Nierfalen en jeuk

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
VivianA
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:45

Nierfalen en jeuk

Bericht door VivianA »

Dag lieve kattenliefhebbers,

Ik lees hier al lange tijd en heb al vele waardevolle adviezen opgedaan, wat een fijne plek is het hier! Nu is het tijd om toch zelf een vraag te stellen.

Mijn binnenkater Toots is er afgelopen december bijna tussenuit gepiept na nierfalen. Het was op het randje, maar uiteindelijk lijkt het een niersteentje geweest te zijn dat is doorgeschoten. Afgelopen februari waren de waardes heel goed, ondanks dat we hebben moeten constateren dat er één nier in de strijd verloren is gegaan.

Sindsdien krijgt hij na veel proberen (hij blijkt nogal kieskeurig) Royal Canin Renal natvoer en Specific brokjes. Het is geen grote eter en weegt 3.18 kilo. Toots is extreem angstig voor mensen, geluiden en een bezoek aan de dierenarts is een grote aanslag op zijn gezondheid.

Tot nu toe leek alles goed te gaan. Afgelopen week ontdekte ik echter korstjes op zijn poten. Na hem wat nauwlettender in de gaten te houden blijkt hij zichzelf excessief te likken. Tot nu toe beperken de korstjes zich tot de voorpoten, maar het likken over het hele lijf gaat maar door. Het is verdrietig om te zien, hij wordt duidelijk gek van de jeuk!

Ik heb Isaderm meegekregen om op de wondjes te smeren. Dit likt hij er meteen af en een kraag is onmogelijk…

Zelf denk ik aan een voedselallergie. Is er iets wat ik zou kunnen doen? Als we weer naar de dierenarts moeten, dan gaan we natuurlijk, wat moet dat moet. Maar wellicht kan ik met adviezen van jullie in digitaal overleg met de DA starten met bijvoorbeeld Trovet of zelf voedsel maken? Of loop ik te hard van stapel?

Ik vind het moeilijk ivm zijn nierfalen en lage gewicht. De dierenarts gaf aan dat we vanwege de nieren ook erg voorzichtig moeten zijn met medicatie.

Zijn bloed en urine zijn sinds de jeuk nog niet getest.

Heel veel dank voor het meedenken!

Groet,
V
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen en jeuk

Bericht door Synemios »

Welkom op het forum en wat zul je geschrokken zijn.

Jou dierenarts kan via RC multifunction renal/hypoallergeen bestellen

https://www.royalcanin.com/nl/cats/prod ... genic-6531

Maar trovet heeft er ook 1 met die combinatie je kunt daar gratis een proefzakje voor aanvragen.
Die kun je zelf bestellen en ze hebben er ook nat voer van.

https://www.medpets.nl/trovet-renal-rid-venison-kat

https://www.trovet.com/nl/proefverpakking/

Als het voedselallergie is dan kan het wel tot 6 weken duren voor je verandering merkt.

Heeft Toots eerder jeukklachten gehad en weet je of het begonnen is na wisseling van voer?
Of specifiek voer?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
VivianA
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:45

Re: Nierfalen en jeuk

Bericht door VivianA »

Thanks, Synemios!

Ben inderdaad ontzettend geschrokken. Ook nu doe ik geen oog dicht. Hij blijft maar likken. Zo zielig. Toen ik naar de DA ging vermoedde ik dat het slechts om de pootjes ging maar inmiddels zie ik duidelijk dat hij overal waar hij kan maar blijft likken. Ik vermoed dat een kraag geen soelaas zal bieden, die gaat hij afwerpen en het voelt ook wel erg tegennatuurlijk. Hij moet toch kunnen krabben / likken waar het jeukt?

Ik ga een proefverpakking brokjes bestellen, merci! Hoe sta jij tegenover nat voer versus brokjes? Het is geen grote eter en drinker. Ik vind het fijn dat hij door het nat voer extra vocht binnenkrijgt en dat lijkt me van belang met nierfalen.

De jeuk heb ik nog niet eerder opgemerkt. Hij is gewisseld van voer sinds zijn nierfalen (december). Voor die tijd kreeg hij alleen brokjes (RC indoor), geen nat voer of snacks. Nog nooit eerder klachten met jeuk gehad! Huid en vacht ziet er verder ook gezond uit, op de korstjes na natuurlijk.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen en jeuk

Bericht door Synemios »

Ik geef het voer waar de katten het goed op doen, maar zeker bij problemen met nieren het liefst natvoer, ik geef het aan Lizzy beiden.

Lizzy vind de royal canin het lekkerst maar die is wel heel duur dus dan weet je dat vast.
Die van trovet eet ze wel maar niet van harte.

Een andere optie is als het echt niet anders kan, normaal voer geven met ipakitine of porus one.

Ik heb voor mijn meiden kraagjes laten maken, maar dat heeft geen zin als het om het hele lijf gaat en inderdaad dit is zielig.
Ik weet dat je met de nieren voorzichtig moet zijn, maar als het echt heel erg is dan zou je ook kunnen vragen of ze iets geven tegen de jeuk.
Hier doen we dat pas als de kwaal erger is dan het middel.

Maar misschien zou je je dierenarts hier over kunnen mailen of bellen. ( Dat de jeuk verergert is)

https://www.kalpet.nl/kalpet-kraag-katten/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
VivianA
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:45

Re: Nierfalen en jeuk

Bericht door VivianA »

Wederom bedankt!

Ik heb vanmorgen gebeld met de dierenarts en kon vanmiddag al meteen een zak RC hyperallergeen renal ophalen. Hopelijk haalt het iets uit.

Het smeren van de zalf heeft echt geen zin, dus daar stop ik mee. Hopelijk neemt de jeuk op magische wijze iets af (maar dat is naïef, dat snap ik ook). Ze willen hem inderdaad eventueel wel een injectie geven als het nodig is maar ik merk dat ik dat heel erg eng vind, met z’n ene niertje. Maar dit is simpelweg ook geen doen.
Plaats reactie