worden. IK ga dat in gedachte houden.
Hoe wist jij dat ze allergisch was voor zalm? Heb je haar laten testen of heb je allerlei dieeten geprobeerd? Ik heb GEEN idee waar mijn poes nou allergisch voor is. Ik weet ook niet waar ik moet beginnen..
Ik ga eens kijken naar de zakjes! Bedankt!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Huidallergie niet onder controle

Bericht door Synemios »

Bij sommige soorten reageert Luna heel heftig, die gaat binnen een kwartier overgeven.
Bij andere dingen heeft ze vooral last van jeuk.
Heel veel observeren, opschrijven en voer vergelijken.

Testen heeft bij katten weinig zin.
Ik zou beginnen met een voer dat hypoallergeen is en met een diersoort die je nog nooit gegeven hebt.
En kip, rund en vis zijn de meest voorkomende soorten waar katten op reageren.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Huidallergie niet onder controle

Bericht door cerna »

Nu ik hier toch even terug ben, bemoei ik me er ook even mee: ik heb hetzelfde meegemaakt met een kat die een klein wondje achter haar oor had. Ook zalf gekregen en het werd alleen maar erger. Prednisonprik hielp niets.
Ik heb toen de krabpoot laten verbinden en dit moest zo om de week ververst worden ivm smet. Gelukkig probeerde Amber het verband niet los te trekken, maar ze vond het wel hinderlijk (maar dat is een kap ook). ER zijn toen ook biopten genomen van het wondje om te kijken wat de oorzaak was, maar die is helaas niet gevonden.
Na 6 weken zat alles weer keurig dicht (Amber was toen 'al' tien dus dan duurt zoiets langer dan bij een jonge kat).

En toen werd het spannend: zou ze opnieuw gaan krabben? Maar dat deed ze gelukkig niet, de hele dag bleef ze ervan af. 's Avonds als beloning een paar stukjes verse kipfilet gegeven en nog geen kwartier later begon ze weer te krabben en begon de ellende opnieuw. Sinds die tijd nooit meer kip gegeven (wel uit blik en dat ging goed) en het is nooit meer teruggekomen.

Je zou dus kunnen kijken of je met het verbinden van de poot (moet de dierenarts doen) het probleem van de kap kunt oplossen.
En wanneer prednison niet werkt is, mij verteld door de dierenarts, het een omgevingsallergie en heeft aangepast voedsel geen enkele zin.
Mijn jongste (ook 1 jaar) krabde zich ook en ik - lang verhaal kort - ben Xie Tang gaan geven van de Huisdierendokter. Omdat ze niet echt mee wilde werken ben ik eerst gaan oefenen met een halve pil per dag en al na 3 dagen stopte het krabben bijna volledig.
Toen het ingeven wat gemakkelijker ging ben ik op de voorgeschreven dosis gaan zitten en toen stopte het helemaal (een enkele keer krabt ze zich nog wel, maar dat doet iedere kat en ik ook :smile: ).
Ze zit nu al maanden op een halve dosis en het krabben blijft weg.
Ik ben enthousiast!
https://www.huisdierendokter.nl/xie-tang.html
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Huidallergie niet onder controle

Bericht door Synemios »

Als een kat prednison krijgt met daarbij nog steeds voer of andere dingen waar allergisch op gereageerd wordt dan helpt dat niet.

En nee uiteraard helpt ander voer niet als het gaat om een allergie vanuit de omgeving.
Dat zijn 2 verschillende dingen.

Maar je moet eerst uitzoeken of het voer is of omgeving en soms is er sprake van beiden.

Wij hebben xie-tang ook geprobeerd.
Je hebt ook nog resilium dat wordt door de "huisdierendokter" geadviseerd bij voedselallergie maar met beide middeltjes hebben wij hier geen verandering gemerkt.
Luna ging er van overgeven.
Lizzy ging er niet van overgeven maar er was ook geen verbetering.

Helaas plaatst de huisdierendokter amper negatieve reacties, dus vandaar dat ik ook reageer.

Lizzy reageert wel goed op histacalmine als het om pollen etc gaat maar dat moet je via de dierenarts laten bestellen en dat helpt niet als het om een voedselallergie gaat,
Bij Luna helpt dat ook niet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Huidallergie niet onder controle

Bericht door cerna »

Omdat het nu weer wat kouder wordt en de katten minder naar buiten gaan, had ik net na ons avondeten de speeltunnel tevoorschijn gehaald.
Yarah was onmiddellijk enthousiast, vloog er doorheen en verstopte zich in de tunnel.

Een uur later komt ze naar boven gerend (woonkamer is boven) en begint zich te krabben en te likken. Piept daarbij en hijgt. Is helemaal van slag.
Ik heb haar op tafel gezet om te kijken of ik iets van een vlo kon ontdekken, maar niets. Toen zag ik wel een schaafwondje tussen haar schouderbladen en de haren waren verdwenen.
Ik had haar een half uur daarvoor nog geborsteld en toen was er niets te zien dus dat moet opeens zijn ontstaan doordat ze zich hevig gekrabd heeft.

Yarah zit nog maar op een kwart dosering Xie Tang en daarom heb ik haar gelijk een halve pil (600 mg) gegeven.
Na een uurtje merkte ik dat de jeuk minder werd en dat het alleen nog met vlagen kwam en dan ging ze zich weer heftig likken op de schouderbladen.
Op dit moment is ze weer rustig en morgen ga ik de dosering Xie Tang weer wat opvoeren (2x een kwart tabletje van 300 mg is toch het beste), maar ik vraag me toch af wat het geweest kan zijn?

De speeltunnel is de enige verandering in huis en daar heeft ze een tijd ingelegen.
We weten niet welke allergie Yarah heeft (geen voedselallergie in ieder geval), maar wanneer het een huisstofmijtallergie is, zou de tunnel dan de oorzaak kunnen zijn?
We hebben hem in ieder geval terug naar de berging gebracht.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Plaats reactie