Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
ZP1970
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2023 11:20

Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door ZP1970 »

Ik heb twee binnen katten. Zusjes, 16 jaar oud. Ze komen nooit buiten en derhalve hebben ze eigenlijk nooit vlooien. Ja, één keer in mijn oude huis zo'n 8 jaar geleden. Maar toen een pipetje in de nek gedruppeld en toen waren we er eigenlijk binnen no time vanaf.

Nu is dat wel anders... Eén van de twee is al een jaartje ziek en krabt zichzelf tot bloedens toe. Ook maakt ze haarzelf de hele dag schoon. Ik ben een paar maandjes geleden met haar naar de dierenarts geweest die haar eerst op vlooien controleerde (die ze niet had) maar uiteindelijk kwam de dierenarts tot de conclusie dat ze nierproblemen had. Niet ongewoon bij al wat oudere poezen. Ik ben toen overgestapt op nierdieet voedsel en daar leek ze het aardig goed op te doen. Ze krabte minder en haar wondjes heelden goed.

Een maand geleden begon ze weer te krabben en in eerste instantie dacht ik dat het weer door haar nieren zou komen. Maar de andere poes begon ook te krabben. En toen sprong er opeens een vlo op mijn been. Ik heb ze toen meteen nagekeken en inderdaad, ze hadden vlooien. Meteen de volgende dag ze allebei een pipetje in de nek. Maar ze bleven krabben.

En ook sprongen er steeds vaker vlooien op ons. Ik heb toen ook twee bussen omgevingsspray (Bolfo) gekocht en zo'n beetje het hele huis ondergespoten. Ook al het beddengoed en alle kleren op 70 graden gewassen. Maar nog steeds gingen de vlooien niet weg. Ik heb één klein tapijtje in huis en die heb ik met een tapijtreiniger gestofzuigd. Nog steeds gingen de vlooien niet weg. Toen heb ik alle matrassen nagekeken en bij één matras vond ik vlooienlarven. Dus de volgende stap was alle matrassen stofzuigen, en ook die met de tapijtreiniger gereinigd. Wederom al het beddengoed gewassen op 70 graden.

Om resistentie tegen te gaan heb ik een andere omgevingsspray gekocht (Beaphar) met andere werkzame bestandsdelen en opnieuw het hele huis ingespoten. Maar nog steeds vind ik overal vlooien. Het is alsof alle middeltjes voor geen meter werken. Ik vind nergens meer vlooienlarven maar nog steeds overal vlooien.

De afgelopen week waren mijn kids bij hun moeder dus heb ik hun kamers bijna dagelijks ingespoten. Hetzelfde bij de zitkamer. Deur dicht en alles bespoten. De deuren dicht gedaan zodat de poezen daar niet kunnen komen. En nu, een week later, iedere keer als ik deze kamers binnen kom lopen, word ik meteen besprongen door vlooien. Het gekke is dat ik juist in de niet afgesloten kamers waar de poezen dus nog wel kunnen komen, daar geen last van heb. Wel vind ik op plekken waar ze gelegen hebben vlooien. Dus ook zij dragen nog vlooien bij zich, terwijl ik ze afgelopen maand al 3x een pipetje heb gegeven. Dat mag volgens de bijsluiter, zolang er maar niet minder dan een week tussen twee behandelingen zit. Maar het zou niet nodig moeten zijn omdat één pipet een bescherming van minimaal 3-4 weken zou moeten geven.

Afgelopen nacht heb ik ook nog in de afgesloten kamers een bak met zeepwater en een theelichtje in het midden van de kamer gezet. Vanochtend gekeken en de bakken zaten vol met vlooien.

Ik begrijp niet zo goed hoe de vlooien dit allemaal kunnen overleven. Die sprays zouden de vlooien bij contact moeten doden, maar het lijkt wel of het ze niets doet.

Ik vraag me ook af of ik het goed doe om die kamers af te sluiten. Want dan worden de vlooien pupae niet gestimuleerd om uit te komen. Maar ja, die zouden de sprays niet eens moeten kunnen overleven.

Dus hoe kom ik hier nou vanaf? Of ben ik gewoon te ongeduldig? Ik heb inmiddels honderden euros uitgegeven aan sprays (zo'n spuitbuis kost gewoon bijna €30), anti-vlooien middeltjes en anti wormen pillen (want ik wil ook niet dat mijn katten door de vlooien wormen krijgen). En doe ik er goed aan om die kamers dicht te houden? Of moet ik ze juist openen zodat de vlooien op de katten springen en daar dood gaan?

Help!

Inmiddels ben ik wel een beetje ten einde raad. Maandag komen de kids weer maar eigenlijk vind ik het zielig voor hun om tussen de vlooien te moeten leven.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Welke pipetjes heb je gegeven want dat zie ik niet.
Het kan zijn dat de vlooien daar inmiddels tegen bestand zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ZP1970
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2023 11:20

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door ZP1970 »

Bolfo Gold. Ik kan me niet voorstellen dat de vlooien daar resistentie tegen opgebouwd hebben, want de laatste keer dat mijn katten dat gehad hebben, is 8 jaar geleden. En door 3 pipetjes in zo'n korte tijd te geven, voorkom je juist resistentie.
Mariskaha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2021 19:25

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door Mariskaha »

Ik weet niet beter of je moet katten maandelijks iets geven tegen vlooien. Zowel binnenkatten als buitenkatten, want alle dieren of mensen die in contact zijn geweest met andere dieren kunnen zo ook weer vlooieneitjes meenemen in je huis. Zo voorkom je ook een vlooienplaag. Vlooien kunnen ook weer zorgen dat je kat wormen krijgt dacht ik en dat wil je liever niet, ik in ieder geval niet. Ik doe dat al ruim 20 jaar via de dierenarts, ik heb het idee dat die middelen toch wat beter werkzaam zijn en veiliger voor katten. De kosten vallen erg mee omdat ik een zorgplan voor mijn katten heb afgesloten.
Misschien kun je tips vragen aan je dierenarts en/of de ongediertebestrijding? Want hier kom je niet zo een twee drie meer vanaf lijkt me. Veel succes en sterkte!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door Rik »

ZP1970 schreef: 05 aug 2023 19:51 Bolfo Gold. Ik kan me niet voorstellen dat de vlooien daar resistentie tegen opgebouwd hebben, want de laatste keer dat mijn katten dat gehad hebben, is 8 jaar geleden. En door 3 pipetjes in zo'n korte tijd te geven, voorkom je juist resistentie.
De vlooien bouwen ook niet bij jou de resistentie op maar bij alle andere mensen waar ze het tegenkomen. Maar van Bolfo gold dacht dat dat nog niet het geval was (en zou, of e.v. advantage, bij mij ook de optie zijn).
Mariskaha schreef: 05 aug 2023 20:28 Ik weet niet beter of je moet katten maandelijks iets geven tegen vlooien. Zowel binnenkatten als buitenkatten, want alle dieren of mensen die in contact zijn geweest met andere dieren kunnen zo ook weer vlooieneitjes meenemen in je huis.
Kun je denken maar je 'vergiftigt' wel je kat want het moet in het bloed komen. Ik heb liever een keer een plaag dan dat ik mijn katten heel hun leven gif toedien.

Lees de bijsluiter maar eens... Heel veel waarschuwingen over niet zelf in contact komen met dat spul. En dat moet dan in een kattenlichaampje komen? Als het gevaarlijk is voor mij is het zeker gevaarlijk voor mijn katten. Je merkt dat alleen pas als ze b.v. op 15 jaar nierfalen e.d. krijgen. Of eerder als het zich gaat 'stapelen' (zoals een tijdje geleden met bravecto in het nieuws was). En nee, die onderzoeken over 'veilig' gaan niet over 15 jaar.

Er zijn bijzondere situaties waarbij je het met regelmaat toe moet dienen (in geval van b.v. vlooien allergie of leven in een risicogebied met veel vlooien) maar anders komt het er bij mij in ieder geval niet in.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door Synemios »

Mijn dierenarts is juist helemaal niet voor het preventief geven van anti vlooien middelen bij katten die binnen zijn.
Tenzij er sprake is van allergie of de dingen die Rik al noemt.

Ik heb in alle jaren dat ik katten heb 2x een vlooienplaag gehad en beide keren kwam dat omdat er nieuwe kittens in huis kwamen.
Alleen toen heb ik avantage gebruikt en daarmee was het uiteindelijk opgelost.
Dus als ik ze maandelijks dat spul had gegeven hadden ze elke maand voor niets toch gif binnen gekregen.

Wormen hebben ze ook geen last van gehad, alleen dan de kittens maar daarom zijn alle katten toen behandeld met advantage en milbemax en verder nooit meer.

@ZP1970: Voor de omgeving zou je in je stofzuiger een vlooienband kunnen doen dan sterven ze ook als ze in je stofzuiger komen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door Asse-Poes »

Synemios schreef: 05 aug 2023 22:19

@ZP1970: Voor de omgeving zou je in je stofzuiger een vlooienband kunnen doen dan sterven ze ook als ze in je stofzuiger komen.
Wordt het gif van die vlooienband er dan niet aan de achterkant van je stofzuiger uitgeblazen?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door Synemios »

Geen idee, wij hebben het toen gewoon gedaan.
Maar het schijnt tegenwoordig niet meer te werken:

https://www.beaphar.nl/blog/vlooien/vlo ... effectief.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Mariskaha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2021 19:25

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door Mariskaha »

Rik schreef:

Lees de bijsluiter maar eens... Heel veel waarschuwingen over niet zelf in contact komen met dat spul. En dat moet dan in een kattenlichaampje komen? Als het gevaarlijk is voor mij is het zeker gevaarlijk voor mijn katten. Je merkt dat alleen pas als ze b.v. op 15 jaar nierfalen e.d. krijgen. Of eerder als het zich gaat 'stapelen' (zoals een tijdje geleden met bravecto in het nieuws was). En nee, die onderzoeken over 'veilig' gaan niet over 15 jaar.

Ik had een paar jaar geleden al eens een account hier aangemaakt omdat ik wat ervaringen wilde delen over mijn katten met nierfalen. Maar toen ik het forum zo eens doorlas schrok ik van alles wat hier zo ongenuanceerd gepost wordt door sommige forumleden, bijvoorbeeld bij de discussie over Metacam en daarom heb ik toen geen berichten geplaatst. Na het lezen van bovenstaande reactie, waarin beweerd wordt dat katten op 15-jarige leeftijd nierfalen krijgen door vlooienbestrijdingsmiddelen merk ik dat ik eigenlijk helemaal geen zin heb om hier op deze manier over in discussie te gaan, dus ik ga mijn account deactiveren. Ik vind het jammer van dit forum, omdat er ook veel forumleden zijn die wel onbevooroordeeld reageren en zich daarbij wel baseren op de feiten. Hartelijk dank voor die reacties en tips.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door Rik »

Mariskaha schreef: 06 aug 2023 13:06 Na het lezen van bovenstaande reactie, waarin beweerd wordt dat katten op 15-jarige leeftijd nierfalen krijgen door vlooienbestrijdingsmiddelen ....
Er staat niet dat katten dat altijd krijgen. Er staat dat ze bijvoorbeeld nierfalen kunnen krijgen van die middelen. En dat is een feit. En dat kan zeker als het elke maand gegeven wordt en de bijsluiter bv zegt om de 6 weken. Want dan gaan die stoffen stapelen.

Maar goed, we hoeven er ook niet over te discussiëren. Alleen als jij een bewering plaats mag iemand anders daar onder best een andere mening plaatsen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ZP1970
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2023 11:20

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door ZP1970 »

ZP1970 schreef: 05 aug 2023 11:45
De afgelopen week waren mijn kids bij hun moeder dus heb ik hun kamers bijna dagelijks ingespoten. Hetzelfde bij de zitkamer. Deur dicht en alles bespoten. De deuren dicht gedaan zodat de poezen daar niet kunnen komen. En nu, een week later, iedere keer als ik deze kamers binnen kom lopen, word ik meteen besprongen door vlooien.
Ik zou dit graag nog willen herhalen. Ik spuit iedere dag opnieuw in de kamers. Hoezo overleven die beesties dat? Net weer even de kamers ingelopen en dan springen er meteen 4-5 vlooien op m'n benen...

Ik gebruik de volgende twee sprays (met de werkzame bestandsdelen erachter):

Bolfo: Permethrim, Tetramethrin
Beaphar: Permethrin, (S)-Methopreen

Ik zit er aan te denken om ook nog HG spray te proberen, daar zitten weer andere bestandsdelen in. Alleen wordt mijn huis op deze manier wel een chemische oorlogszone. Lijkt me niet echt heel gezond voor ons en de katten.
ZP1970
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2023 11:20

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door ZP1970 »

Vandaag bezig geweest één van de afgesloten kamers helemaal schoon te maken. All spullen van z'n plek, overal gestofzuigd, alle kieren en naden gestofzuigd en daarna alles meteen bespoten. Niets overgeslagen. Tijdens het schoonmaken geen vlo tegengekomen. Deur weer dicht en een paar uur later loop ik die kamer weer in en meteen word ik weer besprongen door een paar vlooien. Geen idee waar ze vandaan komen. Ik heb de matrassen nog een keer nagekeken maar zie daar niets (en die zijn inmiddels ook al een keer of 5 behandeld).

Moedeloos word ik er van...
ZP1970
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2023 11:20

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door ZP1970 »

Zojuist 5kg Diatomeeënaarde besteld alsmede een stoomreiniger. Ik ga nu grof geweld gebruiken. :evil:
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door Asse-Poes »

ZP1970 schreef: 07 aug 2023 21:10 Zojuist 5kg Diatomeeënaarde besteld alsmede een stoomreiniger. Ik ga nu grof geweld gebruiken. :evil:
Ik had daar nog nooit van gehoord en heb Google maar eens geraadpleegd.
Dat spul schijnt goed te werken!
Maar waar ga je dat strooien?

Je hebt echt een heel hardnekkige plaag en zo te lezen een vlooien-fokfabriek in huis 😢
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door nellebel »

jeetje, heb helaas ook geen tips. heb het 1x gehad. gebruik verder ook geen vlooienspul. alleen als het nodig is (was dus 1x). succes en ik hoop dat dit gaat werken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie