Advies nodig voor fietsmandje

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Advies nodig voor fietsmandje

Bericht door BaasjevanPippa »

Hoi!

Ik ben zelf (helaas) tot nu toe vooral actief geweest in het 'zieke katten'-deel van deze website, maar nu heb ik even een praktische vraag :) Ik heb geen auto en ga dus lopend, op de fiets of met de bus naar de dierenarts die op 1 km afstand zit. Fietsen is het meest flexibel en dus gemakkelijkst (5 mins fietsen).

Nu heb ik een heel fijn fietsmandje van Basil (type Buddy) dat volgens de specificaties zowel geschikt zou zijn voor hond als kat. Ik heb Pippa er al meermaals mee vervoerd op de fiets en dat ging top.

Alleen vorige week ging het mis: ze moest toen weer naar de dierenarts en toen is ze gedrogeerd geweest. Ze stak toen we weer naar huis gingen haar kopje door het hekwerk van het mandje heen en probeerde thuis haar hele lijfje erdoorheen te wurmen. Gelukkig kreeg ik haar kopje teruggeduwd, maar ik ben er wel van geschrokken en durf het mandje nu niet meer te gebruiken. Wat als ze echt vast komt te zitten?

Eigenlijk wil ik wel dit mandje blijven gebruiken omdat het verder stevig en stabiel is met het MIK-systeem, dus ik vroeg me af of jullie tips hebben om haar toch veilig te vervoeren in dit mandje? Ik zat eraan te denken om een soort netje aan de binnenkant te maken zodat ik wel zicht op haar heb, maar ze niet het kopje erdoorheen kan krijgen. Ideeën? Mensen die met hetzelfde geworsteld hebben?

Dit is trouwens de mand in kwestie: https://www.basil.com/nl/buddy-blauw.html, op 1 van de foto's zie je het hekwerk dat erop komt als de hond/poes erin zit.

Groetjes, Renske
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies nodig voor fietsmandje

Bericht door Rik »

Dat zijn inderdaad nogal grove spijlen. Je zou kunnen kijken of je er een soort kippengaas aan de buitenkant overheen kunt doen. Netje aan de binnenkant kan ook maar dan ben ik een beetje bang dat ze er verstrikt in kan raken.

Of met wat harder staaldraad een extra spijl maken door die draad rondom eromheen te doen en dan bij elke huidige spijl omheen wikken zodat het stevig zit (als je een beetje begrijpt wat ik bedoel).

(geen idee of dat overigens praktisch en stevig is hoor, het is maar een idee.)

Zoiets:
Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Advies nodig voor fietsmandje

Bericht door BaasjevanPippa »

Rik schreef: 16 aug 2023 15:06 Dat zijn inderdaad nogal grove spijlen. Je zou kunnen kijken of je er een soort kippengaas aan de buitenkant overheen kunt doen. Netje aan de binnenkant kan ook maar dan ben ik een beetje bang dat ze er verstrikt in kan raken.

Of met wat harder staaldraad een extra spijl maken door die draad rondom eromheen te doen en dan bij elke huidige spijl omheen wikken zodat het stevig zit (als je een beetje begrijpt wat ik bedoel).

(geen idee of dat overigens praktisch en stevig is hoor, het is maar een idee.)

Zoiets:
Afbeelding
Dankjewel, dat is wel een idee!

Qua netje bedoel ik trouwens een heel fijnmazig netje/gaas. Ik heb nu bijvoorbeeld ook een reismandje die er meer uit ziet als een weekendtas. De buitenkant bestaat ook uit een stevig netje/gaas. Ze kan haar pootje daar ook niet doorheen doen (die neiging heeft ze ook nog weleens met gewone mandjes)
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Advies nodig voor fietsmandje

Bericht door Dinky »

Ik kende deze reismand nog niet. Toen ik vroeger met Loulou* of Dinky* met de fiets op pad ging naar de dierenarts bevestigde ik de gewone reismand met een zogenaamde spin door het handvat aan de bovenkant achterop de fiets.

Ik kan mij zo voorstellen dat deze open mand voor een kat best spannend is omdat hij zo open is aan de bovenkant. Net als rik zou ik ook denken aan het versterken aan de buitenkant door de gaten te verkleinen. Daarnaast kan je ook kijken of je met een doek of kleed over de bovenkant kan werken zodat het meer beschut is van de bovenkant?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Advies nodig voor fietsmandje

Bericht door BaasjevanPippa »

Dinky schreef: 16 aug 2023 16:54 Ik kende deze reismand nog niet. Toen ik vroeger met Loulou* of Dinky* met de fiets op pad ging naar de dierenarts bevestigde ik de gewone reismand met een zogenaamde spin door het handvat aan de bovenkant achterop de fiets.

Ik kan mij zo voorstellen dat deze open mand voor een kat best spannend is omdat hij zo open is aan de bovenkant. Net als rik zou ik ook denken aan het versterken aan de buitenkant door de gaten te verkleinen. Daarnaast kan je ook kijken of je met een doek of kleed over de bovenkant kan werken zodat het meer beschut is van de bovenkant?
Een spin zou ik toch een beetje spannend vinden. Dit mandje kan ik gewoon op de bagagedrager schuiven (zit een adapter op) en dan hoef ik beslist niet bang te zijn dat-ie los schiet en eraf valt ofzo. Verder eens dat het wel heel open is, dus dat is ook iets om over na te denken!
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Plaats reactie