Poes van 12 jaar

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop jullie advies te mogen ontvangen.

Mijn kat genaamd Poes is 12 jaar. Nadat ze af begon te vallen zijn wij na wat aandringen naar de dierenarts gegaan. Na een echo en bloedonderzoek kwam naar voren dat ze of een leverontsteking zou hebben of een lever tumor. We hebben het behandeld als een ontsteking aangezien voor de tumor er geen remedie voor zou zijn. Haar nieren waren ook wat slechter, maar dit zou behandelbaar zijn. De focus lag op de lever.

Na medicijnen en meerdere spoelingen opnieuw bloed afgenomen. Toen bleek dat Poes chronisch nierfalen had met een creatine waarde van +/- 960. De leverwaardes waren gezakt, maar niet voldoende. De dierenarts vertelde toen dat hij er van uit ging dat het een tumor zou zijn en dat we moesten genieten van de resterende tijd.

Hierna zijn we weer naar de dierenarts gegaan voor controle en toen kregen we een nieuwe dierenarts. Deze gaf aan geen zieke te zien en niks vreemds aan de nieren te voelen. Toen weer bloed afgenomen en de nierwaardes bleken nog steeds slecht. Stadium 4 en naar schatting 1 á 2 maanden te gaan had.

Vorige week zijn we weer terug gegaan en kregen we weer een nieuwe dierenarts. We verwachtte die dag afscheid te moeten nemen, maar de dierenarts gaf aan dat als we nog medicatie gaven (2x daags Thiafeline, 1x daags Benakor) en dat aanslaat we eventueel nog 1, 2 of 3 jaar mogen genieten van Poes. Zij gaf aan dat haar schildklier niet goed werkt en haar nieren 'te doen zijn'. Over haar lever hebben we niks gehoord.

We zijn inmiddels bijna 1,5 maand verder en het gaat nog 'goed'. Eten gaat moeizaam en voornamelijk snoepjes en sticks.

Het is zo ontzettend lastig allemaal verschillende theoriën te horen, te schommelen tussen hoop en heftig verdriet en alle zorgen die daarbij komen. We weten niet meer wat we moeten aannemen..

Sorry voor het lange bericht, maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening en ervaringen. Alvast heel erg bedankt!!
Mariskaha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2021 19:25

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mariskaha »

Hoi,
Wat ontzettend naar voor jullie en voor Poes natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat je je erg veel zorgen maakt zeker omdat het eten zo moeizaam gaat. Alleen snoepjes en snacks dat klinkt niet goed.. Uit je verhaal begrijp ik dat jullie steeds naar een en dezelfde praktijk zijn geweest waar verschillende dierenartsen samenwerken, klopt dat? Ik vind dat je wel mag verwachten dat deze dierenartsen onderling overleggen en samen een (voorlopige) diagnose overeenkomen, ook als het zo is dat een dierenarts misschien niet meer werkzaam is bij de praktijk. Zeker gezien de uitgebreide onderzoeken die er gedaan zijn mag je echt wel om duidelijkheid vragen. Ik zou een afspraak maken en je twijfels voorleggen aan de dierenarts(en) van deze praktijk, eventueel eerst via de mail. Mijn katten hadden ook nierfalen maar de uitslagen van het bloedonderzoek werden uitgebreid besproken en daar kwam dan een duidelijke diagnose uit. Mijn dierenarts zei er wel altijd bij dat het verloop niet makkelijk te voorspellen was. De medicatie zegt me niks, wij hebben (in overleg met de dierenarts) alleen nierdieet gegeven en later bloeddrukverlagers en pijnstillers.
Heel veel sterkte!
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Mariskaha schreef: 31 jul 2023 17:56 Hoi,
Wat ontzettend naar voor jullie en voor Poes natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat je je erg veel zorgen maakt zeker omdat het eten zo moeizaam gaat. Alleen snoepjes en snacks dat klinkt niet goed.. Uit je verhaal begrijp ik dat jullie steeds naar een en dezelfde praktijk zijn geweest waar verschillende dierenartsen samenwerken, klopt dat? Ik vind dat je wel mag verwachten dat deze dierenartsen onderling overleggen en samen een (voorlopige) diagnose overeenkomen, ook als het zo is dat een dierenarts misschien niet meer werkzaam is bij de praktijk. Zeker gezien de uitgebreide onderzoeken die er gedaan zijn mag je echt wel om duidelijkheid vragen. Ik zou een afspraak maken en je twijfels voorleggen aan de dierenarts(en) van deze praktijk, eventueel eerst via de mail. Mijn katten hadden ook nierfalen maar de uitslagen van het bloedonderzoek werden uitgebreid besproken en daar kwam dan een duidelijke diagnose uit. Mijn dierenarts zei er wel altijd bij dat het verloop niet makkelijk te voorspellen was. De medicatie zegt me niks, wij hebben (in overleg met de dierenarts) alleen nierdieet gegeven en later bloeddrukverlagers en pijnstillers.
Heel veel sterkte!
Allereerst heel erg bedankt voor de reactie!

Het klopt dat wij steeds naar dezelfde praktijk met verschillende dierenartsen zijn gegaan inderdaad.
De medicatie is voor 10 dagen om uit te proberen, dus wij zullen ergens deze week weer terug gaan en dan inderdaad vragen om iets meer duidelijkheid..

Sinds vanavond heeft Poes een aantal brokjes gegeten! Niet erg veel, maar 'de wil' is er. Geen speciaal dieetvoer, maar gewone felix senior. De dierenarts gaf aan dat eten het belangrijkste is en wat ze dan eet niet uit maakt..

Hoe is het gegaan met jouw katten? En hadden die ook zulke hoge creatine waardes?

Als je verder nog tips of adviezen hebt over het verloop en belangrijke dingen hoor ik het graag!
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

En heeft iemand tips om haar meer brokjes te laten eten? Warm maken, verschillende soorten geven, in water.. we hebben al van alles geprobeerd...
Mariskaha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2021 19:25

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mariskaha »

Onze katten gingen heel langzaam achteruit alleen het laatste jaar ging het heel snel. De diagnose is gesteld bij een geriatrisch bloedonderzoek op hun 15e (de waardes weet ik niet meer) en ze zijn 18 en 19 jaar geworden. Hadden allebei ook problemen met de tandjes, veel gebitsbehandelingen dus, artrose daar kregen ze wel pijnstilling voor en wij voerden ze naast het nierdieet ook van alles bij toen ze slechter gingen eten. Ze aten geen brokjes meer, maar zalmfilet, koolvisfilet en gekookte kip wel, en Sheba bv en die stickjes inderdaad. Tja wat is wijsheid? Ze hebben hierdoor misschien wel minder lang geleefd maar ze hadden geen pijn en ze aten.
.Alles in overleg met de dierenarts hoor. Die gaf aan regelmatig wegen omdat katten meesters zijn in het verbergen van pijn en ongemak, als ze afvallen weet je dat t niet goed zit, maar dat doe je zelf vast al. Hier op het forum is ook veel info te vinden. Nogmaals heel veel sterkte en ik hoop dat Poes nog een paar jaartjes bij jullie blijft.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Asse-Poes »

Wat een chaotische diagnoses 😢 Ik kan hier echt geen chocola van maken...zoveel tegenstrijdigheden en geen enkele logica.
Poes heeft dus lever- , nier- en schildklierproblemen.
Poes eet slecht. Waarschijnlijk is ze misselijk.

https://de-dierenkliniek.nl/katten/aand ... lemen-kat/

Maar uit de echo kwam geen afwijking van de nieren naar voren? Het zou wel stadium 4 zijn (?!), maar de DA zegt dat het 'behandelbaar en nog wel te doen is'.

Een schildklierprobleem heeft trouwens invloed op de lever.
Benakor heeft als bijwerking gebrek aan eetlust.

Heb je de bloeduitslagen van Poes?
Wat krijgt ze nog meer aan medicatie, of alleen Thiafeline en Benakor?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Synemios »

Heb je bloeduitslagen en referenties?
Is er ook urine onderzoek gedaan? Want geen eiwit is geen benekor.

Is de bloeddruk gecheckt?

Is die echo bekeken door iemand die er echt verstand van heeft of gewoon door en dierenarts?

IK begrijp echt niet waarom ze jou kat niet meteen aan een infuus gelegd hebben om 3 dagen te spoelen, en ik vind het maar een puinhoop wat de antwoorden mbt de diagnoses betreft.
Zulke hoge nierwaarden komen ook voor bij oa acuut nierfalen, nierbekkenontsteking etc.

En nierproblemen voelen? 9 van de 10 keer is daar dus bloedonderzoek voor.

Leverproblemen kunnen weer van de schildklier afkomen, ook dat zouden ze moeten weten.
Waarom is er niet eerder iets tegen je gezegd over die schildklier?

Heb je iets tegen de misselijkheid gekregen?

Een hoop vragen ik weet het.

Ik zou zelf naar een andere praktijk gaan.

Aan het eten krijgen werkt bij ons vaak door er cosma snoepjes over te kruimelen of wat ook kan is gewoon eten wat ze lekker vind en daar dan ipakitine of porus one over strooien.

In ieder geval heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Erg bedankt voor het meeleven, meedenken en adviezen!

Wij hebben om kwart over 5 een afspraak bij de DA en n.a.v. jullie berichten een vragenlijst gemaakt.

Om nog te reageren op jullie vragen:
- Wij hebben geen bloeduitslagen meegekregen oid. Dit hopen wij vandaag mee te krijgen, wat ik nog wel weet is dat haar leverwaardes rond de 16 lagen.
- Er is geen urine onderzoek gedaan.
- Poes krijgt naast de Benakor en de Thiafeline geen andere medicatie. We willen in ieder geval vragen om iets tegen misselijkheid/eetlustopwekkers.
- Er is ons inderdaad verteld dat ze in stadium 4 zit van nierfalen, maar dat we het dus nog kunnen rekken met 1,2 of 3 jaar als de medicatie aanslaat. Haar nieren zagen er wat 'verschrompeld/anders' uit als ik het mij goed herinner...
- Over de schildklier hebben wij nooit iets gehoord tot het laatste bezoek.
- Ze heeft spoelingen gekregen en infuus voor o.a. vocht, maar haar waardes waren niet erg anders daarna.

Nogmaals, alles beantwoord ik voor zover mijn geheugen dit toelaat.. aangezien we niks op papier hebben is het erg moeilijk hier concreet op te antwoorden. Stom dat we hier nooit naar gevraagd hebben, maar er werd ons ook natuurlijk verteld dat het klaar zou zijn....

Ik ben erg dankbaar voor het meedenken en jullie adviezen, ontzettend bedankt!!!
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Poes is weer lekker thuis na het DA bezoek.
De uitslagen heb ik gekregen, welke waardes zijn goed om te delen?

Haar lever was helemaal in orde, en met de schildklier gaat het ook erg de goede kant op! Ze heeft een eetlustopwekker gekregen en ze moet binnen 3 á 4 dagen echt voer gaan eten.. anders moeten we haar laten gaan zei de DA.. 😔
Dus duimen en bidden dat ze gaat eten!!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Synemios »

Benekor zonder eiwit verlies kan averechts werken daarom is urine onderzoek belangrijk.

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/fort ... e%20geven.


en als er niets is met de lever, waarom werd dat dan wel gezegd? en waarom hebben ze de schildklier niet eerder benoemd?

Ik hoop dat ze beter gaat eten maar ik blijf bij mijn vorige standpunt en dat is dat ik voor het inslapen zelf naar een andere dierenarts zou gaan.

Vooral de afwijkende waardes zijn goed om te delen, is er ook sdma bepaald?
Met zulke hoge nierwaarden zou je eerder denken richting acuut nierfalen maar als op de echo afwijkingen aan de nieren te zien zijn dan wordt het misschien een ander verhaal.

stadium 4 rekken met 1,2,3 jaar?
Dat is het laatste stadium, en duurt meestal nog maar een maand

https://de-dierenkliniek.nl/katten/aand ... lemen-kat/

Medicatie voor de schildklier kan ook voor slecht eten zorgen.
En hebben ze nu alleen een eetlustopwekker gegeven zonder iets tegen eventuele misselijkheid?

Maar er is dus wel 3 dagen gespoelt?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Mariskaha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2021 19:25

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mariskaha »

Dat klinkt wel akelig, binnen een paar dagen gaan eten of anders..Is de uiteindelijke diagnose dan nu nierfalen? Mijn poes Beppie viel op t laatst ook in recordtempo af en wilde haast niets meer eten, maar dat was dan ook echt het eindstadium van nierfalen. Sterkte en hoop dat Poes gaat eten!
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Synemios schreef: 01 aug 2023 21:25 Benekor zonder eiwit verlies kan averechts werken daarom is urine onderzoek belangrijk.

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/fort ... e%20geven.


en als er niets is met de lever, waarom werd dat dan wel gezegd? en waarom hebben ze de schildklier niet eerder benoemd?

Ik hoop dat ze beter gaat eten maar ik blijf bij mijn vorige standpunt en dat is dat ik voor het inslapen zelf naar een andere dierenarts zou gaan.

Vooral de afwijkende waardes zijn goed om te delen, is er ook sdma bepaald?
Met zulke hoge nierwaarden zou je eerder denken richting acuut nierfalen maar als op de echo afwijkingen aan de nieren te zien zijn dan wordt het misschien een ander verhaal.

stadium 4 rekken met 1,2,3 jaar?
Dat is het laatste stadium, en duurt meestal nog maar een maand

https://de-dierenkliniek.nl/katten/aand ... lemen-kat/

Medicatie voor de schildklier kan ook voor slecht eten zorgen.
En hebben ze nu alleen een eetlustopwekker gegeven zonder iets tegen eventuele misselijkheid?

Maar er is dus wel 3 dagen gespoelt?

Ik heb geen idee, de eerste DA zei dat hij een afwijking zag bij de lever en dat ze dus daar eventueel aan zal overlijden tenzij ze opknapte, wat zo was. Toen waren de nieren de oorzaak..

We zijn al bijna 2 maanden verder en ze doet het heel goed op het eten na. Ze heeft niks gekregen voor de misselijkheid aangezien ze niet denkt dat ze daar last van heeft.

En ze is inderdaad 2 á 3 dagen gespoeld.

Ik zal hieronder een opsomming maken van de afwijkende waarden.



****edit: ik hoor nu net dat ze vocht toegediend heeft gekregen en een bloedspoeling****
Laatst gewijzigd door Mau2023 op 01 aug 2023 22:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Lipase (DGGR) - 52 u/1 - <26
Cholesterol - 6.0 mmo1/1 - 1.8-3.9
GLDH (PHO) - 10.0 u/1 - <10
Urea (PHO) - 55.9 mmo1/1 - 5.0-11.3
Creatinine (PHO) - 918.1 umo1/1 - 0-168.0
Fosfaat (PHO) - 2.5 mmo1/1 - 0.8-1.9
Kalium (POT) - 5.8 mmo1/1 - 3.0-4.8

NA-/K ratio - 26.3 - >27
Ijzer (PHO) - 43.3 umo1/1 - 8-31

Hematocrit - 0.22 1/1 - 0.30-0.44
Hemoglobine - 59 g/1 - 90-150

Neutrofielen -79 - 60-78
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Mariskaha schreef: 01 aug 2023 21:51 Dat klinkt wel akelig, binnen een paar dagen gaan eten of anders..Is de uiteindelijke diagnose dan nu nierfalen? Mijn poes Beppie viel op t laatst ook in recordtempo af en wilde haast niets meer eten, maar dat was dan ook echt het eindstadium van nierfalen. Sterkte en hoop dat Poes gaat eten!

Ja ik denk dat dat inderdaad de uiteindelijke diagnose is.
Ach, wat verdrietig.. had Beppie verder nog andere symptomen toen ze in het eindstadium zat? Herkent u mijn verhalen over Poes daar ook in?

Ik hoop het ook, heel erg bedankt voor het bericht!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Synemios »

Lipase, gldh en cholesterol hebben met de lever te maken.

Maar een verhoogd lipase kan wijzen op een alvleesklier ontsteking.

Nu kan het zijn dat die leverwaarden verhoogd zijn door de schildklier maar die zie ik er niet tussen staan.

Niet misselijk met een ureum van 55??? en zulke hoge leverwaarden?

Of zijn dit de waarden van de opname dag? maar dan nog als ze waardes niet erg gezakt zijn dan zou ik wel uitgaan van een kat die misseijk is en niet eten doet ze ook niet voor de lol.

Een kat een eetlustopwekker geven terwijl ze waarschijnlijk misselijk is vind ik echt niet diervriendelijk.
Moet je je voorstellen dat je misselijk bent en vervolgens wel honger hebt.

3 dagen vochtinfuus noemen ze spoelen, of is er alleen vocht toegediend en was er geen sprake van een infuus?

Wat was de t4 waarde?
En geen sdma bepaald? zie je die ergens nog tussen staan?

Maar als ik heel eerlijk ben ziet dit er niet goed uit, wat vooral heel jammer is is dat het in die praktijk een chaos lijkt te zijn en je verschillende dingen te horen krijgt.

Oh en over dat inslaap advies, bedenk wel dat jij het bent die het bepaald en als ze dan perse vinden dat ze binnen een paar dagen moet eten want anders...
Dan begrijp ik al helemaal niet waarom er niets gegeven wordt tegen eventuele misselijkheid.
Laatst gewijzigd door Synemios op 01 aug 2023 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie