Kat blijft niet zitten om te aaien

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Kat blijft niet zitten om te aaien

Bericht door Spectral »

Hey,

ik heb sinds vele jaren terug aan kitten in huis gehaald. Na een week lijkt ze al goed gewend te zijn.
Hij eet goed, gaat altijd netjes in de kattenbak, is met momenten heel speels, en kan ook heel aanhankelijk zijn.

wat ik echter met mijn vroegere kittens nooit heb meegemaakt is dat hij echt niet blijft zitten tijdens het aaien.
Hij komt altijd zelf af, en komt met zijn lichaam/kop tegen mijn benen wrijven. En als ik mijn hand uitsteek komt hij zelf kopjes geven aan mijn hand. Maar als ik hem aai loopt hij onder mijn hand door en gaat achter mij liggen. Als ik me draai om hem daar te aaien, laat hij dat 1 keer toe, staat recht en gaat weer ergens anders liggen.
Als ik even wacht en niet achter hem aanga komt hij zelf terug en geeft zelf een kopje aan mijn hand wederom, maar als ik hem dan aai loopt hij weer weg. Hij heeft een paar vaste plekjes waar hij vaak gaat liggen (tegen de kast, tegen de deur, en achter mij, eender waar ik sta).

Mijn oplossing leek dan hem te pakken, om zo makkelijker te aaien, maar ook lijkt hij niet helemaal te apprecieren. Je voelt dat hij een beetje onwennig is, en het spinnen wordt direct een beetje minder luid, maar hij probeert niet te koste van alles te ontsnappen, hij blijft wel liggen, al lijkt het met gezonde tegenzin te zijn

en laatste vraag, ik heb er 2 krabpalen met holletjes voor gekocht, en een mandje. De allereerste dag lag hij bijna telkens ik passeerde in dat holletje, maar nu nooit meer. En van de mand is hij al helemaal allergisch, gaat er zelf nooit in, en als ik hem er in zet springt hij er onmiddelijk weer uit. Hij verkiest de grond en de voetmat.
Kan ik hem stimuleren om toch het mandje te gebruiken op 1 of andere manier?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat blijft niet zitten om te aaien

Bericht door Rik »

Welkom op het forum met je kitten.

En oei... ;) Ik denk dat je nog veel moet leren hoe je je kitten moet 'lezen' ;)

Sowieso is het zo dat een kitten vaak niet zit te wachten om geaaid te worden. Dat geeft hij ook duidelijk aan om, wanneer hij wel even ligt, weer op te staan en weg te lopen zodra jij hem gaat aaien. Misschien moet hij het nog leren om dat lekker te vinden en komt het nog maar het kan ook zeker zo zijn dat hij dat nooit lekker zal vinden. Het door blijven gaan kan dan ook jullie onderlinge band schaden.

Het kopjes geven en aan de benen wrijven is ook zeker geen uitnodiging om geaaid te worden. Dat is hoofdzakelijk een methode om tevredenheid uit te stralen en het belangrijkste, om geuren af te geven. Meestal laten ze dan wel een aai toe (hoewel ik een kat kende die dan gelijk omdraaide en een klap gaf) maar het is dus zeker geen uitnodiging van "aai mij". Doe dat dus ook niet. Je kunt dan beter je hand aanbieden en je kitten zichzelf laten aaien langs jouw hand.

Ook een misverstand... over de rug aaien is voor veel katten geen pretje. Het kan ook gauw leiden tot overstimulatie (waarna ze in een jachtstand springen). Je kunt beter beginnen met onder de kin kriebelen of op het kopje. Laat de kat dan het werk doen en kijken hoe ver je kunt gaan (een beetje kriebelen op de zij e.d.). Ga je te ver (zoals bij jou met het aaien), hou dan op, want je bent te ver gegaan.

Probeer dingen waarbij je merkt dat hij dat niet wil te voorkomen. Laat je kitten zelf naar jou komen om te kroelen e.d. En als hij op schoot ligt, niet gelijk vol aaien. Lekker laten liggen. Je kunt dan wat op en onder het hoofd kriebelen en kijken of hij om meer vraagt, maar als je meer doet heb je straks kans dat hij niet meer op schoot komt liggen.

Wat betreft de holletjes, krabpalen en mandjes. Katten hebben zo altijd hun eigen willetje met betrekking tot waar ze willen liggen. Ze liggen ook vaak weken aaneen op een bepaalde plek om vervolgens een andere plek te kiezen. Zorg dus voor genoeg plekken. Ook rustige plekken waar niet elke keer iemand langs loopt. Dwingen op een bepaalde plek lukt niet. Je kunt er wel wat snoepjes (of catnip) in gooien maar daar trappen ze lang niet altijd in. Ze kiezen gewoon hun eigen plek.

Het duurt een tijdje voordat je kat leert kennen en 'lezen'. Forceer niet en doe alles in kleine rustige stapjes (zo bouw je de beste band op). En accepteer als een kat een keer iets niet leuk vind.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Re: Kat blijft niet zitten om te aaien

Bericht door Spectral »

het zou jammer zijn als dit nooit zou komen, een kat die bij je komt liggen en geniet van aaien is eigenlijk iets dat ik bij al mijn kitten gewoon ben in het verleden (een 10-tal), ik dacht dat elke kat dit deed daardoor.

Mijn laatste kat wist perfect in welke kamer ze binnenmocht en welke niet, en zelfs als de deuren openstonden heeft ze daar echt nooit (of toch zo goed als) tegen gezondigd. Ik dacht daardoor dus dat je een kat alles kon leren en laten doen als je ze het maar gewoon maakte. Maar blijkbaar had ik dan gewoon een hyperintelligente en brave kat ofzo :-D
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat blijft niet zitten om te aaien

Bericht door Rik »

Spectral schreef: 20 aug 2023 22:58 het zou jammer zijn als dit nooit zou komen, een kat die bij je komt liggen en geniet van aaien is eigenlijk iets dat ik bij al mijn kitten gewoon ben in het verleden (een 10-tal), ik dacht dat elke kat dit deed daardoor.
Ik heb er hier twee. Een geniet wel van aaien (die kan ik op de rug en buik aaien en ze blijft gewoon liggen). De ander niet. Die kan ik alleen op zijn kop krabbelen maar als die eenmaal lekker ligt dan kan ik wel verder kroelen en als hij dan op zijn rug rolt dan moet ik ook niet gelijk zijn buik gaan aaien maar pak ik de zijkant of zijn rug (waar hij dan op ligt). Zo moet je eigenlijk bij elke kat een beetje leren wat die lekker vindt en vooral wat ie niet lekker vindt :)
Spectral schreef: 20 aug 2023 22:58 Mijn laatste kat wist perfect in welke kamer ze binnenmocht en welke niet, en zelfs als de deuren openstonden heeft ze daar echt nooit (of toch zo goed als) tegen gezondigd. Ik dacht daardoor dus dat je een kat alles kon leren en laten doen als je ze het maar gewoon maakte. Maar blijkbaar had ik dan gewoon een hyperintelligente en brave kat ofzo :-D
Hahaha, ja, een kat wat "leren", dat zal bij een kat niet lukken. Soms lijkt het wel dat je je kat wat aangeleerd hebt, maar neem van mij aan, dat is iets wat de kat dan ook zelf wil. Maar je kunt wel gewoontes aanleren. Alleen zijn er katten die je eerst 1000 keer wat moet zeggen (of wijzen) voordat ze het als gewoon gaan ervaren. En als een kat niet in een kamer mag komen mag je hem daar best uitzetten hoor. Ja mag best een beetje grenzen stellen. Maar je kunt niet verwachten dat als je een kat in een mandje zet, dat ie dan dat mandje als ligplaats gaat gebruiken. Dat is mij in ieder geval nog nooit gelukt :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat blijft niet zitten om te aaien

Bericht door nellebel »

ik heb er ook 2, totaal verschillende. de ene wil alles leren en doet ook trucjes. de ander, wil dat echt niet en hoeft het dus ook niet. de ene houdt enorm van knuffelen en aaien en kriebelen. de ander eigenlijk pas de laatste maanden wat meer (inmiddels 12 jaar oud), voorheen eigenlijk zelden. ze komt best wel op schoot liggen, maar als je dan begint te aaien is ze ook zo weer weg. die wil ook niet opgepakt worden (alleen als een baby en door mij en dan kort) terwijl de ander het liefst de hele dag rondgedragen wordt ,maar dan absoluut niet als een baby op zijn rug maar rechtop tegen je aan.
het zijn bij ons echt 2 uitersten maar allebei zo bijzonder en lief vanwege hun eigen karaktertje. ze zijn wie ze zijn, hun eigen individu en daarom hou ik van katten. geeneen is hetzelfde.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Re: Kat blijft niet zitten om te aaien

Bericht door Spectral »

Rik schreef: 21 aug 2023 00:10 Ik heb er hier twee. Een geniet wel van aaien (die kan ik op de rug en buik aaien en ze blijft gewoon liggen). De ander niet. Die kan ik alleen op zijn kop krabbelen maar als die eenmaal lekker ligt dan kan ik wel verder kroelen en als hij dan op zijn rug rolt dan moet ik ook niet gelijk zijn buik gaan aaien maar pak ik de zijkant of zijn rug (waar hij dan op ligt). Zo moet je eigenlijk bij elke kat een beetje leren wat die lekker vindt en vooral wat ie niet lekker vindt :)
Ja het grappige is dat hij het wel leuk lijkt te vinden, als ik hem 1 of 2 of 3x streel (afhankelijk van hoe lang hij het toelaat voor hij zich verplaatst), dan lijkt hij daar ook wel van te genieten.
Misschien zit hij gewoon te vol energie nog op zijn jeugdige leeftijd? Als ik nu op mijn camera kijk ligt hij het merendeel van de dag gewoon te slapen, maar wanneer ik thuiskom is hij niet moe te krijgen, die rent een hele avond door achter een touwtje of balletje dan. Misschien heeft hij die paar uurtjes dat ik thuisben gewoon geen behoefte aan liggen en geaaid worden op die moment?

Hij is trouwens ook zeer fel aan het hijgen wanneer ik er mee speel. Het is nu wel vrij warm op deze moment in die ruimte aangezien ik de deur daar voorlopig nog niet kan openzetten (heb hem pas 2 weken). Heb dat even gegoogled en blijkbaar is hijgen voor een kat nu niet iets dat heel gebruikelijk is. Ik heb al wel ervaringen gelezen van mensen die dat ook voorhebben en slechts 1x was het een medisch probleem. Ik probeer dan altijd wat kalmer te spelen of zelfs te stoppen, maar de kitten zelf is niet af te stoppen op die moment. AL hijgend blijft hij als een malle achter dat balletje lopen dat hij zelf telkens wegrolt met zijn pootjes.
Plaats reactie