sterilisatie zwerfkatten

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

zat net met een biertje(s) achter de kiezen die 2 zwarte katjes voor de zoveelste keer wat eten te geven en te aaien, het zijn hele lieve en leuke katjes .... toen kwam er nog een zwart katje het pad naar mijn huis oplopen. Ik had al eerder een 3-de katje gezien maar ging ervan uit dat dit "Blackie" was, de niet-gecastreerde kater die hier al jaren komt. Dus ik zag dat katje zonet aan het begin van het pad en dacht opnieuw dat het "Blackie" was. Dus ik riep hem en hij/zij kwam richting ons aanlopen maar het was niet Blackie. Die andere 2 schenen hem/haar te kennen ... deze kat scheen jonger dan Blackie maar ouder dan die 2 die ik nu eten geef.

Dus nu moet ik hier ook maatregelen gaan nemen. Het begint een beetje op een zwarte katten nachtmerrie te lijken. Een soort van Lampedusa. Als dat een vrouwtje is heb ik nog steeds een probleem dat er nog meer van die zwarte katjes komen.

Misschien moet ik Elon Musk maar vragen of die van katten houd en een zwarte katjes opvang huis kan financieren ..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Rik »

Een tijdje terug had ik gehoord dat er een Amerikaans onderzoek was met sterilisatie via injectie.
Geen dure operatie met herstel nadien. Dat zou wel handig zijn (hoewel je ze dan nog wel moet vangen voor de injectie).

Maar ja, zover zijn ze hier nog niet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Synemios »

Ik vind het wel super dat je je zo inzet voor de katjes, ik heb verder niet echt iets toe te voegen, maar dat kan niet vaak genoeg gezegd worden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

bedankt voor de reacties. Die "nieuwe" zwarte kat zag ik gisteren eigenlijk pas voor het eerst. Lijkt zichzelf te redden maar als het een vrouwtje is dan heb ik nog steeds een probleem. Ik zie het even aan. Die 2 zwartjes zou ik in wezen een nieuw huis voor kunnen zoeken maar ben al aan ze gehecht. Helaas kunnen ze nog niet binnen slapen. Gisteren was het katertje binnen toen mijn poes kwam aanlopen en die viel hem meteen aan. Die zwarte katjes zelf zijn heel relaxed, die vallen geen andere katten aan voor zover ik heb gezien. Mijn poes is een kleine lastpost :) maar ze vecht al niet meer met Blackie, ze heeft enkel een bloedhekel aan hem :)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

dat kleine zwartje vrouwtjes poesje heeft een heel dik buikje nu. Lijkt heel raar. Ze lijkt wel zwanger maar dat is hopelijk niet het geval, immers ze is in July net gesteriliseerd (als dat tenminste goed gelukt is). Misschien geef ik teveel eten. Nou ik weet wel zeker dat ik teveel geef maar ze lijken maar steeds honger te hebben. Het is dus een jonge poes (minder dan 2 jaar denk ik). Misschien is 200gr nat voer voldoende voor haar. Ze heeft wel meer gehad. Nou ja ik geef ze tegelijk eten en dat mannetje eet sneller. Meestal in de ochtend 300gram en dan in de middag nog 100 of 200 grams, Ook nog zo'n 100ml (katten)melk en 's avonds weer 300gram.

Maar ik heb nu de dosis in de ochtend en avond verlaagt naar 200 gram, Misschien komt het ook door de kwaliteit van het voedsel ... Ze lijkt verder wel gelukkig dus .... ik kijk het even aan.

Mijn snowshoe eet echt veel minder. Als die 100gram per dag haalt dan heeft ze een topdag. Die credelio die ik gisteren gaf lijkt goed te werken. Ze ligt al de hele morgen heerlijk op haar dekentje zonder te krabben. Ik kon ook geen vlooien meer vinden tijdens het kammen.

Toch maar weer eens naar dat BARF voedsel kijken.
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

denk dat het wel mee valt. Geef al minder eten en buikje wordt minder dik. Ze komen nu beiden binnen in de ochtend om te eten terwijl mijn Snowshoe beneden op haar elektrische dekentje ligt. Ik heb die kleine zwarte dame vanmorgen ook op de bank gelegd met een elektrische deken. Ze bleef wel even maar daarna zijn ze beiden weer verdwenen. In de garage heb ik een een hok en een grote doos voor ze. Ze liggen momenteel veel in de grote doos samen met een dekentje erin. Ik laat het raam hier open (zodat ze naar binnen en naar buiten kunnen overdag) maar ze gaan nog niet permanent binnen slapen. Ze liggen liever buiten nog in de garage.

Ik geef het de tijd. Erg koud is het nog niet. Als ze samen liggen is dat heerlijk warm. Denk dat ik dit weekend een geïsoleerde box ga maken voor ze. Maar denk dat ze in de winter al wel gewend zijn om binnen te slapen.

