Dierenarts weigerde euthanasie, mag dat zomaar?

Voor vragen die betrekking hebben op dierenartsen(praktijken), het verschil in prijzen/kosten en voor vragen over dierverzekeringen
Eveliene
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2007 18:45

Dierenarts weigerde euthanasie, mag dat zomaar?

Bericht door Eveliene »

Hoi Allemaal,
Vandaag iets meegemaakt wat ik nooit meer wil meemaken!
Mijn kat is ziek, dood ziek en 12jaar. Hij heeft het aan de schildklier, een cyste op de rechter nier (kan ook tumor zijn, is vanaf echo zo beoordeeld)
Kat krijgt schildklier medicatie maar neemt dit slecht. En begint weer met overgeven enz.

Om een beeld te geven van het afgelopen jaar…. Spugen spugen spugen en vaak met bloed. Steeds drong ik aan op een bloedonderzoek steeds werd dat niet gedaan want hij was nog te goed….
Nu een maand geleden begon hij met bloedplassen. Naar de weekend dierenarts en die twijfelde over suikerziekte omdat hij ook zo in gevallen is. Kreeg kuur mee en maandags naar mijn eigen da voor bloedonderzoek. Eindelijk werd er op mijn verzoek een bloedonderzoek gedaan. Schildklier waarden waren veel te hoog dus start met medicatie.
Nu na 3 weken weer overgeven met bloed. Hij ligt alleen maar en eet zeer slecht, wat hij eet spuugt hij weer uit.
Pillen zijn een marteling en al die tijd dat gekwakkel met bloed overgeven of plassen…. Ik vond het genoeg.
Dierenarts gebeld dat ik vind dat het genoeg is geweest, dit kan niet meer zo doorgaan.

De dierenarts stelde van alles voor, voeding (kan niet zit al op dieetvoer) prednison (kan niet slikt slecht pillen met schuim op de bek tot gevolg)
Dit is voor hem niet meer katwaardig.
Afijn dierenarts ging toch overleggen…. En na 20 mij kreeg ik te horen dat zij geen euthanasie ging doen, dat ik herplaatsing kon overwegen.
Ik was boos! Na het woord herplaatsing heb ik de kat gepakt en in de mand terug gedaan, ben naar de balie gelopen en heb gezegd dat ik wilde betalen en hier nooit meer kom.
Dat ik de hele dag en nacht heb afgewogen of ik hem wel of niet moest laten gaan, de moeilijke keuze maak en dat te horen krijg dat ik hem niet mag laten gaan en kan laten herplaatsen.
Ik ben al jaren in de weer met zijn gezondheid en het is gewoon genoeg geweest.

De assistente kent mij ook al zolang ik er kom, dik 20 jaar. Zij heeft nog met de dierenarts gebeld waar de andere dierenarts overleg mee had gehad.
Zij weet dat ik niet zomaar deze beslissing zou nemen.
De dierenarts die aan de telefoon was wil denkt graag maandag nog zien voordat hij euthanasie krijgt.
Voor nu heeft hij antibraakmiddel gehad zodat hij in ieder geval geen bloed / eten meer overgeeft.
Hij verstopt zich in hoekjes en doet niks anders dan liggen. ( erg katwaardig bestaan)

Kan ik het over deze gang van zaken een klacht beginnen?
Of mag een dierenarts euthanasie zomaar weigeren als het om een dood zieke kat van 12 gaat met de opmerking, je kunt hem herplaatsen…. Alsof ik niet voor mijn kat zorg.

Ik geef niet voor niks 500,- uit aan bloedonderzoeken, echo en medicatie. Als het had gewerkt enz had ik echt wel doorgezet, maar de koek is gewoon op bij de kat.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dierenarts weigerde euthanasie, mag dat zomaar?

Bericht door Rik »

Verdrietig dat hij er zo slecht aan toe is.

Wat betreft de dierenarts, daar kunnen we kort over zijn.
Ja, een dierenarts hoeft niet mee te werken aan euthanasie als hij of zij vindt dat dit nog niet aan de orde is. U bent dan vrij om een andere dierenarts te zoeken die uw verzoek wel wil inwilligen. Neem de argumenten van uw dierenarts wel serieus: wellicht is er voor uw dier een andere oplossing mogelijk.
https://www.licg.nl/euthanasie/

Over het feit dat hij niet mee wil werken kun je dus geen zaak aangespannen. Wel misschien over de omstandigheden maar daar zie ik, hoe erg ook, weinig kans voor.

Sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Eveliene
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2007 18:45

Re: Dierenarts weigerde euthanasie, mag dat zomaar?

Bericht door Eveliene »

Bedankt Rik voor je reactie.

