Giardia bij kittens

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Loekie2001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2023 12:24

Giardia bij kittens

Bericht door Loekie2001 »

Hi allemaal,
Ik had al eerder geschreven over de ontlasting problemen van mijn kittens (~19 weken). Ze blijken Giardia te hebben. De dierenarts heeft 3 dagen panacur voorgeschreven. Het heeft weinig uitgehaald. Op mijn verzoek nu weer een kuur: opnieuw 3 dagen, vandaag begonnen.

Ik heb oude topics gelezen dat hier op t forum wordt aangeraden 5 dagen wel en dan 5 dagen niet te doen. Is het naïef om hierin de dierenarts te volgen? Hoe overtuigen jullie je dierenarts om het op een andere manier te doen? De dierenarts zei tegen mij dat opnieuw testen eerder geen zin heeft en leek verbaasd dat de eerste kuur niet had geholpen 🤷‍♀️

Ik heb om herbesmetting te voorkomen alles goed schoongemaakt. Vorige keer had ik dat ook gedaan op dag 3 en 5. Op die dagen heb ik toen ook de beestjes in bad gedaan. Hebben jullie daar tips voor? Weer zo doen? Ik heb nu ook op dag 1 alles schoongemaakt. Wellicht haalt het niets uit, maar ik wil er heel graag vanaf. De kittens lijken er weinig last van te hebben, maar het lijkt me niet goed voor hun groei. En ik heb 2 kleine kinderen die niet niet na elk aaitje hun handen wassen 🤷‍♀️

Dierenarts heeft wel diaree remmer en probiotica voorgeschreven om er naast te gebruiken. En makkelijk verteerbaar voedsel.

Ik sta open voor alle tips!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Giardia bij kittens

Bericht door Rik »

3 dagen en dan van de giardia afzijn is inderdaad wel wat optimistisch. Dat merk je nu zelf ook ;)

Ik had ooit het volgende schema van barfplaats. 5-10 dg / 5 dg rust / 5-10 dg (e.v. nogmaals / 5 dg rust / 5-10 dg). En geven tot 2 dagen nadat de diarree vastere vorm heeft maar nooit meer dan die 10 dagen.

Maar schijnbaar heeft jouw dierenarts andere ervaringen.
Het kunnen inderdaad hardnekkige beestjes zijn :evil:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Loekie2001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2023 12:24

Re: Giardia bij kittens

Bericht door Loekie2001 »

Dank je wel voor je antwoord Rik. Fijn om medeleven en ervaring te vinden op dit forum! Mijn dierenarts was er niet van te overtuigen en zei bij altijd drie dagen te behandelen. Als er na het weekend nog geen verbetering is dan ga ik echt in protest. Gelukkig maken de makkertjes een heel fitte en vrolijke indruk!
Gebruikersavatar
Nikki74
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:08

Re: Giardia bij kittens

Bericht door Nikki74 »

Mijn kitten heeft wel 9 mnd giardia gehad. ALLES geprobeerd! Lange schema's Panacur, herhaalde kuren Gambamix (Duitsland), herhaalde kuren Giardex (Huisdierendokter). Uiteraard het hele huis schoonmaken, mandjes heet wassen, waterbakjes dagelijks verversen, enz enz. Koolhydraatarm voer gegeven heel lang. Ik ben er nu vanaf gekomen door diatomeënaarde. S'ochtends en s'avonds een mespuntje door het natvoer. Heb het 3 maanden gegeven en ze is er eindelijk vanaf.
Ow ja: geen probiotia geven, dat voedt de giardia. Probiotica moet je geven als de giardia weg is.
groetjes Nikki en de 2 bengels
Loekie2001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2023 12:24

Re: Giardia bij kittens

Bericht door Loekie2001 »

Hi Nikki, bedankt voor je reactie. Wat vreselijk - 9 maanden! Wat is het en waar kan ik het kopen? Ik ben overal voor in.
Toen de dierenarts het constateerde zei ze: het is heel behandelbaar… pfoe, erg ontmoedigend als ik daar nu aan terug denk. ik ben zelf nog maar een maand bezig en m’n handen zijn nu al helemaal kapot van het wassen…

Ik heb trouwens aan de dierenarts gevraagd iets agressiever te handelen dan slechts 3 dagen en ze denkt wel erg mee. Meteen 5 dagen gekregen met korte tussen poos… 🤞
Gebruikersavatar
Nikki74
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:08

Re: Giardia bij kittens

Bericht door Nikki74 »

Loekie2001 schreef: 16 aug 2023 22:33 Hi Nikki, bedankt voor je reactie. Wat vreselijk - 9 maanden! Wat is het en waar kan ik het kopen? Ik ben overal voor in.
Toen de dierenarts het constateerde zei ze: het is heel behandelbaar… pfoe, erg ontmoedigend als ik daar nu aan terug denk. ik ben zelf nog maar een maand bezig en m’n handen zijn nu al helemaal kapot van het wassen…

Ik heb trouwens aan de dierenarts gevraagd iets agressiever te handelen dan slechts 3 dagen en ze denkt wel erg mee. Meteen 5 dagen gekregen met korte tussen poos… 🤞
Ik heb even een stukje voor je gekopieerd:

Diatomeeënaarde is een intrigerende substantie die wordt gevormd door de overblijfselen van microscopische organismen, genaamd diatomeeën. Deze diatomeeën hebben miljoenen jaren geleden in zoet, zout en brak water geleefd en zijn uiteindelijk versteend tot wat we nu diatomeeënaarde noemen.
Diatomeëenaarde voelt en ziet eruit als grauwe talkpoeder. Diatomeëenaarde wordt ook wel kiezelgoer, kiezelgur of diatomeuze aarde genoemd. Dit fijngemalen gruis bestaat uit fosielen van kiezelwieren, de zogenaamde diatomeëen. De kiezelwieren komen voor in zoet, zout en brak water.
Diatomeëenaarde is 100% natuurlijk en is meer dan 30 miljoen jaar oud. Deze fosielen bevatten bijzonder veel mineralen zoals calcium, magnesium, ijzer, fosfaten, natrium, titanium en kalium.
Diatomeëenaarde wordt in de veeteelt veel gebruikt als voedingssupplement voor de mineralen en ter bescherming tegen parasieten.
Een van de opmerkelijke voordelen van diatomeeënaarde is het vermogen om parasieten uit het spijsverteringsstelsel te helpen verwijderen. Deze aarde heeft een natuurlijke reinigende eigenschap die kan helpen bij het elimineren van ongewenste gasten in onze darmen. Parasieten kunnen ons lichaam belasten en negatieve effecten hebben op onze spijsvertering en algemene gezondheid. Door diatomeeënaarde aan ons dieet toe te voegen, kunnen we een natuurlijke ondersteuning bieden om deze indringers te bestrijden en ons spijsverteringssysteem gezond te houden.

Het is o.a. te koop bij Bioron, maar als je googelt vind je nog meer aanbieders. Ik heb het zelf op Marktplaats gekocht van een vrouw die haar hond ermee van de giardia had afgekregen. Ik raad je echt aan het te proberen, want het kan geen kwaad. De diarree ging ook snel weg.
groetjes Nikki en de 2 bengels
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Giardia bij kittens

Bericht door crazycatladyP »

Wel even een kanttekening: er is "food-grade" diatomeeënaarde, maar ook die voor zwembaden enzo gebruikt wordt.
Die laatste is goedkoper, maar zou ik toch niet innemen, of laten innemen door mijn dier.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Remco_S
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2023 21:06

Re: Giardia bij kittens

Bericht door Remco_S »

Hallo allemaal,

Bedankt voor deze hele nuttige string. Interessante aanvulling op andere strings in deze groep.

Ik zit momenteel met 2 katten met Giardia (1 oudere kater van 12 jaar en een kitten van 5 maanden). Waarschijnlijk is het beestje (Giardia) via de kitten het huis in gekomen. Al 20 jaar (binnen)katten, ‘ooit eerde last van gehad.

Vrijdag start de Panecur kuur volgens het 5-5-5 principe. En wil alles volgens het haalbare zo goed mogelijk doen omdat we er van de eerste keer van verlost geraken. Wil niet 1 van de horrorversies worden die er maanden, laat staan jaren mee gaat sukkelen. Wat ik in gedachten heb om te doen:

* Dagelijks 2x stofzuigen
* Achterhand (potjes, rug, staart, anus) dagelijks schoonmaken met chloorhoudende doekjes
* 2x per week harde oppervlakken incl vloertegels reinigen met dettol medical
* eetbakjes dageljjk grondig reinigen
* maximaal verwijderen van urinebolletjes en uitwerpselen in welke vorm dan ook uit kattenbak
* ook zou ik reeds vanaf morgen gedurende 2 maanden Diatomeeenaarde door het natvoer willen mengen, blijkt ook zeer effectief te zijn
* na de Panecur behandeling en na de een negatieve labotest probiotica behandeling opstarten

Wat me echter nog niet helemaal duidelijk is bij behandeling van Giardia is of ik dagelijks ook de klompvormende kattenbakvulling dien weg te gooien en te verversen? Of is het voldoende om de kattenbak zelf goed te ontsmetten, en kan ik dus nadat ik de uitwerpselen en urinebolletjes wegschep het zand maximaal hergebruiken? En bijvoorbeeld 1 x per week helemaal verversen? Of dient dit dagelijks te gebeuren?

Weten jullie als ervaringsdeskundigen hier raad mee?
En lijkt bovenvermelde aanpak afdoende om het beest te lijf te gaan?

Alvast bedankt!
Loekie2001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2023 12:24

Re: Giardia bij kittens

Bericht door Loekie2001 »

Dag Remco,
Wat vervelend voor jullie.

Allereerst even wat pessimisme. Ik heb echt alle regels gevolgd. Met schoonmaken, katten in bad, bakken met chloor schoonmaken. Maar ik zit nu op het punt dat ik denk dat de zoveelste kuur niet geholpen heeft. Dus probeer er rekening mee te houden dat t dat kan gebeuren, ook al volg je alsnog zo goed de instructies.

Naast wat jij hebt geschreven doe was ik de katten grondig op dag 3,5 en 7 van de behandeling. Door ze in bad te doen. Want Giardia parasieten kunnen ook in de vacht blijven zitten.

Verder was ik alle stoffen (heet) en stoom ik de stoffen oppervlakten (bureaustoelen en krabpalen). Ik zorg dat er tenminste 1 minuut hitte per oppervlakte is, zodat de parasiet sterft en zet de producten daarna in flinke tocht of zon zodat het snel droogt.

Waar heb je de aarde gekocht? Wat zei je dierenarts hiervan?
Loekie2001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2023 12:24

Re: Giardia bij kittens

Bericht door Loekie2001 »

O en succes natuurlijk! Ik wens ons er allebei snel vanaf ;)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Giardia bij kittens

Bericht door crazycatladyP »

Stomen zou ik niet doen, giardia is dol op een vochtige omgeving.
Dan zou ik eerder een UV-lamp gebruiken (wel zorgen dat er geen dieren in de ruimte aanwezig zijn en erna eerst goed luchten!)
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Loekie2001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2023 12:24

Re: Giardia bij kittens

Bericht door Loekie2001 »

Bedankt voor je berichtje Mara. Je leest hierover inderdaad verschillende berichten. Maar de parasieten sterven wel van hitte, vandaar dat ik aangeef het te doen. Als je er niets mee doet en ze zitten bijvoorbeeld in je krabpaal, dan kunnen ze tot een half jaar overleven. Je moet ze alleen lang genoeg verhitten en dan snel drogen.
Dus dit is hoe ik het doe op basis van alle wisselende adviezen. 🤷‍♀️
Remco_S
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2023 21:06

Re: Giardia bij kittens

Bericht door Remco_S »

Hoi Loekie2001

Bedankt voor je reactie. Geloof me, ik heb al heel veel over Giardia gelezen op diverse sites en fora, je zou er al op voorhand de handdoek voor in de ring gooien.

Wel las ik heel positieve berichten over de diatomeeenaarde, mensen die na 2-3 jaar de wanhoop nabij waren die met dit natuurlijk product er uiteindelijk wel vanaf zijn geraakt. Anderen die geen Panecur geven en er zo ook vanaf geraken.
Deze minuscule fossieltjes hebben een reinigende functie en de minuscule glassplintertjes doorprikken de pantsers van Giardia waarna ze uitdrogen en naar buiten worden uitgescheiden. Ook zouden de uitwerpselen al vrije snel een normaal worstje gaan wordendoor de uitdrogende werking waardoor herbesmetting tot een minimum wordt herleid, temeer ook dat de Giardia in de darmen afsterven en dus geen cyste meer kunnen aanmaken. Die paar cystes in huis zullen als ze in de kat geraken daar ook weer worden weggewerkt door de splinters, en zo geraakt het probleem opgelost… hoe meer je leest, hoe enthousiaster ik word. Alhoewel ik slag om de arm wil houden langs beide kanten, en vandaar dat ik beide kuren zou willen combineren.

1) Heb jij hier al ervaring mee, met de diatomeeenaarde?
2) En hoe ga jij om met de kattenbak tijdens de Giardia behandeling? Dagelijks nieuwe vulling bij reinigen kattenbak?
3) welke shampoo kan jij aanbevelen?

Grt

Remco
Loekie2001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2023 12:24

Re: Giardia bij kittens

Bericht door Loekie2001 »

Hi Remco,
Antwoord op je vragen:
1. Nee nog geen ervaring mee. Ik heb enige hoop na de laatste panacur pogingen en wacht nu een test af (wil het wel zeker weten). Als het niet gelukt is dan ga ik het zeker proberen, dus als jij een goede plek hebt gevonden het te bestellen, dan graag!
2. De eerste ronde probeerde ik elke dag te vervangen en met chloor schoon te maken. Daarna ben ik overgestapt op zakken in de kattenbak. Klein laagje grind er in en dat er elke keer uithalen. Ik weet niet tot hoe lang na de behandeling je dit vol moet houden. Het is wel een dure grap aan het worden. Bijkomend nadeel is dat de heren elke keer vooral in de nacht de bak gebruiken en dan ben ik er natuurlijk sowieso niet snel bij…
3. Ik heb geen onderzoek gedaan. Ik heb de eerste de beste gekocht waarop ook kitten stond, omdat ik graag expliciet wilde weten dat t voor hen ook geschikt was…

Hoe gaat t bij jou? Ik ga begin volgende week weer ontlasting naar de DA brengen om te testen 🤞🤞
Loekie2001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2023 12:24

Re: Giardia bij kittens

Bericht door Loekie2001 »

Hoera! Wij zijn er van af! Zo blij

Ik zal even samenvatten hoe ik het aangepakt heb, voor toekomstige lotgenoten

- panacur: aandringen bij dierenarts op vijf daagse kuur volgens schema 5-5-5
- op dag 1, 3, 5 en 7 alles schoonmaken. Dan eventueel bij volgende kuur weer, anders in de week volgend op de kuur. Bij schoonmaken deed ik:
1. Alles stofzuigen
2. Katten in bad, afdrogen en daarna in schone bench, daar liet ik ze inzitten tot alles schoon was, zodat er geen parasieten in hun vacht konden komen nadat ze in bad waren geweest
3. Dweilen, alle oppervlakten schoonmaken, katten bakken met chloor, schone of nieuwe bakjes, schoon of nieuw speelgoed, krabpalen stomen (langer dan 1 minuut per plek, dus je bent dan lang bezig, daarna op de tocht om te laten drogen), mandjes+ dekens bank heet wassen en vervangen (ik had alles dubbel)
4. Kleine laag grind in bakken, die zo vaak mogelijk vervangen. Elke keer tussen vervanging uitwassen met chloor. Speciekuipen voor katten bakken zodat er zo min mogelijk bevuild grind door de kamer kwam
- licht verteerbaar voer en probiotica
- zelf goede (hand)hygiëne toepassen voor jezelf en alle gezinsleden.

Ik kan niet zeggen wat wel en niet geholpen heeft, alleen dat dit is hoe ik het heb gedaan toen ik er vanaf ben gekomen. Dit is dus geen voorschrift alleen eigen ervaring.

Na deze kuur wilde de DA over gaan op antibiotica en had ik zelf die aarde in gedachten die hier getipt werd. Heel erg bedankt voor jullie medeleven en tips!
Ik wens iedereen die hier mee te maken krijgt veeel succes!
Plaats reactie