Kale buikjes, allergisch voor voer dat ze altijd al kregen?

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Cateyes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2022 21:56

Kale buikjes, allergisch voor voer dat ze altijd al kregen?

Bericht door Cateyes »

Hallo allemaal, ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik heb 2 katten (broer en zus) van nu 5 jaar. De kater kreeg ineens een kaal plekje op zijn onderbuik die langzaam groter is geworden. Ik zie hem ook erg vaak zijn buik likken en soms bijt hij in zijn tepel(s) waardoor die er ook rood en geïrriteerd uitzien.

Vanzelfsprekend heb ik bij de dierenarts gevraagd wat dit zou kunnen zijn, maar het antwoord was dat zo veel likken vaak wijst op een allergie, maar dat het erg lastig is om erachter te komen waarvoor dan (voer, omgeving, huisstofmijt, kattengrit) en ze vond het zelf nog wel meevallen. Maar ik vind het erg zielig want het lijkt me erg oncomfortabel voor hem. En het gekke is dat zijn zusje nu ook wat minder haar op haar buikje heeft, maar haar zie ik niet zo vaak likken. Zouden ze dan allebei allergisch zijn?

Ze krijgen al jaren hetzelfde voer (Smilla sterilised) dus ik weet niet of dat het kan zijn (kunnen katten ineens een allergie ontwikkelen?), maar ik dacht: proberen of nieuw voer helpt kan altijd. Alleen zijn er zo veel opties dat ik er niet uit kom. Zou hypoallergeen voer dan een goede optie zijn, of kan ik beter eerst een ander merk normaal voer proberen (misschien met een andere ewitbron of iets dergelijks) omdat ik niet zeker weet of het een voedselallergie is?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Liefs,Cateyes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kale buikjes, allergisch voor voer dat ze altijd al kregen?

Bericht door Synemios »

Voedselallergie of andere allergieën kunnen ook na jaren pas de kop op steken, maar buik likken kan ook stress zijn.

Maar ik vind wel dat jou dierenarts een beetje flauwtjes reageert. dan had ze in ieder geval op zijn minst ander voer aan kunnen raden.
Ze heeft wel gelijk dat het lastig is uit te zoeken wat voor soort allergie het is.

Wel vind ik het iets teveel toeval dat ze het allebei tegelijk hebben, al lijkt het bij zijn zusje minder te zijn.

Je kunt kijken of het minder wordt door hypoallergeen voer te geven.

Kies wel echt dan voor hypoallergeen en geen sensitive want dat is weer wat anders.

Heb je niet iets anders gebruikt qua wasmiddelen, vloerreiniger oid?
Zijn er veranderingen geweest wat stress op kan leveren?

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eli ... esmetting/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Cateyes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2022 21:56

Re: Kale buikjes, allergisch voor voer dat ze altijd al kregen?

Bericht door Cateyes »

Synemios schreef: 06 aug 2023 21:24 Voedselallergie of andere allergieën kunnen ook na jaren pas de kop op steken, maar buik likken kan ook stress zijn.

Maar ik vind wel dat jou dierenarts een beetje flauwtjes reageert. dan had ze in ieder geval op zijn minst ander voer aan kunnen raden.
Ze heeft wel gelijk dat het lastig is uit te zoeken wat voor soort allergie het is.

Wel vind ik het iets teveel toeval dat ze het allebei tegelijk hebben, al lijkt het bij zijn zusje minder te zijn.

Je kunt kijken of het minder wordt door hypoallergeen voer te geven.

Kies wel echt dan voor hypoallergeen en geen sensitive want dat is weer wat anders.

Heb je niet iets anders gebruikt qua wasmiddelen, vloerreiniger oid?
Zijn er veranderingen geweest wat stress op kan leveren?

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eli ... esmetting/
Bedankt voor je antwoord! De reactie van de dierenarts was inderdaad niet zo behulpzaam als ik had gehoopt. De enige verandering die ik kan bedenken is dat ik nieuwe bedjes heb gekocht waar ze allebei heel graag op slapen (https://zooplus.page.link/LAYRZcgXs83C7A2i6) Die hebben zo'n fluffy hoes dus ik heb geprobeerd die eraf te halen, maar zonder resultaat. Verder ligt Lex ook vaak op mijn bed, dus ik ben voor het beddengoed al gewisseld naar sensitive wasmiddel zonder parfum om te kijken of dat zou helpen. Maar nee, ook niet. Daarom wilde ik nu het voer proberen, maar vind het lastig kiezen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kale buikjes, allergisch voor voer dat ze altijd al kregen?

Bericht door Synemios »

Ik zou voor een hypoallergeen voer kiezen met een diersoort die ze nooit gekregen hebben.
Trovet heeft heel veel keuze en die verkopen er ook nat voer bij.

Voor brokjes kun je een gratis proefzakje aanvragen.

https://www.trovet.com/nl/proefverpakking/

Maar er zijn nog veel meer merken.

Er is geen ruzie geweest onderling? of iets van een verhuizing of mensen die erbij gekomen zijn of weg gegaan zijn waar ze aan gehecht waren?
Verstoring van vaste routine?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Cateyes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2022 21:56

Re: Kale buikjes, allergisch voor voer dat ze altijd al kregen?

Bericht door Cateyes »

Synemios schreef: 07 aug 2023 13:59 Ik zou voor een hypoallergeen voer kiezen met een diersoort die ze nooit gekregen hebben.
Trovet heeft heel veel keuze en die verkopen er ook nat voer bij.

Voor brokjes kun je een gratis proefzakje aanvragen.

https://www.trovet.com/nl/proefverpakking/

Maar er zijn nog veel meer merken.

Er is geen ruzie geweest onderling? of iets van een verhuizing of mensen die erbij gekomen zijn of weg gegaan zijn waar ze aan gehecht waren?
Verstoring van vaste routine?
Dankjewel Synemios. Ik ga eens kijken naar Trovet.
Er is geen verstoring van de vaste routine geweest. Maar ruzie onderling hebben ze wel, dat speelt helaas al heel lang. Maar het is juist Lex die Lara soms ineens aanvalt, terwijl Lex degene is die het fanatiekst zijn buikje likt. Dus ik zou het eerder begrijpen als Lara degene was met stress. Trouwens geen idee hoe dat gekomen is. Vroeger sliepen ze samen etc en ineens is dat veranderd. Toch zoeken ze elkaar ook vaak op, ze zijn graag in dezelfde ruimte. Alleen bespringt Lex zijn zusje soms ineens en Lara reageert dan angstig. Logisch ook want hij trekt haar dan echt de haren uit. Dus het kan inderdaad dat ze daar stress van hebben, maar dit speelde ook al voor de kale buikjes.
Gebruikersavatar
Kyrapip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 sep 2021 07:54

Re: Kale buikjes, allergisch voor voer dat ze altijd al kregen?

Bericht door Kyrapip »

Toen mijn kat zijn buikje begon kaal te likken en later ook zijn "broek" begon kaal te likken bleek hij pancreatitis te hebben. Dit werd chronisch en elke keer als het weer opvlamde kon ik dat dus herkennen aan het kaallikken van zijn buik.
Dat wil niet zeggen dat jou kat dit heeft natuurlijk maar wel iets om in je gedachten te houden als er bijvoorbeeld bloed geprikt gaat worden om uit te zoeken wat er aan de hand is.
Gebruikersavatar
Cateyes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2022 21:56

Re: Kale buikjes, allergisch voor voer dat ze altijd al kregen?

Bericht door Cateyes »

Hey Kyrapip,
O jee, zoiets zou natuurlijk ook nog kunnen. Welke andere symptomen zag je? Of komt dat alleen met bloedonderzoek naar voren?

Wat betreft Trovet, ik zag dat de Trovet hypoallergenic Rabbit best een hoog vetgehalte heeft (19%), misschien niet helemaal geschikt voor een kat die al aan de zware kant is?
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kale buikjes, allergisch voor voer dat ze altijd al kregen?

Bericht door cerna »

Is er sinds de laatste keer dat je hier wat postte (8 augustus) inmiddels al iets verbeterd of veranderd?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kale buikjes, allergisch voor voer dat ze altijd al kregen?

Bericht door Asse-Poes »

@ cateyes:
19% vet is niet veel, maar zelfs weinig 😀
https://www.catmoneo.nl/droge-stof-basis/

Vet = 19%
Vocht = 8%

Berekening :
19 : 92 = 20,65
Vetpercentage op basis van droge stof = 20,65%

Optimaal is een vetpercentage van 30 - 45 %
Sub-optimaal is een vetpercentage van 25 - 55 %
(Bron Kim's Kattenweetjes)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kale buikjes, allergisch voor voer dat ze altijd al kregen?

Bericht door Synemios »

Als het om een alvleesklierontsteking gaat dan zijn er wel meer symptomen dan alleen het buik likken.
oa, slecht eten, braken, pijn, soms diarree of koorts.
En dat kun je alleen aantonen via bloedonderzoek en/of echo.

Nu is het wel zo dat een aantal katten met een alvleesklierontsteking ook overgevoelig zijn voor voer.

https://de-dierenkliniek.nl/katten/aand ... titis-kat/

Maar ik ben net als Annet wel benieuwd of er iets verbeterd/veranderd is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Cateyes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2022 21:56

Re: Kale buikjes, allergisch voor voer dat ze altijd al kregen?

Bericht door Cateyes »

Asse-Poes schreef: 01 nov 2023 19:54 @ cateyes:
19% vet is niet veel, maar zelfs weinig 😀
https://www.catmoneo.nl/droge-stof-basis/

Vet = 19%
Vocht = 8%

Berekening :
19 : 92 = 20,65
Vetpercentage op basis van droge stof = 20,65%

Optimaal is een vetpercentage van 30 - 45 %
Sub-optimaal is een vetpercentage van 25 - 55 %
(Bron Kim's Kattenweetjes)
Oh oké. Hun huidige brokjes hebben 12% vet, en 9% vocht, daarom leek het me veel. Maar als ik deze berekening toepas is dat dus helemaal niet goed?
Gebruikersavatar
Cateyes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2022 21:56

Re: Kale buikjes, allergisch voor voer dat ze altijd al kregen?

Bericht door Cateyes »

cerna schreef: 01 nov 2023 19:15 Is er sinds de laatste keer dat je hier wat postte (8 augustus) inmiddels al iets verbeterd of veranderd?
Ik had het idee dat het wat beter ging, de buikjes gingen van roze naar weer wat haar (al is het soms moeilijk te zien of het nieuwe haren zijn of juist afgebroken haren). Maar Lara heeft nu toch weer een roze plek. :(
Gebruikersavatar
Cateyes
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2022 21:56

Re: Kale buikjes, allergisch voor voer dat ze altijd al kregen?

Bericht door Cateyes »

Synemios schreef: 01 nov 2023 21:18 Als het om een alvleesklierontsteking gaat dan zijn er wel meer symptomen dan alleen het buik likken.
oa, slecht eten, braken, pijn, soms diarree of koorts.
En dat kun je alleen aantonen via bloedonderzoek en/of echo.

Nu is het wel zo dat een aantal katten met een alvleesklierontsteking ook overgevoelig zijn voor voer.

https://de-dierenkliniek.nl/katten/aand ... titis-kat/

Maar ik ben net als Annet wel benieuwd of er iets verbeterd/veranderd is.
De andere klachten die je noemt hebben ze gelukkig niet. De buikjes zijn helaas nog niet hersteld.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kale buikjes, allergisch voor voer dat ze altijd al kregen?

Bericht door cerna »

Cateyes schreef: 02 nov 2023 09:54 Ik had het idee dat het wat beter ging, de buikjes gingen van roze naar weer wat haar (al is het soms moeilijk te zien of het nieuwe haren zijn of juist afgebroken haren). Maar Lara heeft nu toch weer een roze plek. :(
Ik geef onze jongste kat die zich vaak krabde (maar gelukkig zonder wondjes) sinds januari Xie Tang van de Huisdierendokter. Dat is tegen een omgevingsallergie.
En sinds ze dat krijgt, krabt ze niet meer, glanst haar vacht en zit ze goed in haar vacht.

Ik was al een tijdje aan het afbouwen (van 1200 mg naar 300 mg) en 6 weken geleden kocht ik een speeltunnel. Helemaal niet meer aan de allergie gedacht. Ze vond het een geweldig speeltje, maar een uur later had ze een flinke wond tussen de schouderbladen. Zo stom van mij.
Ik heb onmiddellijk de dosis weer verhoogd naar 1200 mg en de tunnel weggegooid. Na een paar dagen stopte het krabben en likken en begonnen de haartjes weer te groeien. Inmiddels zie je er niets meer van en zit Yarah weer op 600 mg. Dat is toch de beste dosis voor haar.

Je zou het kunnen proberen.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kale buikjes, allergisch voor voer dat ze altijd al kregen?

Bericht door Asse-Poes »

Cateyes schreef: 02 nov 2023 09:51 Oh oké. Hun huidige brokjes hebben 12% vet, en 9% vocht, daarom leek het me veel. Maar als ik deze berekening toepas is dat dus helemaal niet goed?
De berekening kan je niet toepassen op dieetvoer.
Het ging mij er eigenlijk alleen om dat 19% vet veel lijkt, maar absoluut niet veel is.
De percentages eiwit en vet horen voor kattenvoer hoog te zijn en de koolhydraten zo laag mogelijk.

Bij dieetvoeding geldt eigenlijk maar 1 regel: geef voer, waar de kat het goed op doet 😀
Uiteraard wel rekening houdend met de ziekte of aandoening van de kat zoals urinary, diabetes, voedselallergie e.d.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie