Poes van 12 jaar

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Asse-Poes »

Mau2023 schreef: 01 aug 2023 23:56 Ze kroel nog, gaat goed op de kattenbak, niet extreem veel plassen/drinken, ontlasting ziet er goed uit, vacht is nog zacht. Ze springt nog om de deuren open te maken door aan de klinken te hangen...
Ik begrijp het niet.
Als Poes niet of nauwelijks eet, waar komt de ontlasting dan vandaan?

Een kat met forse nierproblemen drinkt toch ook zeer veel? Dat doet Poes ook niet.

Ik ga bijna denken dat de diagnoses van een heel andere kat aan Poes gekoppeld is.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Asse-Poes schreef: 02 aug 2023 21:20 Ik begrijp het niet.
Als Poes niet of nauwelijks eet, waar komt de ontlasting dan vandaan?

Een kat met forse nierproblemen drinkt toch ook zeer veel? Dat doet Poes ook niet.

Ik ga bijna denken dat de diagnoses van een heel andere kat aan Poes gekoppeld is.

Exact onze gedachten.
We hebben wel de röntgenfoto's gekregen, maar deze kan ik hier niet delen volgens mij.
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Rik schreef: 02 aug 2023 21:17 Die waardes waren van 24 juni en zeggen nu niet zoveel meer.

Eerst moet gekeken worden wat nu echt alle waardes zijn (zowel nierwaardes en andere waardes).
Als de nierwaardes nog steeds zo hoog zijn dan zou een optie kunnen zijn om 3 dagen te spoelen.
(Het is alleen de vraag of dat na zo lange tijd nog zin heeft, dat had gelijk bij constatering moeten gebeuren)

Dan is het de vraag of er een onderliggende oorzaak gevonden kan worden.
Als de nierwaardes gezakt zijn, maar nog steeds te hoog, dan kun je na 2/3 maanden spreken over chronisch nierfalen. Let op, alleen als er geen eventuele andere oorzaken gevonden kan worden.

Voor de hoge ureum kun je dan denken aan nierdieet of slecht natvoer met ipakitine (of soortgelijk) erdoorheen om de giftige stoffen te binden. En dat in combinatie met een antimisselijkheids middel (zoals cerenia).

Ik begrijp overigens iets niet.
WAAROM MODERIN? Heb je de bijsluiter gelezen?

Waarom wordt dit gegeven. Het is een prednison-achtig middel dat je niet aan nierfalers moet geven.
Er staat nota bene bij contra-indicaties: Nierafwijkingen.
Dat staat er niet voor niets. En over de andere indicaties heb ik niets gelezen in dit topic (?)
Door wie is dit voorgeschreven?

Het is toch te gek voor woorden dat ik dit van jou moet horen en de dierenarts dit niet zelf zegt 😅😅. Dit heeft zij dan dus ook zelf voorgeschreven en gegeven.
Zal er dan een bepaalde afweging geweest zijn om Moderin te geven?!

Ze krijgt ook Royal Canin Renal, maar deze eet ze dus al een aantal dagen niet meer.

Wij hebben nooit meer nagedacht over nogmaals bloedprikken aangezien wij te horen kregen dat ze nu eigenlijk al ingeslapen had moeten zijn door de nierfalen stadium 4....

Pfff, wat ontzettend vermoeiend al deze onzekerheden en onduidelijkheden. Word er verdrietig van allemaal. Ook om Poes zo te zien. Verder gaat het 'prima' alleen het eten niet en daardoor uiteraard wat suffig. Gister heeft ze gewoon nog ontlasting gehad en normale urine. Niks uitzonderlijks. 😔😪
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Rik »

Mau2023 schreef: 02 aug 2023 22:03 Zal er dan een bepaalde afweging geweest zijn om Moderin te geven?!
Niet als er sprake is van nierfalen of alvleesklierontsteking o.i.d.
Dan is Moderin (prednison-achtige) juist het laatste wat je moet geven.

Prednison kan zelfs tot alvleesklierontsteking (pancreatitis) leiden.
Mau2023 schreef: 02 aug 2023 22:03 Wij hebben nooit meer nagedacht over nogmaals bloedprikken aangezien wij te horen kregen dat ze nu eigenlijk al ingeslapen had moeten zijn door de nierfalen stadium 4....
Ja, dat is gezegd door die dierenarts die alles kan 'voelen' en 'voelde' dat ze geen nierfalen had.
Lekker dan. Het zou mijn praktijk niet meer zijn.

Ik heb bij Bowy op een gegeven moment ook gezegd "geen bloedonderzoek meer" omdat het zo'n ramp was. Maar van haar had ik met zekerheid een diagnose.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Synemios »

Moderin is ook geen anti misselijkheid.
Ik begrijp dat je verdrietig bent, het beste is morgen afwachten en sowieso het bloedonderzoek opnieuw laten doen, een echo hier plaatsen heeft weinig zin, ik kon er bij Lizzy al geen chocola van maken.

Als ze echt niet/amper eet moet je toch gaan denken aan spuitjes voeren want te lang niet eten kan weer voor misselijkheid zorgen en je zit heel snel in een cirkel.

Deze praktijk/arts zou je aan moeten klagen.

Ik zou geen moderin geven morgen.

Nu lees ik dat je het over een foto hebt, is er wel een echo gemaakt dan?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Morgen half 12 hebben we een afspraak met een nieuwe dierenarts.

Als ze tegen die tijd nog geen brokjes heeft gegeten moeten we haar laten gaan.
Zo'n intens verdriet nu al. We hopen dat ze opknapt.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Synemios »

Hebben ze dan al iets tegen de misselijkheid gegeven?
Ik dacht dat je vandaag een afspraak had, is dit een hele andere praktijk?
En waarom begin je nu niet met spuitjes voeren dan? Want je moet haar uit die spiraal halen.

En dit klinkt heel hard, maar als er nu niets gebeurd dan gaat er geen verandering komen, dus dan kun je blijven hopen maar er is actie nodig.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Rik »

Mau2023 schreef: 03 aug 2023 15:25 Morgen half 12 hebben we een afspraak met een nieuwe dierenarts.

Als ze tegen die tijd nog geen brokjes heeft gegeten moeten we haar laten gaan.
Dus tot morgen half 12 wordt er niets gedaan maar je verwacht wel dat ze dan uit zichzelf iets gaat eten :roll:

Is het niet handiger de diagnose af te wachten en dan e.v. daarna (met e.v. mirtazapine) te kijken of ze gaat eten?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Synemios schreef: 03 aug 2023 15:28 Hebben ze dan al iets tegen de misselijkheid gegeven?
Ik dacht dat je vandaag een afspraak had, is dit een hele andere praktijk?
En waarom begin je nu niet met spuitjes voeren dan? Want je moet haar uit die spiraal halen.

En dit klinkt heel hard, maar als er nu niets gebeurd dan gaat er geen verandering komen, dus dan kun je blijven hopen maar er is actie nodig.

Ze heeft net weer wat tegen de misselijkheid gekregen. Gister geprobeerd water met brokjes in dr bekje te krijgen en dat was een drama. Wel zo'n liquid stick kunnen geven en vandaag weer. Vannacht heeft ze 11 snoepjes gegeten, maar ze raakt op geen enkele manier brokjes aan. Heb ook wat kunnen geven van R/C Renal natvoer door ook in haar bekje te doen, maar het voelt alsof ze op is. Dit is dezelfde praktijk, maar een hele nieuwe DA. De andere praktijk was geen optie helaas.
Probeer op elke manier haar eten te geven, maar zodra het op brokjes aankomt stopt dat. Alleen snoepjes en liquid sticks lukken. Ik vraag me alleen af of dat genoeg is voor haar..
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Synemios »

1 augustus is er een eetlustopwekker gegeven, is dat mirtazapine geweest?
En wat is er tegen de misselijkheid gegeven?

Een 2nd opnion is dezelfde praktijk is geen 2nd opnion die gaan elkaar echt niet afvallen.

Hier een uitleg om te voeren met een spuitje en dan zou ik gaan voor nierdieet.

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 56&t=29123
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Rik schreef: 03 aug 2023 15:31 Dus tot morgen half 12 wordt er niets gedaan maar je verwacht wel dat ze dan uit zichzelf iets gaat eten :roll:

Is het niet handiger de diagnose af te wachten en dan e.v. daarna (met e.v. mirtazapine) te kijken of ze gaat eten?
Ze heeft een eetlustopwekker gekregen en vandaar haar 2e pil tegen de misselijkheid. Ik 'dwangvoer' haar zover ik kan met vloeibaar eten en ze heeft vannacht 11 snoepjes gegeten. Alleen van het voer blijft ze af.

We merken dat ze wat op begint te raken en we hebben ook meerdere gesprekken over wanneer het nog 'waardig' is en wanneer niet. Ik ben tot half 7 vanmorgen wakker gebleven om haar te helpen met eten en het aantrekkelijk te maken, dus het is niet dat we niets doen en op goed geluk hopen dat er iets veranderd.
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Synemios schreef: 03 aug 2023 15:41 1 augustus is er een eetlustopwekker gegeven, is dat mirtazapine geweest?
En wat is er tegen de misselijkheid gegeven?

Een 2nd opnion is dezelfde praktijk is geen 2nd opnion die gaan elkaar echt niet afvallen.

Hier een uitleg om te voeren met een spuitje en dan zou ik gaan voor nierdieet.

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 56&t=29123
Tegen de misselijkheid heb ik vandaag haar de tweede pil van Cerenia gegeven. Ik weet niet zeker welke eetlustopwekker ze heeft gekregen, maar ik dacht Moderin zoals ik al zei.

Bedankt voor de link! Zo heb ik het gister ook gedaan, zal het nogmaals geven.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Synemios »

Moderin is geen eetlustopwekker, dat is prednison wat wel kan zorgen voor vreet kicks bij mensen vooral, maar meestal zorgt het er bij katten juist voor dat ze zich nog lamlendiger voelen.
Zeker als er sprake is bij nierproblemen of alvleesklier problemen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Rik »

Als een kat niet eet dan is het een spoedgeval. Dat zou in elke praktijk zo moeten zijn. Een kat die 24 tot 48 uur niet eet kan al doodgaan.
Mau2023 schreef: 03 aug 2023 15:43 We merken dat ze wat op begint te raken en we hebben ook meerdere gesprekken over wanneer het nog 'waardig' is en wanneer niet.
Ja, wanneer je het hebt over 'moment wanneer' dan weet je zelf ook dat het gaat om een spoedgeval.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mau2023
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jul 2023 23:41

Re: Poes van 12 jaar

Bericht door Mau2023 »

Synemios schreef: 03 aug 2023 15:49 Moderin is geen eetlustopwekker, dat is prednison wat wel kan zorgen voor vreet kicks bij mensen vooral, maar meestal zorgt het er bij katten juist voor dat ze zich nog lamlendiger voelen.
Zeker als er sprake is bij nierproblemen of alvleesklier problemen.
Dat heb ik toen ook gehoord inderdaad, maar toen had ze de injectie al gekregen 😪.
Ik ga bellen en vragen om Mirtazapine
Plaats reactie