sterilisatie zwerfkatten

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door nellebel »

Rik heb het ook gezien. Komt ook iedere ochtend om 6:00 op national geographic. Probleem was opgelost toen de binnenkatten samen konden eten en de zwerfkatten ver weg waren


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

bedankt, ik zal straks even zoeken. Ik heb hier alleen wat gratis zenders via de schotel. Er zit wel TLC bij TLC AUSTRIA geloof ik. Ik zal eens kijken of ik het kan vinden op hun site.

Het vrouwtje ligt groot deel van de dag op haar plek boven de trap. Daar laat mijn poes haar met rust maar ze weet wel dat ze er is dus ze begint denk ik te begrijpen dat ze ook hier woont. Het mannetje is actiever en is overdag vaak weg. 's contends na het eten spelen ze met elkaar, rennen door de kamer enzo en rollebollen. Het zijn echt nog jonge katten en mijn snowshoe is dus al minstens 11 jaar.

Ik geef mijn snowshoe en dat zwarte vrouwtje overdag tegelijk wat eten en dan eten ze samen. Weliswaar ieder aan 1 kant van de kamer :) Mijn snowshoe went er langzaam aan. Ze vloog het mannetje vanmorgen wel even aan toen hij kwam koekeloeren in de slaapkamer. Ik denk dat het geen vrienden gaan worden maar zolang ze elkaar maar met rust laten en niet gaan vechten. Ik geef mijn snowshoe extra veel aandacht en ze gaat ook alweer haar eigen gang, rondje wandelen buiten etc.
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

ja ik heb die serie wel eens gezien. Althans een paar afleveringen. Als ik het goed begrijp is die show afgelopen.

hier zijn alle episodes. Ik zal even zoeken of ik iets zie dat op mijn situatie lijkt.
https://www.imdb.com/title/tt1933073/episodes/

er is b.v. ook een youtube kanaal:

zal nog wel meer te vinden zijn.
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

bedankt Rik, met betrekking tot een PM die je gaat sturen over sites voor BARF/KVV

in een andere thread heb ik verteld dat er nu een 3-de zwarte zwerver is. Ik had hem/haar al gezien afgelopen zomer maar de kat is schuw en ik dacht dat ik het z'n gang zou laten gaan. Maar nu met die kou komt de kat hier desperaat op zoek naar voedsel. Ik geef ook vogels eten dus ik wil voorkomen dat de kat de vogels lastig valt. Ook kan ik het moeilijk aanzien dat een kat honger moet lijden.

Hieronder een foto. Ik geef deze kat nu elke dag eten. Ik zal de kat op een gegeven moment vangen om te laten steriliseren. Ik heb er nu heel veel hier. 2 zwartjes wonen hier plus mijn Snowshoe die hier al bijna 11 jaar woont. Dan heb ik nog de zwerf kater die elke dag komt eten maar die blijft schuw en wil hier blijkbaar niet wonen of hij is te bang. Nu deze er nog bij .... ik weet niet hoe die kat het kan uithouden in deze kou. Arm katje. Maar hij is nog te schuw. Komt pas naar het bordje als ik weg ben. Foto is uit een raam genomen.

Als er mensen zijn die graag een zwart katje willen :)

Aan die 2 zwartjes die hier wonen ben ik al erg gehecht. Het is grappig hoe verschillend al die katjes zijn qua persoonlijkheid. Dat zwarte katertje komt altijd op schoot zitten. Echt een heel lieve kater. Dat vrouwtje is ook super lief maar niet erg schootzitterig vooralsnog.

3de katje
Afbeelding
free pictures to share

zwarte kater op schoot
Afbeelding
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

hier nog 1 foto van dat vrouwtje. Is niet erg goed te zien maar ze heeft veel fijnere trekken in haar gezicht dan het mannetje. Mijn Snowshoe poes (vrouwtje) heeft ook heel fijne trekken maar haar hoofd is groter dan dit kleintje. Ook kan je het gaatje in haar oor zien. Ik heb die 2 zwartjes dus laten steriliseren middels een overheid programma. Dan geven ze de katten een merkteken middels een gaatje in het oor om aan te geven dat de kat is gesteriliseerd.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Rik »

dutchy schreef: 14 jan 2024 13:02 Als er mensen zijn die graag een zwart katje willen :)
Hahaha, inmiddels 3 zwarte zwervertjes :-P
Het wordt tijd dat je moederpoes te pakken krijgt. Want die zwartjes komen natuurlijk niet uit het niets :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

bedankt voor je uitgebreide bericht over KVV. Ik ga daar straks even doorheen en reageer later even via PM

ik vermoed dat die kater (die hier al jaren komt) de vader is. Ik dacht hem met rust te laten omdat hij al ouder is. Want als ik hem laat steriliseren door de overheid heb je kans dat ze besluiten hem te doden omdat hij ouder is. Hij is heel schuw maar ken hem al jaren nu en het is een goede jongen. Hij is ook snel ouder geworden omdat hij een hard leven heeft buiten. De moeder weet ik niet. Zou kunnen dat die 3-de zwerver de moeder is. Ik vermoed dat het een vrouwtje is omdat ze toch wat sierlijk is. Ook wat fijnere trekken op haar gezicht.

Maar wil dat wat voorbereiden want ik wil de kat niet uitzetten vlak na de sterilisatie. De kat moet dan binnen blijven voor 2 weken dus ik moet iets bouwen.

Wel een gedoe en ik wil eigenlijk niet zoveel poezen maar ja ik vind het ook triest dat ze honger moeten lijden. Ook vind ik persoonlijk katten met wat kleurtjes leuker. Maar er zijn ook heleboel mensen die graag een zwart katje hebben. Dus die kunnen zich hier melden :) Ze zijn wel enorm lief. Denk dat dit zwartje de laatste is die ik help. Zag gisteren ook een grijs gevlekte in de tuin die honger leek te hebben. Als de overheid mij zou betalen zou ik er mijn beroep van maken :)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

het sneeuwt. Snowshoe in de sneeuw:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Rik »

dutchy schreef: 15 jan 2024 08:05 Wel een gedoe en ik wil eigenlijk niet zoveel poezen maar ja ik vind het ook triest dat ze honger moeten lijden.
Ja, en als je vader of moeder niet laat helpen worden het er alleen maar nog meer ;)
Maar als je ze afgeeft wil je wel zeker weten dat ze ook weer terugkomen en niet dat ze hem/haar volgens het programma in laten slapen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Dinky »

dutchy schreef: 15 jan 2024 08:55 het sneeuwt. Snowshoe in de sneeuw:
Afbeelding
Meer snowshoe naast de sneeuw. Ze lijkt nog op zoek naar sneeuwschoenen :lol:

Vind het super zoals jij je inzet voor de zwervertjes :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door cerna »

Kun je niet ergens een kist tussen de struiken neerzetten met hooi erin waar de zwerver 's nachts in kan kruipen?

Ik vind zwarte katten ook mooi, maar een verwilderde zwerver in een appartement op driehoog lijkt me een heel slecht idee. Hopelijk vind je een oplossing (heb ook 3 jaar zwervers bij ons in de binnentuin verzorgd (ieder jaar één), maar toen de gemeente de binnentuin overhoop haalde en alle struiken verdwenen omdat het 'strak en modern' moest worden, verdwenen de katten. Eén van de katten heb ik in huis gehaald, bleek helaas FIV te hebben, en hij heeft nog 10 maanden genoten van het binnenzijn).
Gelukkig kon ik de andere katten vangen en naar het asiel brengen en zij hebben ze later herplaatst op een boerderij.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

bedankt voor de reacties. Ja ik heb in de garage wel een aantal hokken staan die ik had voor de katten die nu binnen wonen. Probleem is gewoon dat als al die zwerfkatten bij mij in de tuin komen wonen dat ik dan ik ook alle jongen erbij ga krijgen. Dat wil ik niet. Geloof dat het zelfs dat het hier verboden is om de katten te voeren.. De bedoeling van dat overheidsprogramma is om te zorgen dat de wildgroei stopt. Maar mensen uit de stad dumpen volgens mij hun katten hier in de bossen als ze er genoeg van hebben. Dus het is een continue probleem.

Op een gegeven moment moet ik hard zijn ben ik bang. Keuzes maken :) dat vind ik moeilijk. Ik had eerst die Snowshoe en liet toen altijd de deur op een kier zodat ze 's nachts naar buiten kon. Maar toen kwam die Zwarte Kater dus ook stiekem naar binnen 's nachts. Ik heb een hele tijd gedacht dat die kater ergens anders woonde. Maar bleek dus een zwerver. En zo is het wat gaan groeien. Maar het moet nu stoppen. Ik help alleen nog die ene zwarte. Maar ik vind het nu al veel met die 3 katten in huis. Ook omdat het niet bepaald vrienden van elkaar zijn. 1 poes is eigenlijk genoeg voor mij. Ik houd ook een speciaal plekje voor mijn Snowshoe. Zij slaapt gezellig bij mij en zij blijft altijd mijn poesie.

Rik ik reageer straks even op PM. Had gisteren weinig tijd.
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

cerna schreef: 15 jan 2024 12:01 Kun je niet ergens een kist tussen de struiken neerzetten met hooi erin waar de zwerver 's nachts in kan kruipen?

Ik vind zwarte katten ook mooi, maar een verwilderde zwerver in een appartement op driehoog lijkt me een heel slecht idee. Hopelijk vind je een oplossing (heb ook 3 jaar zwervers bij ons in de binnentuin verzorgd (ieder jaar één), maar toen de gemeente de binnentuin overhoop haalde en alle struiken verdwenen omdat het 'strak en modern' moest worden, verdwenen de katten. Eén van de katten heb ik in huis gehaald, bleek helaas FIV te hebben, en hij heeft nog 10 maanden genoten van het binnenzijn).
Gelukkig kon ik de andere katten vangen en naar het asiel brengen en zij hebben ze later herplaatst op een boerderij.
ja ik begrijp het. Ook als je op die sites kijkt van poezen in de aanbieding/gevraagd dan zie je onder de kolom gevraagd 0. Er is zoveel aanbod. Veel mensen realiseren zich denk ik niet dat een kat toch voor een groot deel je leven gaat bepalen. Denk dat veel er op een gegeven moment genoeg van hebben. Of dat je door omstandigheden ineens geen kat meer kan houden. B.v. dat je van werk moet veranderen waardoor je vaak niet thuis bent ofzo.
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

nog wat drama met de zwerfkatjes. Dus ik had eerst mijn Snowshoe poesje die kwam aanlopen in 2013. Toen wat later kwam "Blackie" een zwarte kater 's nachts stiekem eten. Wist niet dat het een zwerver was. Toen ik erachter kwam dat het een zwerver was wilde ik hem wel adopteren maar hij bleef schuw. Er was ook steeds strijd met mijn Snowshoe. Achteraf had ik hem moeten vangen en laten steriliseren. Die foto's uit die tijd heb ik nog wel ergens maar ik had toen een iPhone. Vanaf 2018 had ik een Android. Twee foto's uit 2018 onder

Maar die zwarte kater heeft de afgelopen jaren nu 3 keer een probleem gehad met 1 voorpoot. Momenteel weer. Nu is het zijn linker. Ik weet zeker dat het 1 van de andere jaren de rechter was want het litteken zit er nog. Ik weet niet hoe die het voor elkaar krijgt. Steeds midden in de winter. Het was hier de afgelopen weken erg koud. Waar die zit, hoe die weet te overleven weet ik niet maar hij loopt nu al 2 a 3 weken op 3 benen. Vandaag was hij binnen. Hij is zo schuw dat als ik dichtbij komt hij begint te blazen. Maar zag dat zijn linker voorpoot gezwollen is en er komt pus uit. Ontstoken dus.

Het is niet mijn kat maar ja ik heb de dierenarts al gemaild. Die kater (Blackie) wilde perse weer naar buiten zonet. Mogelijk ga ik hem morgen vangen en laat ik naar zijn poot kijken. Heb toch het gevoel dat ik hem moet helpen hoewel hij het mij wel erg moeilijk maakt.

Die 2 zwarte zwervertjes die ik heb laten steriliseren zijn echt super makkelijk. Hoe de persoonlijkheid toch kan verschillen van die katten. Blackie is na al die jaren nog steeds schuw en blaast naar mij terwijl ik hem al die jaren heb geholpen ... Ik hoop dat ik hem kan redden volgende week.

foto 1: Mijn trouwe Snowshoe (foto JUN 2018) toen ik aan het verbouwen was
Afbeelding
foto 2: Blackie de schuwe kater (foto AUG 2018) die ik al sinds 2015 help maar heel schuw blijft
Afbeelding
foto 3: Blackie (foto JAN 2024) de arme jongen met dikke etterende linker voor poot. Angstig zoals altijd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Dinky »

Wat enorm sneu :-( begrijpelijk dat je hem dan graag wil helpen en tegelijkertijd jezelf afvraagt tot hoe ver je wilt gaan voor een zwerver.....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie