Poes van 12 jaar

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Synemios schreef: 01 aug 2023 22:28 Lipase, gldh en cholesterol hebben met de lever te maken.

Nu kan het zijn dat die leverwaarden verhoogd zijn door de schildklier maar die zie ik er niet tussen staan.

Niet misselijk met een ureum van 55??? en zulke hoge leverwaarden?

Of zijn dit de waarden van de opname dag? maar dan nog als ze waardes niet erg gezakt zijn dan zou ik wel uitgaan van een kat die misseijk is en niet eten doet ze ook niet voor de lol.

Een kat een eetlustopwekker geven terwijl ze waarschijnlijk misselijk is vind ik echt niet diervriendelijk.
Moet je je voorstellen dat je misselijk bent en vervolgens wel honger hebt.

3 dagen vochtinfuus noemen ze spoelen, of is er alleen vocht toegediend en was er geen sprake van een infuus?

Wat was de t4 waarde?
En geen sdma bepaald? zie je die ergens nog tussen staan?

Maar als ik heel eerlijk ben ziet dit er niet goed uit, wat vooral heel jammer is is dat het in die praktijk een chaos lijkt te zijn en je verschillende dingen te horen krijgt.

Oh en over dat inslaap advies, bdenk wel dat jij bent die het bepaald en als ze dan perse vinden dat ze binnen een paar dagen moet eten want anders...
Dan begrijp ik al helemaal niet waarom er niets gegeven wordt tegen eventuele misselijkheid.

Deze bloedwaarden zijn inderdaad van 23 juni. Hierna is er geen bloed meer geprikt, want ze wilden haar de stress besparen.

Er is inderdaad alleen vocht toegediend. Dit duurde steeds ongeveer 20 minuten en medicatie voor de lever.

T4 waarde of SDMA zie ik nergens op de papieren helaas.

Morgen moeten we nog medicatie ophalen, dus vragen we meteen iets voor de misselijkheid. Erg jammer dat wij hier zelf achteraan moeten terwijl dit onze eerste zieke kat is en wij er dus geen verstand van hebben..

Het inslapen meten wij zelf met de kat. Als het niet meer waardig is of als het heel snel gaat nemen wij de beslissing. Het liefst niet op voorhand, omdat elke dag anders kan zijn denk ik..

Zoals jij het ziet is er geen hoop meer ondanks of ze eet of niet? 😔
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Synemios »

Maar als er geen t4 bepaald is hoe weten ze dan dat er sprake is van een te snel werkende schildklier en hoe kunnen ze dan zeggen dat dat nu de goede kant op gaat?

En ik heb net even aanvullend iets toegevoegd, verhoogd lipase kan te maken hebben met de alvleesklier.

Ik noemde al eerder acuut nierfalen maar de creatinine kan om meerdere redenen hoog zijn.

IK wil je geen valse hoop geven want deze nierwaarden zijn echt heel hoog, en er is wel echt wat mis met de nieren dat kwam duidelijk uit de echo.
Maar Lizzy tikte op een gegeven moment nierwaardes boven de 400 aan en haar nieren zijn nooit de reden geweest van haar ziek zijn, dat waren haar alvleesklier en schildklier.
Maar de praktijk waar wij toen zaten bleven hangen op die nieren dus ben ik naar een andere praktijk gegaan.

Lizzy heeft wel nierinfarcten gehad en haar nieren zijn daardoor beschadigt.
Maar Lizzy is een speciaal geval want die heeft een auto-immuun ziekte.

Genezen zal het niet maar ik zou als ik jullie was wel echt iets geven tegen de misselijkheid, en ik begrijp echt niet waarom ze niet meteen zijn gaan spoelen.
Logisch dat de waardes niet zijn gaan zakken als ze dat niet eens gedaan hebben.

Dus nee ik zou het pas opgeven als het niet meer katwaardig is en zij zelf niet meer wil Maar dat is iets wat alleen jij kan bepalen.
en in de tussentijd alles doen om haar te helpen dus in ieder geval iets tegen de misselijkheid, en als je normaal voer wilt geven dan zou ik er ipakitine door doen dat is een fosfaatbinder.

https://www.medpets.nl/ipakitine/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Synemios schreef: 01 aug 2023 22:45 Maar als er geen t4 bepaald is hoe weten ze dan dat er sprake is van een te snel werkende schildklier en hoe kunnen ze dan zeggen dat dat nu de goede kant op gaat?

En ik heb net even aanvullend iets toegevoegd, verhoogd lipase kan te maken hebben met de alvleesklier.

Ik noemde al eerder acuut nierfalen maar de creatinine kan om meerdere redenen hoog zijn.

IK wil je geen valse hoop geven want deze nierwaarden zijn echt heel hoog, en er is wel echt wat mis met de nieren dat kwam duidelijk uit de echo.
Maar Lizzy tikte op een gegeven moment nierwaardes boven de 400 aan en haar nieren zijn nooit de reden geweest van haar ziek zijn, dat waren haar alvleesklier en schildklier.
Maar de praktijk waar wij toen zaten bleven hangen op die nieren dus ben ik naar een andere praktijk gegaan.

Lizzy heeft wel nierinfarcten gehad en haar nieren zijn daardoor beschadigt.
Maar Lizzy is een speciaal geval want die heeft een auto-immuun ziekte.

Genezen zal het niet maar ik zou als ik jullie was wel echt iets geven tegen de misselijkheid, en ik begrijp echt niet waarom ze niet meteen zijn gaan spoelen.
Logisch dat de waardes niet zijn gaan zakken als ze dat niet eens gedaan hebben.

Dus nee ik zou het pas opgeven als het niet meer katwaardig is en zij zelf niet meer wil Maar dat is iets wat alleen jij kan bepalen.
en in de tussentijd alles doen om haar te helpen dus in ieder geval iets tegen de misselijkheid, en als je normaal voer wilt geven dan zou ik er ipakitine door doen dat is een fosfaatbinder.

https://www.medpets.nl/ipakitine/

De dierenarts voelde aan haar keel en aangezien ze zei dat de schildklier en lever met elkaar in verbinding staan concludeerde zij dat. De schildklier voelde veel minder dik aan, vandaar dat ze zei dat het beter ging.

Ze omschreef de nieren als 'bolletjes' op de foto's. Toen ze naar de foto's keek was de lever minder wit dan dr ruggengraatje en de vorm was goed, daarom zei ze dat er niks met de lever was.

Bedankt voor de tip om te laten kijken naar de alvleesklier!! Hier ga ik ook wat mee doen.

Het verdrietige is dat je constant bezig bent met Poes en er zoveel onduidelijkheid is. Ze kroel nog, gaat goed op de kattenbak, niet extreem veel plassen/drinken, ontlasting ziet er goed uit, vacht is nog zacht. Ze springt nog om de deuren open te maken door aan de klinken te hangen... Ja, ze slaapt veel, maar dat heeft ze altijd al wel gedaan. De diagnose is nooit helemaal goed gevallen bij mij, en zeker al die verschillende meningen hebben niet geholpen. Het laatste wat wij willen is Poes onnodig leed door laten staan door een verkeerde behandeling of diagnose. En inderdaad, morgen zorgen we voor iets tegen de misselijkheid, want dit is niet de bedoeling!

Nogmaals ontzettend bedankt voor het meedenken en alle tips, dit doet mij erg goed!

Ik heb voor vannacht een aantal soorten brokjes neergelegd en wat lekkers, een foto gemaakt, en dan kan ik zien of ze iets gegeten heeft daarvan. Ze ligt bij mij op de kamer zodat ik de kattenbak goed in de gaten kan houden (er zijn nog 2 andere katten) en Poes zelf. We blijven hopen en duimen!!!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Synemios »

Ik hoop echt dat je dit niet meent over die schildklier, dus ze heeft alleen door te voelen bepaald dat die te snel werkte? en nu wordt er zonder controle thiafeline gegeven?

Als die t4 te laag wordt dan krijg je een kat die niet meer eet, lusteloos wordt en het is slecht voor alle organen ( te snel ook, maar te langzaam is ook niet goed.

Het verdrietige vind ik dat deze praktijk er een rommeltje van maakt en jullie nu dus geen stap verder komen.
Want ook de echo blijft onduidelijk, eerst is het de lever, dan weer de nieren.

Mocht je duidelijkheid willen dan blijf ik bij mijn eerdere standpunt en dat is naar een andere praktijk gaan.
Eerst het hele dossier door laten nemen want veel dingen hoeven niet nogmaals gedaan te worden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Mariskaha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2021 19:25

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mariskaha »

Mau2023 schreef: 01 aug 2023 22:16 Ja ik denk dat dat inderdaad de uiteindelijke diagnose is.
Ach, wat verdrietig.. had Beppie verder nog andere symptomen toen ze in het eindstadium zat? Herkent u mijn verhalen over Poes daar ook in?

Ik hoop het ook, heel erg bedankt voor het bericht!
Mijn poes Beppie had in het eindstadium nog een heleboel andere nare symptomen. Ze verzorgde zich niet meer, ze was dementerend door het nierfalen, de niertjes vergiftigden haar hele lijfje en ook haar kopje. Ze miauwde vaak heel hard, als ze dacht dat ze alleen was, dan was ik bv even in de keuken en dan was ze helemaal de kluts kwijt. Op het laatst voelde ze zich alleen nog maar fijn en veilig als ze in ons bed lag, het liefst tussen ons in. Toen ze ook nog in heel korte tijd heel veel afviel en haast niks meer at hebben we samen met de dierenarts besloten om haar te laten inslapen. Ik had je dit verhaal eigenlijk willen besparen, want het verloop van nierfalen kan per kat erg verschillen. Dat zei mijn DA in ieder geval altijd, een kat met heel slechte waardes kan prima functioneren terwijl een kat met betere waardes het toch niet redt. Uit jouw beschrijving van hoe Poes nu is lijkt het me geen kat in het laatste stadium van nierfalen, dus ook geen doodzieke kat eigenlijk. Maar dat baseer ik op mijn eigen ervaring met mijn twee bejaarde nierfaalkatten. Ik denk dat anderen hier op t forum veel meer ervaring hebben en ook meer weten over hoe de waardes te interpreteren en over behandelingen. Een second opinion bij een andere dierenarts lijkt mij een goed idee. Veel sterkte en beterschap voor Poes!
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Synemios schreef: 02 aug 2023 00:06 Ik hoop echt dat je dit niet meent over die schildklier, dus ze heeft alleen door te voelen bepaald dat die te snel werkte? en nu wordt er zonder controle thiafeline gegeven?

Als die t4 te laag wordt dan krijg je een kat die niet meer eet, lusteloos wordt en het is slecht voor alle organen ( te snel ook, maar te langzaam is ook niet goed.

Het verdrietige vind ik dat deze praktijk er een rommeltje van maakt en jullie nu dus geen stap verder komen.
Want ook de echo blijft onduidelijk, eerst is het de lever, dan weer de nieren.

Mocht je duidelijkheid willen dan blijf ik bij mijn eerdere standpunt en dat is naar een andere praktijk gaan.
Eerst het hele dossier door laten nemen want veel dingen hoeven niet nogmaals gedaan te worden.

Ja dat meen ik helaas echt. Het klonk alsof ze er ontzettend veel verstand van had dus je neemt het dan toch aan ofzo.

We hebben morgen een afspraak voor een second opinion en gaan nu 'eisen' voor iets tegen de misselijkheid. Het voelt alsof ze gewoon wat slechter wordt hierdoor terwijl dat niet nodig hoeft te zijn.
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Mariskaha schreef: 02 aug 2023 10:55 Mijn poes Beppie had in het eindstadium nog een heleboel andere nare symptomen. Ze verzorgde zich niet meer, ze was dementerend door het nierfalen, de niertjes vergiftigden haar hele lijfje en ook haar kopje. Ze miauwde vaak heel hard, als ze dacht dat ze alleen was, dan was ik bv even in de keuken en dan was ze helemaal de kluts kwijt. Op het laatst voelde ze zich alleen nog maar fijn en veilig als ze in ons bed lag, het liefst tussen ons in. Toen ze ook nog in heel korte tijd heel veel afviel en haast niks meer at hebben we samen met de dierenarts besloten om haar te laten inslapen. Ik had je dit verhaal eigenlijk willen besparen, want het verloop van nierfalen kan per kat erg verschillen. Dat zei mijn DA in ieder geval altijd, een kat met heel slechte waardes kan prima functioneren terwijl een kat met betere waardes het toch niet redt. Uit jouw beschrijving van hoe Poes nu is lijkt het me geen kat in het laatste stadium van nierfalen, dus ook geen doodzieke kat eigenlijk. Maar dat baseer ik op mijn eigen ervaring met mijn twee bejaarde nierfaalkatten. Ik denk dat anderen hier op t forum veel meer ervaring hebben en ook meer weten over hoe de waardes te interpreteren en over behandelingen. Een second opinion bij een andere dierenarts lijkt mij een goed idee. Veel sterkte en beterschap voor Poes!

Ach wat verdrietig om te horen... Dat moet heel heftig geweest zijn..

Mijn gevoel zegt ook dat er iets niet klopt met de diagnose. We gaan morgen voor een second opinion inderdaad. Dit kan niet de bedoeling zijn zo...

Nogmaals ontzettend bedankt!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Asse-Poes »

Dat is een heel goed plan!
Heqb je inmiddels wat succes met haar eten?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Synemios »

Wat goed dat jullie dat doen, en ik hoop dat er dan nu wel een goede diagnose komt, en dat iets tegen de misselijkheid gaat helpen.
Ik wil wel nog even zeggen dat jullie hier niets aan kunnen doen, jullie doen meer dan je best voor haar en je zou gewoon er vanuit moeten gaan dat dierenartsen weten wat ze doen en er niet zo'n rommeltje van maken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Asse-Poes schreef: 02 aug 2023 15:29 Dat is een heel goed plan!
Heqb je inmiddels wat succes met haar eten?
Ze heeft het ongeveer een half uurtje geleden gekregen. Ik hoop binnen twee uur al iets te merken! 🤞🏼
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Synemios schreef: 02 aug 2023 15:34 Wat goed dat jullie dat doen, en ik hoop dat er dan nu wel een goede diagnose komt, en dat iets tegen de misselijkheid gaat helpen.
Ik wil wel nog even zeggen dat jullie hier niets aan kunnen doen, jullie doen meer dan je best voor haar en je zou gewoon er vanuit moeten gaan dat dierenartsen weten wat ze doen en er niet zo'n rommeltje van maken.

Wat ontzettend lief dat je dat zegt, doet me erg goed om te horen.. Heel erg bedankt!! 😊 Poes betekent zo ontzettend veel voor mij (ons) en ondanks dat ik soms pilletjes moet geven wat ze niet wil, hoop ik wel dat ze dat weet..
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Tot nu toe helaas nog geen verbetering...
Ze heeft een pilletje Moderin gekregen en we hebben er voor morgen nog 1. Gister heeft ze een eetlustopwekker gekregen, dus ik hoop ontzettend dat deze combinatie z.s.m. aan gaat slaan.

Voor nu vooral erg veel verdriet en piekeren over de 'wat als' gedachten... 😔
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Rik »

Mau2023 schreef: 01 aug 2023 23:56 Ik heb voor vannacht een aantal soorten brokjes neergelegd en wat lekkers, een foto gemaakt, en dan kan ik zien of ze iets gegeten heeft daarvan.
Foto? Is het niet makkelijker dat bakje op een digitale keukenweegschaal te zetten? Dan weet je het op de gram nauwkeurig.

(Als je er nog geen hebt zoek er dan een die tot 10kg kan, dan kun je haar zelf misschien ook wegen. Bij 5kg kan dat misschien ook nog maar ik heb er hier een rondlopen die daarboven komt ;))
Mau2023 schreef: 02 aug 2023 20:49 Tot nu toe helaas nog geen verbetering...
En kat met een ureum van boven de 50 ga je niet zomaar aan het eten krijgen. Dan is het vechten tegen de bierkaai.

Hopelijk krijg je morgen meer duidelijkheid.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Rik schreef: 02 aug 2023 20:56 Foto? Is het niet makkelijker dat bakje op een digitale keukenweegschaal te zetten? Dan weet je het op de gram nauwkeurig.

(Als je er nog geen hebt zoek er dan een die tot 10kg kan, dan kun je haar zelf misschien ook wegen. Bij 5kg kan dat misschien ook nog maar ik heb er hier een rondlopen die daarboven komt ;))


En kat met een ureum van boven de 50 ga je niet zomaar aan het eten krijgen. Dan is het vechten tegen de bierkaai.

Hopelijk krijg je morgen meer duidelijkheid.

Zo'n weegschaal hebben wij inderdaad niet, maar er ligt zo weinig dat ik de brokjes nog kan tellen gelukkig 😉

Zijn er nog mogelijkheden of is het onmogelijk met zo'n hoog ureum?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Rik »

Mau2023 schreef: 02 aug 2023 21:03 Zijn er nog mogelijkheden of is het onmogelijk met zo'n hoog ureum?
Die waardes waren van 24 juni en zeggen nu niet zoveel meer.

Eerst moet gekeken worden wat nu echt alle waardes zijn (zowel nierwaardes en andere waardes).
Als de nierwaardes nog steeds zo hoog zijn dan zou een optie kunnen zijn om 3 dagen te spoelen.
(Het is alleen de vraag of dat na zo lange tijd nog zin heeft, dat had gelijk bij constatering moeten gebeuren)

Dan is het de vraag of er een onderliggende oorzaak gevonden kan worden.
Als de nierwaardes gezakt zijn, maar nog steeds te hoog, dan kun je na 2/3 maanden spreken over chronisch nierfalen. Let op, alleen als er geen eventuele andere oorzaken gevonden kan worden.

Voor de hoge ureum kun je dan denken aan nierdieet of slecht natvoer met ipakitine (of soortgelijk) erdoorheen om de giftige stoffen te binden. En dat in combinatie met een antimisselijkheids middel (zoals cerenia).

Ik begrijp overigens iets niet.
WAAROM MODERIN? Heb je de bijsluiter gelezen?
4. INDICATIES
• Orthopedische en inflammatoire aandoeningen van het bewegingsapparaat, met
name van spieren, gewrichten en skelet, veroorzaakt door trauma en reuma.
• Ter aanvulling van de behandeling van artritis, synovitis, myositis en tendinitis.
• Toxi-infectieuze aandoeningen, met name behandeling van acute infecties in
combinatie met specifieke antimicrobiële therapie.
• Allergische aandoeningen van de ademhalingstractus, met name astma
bronchiale.
• Allergische aandoeningen van de huid, met name dermatitis en urticaria.
5. CONTRA-INDICATIES
Virusinfecties, diabetes mellitus, osteoporose, hartafwijkingen, nierafwijkingen,
schimmelinfecties, cornea ulcera, brandwonden, toedieningen in hoge doseringen
aan drachtige dieren.
Waarom wordt dit gegeven. Het is een prednison-achtig middel dat je niet aan nierfalers moet geven.
Er staat nota bene bij contra-indicaties: Nierafwijkingen.
Dat staat er niet voor niets. En over de andere indicaties heb ik niets gelezen in dit topic (?)
Door wie is dit voorgeschreven?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie