sterilisatie zwerfkatten

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

wilde even van me af schrijven. Ik heb hier 2 zwerfkatten. Een kat (man) en een poes (vrouwtje). Ik dacht eerst dat het moeder en dochter waren maar de grotere bleek een man. Maar deze winter sliepen ze wel samen en ze zijn vaak samen, ze zijn denk ik wel familie. Ik heb ze gevangen op maandag de 24-7-2023. Eerst het mannetje en toen het vrouwtje. Het mannetje is diezelfde dag gecastreerd en ik heb hem de volgende dag gehaald. De poes was toen nog niet gesteriliseerd. Woensdag heb ik de poes gehaald.

Advies was om ze meteen weer uit te zetten. Met de kat (man) gaat het goed. Die eet alweer meerdere blikjes per dag en vertrouwt mij ook alweer. Het vrouwtje is zoek. Ik heb haar meteen na thuiskomst (woensdag 26-7-2023) vrij gelaten (ze was dus 25-7-2023 gesteriliseerd). Daarna niet meer gezien. Ik maak me wel zorgen.

Ik wil ze namelijk wel adopteren maar ik wilde het wat tijd geven. Ik heb namelijk al een poes (ook een voormalige zwerfpoes) en dat meisje is erg territoriaal. Ze valt alle poezen aan die op het erf komen. Ze doet net alsof alles van haar is. Dus gezien ik die zwerfkatten pas 3 weken geleden ben gaan voeren en ze niet gewend zijn om in huis te zijn wilde ik het tijd geven. Ik heb een hok voor ze in de garage gemaakt.

Maar maak me zorgen om de poes. Zo'n sterilisatie is best een grote ingreep. Advies van de arts was om meteen vrij te laten maar dat is enkel omdat het om zwerfkatten gaat. Voor huiskatten geldt 10 dagen binnenhouden.

Dat mannetje is al zo lief en laat zich al aaien. Dat vrouwtje was ook een schatje. Ik maak me dus erge zorgen. Hieronder het snoesje die zoek is. Het is nu al zo'n 72 uur sinds de operatie. Ze heeft eigenlijk geen eten meer gehad sinds zondag. Tenzij ze zelf nu ergens iets weet te vangen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Asse-Poes »

Ohjee ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.
Voor een poes is de ingreep ook een stuk heftiger dan voor de kater.
Kan ze zelf in de garage komen? Dan kan je daar eten neerleggen en dan maar hopen dat ze zelf terugkomt.

Foto is niet zichtbaar.
Die kan je uploaden via
https://imgbb.com/upload
Na het uploaden bij 'insluitcodes' kiezen voor 'bb code groot met link'
Die link kopiëren en hier in een bericht plakken.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

bedankt.

Vreemd, ik zie de foto wel. Ik heb een link naar de site waar die staat ingesloten. Ik kan nu geen foto's meer plaatsen in de reactie. En ik kan mijn bericht ook niet bewerken. Foto staat hier, helemaal onderaan (zwart poesje):
https://sites.google.com/view/contentfo ... her/photos

Eten neerzetten heeft geen zin want die kater eet alles op. Die is onverzadigbaar. Ze waren 3 weken geleden ook echt uitgehongerd. Dus die kleine die nu zoek is heeft wel 2 weken goed gegeten. Echt 300gram nat voer per dag. Die kater heeft vandaag al iets van 400gram nat voer gehad. En hij eet alles op. heel wat makkelijker dan mijn poes die echt een heel lastige eter is.

Ze zijn taai dus ik heb nog hoop. Ik woon in de bossen (Ardennen) dus genoeg plek om te verstoppen. Maar ik check om de zoveel tijd. Ik hoop morgen. dan is het 96uur na de operatie. Dan zou ze zich langzaam beter moeten gaan voelen denk ik.

Ze was al zo tam en leuk. Totdat ik ze ging vangen. Ik had van die vervelende vangkooien gekocht die dichtklappen. Die ging te vroeg dicht en toen kreeg ze die deur op haar neus volgens mij. Misschien ook niet maar ze was wel erg geschrokken. Het ging zo snel dat ik het niet goed zag. Ze zat in ieder geval niet in de kooi.

Toen heb ik een grote valkooi gebouwd en dat lukte wel zonder schade. Maar ze was alle vertrouwen in ieder geval krijt. terwijl ze al zo goed was. vol vertrouwen.

Ik hoop dat ze zich morgen weer laat zien.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Asse-Poes »

Ja daar was ik al bang voor, dat de kater geen eten voor poesje zou overlaten.
Drastische oplossing: kan je de kater 1 of 2 dagen opsluiten, In de garage bijvoorbeeld?
En dan een bak met brokjes buiten de garage voor poes neerzetten?

Ik heb het zwarte dametje gezien, wat een schatje!


Hier kan je een bericht alleen wijzigen binnen 1 uur na plaatsing.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

bedankt. Nee mijn garage is gewoon open. Het is meer een soort afdak voor de auto. Maar ik heb daarin een groot hok op een beschutte plek waar geen water kan komen met een lekker dekentje erin die ik steeds verschoon. De kat ligt er heerlijk in.

Helaas is het kleine dametje nog steeds zoek. Zonet wezen kijken. Het mannetje was alweer klaar voor een maaltijd die weer helemaal op is gegaan.

Het poesje is wel vrij dus qua eten maak ik mij niet zo druk. Mijn andere poes was 2 jaar geleden ernstig ziek en heeft meer dan een week (als ik mij goed herinner 10 dagen) niks willen drinken nog eten. En ze moest ook nog eens overgeven en ze heeft het overleeft en is momenteel heel gezond.

Ik maak mij meer druk om het feit dat het nog een jonge poes is die dus ernstig verzwakt (na die operatie) in de natuur rondloopt. Je hebt hier vossen en wasberen. Hoewel die wasberen eigenlijk heel aardige beesten zijn maar je weet niet als ze in de gaten krijgen dat de poes ernstig gewond of verzwakt is.

Achteraf had ik het anders moeten doen .... maar ja achteraf had ik die kattenvallen met die klapdeuren ook niet gekocht. Ik heb van tevoren meerdere videos bekeken hoe men dat normaal aanpakt met zwerfkatten. En de procedure is vangen, steriliseren, dan blijven ze 1 nacht bij de dierenarts en dan laat je ze vrij in hun eigen omgeving. Dat heb ik gedaan.

Ik heb wel gezocht in de directe omgeving. Je hebt hier wel van die soort van "volkstuintjes". Of stukjes land met een huisje waar eigenlijk nooit iemand is. Ik heb gekeken maar kon haar niet vinden. Maar ze zal zich natuurlijk ook niet laten zien.

Afwachten nog maar ... ze zijn erg taai die poezen dus ik heb nog hoop. Ik laat nog wel weten als ze terugkomt.
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door OMH »

Respect voor wat je allemaal doet, en ik zal duimen dat ze weer gezond terugkomt!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

bedankt. Ja ik wist eigenlijk niet dat er zo'n programma bestond in mijn gemeente dat je katten kan laten steriliseren op kosten van de gemeente. Ik heb dus een poes die bij mij kwam in 2013. Een snowshoe poes. Kan je nagaan wat ze bij de weg zetten. Ik geloof dat zo'n poes 600€ kost. Dat is de poes op de 3-de en 5-de foto.
https://sites.google.com/view/contentfo ... her/photos

Maar die heb ikzelf laten steriliseren. Toen kwam 's nachts ook nog een zwarte kater hier eten. Die zwarte kater komt hier nog steeds en is waarschijnlijk de vader van die 2 die ik afgelopen week heb laten steriliseren. Die zwarte kater mocht hier ook wonen maar hij bleef heel schuw. En mijn poes is echt een enorme territoriale poes. Die accepteert gewoon geen andere poes. Ik vind dat wel vervelend maar wat doe je eraan. Die zwarte kater heb ik nooit laten castreren omdat ik dus niet bang was een hele familie kittens op de stoep te krijgen en hij ook maar zo bang en schuw bleef.

Maar blijkt nu dat ik toch nazaten van hem hier heb. Ik laat hem niet meer steriliseren. Die kater heeft een zwaar leven gehad. Volgens mij heeft hij zelfs botten gebroken. Hij loopt als een oude man maar ik geef hem elke dag te eten. Net zoals mijn poes is hij een echt karaktertje apart. Hij is echt heel stoer. Kijkt de andere kant op als ik tegen hem praat. Maar hij is lief tegen die 2 andere zwarte poezen. Vandaar dat ik denk dat ze familie zijn.

Die 2 poezen die ik heb laten behandelen zijn juist zo makkelijk. Helaas is het vrouwtje nog steeds zoek. Maar het mannetje is zo'n makkelijk ventje. Hij geeft al kopjes echt een schatje. Die kater die hier al jaren komt mag ik nog niet eens aaien na 10 jaar !!!

Dat zwarte poesje was ook al zo vol vertrouwen. Ze is nog steeds zoek. Ik heb haar maandag 24/7 gebracht. Dinsdag 25/7 is ze gesteriliseerd, ik denk zo rond 12h. In ieder geval na 10:15 toen ik daar was om de kater op te halen. Dus nu is het dus ongeveer 114 uur na de operatie. Gaat al richting de 5 dagen. Dus ik ga ervan uit dat ze nog steeds last heeft van die wond en dat het nog niet geheeld is (hopende dat ze nog leeft). Het kan misschien wel 10 dagen duren voordat ze weer komt.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Asse-Poes »

Die snowshoe had ik ook al bewonderd, ook via je avatar.
Heel mooi katje en het bevalt haar al 10 jaar erg goed bij jou :-)
Lief dat je je zo bekommert om de zwervertjes!
Ga je ze ook namen geven?

Ik hoop zo dat Zwartje weer terugkomt en ondertussen wel ergens wat te eten heeft opgescharreld .
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

ze is helaas nog steeds niet verschenen. Morgen ga ik even aan de dierenarts vragen wat ze precies voor ingreep heeft gehad. Wat ik las kan de ingreep ook heel klein zijn als ze b.v. enkel de eileiders onklaar maken. Maar als ze de baarmoeder verwijderen is een ander verhaal. Of misschien was ze al zwanger en was de ingreep nog groter. Ze hebben mij eigenlijk niks gezegd enkel dat het goed was gegaan.

Ik heb mijn vertrouwen gelegd in het systeem. Omdat het via de gemeente wordt betaald heb ik eigenlijk weinig te zeggen. Ik heb wel aan de dierenarts gezegd dat ik ze wil adopteren. Ik neem aan dat het niet uitmaakt en dat ze elk dier met dezelfde toewijding behandelen. De dierenarts heeft volgens google wel een goede reputatie. https://goo.gl/maps/on3WsWHdAnwsj9eU8

Ik ging altijd naar een ander maar deze dierenarts werd mij toegewezen door de gemeente.

Ja snowshoe is een heel leuke poes maar wel met gebruiksaanwijzing. Ze is denk ik gewoon uit de auto gezet en heeft denk ik geen leuk 1-ste jaar gehad. Dus het was eerst veel blazen bijten en krabben. Ze had ook een gescheurde buikvlies (wat aan het licht kwam tijdens haar sterilisatie) dus ze heeft veel geluk gehad. Ik mag haar nog steeds niet optillen maar ze komt wel lekker naast me liggen op bed en laat zich aaien enzo. Het is alleen jammer dat ze zo enorm territoriaal is. Ze jaagt dat zwerfkat mannetje steeds weg. Het lijkt een beetje op jaloers gedrag maar in de dierenwereld heet dat volgens mij territoriaal. Maar ze laat duidelijk blijken dat ze het helemaal niks vind dat ik die zwarte kat aandacht en eten geeft.

Die andere zwarte kater is ze echter bang van. Die heeft ze een aantal keren aangevlogen maar heeft het onderspit moeten delven dus als die kat zich laat zien gaat ze blazen en is bang. Ik vind dat jammer dat het zo moeilijk gaat. Want je ziet toch wel meer dat meerdere katten samen kunnen zijn. Met die snowshoe lijkt dat erg moeilijk. Maar ik blijf proberen. Want die snowshoe is mijn meisje, zij is en blijft de baas.

Wat namen betreft denk ik daar pas later aan. Dat meisje noemde ik Snoesje. Het is zo'n suikerzoet poesje. Mannetje weet ik nog niet. Het is een hele elegante kat. Maar eerst maar even kijken of de poes terug komt.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Asse-Poes »

Ik kan me niet voorstellen dat die DA een grote operatie heeft uitgevoerd zonder dat tegen jou te zeggen. Maar goed dat je het morgen toch even navraagt, al was het alleen al voor je eigen gemoedsrust.
Hij weet dat ze een zwerfkat is, dus hij zal daar heus wel rekening mee gehouden hebben. Ook met de hechtingen.

Nou...mijn katten zijn echt wel jaloers hoor. Als er iets meer met de een gespeeld wordt, dan duikt de ander er gewoon bovenop. Krijgt de een net iets meer knuffels en aandacht dan wurmt de ander zich er gewoon tussen :lol:
Soms denk ik wel eens dat ze kunnen tellen, een ingebouwd weegschaaltje hebben en een ingebouwde klok hebben. :grin:

Ik blijf duimen dat Zwartje gauw terugkomt.
Kan het dat ze zich overdag schuilhoudt en 's nachts komt kijken bij de garage?
Maar ja, je hebt daar vast geen camera hangen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

ja ik zal morgen vragen. Of ik had al email gestuurd vrijdag met die vragen maar geen reactie nog. Eventueel ga ik morgen even langs als ik geen antwoord krijg in de ochtend.

zijn jou katten al vanaf kleins-af-aan bij jou? Zwerf katten altijd wat lastig. Maar persoonlijkheden van katten verschillen ook. Ik heb eigenlijk altijd zwervers gehad. Al toen ik een kind was is onze poes aan komen lopen. Dat was in de jaren 60.

Dan kom ik terug op de namen van de poezen. Ik heb ze altijd namen gegeven waarmee ik ze aansprak of riep. Dus als kind was de naam van onze poes "poei poei". Zocht het net op en het was blijkbaar ook een nummer van Andre Hazes Sr. Echter onze poes had die naam ruim voor dat liedje, onze poes was bij ons in de jaren 60 en 70. Toen ik in Groningen woonde had ik een poes en haar dochter die ik "Moeder Poes" en "Klein Zwartje" noemde. Die zijn ook aan komen lopen. Die Snowshoe noemde ik vaak Snurky en heb haar ook zo opgegeven bij de dierenarts maar ik noem haar meestal "Meisje". Die zwarte kater die hier al 10 jaar komt heet "Blackie" :) ja je moet er maar opkomen.

de kleine net gecastreerde kater heeft vandaag alweer 4x100gram gegeten plus poezenmelk. Die kleine zwarte dame (waarschijnlijk zijn zusje of nichtje) is helaas nog steeds zoek :( hopen dat ze morgen weer komt.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Asse-Poes »

Bellow is hier als kitten gekomen. Clea is een zwerfster uit Egypte en kwam hier 4 jaar geleden toen ze (geschat) 5 jaar was. Volgens de adoptiepapieren heette ze Karamina, maar dat vond ik 3x niks.
Clea is hier de baas trouwens. Voor de rest is zij echt de meest makkelijke kat die ik ooit gehad heb. Ik vraag me ook echt af, of zij wel echt een zwerfster was. Eerder gewoon verdwaald denk ik. Of gedumpt.

Ik geef mijn katten altijd namen met het woord "kat" of "poes" erin verwerkt.
Bellow is afgeleid van Kattebel (volgens zijn stamboom heet hij DJ Willow) en Kattebel werd afgekort tot Bel/Bello en voor de chique hebben we de laatste 'w' van zijn stamboomnaam er aangeplakt. Dus werd het Bellow.
Clea is een afkorting van Cleokatra, de Egyptischtische koningin. De p hebben wij veranderd in een k. Zodat het woord 'kat' erin zit :grin:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

poes uit Egypte. Kwamen de Siamezen daar niet ook vandaan. Het Snowshoe "ras" is ook deels Siamees. Is een kruising van Siamees en een American shorthair, https://www.explorecats.com/wp-content/ ... e-cats.jpg

Ja "Clea"patra had ik al in gedachten. Poezen/katten zijn gedomesticeerd. Ik voel mij dus verantwoordelijk om voor ze te zorgen. Ze zijn niet gemaakt zoals wilde katten (die je hier ook in België nog hebt). Een gewone huiskat kan in onze "natuur" gewoon eigenlijk niet overleven. En ik houd gewoon veel van katten. Ik houd van alle dieren maar katten in het speciaal.

Helaas is het kleine zwarte meisje nog niet terug. Dierenarts heeft nog niet gereageerd op mijn opnieuw gestuurde vraag per email. Morgen zal ik erheen gaan. Het zwarte katerje doet het goed. Wat een lieverdje is dat zeg. Hij wordt steeds makkelijker en gaat leuk spinnen als ik hem aai tijdens zijn eten. Duurt niet lang meer en hij komt leuk hier binnen wonen. Mijn poes moet er maar aan wennen.

Morgen weer een update
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Asse-Poes »

Siamezen kwamen oorspronkelijk uit Siam 😀 tegenwoordig heet dat land Thailand.
Cleo was logischer geweest, maar dat eindigt dan op 'o' en dat is verwarrend met de 'ow' van Bellow.

Oei Zwartje blijft wel erg lang weg.. 😢 Ik kan me voorstellen dat je je nu toch echt flinke zorgen maakt.

Wel fijn dat Katertje het zo goed doet. Ik hoop dat Snurky het eens is met de toekomstige nieuwe bewoner. Laat hij maar veel kopjes tegen je benen geven, dan kan Snurky vast wennen aan zijn geur :grin:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

ah ja Thailand.

geen teken nog van het kleine poesje. Dierenarts heeft niet gereageerd, Net e-mail gestuurd met de vraag waarom ze niet even reageren. Anders moet ik daar maar weer heen. Is wel de laatste keer geweest die dierenarts. Dat ik er nog langs ga zal mij verder niet helpen om haar te vinden. Ik had meer moeten vragen toen ik haar terug kreeg. Maar gezien ze zeiden dat alles goed was gegaan en dat het een standaard ingreep is dacht ik er verder niet veel van.

het is nu ongeveer precies 1 week sinds ze is geopereerd. Morgen is het precies 1 week nadat ik haar heb losgelaten. Echt geen enkel spoor van haar. Er kan gewoon van alles gebeurd zijn. Als ze leeft zal ze in de buurt zijn maar ik heb op veel plaatsen waar ik kan komen gezocht en geroepen etc. Ik had wel gedacht dat ze snel bij haar broer of neef zou komen maar helemaal niks.

Dus ik ga er al vanuit dat ze verloren is gegaan :( :( Als ze zich toch nog laat zien de komende weken zal ik het even laten weten.
Plaats reactie