Ik ben nog nooit zo boos en verdrietig geweest. Gister de hele dag en nacht gedacht dat het de laatste zou zijn.
Het was nog een jonge dierenarts die pas in de praktijk werkt, wellicht durfde zij vanuit haar professionele oog en opties geen knoop door te hakken.
De dierenarts die hem maandag gaat beoordelen werkt er al wel jaren en kent mij als persoon. Ik doe echt niet zomaar mijn beesten weg en laat ze al helemaal niet zomaar inslapen. Die beslissing gaat natuurlijk niet over 1 nacht ijs, en nu ik eindelijk na bijna 4 jaar ( toen begon de eerste spugen met bloed) avontuur een diagnose heb.
Wat mij nog het meeste raakt is het feit dat zij noemde dat ik hem zou kunnen herplaatsen. Het klinkt alsof ik onder alle kosten uit wil maar dat is het zeker niet anders had ik er nu nooit al 500,- aan uitgegeven. En alsof hij dan wel pillen gaat slikken zonder schuim op de bek, overgeven enz. Ik wikkel hem nu 2 keer per dag helemaal in een handdoek om het erin te krijgen en vervolgens kotst hij het na 15 min allemaal weer uit.
Jammer dat ik qua weigering niks kan beginnen.
Wat ik nu doe is foto’s en filmpjes maken over hoe “fantastisch” zijn leven nog is.
Ik vind het zo zielig dat hij zeker nog tot maandag zo moet door leven.

Als meer mensen ervaring hebben met het weigeren van euthanasie hoor ik ze graag!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dierenarts weigerde euthanasie, mag dat zomaar?

Bericht door Rik »

Als je de andere dierenarts beter kent en die is van dezelfde praktijk dan kun je dit natuurlijk wel met hem bespreken. Je kunt hem ook duidelijk maken dat je ook absoluut niet te spreken bent over het feit dat dit nu zoveel dagen langer duurt.

Mijn advies is dan wel om even van te voren alles wat je wilt bespreken (en hoe) even op papier te zetten. Dan wordt je tijdens zo'n gesprek ook minder makkelijk overrompeld.

Het is zeker iets wat die andere dierenarts moet weten over een nieuwe onervaren collega. Niet als 'beschuldiging' maar als leermoment binnen de praktijk.

Nogmaals sterkte en succes.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Eveliene
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2007 18:45

Re: Dierenarts weigerde euthanasie, mag dat zomaar?

Bericht door Eveliene »

Bedankt!
Ja die nieuwe dierenarts had met haar overlegd, zij was in een andere praktijk aan het opereren.
Echter niet alles was verteld want de assistent keek verrast toen ik zei “ dus dan moet ie maar bloed blijven spugen enz” het was toen ineens “O spuugt hij bloed, dat zei ze niet”
Precies daarom heb ik woensdag weer aan de bel getrokken.
Ik zal inderdaad alles opschrijven en de filmpjes en foto’s laten zien dat dit echt zo niet meer kan. Natuurlijk heb ik hem ook het liefst nog 5 jaar bij me, maar niet op deze manier.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Dierenarts weigerde euthanasie, mag dat zomaar?

Bericht door Asse-Poes »

Ik heb je verhaal over Felix en zijn klaplong eerst gelezen, voordat ik nu hierop reageer.
Als dit dezelfde praktijk is waar je toen ook met Felix kwam, zouden ze toch moeten weten hoe jij met je katten omgaat.

Ik weet niet hoe het bij jouw praktijk geregeld is, maar hier maak ik altijd van te voren een afspraak voor euthanasie en wil ik ook perse mijn eigen DA en geen vervanger. En al helemaal geen beginnende DA die weinig ervaring met inslapen heeft. (Tenzij het natuurlijk om een acute situatie gaat)
Dat voorkomt in ieder geval zulke discussies en dit soort gedoe.

Dus goed dat je voor a.s. maandag een afspraak met die andere DA gemaakt hebt.
Ik wens je veel sterkte en ik hoop dat je Felix nog een comfortabel weekend kan geven.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Eveliene
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2007 18:45

Re: Dierenarts weigerde euthanasie, mag dat zomaar?

Bericht door Eveliene »

Hoi Marina,
Ja het is bij dezelfde praktijk. Nou moet ik zeggen dat de art en assistent van toen er niet meer werken.
Gezien het tijdstip van deze reactie heb ik helaas nu net weer braaksel opgeruimd ondanks de injectie antibraakmiddel.
Ik lig nu ook alleen maar te denken of ik dan echt niet juist handel en of ik nog wel terug durf te gaan maandag. Wat als hij dan alsnog niet uit zijn lijden verlost wordt.
Ik zie een kat met glazige ogen, mager, spugen en eentje die zich verstopt in een hoekje of helemaal achter in de bench van de hond (deurtje is altijd open, maar de hond kruipt altijd graag in zijn mandje met kleedje )
Het is gewoon heel verdrietig hoe dit gaat….
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Dierenarts weigerde euthanasie, mag dat zomaar?

Bericht door OMH »

Och gotte toch, wat een ellende. Ik heb je verhaal gelezen en ik kan niet snappen wat hier gebeurt. Heel veel sterkte!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Eveliene
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2007 18:45

Re: Dierenarts weigerde euthanasie, mag dat zomaar?

Bericht door Eveliene »

Bedankt voor je reactie!

Eigenlijk niemand in mijn omgeving snapt wat er hier gebeurt.
Helaas is Felix sinds gister weer flink aan het braken.
Ik werk zelf in de zorg en heb net toevallig 2 avonddiensten gehad en kom dan thuis in een huis vol braaksel.
Hij ligt en doet niks.
Toevallig appte mijn vader vandaag dat hij eventueel wel mee wil morgen.
Ik appte hem foto’s die ik nu maak en filmpjes van zijn voortreffelijke waardevolle katten leven op dit moment (not) puur als bewijsvoering. Mijn vader zei “ ja maar dit zijn toch foto’s van dat hij nog klein was?” Nee pap, zo erg afgevallen en zielig hoopje kat is het nog.
Heb tegen mijn vader gezegd dat ik morgen zelf de confrontatie aan wil gaan, al kan de dierenarts die ik nu krijg er ergens niet eens veel aan doen.
Maar wellicht vraag ik toch of hij mee wil gaan ter ondersteuning.
Ik zal zo nog even een vraag neerleggen bij het ziektebeelden onderwerp mbt cyste of tumor.
Het houdt wat. Morgen nog een ochtenddienst werken, mag wel ff eerder weg van collega’s. En dan nog ff flink knuffelen.
Elke keer denk ik nu of het dan echt geen goed besluit is, maar als ik dan weer een brakende kat zie die niks doet dan liggen en af en toe een flinke kreunende zucht denk ik…. Och kereltje, je had al heerlijk in de poezenhemel moeten zijn :’(
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dierenarts weigerde euthanasie, mag dat zomaar?

Bericht door nellebel »

veel sterkte vandaag. geef felix nog een dikke knuffel. het ventje heeft flink wat moeten verduren en jij weet heel goed wat het beste voor hem is. helaas door een fout/verkeerde inschatting van een jonge DA heeft hij langer moeten lijden dan nodig. op zich natuurlijk goed dat ze niet zomaar euthanasie plegen, maar ze moeten ook goed beseffen wat ze hiermee een dier en zijn baasje kunnen aandoen. laten we hopen dat in ieder geval deze DA hier iets van gaat leren doordat de DA van vandaag het goed doorgeeft. ik hoop dat jij en Felix het goed kunnen afsluiten. het is een sterke jongen en jij hebt hem geholpen en voor hem gevochten zo goed als je kon. die paar dagen wegen niet op tegen de mooie jaren die je hem hebt bezorgd. hou je daaraan vast. en ik zou zeker je vader meenemen voor steun.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Eveliene
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2007 18:45

Re: Dierenarts weigerde euthanasie, mag dat zomaar?

Bericht door Eveliene »

Vader gaat mee, net een appje gestuurd.
Ik heb nu al lood in me schoenen, maar ik weet dat het beter is. Net dat ik thuis kwam was hij weer aan het braken, ook dit weer gefilmd en foto’s van gemaakt. Eigenlijk te gek voor woorden…
Zoals Rik zei alles goed op papier gezet. Neemt natuurlijk niet weg dat ik me heel ongemakkelijk zal voelen in de praktijk, maar ik denk dan maar… ik zit er voor Felix. Hopelijk eindelijk verlossing.
Eveliene
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2007 18:45

Re: Dierenarts weigerde euthanasie, mag dat zomaar?

Bericht door Eveliene »

Ik wil jullie bedanken voor de reacties.
De dierenarts heeft haar verontschuldiging aangeboden. Maar het bleek inderdaad dat die jonge dierenarts het hele bloed spugen verhaal niet had meegekregen en hierdoor ook dus een half verhaal in overleg nam.
Toen de dierenarts van vandaag mij zag zitten wist zij genoeg…
Zij heeft nog wel mijn verhaal aangehoord en de hele geschiedenis die eigenlijk al 4 jaar geleden begon gelezen. Maar zij wist eigenlijk meteen dat ik echt niet zo maar zeg het is genoeg.
Felix was eigenlijk door de eerste narcose prik al niet meer op aarde.. het ging heel snel.
Opgelucht dat hij geen pijn en ellende meer heeft. Toch vreemd dat ik dat eeuwige mauwen (schildklierkat) voor eten nu al niet meer hoor.
Zal morgen ochtend helemaal vreemd zijn.
Nogmaals dank voor jullie meeleven.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dierenarts weigerde euthanasie, mag dat zomaar?

Bericht door Rik »

'Fijn' dat deze dierenarts het gelijk begreep. Het zal een discussiepuntje zijn in de praktijk. Het is jammer dat het zo moest gebeuren maar Felix heeft nu rust.

Heel veel sterkte.
Rust zacht lieve Felix.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dierenarts weigerde euthanasie, mag dat zomaar?

Bericht door Dinky »

Fijn dat je geen discussie aan hoefde te gaan met deze dierenarts. Enorm veel sterkte met het verlies van Felix
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Dierenarts weigerde euthanasie, mag dat zomaar?

Bericht door Asse-Poes »

Ik ben blij en opgelucht dat jij en Felix nu rust hebben.
Het is echt jammer dat het allemaal zo is gelopen. Het afscheid nemen van je lieve vriendje Felix is daardoor extra moeilijk geworden.

Heel veel sterkte, wat zal het stil zijn in huis nu.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie