sterilisatie zwerfkatten

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

het gaat goed met de katten, ze worden al dikker. Ik dacht dat ik een stukje lintworm zag bij de jonge kat. Dus ik heb Milpro tabletjes gekocht plus een aantal van die "Easypill" kneedbare "pillen". Ik dacht dat het geen probleem zou zijn omdat ze echt altijd alles opeten. Maar ze hadden het meteen in de gaten. Omdat ik ieder een half tablet moest geven moest ik de bordjes wat prepareren waardoor ik ander gedrag vertoonde en dat hebben ze meteen in de gaten. Dus ze deden erg moeilijk. Uiteindelijk meer voer erbij gedaan in de hoop dat 1 het zou eten. Maar die Easypill ruiken ze en willen ze niet.

Dus het eerste Milpro tablet kan ik als verloren beschouwen. Altijd een gedoe. Met mijn eigen kat ook vaak pillen verstopt in stukjes vlees. Soms werkt het maar vaak zie je uiteindelijk het tabletje gewoon weer op het bord liggen.

Moet iets bedenken. Het feit dat die katten zo enorm veel eten zou mogelijk door die wormen kunnen komen. Ik weet het niet maar ze eten nog steeds ieder 300gram nat voer met gemak iedere dag zo niet meer.

Als ik een pil door het voer versnipper weet ik niet wie wat krijgt omdat ze vaak samen van 1 bord eten.

Lastposten zijn het :)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door crazycatladyP »

Misschien eerst maar een heel klein beetje natvoer geven ieder, met een verkruimelde pil of pasta erdoor?
Als ze dan erge honger hebben, eten ze het wel op.
Daarna kun je ze dan altijd meer geven, maar dan weet je zeker dat het erin gaat.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

bedankt, probleem is dan een beetje dat ik niet weet wie wat eet. Want dan moet ik het op aparte bordjes leggen en dat vinden ze ongewoon. Ik leg het voer nu ook op 2 borden maar dan eten ze soms samen van 1 bord en soms ieder van een bord. Als ik de borden apart leg dan vertrouwen ze het niet. Ze laten al veel toe maar ze zijn tegelijk ook enorm voorzichtig.

Mijn plan is om wat vlees te kopen, zoals biefstuk en dan eerst kijken of ik ze individueel kleine stukjes vlees kan voeren en dat ze het dan ook opeten. Als ik dan een stukje aan elke kat afzonderlijk kan geven en dat lukt dan ga ik die pillen erin verstoppen. Moet nu wel een beetje zeker zijn dat het gaat lukken want die pillen zijn 5€ per stuk.

Dus ik ga er wat de tijd voor nemen. Op zich zijn de katten gezond enkel dat ze zo enorm veel eten wat ik vreemd vind.

Lastposten, dat zijn het :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Rik »

Is het de Milbemax? Als dat zo is... die was bij mijn dierenarts ook verschrikkelijk duur.
Ik heb ze dus op Medpets besteld wat dat is exact dezelfde.
https://www.medpets.nl/milbemax-kat

(Gelukkig nooit meer hoeven geven na 1x in het eerste jaar.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

hoi, ja ik heb ook op medpets besteld. Ik heb Milpro gekocht (maar was iets van 19.5€ voor 4).

Die pil is uiteindelijk wel opgegeten door die zwarte kater die hier ook komt eten.

Straks maar even wat biefstuk kopen en de poezen wat gaan trainen braaf stukjes vlees te eten :)

Mijn poes heeft nog steeds moeite met die 2 zwarte poezen. Ze is best van streek. Tja het was nooit mijn plan, ik wilde het bij mijn poes houden maar ja .. die 2 zwarten zijn wel heel erg leuk.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Rik »

Ik kende Milpro helemaal niet.

Maf. Als ik kijk naar de werkzame stoffen:
Milpro: Kat > 2 kg: Deze tabletten bevatten 16 mg Milbemycine en 40 mg Praziquantel.
Milbemax: Milbemycine oxime 16 mg, Praziquantel 40 mg

Nou... dan zie ik geen verschil.
dutchy schreef: 01 sep 2023 12:01 Die pil is uiteindelijk wel opgegeten door die zwarte kater die hier ook komt eten.
Woops... dat was natuurlijk ook niet de bedoeling :grin:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Asse-Poes »

Rik schreef: 01 sep 2023 13:44 Ik kende Milpro helemaal niet.
Milquestra is er ook.
Allemaal hetzelfde als Milbemax, maar meestal stukken goedkoper.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

de prijs is ongeveer gelijk (Milbermax en Milpro). Ja ik heb Milpro gekocht omdat 1 dierenarts hier dat ook gebruikt. Ik zou het eigenlijk bij haar gaan halen maar ze had geen Easypill dus heb ik alles maar in 1 keer besteld. Maar die Easypill bleek niet zo Easy helaas.

Ja dat die zwarte kater het nam kan geen kwaad. Ik wil mijn poes ook 1 geven. Dan hebben ze het allemaal. De zwarte kater kwam net weer langs dus hij heeft het overleefd. Gewicht vind ik altijd moeilijk te schatten. Maar denk dat de volwassen katten wel 1 hele pil mogen. Mijn poes geef ik enkel een 1/2. Die 2 zwarten ook maar 1/2. Maar ik neem even de tijd want de proef met biefstuk ging ook niet vlekkeloos. Ze zijn nog achterdochtig als ik iets anders doe als normaal. Dat ik ze toen heb moeten vangen dat hebben ze nog niet vergeten. Ik had verwacht dat ze helemaal gek zouden worden van die Easypill maar het omgekeerde is waar helaas dus dat was ook geld over de balk gegooid.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Asse-Poes »

De pil in een bolletje Leverworst of smeerpate lijkt me praktischer dan in biefstuk.

Mijn katten lusten de easypil ook niet. Ik geef een pil daarom ook altijd op de ouderwetse manier. Rechtstreek achterin het keeltje mikken 😉
Maar dat laten Katertje en Zwartje vast nog niet toe.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door OMH »

Ik krijg pilletjes er bij Noek en Tika ook niet gemakkelijk in, dus ik maak ze fijn en roer ze dan door iets wat ze lekker vinden (dat is in hun geval bedroevend weinig, maar een mens raakt vindingrijk...). Lukt altijd.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door crazycatladyP »

Mijn overleden poes, Puk was ook niet te pillen.
Toen ze op het laatst ziek werd, gaf ik haar medicatie in een in vieren gevouwen stukje boterhamworst, daar deed ze een moord voor. (kwam ik per ongeluk achter, mijn kids waren toen nog klein ;-) )
Ik verstopte de pil dan in de punt, zeg maar en liet haar het puntje eraf happen.
Ze was dan zo gulzig, dat de pil zo mee naar binnen verdween :lol:
Zal ook niet voor elke kat werken en het is ook niet heel gezond, maar het was wel stressvrij, de laatste periode van haar leven ;-)
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

bedankt voor de tips. Ik zal er voor een volgende keer aan denken.

Ik heb zonet die kleine dame het pilletje gegeven. Ze is erin getrapt. Dat mannetje was er niet en ik gaf haar een blikje makreel (even wat echt voer, https://www.tomandco.com/nl/natvoer/169 ... 94722.html). Toen ze het bijna op had bedacht ik mij om haar die pil te geven omdat het mannetje er niet was. Dus snel naar binnen een halve pil in een klein stukje biefstuk gedaan. Maar madam wilde het niet. Toen wat ander voer (wat ik normaal geef) erover heen gelegd maar ze leek ineens geen honger meer te hebben. Toen ben ik naar binnen gegaan en keek stiekem uit het raam en ze at het allemaal op.

Nu hopen dat die kleine het gaat overleven en geen nare reacties krijgt van dat medicijn. Maar het medicijn ligt niet bepaald op een lege maag want ze hadden ieder al iets van 300gram op. Mijn god zeg ik hoop dat het na die pillen wat minder wordt met de honger want zo ga ik er financieel aan onderdoor :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Rik »

Die Milpro is niet zo'n rot spul hoor. Het is natuurlijk geen onschuldig spul maar dat overleven ze echt wel ;)
Anti vlooienmiddel is veel akeliger spul.

Ik heb het ook gelukkig maar 1x hoeven te geven.
Overigens... honger zullen ze altijd wel blijven houden... het zijn niet voor niets zwerfkatten :lol:

Yikes. 1,39 voor 80 gram. Dat is 17,38 per kg.
Dan kun je beter KVV (vers vlees gemalen compleet met botten en organen e.d.) geven.
Vinden misschien ook nog wel lekker :)
Dat is veel goedkoper.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

bedankt. Waar koop je dat KVV of maak je dat zelf? Die blikjes geef ik enkel af en toe. Mijn eigen poes geef ik wel vaker maar ook dat eet ze nauwelijks tegenwoordig. Ze lijkt wat ouder te worden maar is volgens mij pas 11 of 12 jaar.

Het mannetje heb ik zonet ook een pil gegeven. Gewoon een stukje biefstuk met een pilletje erin in zo'n Vitalive zakje met nat voer gedaan en toen opgeschept. Hij had niks in de gaten. Nu enkel nog mijn eigen poes.

Nee, die zwerfkatten geef ik nu meestal dit:
https://drive.carrefour.be/nl/Dieren/Ka ... p/05716899

dat is dus 24x100gr. Dus momenteel 8.79€/2.4 = 3.66€ per kilo. Met eigengemaakt vers vlees ben ik wat bang voor ziektes (zoals wormen). En ze vinden het lekker en ze zien er goed uit dus. Af en toe krijgen wat echt vis of kip in die dure blikjes. Maar ze kunnen ook zelf muizen jagen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Rik »

Dat staat ook bij het artikel (3,66€/kg) ;)
Dat is in ieder geval al heel wat schappelijker. Maar biefstuk is ook duur.
En die gelei, daar zit ook heel veel spul wat een kat niet nodig heeft (en ook niet vult).

KVV maak ik niet zelf (hoewel dat wel mogelijk is maar nogal een gedoe en wel expertise vereist).
Ik koop het dus kant en klaar. Prijs is tussen de €3,50 en €5,50. Maar dan heb je dus wel puur vlees/prooidier.
Katten hebben daar minder van nodig en het vult beter.

Het probleem is dat het KVV voor katten niet zo makkelijk te krijgen is. Voor honden wel. Je hoeft maar een dierenwinkel binnen te stappen en ze hebben een diepvries met worsten voor honden liggen. Voor katten hebben ze dan meestal niets of weinig. Ik bestelde het in het begin dan ook altijd online (animalfoodexpress, in grotere hoeveelheden wegens de verzendkosten). Maar gelukkig heb ik inmiddels een lokale winkel gevonden die mijn merk ook heeft (KB). En ook mijn Welkoop heeft BarfMenu Cattery 1kg worsten in de diepvries liggen.

Vaak, als een winkel al KVV voor katten heeft liggen, dan zijn het kleine worstjes van 250 of 500gr. Maar de 1kg worsten zijn veel goedkoper (en gelukkig hebben ze die dus bij mij).

Ook Jumbo en Plus heeft b.v. Rodi en Smuldier maar dat zijn niet de beste merken. Maar wel beter dan die gelei. En de Smuldier wordt als aanvullend beschouwd. Kun je wel eens geven om te proberen maar is geen lange termijn iets.

Voor wormen hoef je op zich niet bang te zijn bij KVV. Het komt uit de diepvries en is diepgevroren geweest. Als zwerfkatten lopen ze veel groter risico wormen te krijgen van een waterbron ergens in de buurt. Het vlees moet natuurlijk niet heel lang buiten blijven staan (want dan heb je wel kans op vliegen e.d.).

Het is natuurlijk wel de vraag of ze KVV accepteren nu ze gewend en verwend zijn aan gelei en biefstuk :lol:
Want in die gelei zit ook heel wat smaakmakers om katten verslaafd daaraan te maken.

Ik zou gewoon eens kijken bij je dierenwinkel wat ze hebben.
Als ze alleen worsten voor honden hebben kun je dat overigens wel eens proberen.
Maar dan moet je een soort nemen waar geen groente en pens in zit.
Dus puur dier (kip, kalkoen, duif, konijn, eend dat soort dingen).

Als ze het dan wel gewoon eten dan zou je je eens in kunnen lezen en op zoek kunnen gaan naar een vastere leverancier voor geschiktere KVV. Voor het inlezen kun je ook terecht op https://www.voerwijzer.com/het-beste-kattenvoer/

Ter vergelijking. Mijn katten van 5 en 6,5kg krijgen 120-130gr per dag per kat, verdeeld over 3 maaltijden.
Ik kan dus makkelijk een worst van 1kg delen door 4 en de 250gr per dag aan de 2 katten geven.
Ze krijgen daarnaast af en toe ook nog een eendagskuiken (waar ze dol op zijn) en kippennekjes (voor het betere kauwwerk).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie