Graanvrije grote kittenbrok

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Graanvrije grote kittenbrok

Bericht door Guazala »

Onze beide katten zijn blijkbaar overgevoelig voor bepaalde stoffen in voeding. Ze zijn nu 3 maanden bij ons en kregen van bij start hetzelfde voer als bij de kweekster: royal canin maine coon kitten, wild freedom kitten, aangevuld met animonda natvoer.

Op een bepaald moment hebben beide katten diarree gekregen. Filou was er na een weekje door, met soms nog wat zachtere ontlasting. Pixel leek ook eerst ok, maar is dan hervallen.
Omdat onze dierenarts in verlof was, hebben we beslist om even af te wachten en te testen of er iets bij hun voeding zat dat het probleem gaf. Stoppen met natvoer gaf misschien een heel lichte beterschap, maar vooral een heel ongelukkige Filou.

Maar vanaf we de RC weg namen was het instant een pak beter.

Ondertussen bij de dierenarts geweest die voor de zekerheid ontwormd heeft, maar toch ook van een voedselintollerantie uitgaat.

Nu krijgen ze van brokken enkel wild freedom. Dat is ok, maar het zijn al stevige kittens (Filou 6,8kg op 9 maanden en Pixel 5,15kg op 6 maanden)en ze inhaleren die brokjes bijna. Ik zou hen graag een brok geven waar ze toch wat knabbel aan hebben. RC Maine Coone gaf hen dat, maar is dus geen optie.

Iemand suggesties voor een goede graanvrije kittenbrok met toch een wat grotere korrel?

(Gezien wij beide in ploegen werken en daardoor geen vast dagritme kunnen bieden, is free feeding met een brok voor ons de beste optie. Daarnaast is Pixel tijdens het eten constant afgeleid en Filou een notoire etensdief, dus bij vaste voedingsmomenten gaat Filou schrokken en stelen en Pixel eerder te weinig eten. Ik zie voordelen van barfen ed. maar voor onze situatie is een kwalitatieve brok die ze goed verdragen de betere optie.)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Graanvrije grote kittenbrok

Bericht door Asse-Poes »

Het blijft een hardnekkig misverstand dat katten moeten kauwen op hun brokken.
Het gebit van een kat is daar niet voor gemaakt. Katten hebben een schaargebit (knipgebit) en scheuren of knippen hun voedsel in hanteerbare en hapklare stukken.
Ook is het niet zo dat door het kauwen op brokken ze geen tandsteen krijgen.
Ze krijgen wel degelijk tandsteen. Het enige wat echt helpt is tandenpoetsen en daar moet je echt mee beginnen als ze nog heel jong zijn, anders wordt het niks.
Of rauwe stukken vlees geven ( niet gemalen dus)

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... es-kauwen/

Let maar eens op als jouw kat kotst. Je vindt dan brokjes die nog geheel in tact zijn.
Het is dus doorslikken en klaar.

https://www.catmoneo.nl/brokjes-helpen- ... -tandplak/


Persoonlijk vind ik RC voor gezonde katten niet echt een premium brok.
Als jouw katten het goed doen op de Wild Freedom brok, gewoon zo houden.
En natvoer is altijd prima.

Mijn katten krijgen Rosie's Farm natvoer en afwisselend Wellness Core brokjes/Acana Indoor Entree/Nutrivet kip.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Graanvrije grote kittenbrok

Bericht door crazycatladyP »

Kijk eens op voerwijzer, daar vind je heel veel goede informatie over voer, ook brokken en kun je heel makkelijk aanvinken waar je op selecteert (ook allergie, geloof ik, of in ieder geval graanvrij).
Zelf voer ik geen brok meer, dus daar kan ik je niet mee helpen, maar ik haal daar altijd veel informatie :)
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Graanvrije grote kittenbrok

Bericht door Miloe »

Klopt het dat er veel mais in Royal Canin zit trouwens? Zoiets hoorde ik...
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Graanvrije grote kittenbrok

Bericht door Synemios »

@ Milou In sommige van Rc wel in andere weer niet.
Maar dat geldt ook voor Hills en vele andere merken.

TS:

Als ze het nu goed doen zou ik het zo houden.

Het zijn vaak de eiwitten van dieren die een reactie veroorzaken.

kip, rund, vis zijn de meest voorkomende diersoorten waar katten allergisch/overgevoelig op reageren.

Als er toch weer problemen komen dan is het het beste is iets kiezen dat of echt hypoallergeen is of kijken naar een diersoort wat nog nooit gegeten is en maar 1 koolhydraten bron heeft.

IK heb er hier 2 die ook op soja en sommige soorten olie reageren.

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eli ... esmetting/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Graanvrije grote kittenbrok

Bericht door Guazala »

Bedankt voor de antwoorden.

Voorlopig gaan we ze op de Wild Freedom houden. In het begin at vooral Pixel met lange tanden, maar dat lijkt gepasseerd. Ze doen het nu allebei goed, dus beter zo houden.

Als ze overstappen naar volwassen brokken, kunnen we nog overwegen een andere brok te proberen.
Plaats reactie