Zo'n elektrisch dekentje kan je beter nog een dekentje overheen leggen. Dat houd de warmte beter vast. Die oma poesjes vinden dat heerlijk. Dat credelio pilletje heeft goed gewerkt. het gaat stukken beter met die Snowshoe. Zijn die pharma jongens misschien toch nog ergens goed voor

dus niet zo:
Afbeelding

maar zo:
Afbeelding

en zo is het echt een keurig oma poesje
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

met mijn snowshoe gaat het goed maar ze blijft agressief tegen die 2 zwartjes. Dat mannetjes rent ook nog voor haar weg ondanks dat hij al veel groter en sterker is. Echt bang zijn ze niet van haar omdat ze meer wat stoer doet. Ze zet de achtervolging niet door. Want ze zijn gewoon sneller dan mijn snowshoe die al minstens 11 jaar is

Zonet waren we alle drie buiten en dan is ze ook agressief tegen mij (mijn handpalm open gekrast .... ) omdat die 2 zwarte katjes er zijn. Haar hartje (van de snowshoe) zag ik snel kloppen van alle opwinding.

Heeft iemand misschien een idee hoe ik hier harmonie ga aanbrengen? Mijn strategie momenteel is "het de tijd geven". Maar die Snowshoe ziet dit als haar territorium en ze wil geen nieuwkomers. Lastige situatie. Iemand zoiets ook thuis meegemaakt? En is het opgelost? Bedankt
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

zoals je ziet gaat het nog goed met de zwervertjes. Ik laat ze steeds meer binnen maar moet ze dan scheiden van mijn snowshoe poes. Zoals deze foto maakte ik zonet toen mijn Snowshoe in de slaapkamer lag. Toen ik haar eruit liet probeerde ze als een wilde die kleine te pakken. Dus er is wel vooruitgang maar toch nog veel stress. Ik moet passen en meten. Nu het koud wordt laat ik de zwarte katjes binnen slapen maar moet dan zorgen dat mijn poes in de slaapkamer blijft. Die zwarte katjes zijn heel makkelijk. Ik denk als mijn snowshoe een beetje makkelijker zou zijn dan was er helemaal niks aan de hand. Die zwartjes zijn erg lief en zoeken geen confrontaties. Gaan conflicten uit de weg. Dat mannetjes is echter wel heel sterk. realiseert die zich denk ik niet omdat hij altijd ondervoed is geweest. Ik gun die zwartjes eigenlijk een huis met een gezin met kinderen. Want ze zijn heel lief. Met name dat vrouwtje. Die krabt NOOIT. Is echt superlief.

Afbeelding
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

mijn snowshoe blijft een lastpost. De laatste tijd piest ze demonstratief gewoon binnen, tegen de muur of op de mat. Dat heeft ze nooit gedaan en is als reactie op die zwerfkatten. Dat mannetjes is een groot deel van de dag weg en slaapt meestal binnen en is er dan 's ochtends en 's avonds. Die kleine zwarte dame heeft haar eigen plekje gevonden boven de trap (zie foto) waar mijn snowshoe haar met rust laat. Dat meisje is hier nu continue binnen en ze is heel braaf, lief en goed gemanierd.

Het mannetje heb ik vanmorgen nog niet gezien (wat de eerste keer is, ik weet niet waar die uithangt momenteel) maar die andere zwarte kater kwam wel eten. Plus het zwarte vrouwtjes poesje ligt op haar eigen plekje.

Toen kwam mijn Snowshoe beneden, springt op mijn bureau waar ik zit te werken en gaat op een kastje zitten naast het bureau en begint er gewoon overheen te piesen ... het blijft een kleine lastpost. Ze wil de baas zijn en weigert anderen te accepteren. Lastig. Ik geef haar veel aandacht, ik houd heel veel van haar en ze lijkt gelukkig maar weigert vooralsnog iedere medewerking om hier wat harmonie te creëren. Geloof wel dat het normaal gedrag is maar ja wat doe je eraan. Als je het de tijd geeft is het vaak lang wachten met katten ...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Rik »

dutchy schreef: 14 dec 2023 12:22 mijn snowshoe blijft een lastpost. De laatste tijd piest ze demonstratief gewoon binnen, tegen de muur of op de mat. Dat heeft ze nooit gedaan en is als reactie op die zwerfkatten.
{}
Geloof wel dat het normaal gedrag is maar ja wat doe je eraan
Tsja... je kunt beginnen door je Snowshoe niet als "lastpost" aan te merken ;) Zij is niet het probleem :)

De enige manier om dit op te lossen is OF ervoor te zorgen dat de zwerfkatten weg zijn (en dan ook echt weg uit de omgeving van je huis) OF te zorgen voor een correcte introductie en ervoor zorgen dat iedereen elkaar accepteert. En voor dat laatste zullen de zwerfkatten dus binnen/huiskatten moeten worden. Op dit moment zijn de zwerfkatten eigenlijk gewoon indringers. Dat is gewoon duidelijk.

Tot die tijd zal ze voelen (uit nature) dat ze tegenwicht moet bieden (en dat doet ze dan dus zo).

Hoe is zij met de zwerfkaters in de buurt / in huis?
Hoe krijgen ze nu allemaal eten?
Hoeveel tijd en moeite heb je gedaan voor een correct introductie?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

wat bedoel je met "correcte introductie"? Die zwerfkatten waren hier in de tuin en ik heb ze eerst laten steriliseren. Eerst gaf ik hen buiten eten maar nu ook binnen. Als de zwerfkatten binnen zijn en mijn kat komt erbij dan ben ik erbij. Dan gebeurt er niets, ik bedoel geen gevechten. De snowshoe ziet dus dat die katten er ook bij horen. Als je dat "introductie" kan noemen. Als ze op de plek boven de trap liggen hoef ik er niet bij te zijn. Maar ik ben er veel bij geweest in de hoop dat ze ziet dat ze hier nu ook horen.

De zwerfkatten weg doen kan niet. Of ik moet een nieuwe baas vinden. Maar dat is vrijwel onmogelijk als je kijkt naar alle katten die mensen van de hand willen doen op het internet. Ik heb genoeg ruimte voor ze.

Wat eten aangaat geef ik de zwerfkatten in de ochtend eten (althans de eerste maaltijd). Ze gaan dan daarna wat met elkaar spelen en later komt mijn poes pas uit de slaapkamer. Dan geef ik haar apart eten. Dus ze eten vooralsnog gescheiden. De Snowshoe is heel territorial. ook met die andere Zwerfkat die hier al jaren komt. In het begin viel ze hem aan tot ze erachter kwam dat hij sterker was. Ik woon vrij afgelegen dus het is niet zo dat ik weet hoe ze met andere katten is maar ik heb haar nog nooit met een andere kat gezien zeg maar in vriendschappelijke omgang :)

Ben wel benieuwd wat je met "correcte introductie" bedoeld. Ik zie dat toch als erbij zijn als alle katten in 1 ruimte zijn. Dat ze weet dat die 2 er nu ook bij horen. Ze zijn jong en speels maar ik heb hen nog nooit mijn snowshoe zien aanvallen. Het is juist omgekeerd, zij valt hen steeds aan en ze rennen dan weg als ze de mogelijkheid hebben.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Rik »

dutchy schreef: 15 dec 2023 08:59 wat bedoel je met "correcte introductie"? Die zwerfkatten waren hier in de tuin en ik heb ze eerst laten steriliseren. Eerst gaf ik hen buiten eten maar nu ook binnen. Als de zwerfkatten binnen zijn en mijn kat komt erbij dan ben ik erbij. Dan gebeurt er niets, ik bedoel geen gevechten. De snowshoe ziet dus dat die katten er ook bij horen.
dutchy schreef: 15 dec 2023 08:59 Ze zijn jong en speels maar ik heb hen nog nooit mijn snowshoe zien aanvallen. Het is juist omgekeerd, zij valt hen steeds aan en ze rennen dan weg als ze de mogelijkheid hebben.
In de eerste quote zeg je dat de snowshoe ziet dat de katten erbij horen... Maar in de tweede zeg je dat zij de zwerfkatten juist aanvalt. Dan horen ze er volgens haar dus niet bij ;)

De correcte introductie is dan ook niet zozeer (alleen) voor de zwerfkatten bedoeld maar ook (en juist) voor je snowshoe. En daar bedoel ik dan mee dat ze de(zwerf)katten moet gaan zien als onderdeel van haar huishouding. Niet aanvallen en niet wildplassen om territorium te markeren. Zolang ze dat nl doet... ziet ze die katten niet als onderdeel van haar groep.

Ook de zwerfkatten zullen zich dan anders naar haar (moeten) gedragen, hoewel ik dat gedrag nu niet kan zien. Er kunnen van hun uit ook hele kleine subtiele signalen komen van "ik ben eigenaar van dit huis" terwijl het dus het huis van je snowshoe is (of behoort te zijn).

En met (het resultaat van een) introductie bedoel ik dan dus het continue bij elkaar zijn. Samen spelen, samen eten, samen slapen. In dezelfde ruimte. Dan pas zal ze de katten bij haar groep kunnen rekenen en kan het wildplassen (en aanvallen) stoppen.

Ps. Ik bewonder overigens wel wat je voor de zwerfkatten doet hoor. Maar ik heb wel het idee dat je snowshoe het hier niet helemaal mee eens is en er dus wel stress van heeft. Gisteren was er een herhaling van my cat from hell op tv (tlc) waarbij iemand 20 zwerfkatten verzorgde in de tuin, en de huiskat Khloe werd continue kierewiet. Daar was het voldoende om de moederkat te castreren (hoewel ik dat toch raar vind want er liepen nog steeds 20 vreemde katten in hun tuin, maar ze zullen wel niet alles hebben laten zien) maar dat hielp bij jou dus niet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

overigens als ik mijn snowshoe een "kleine lastpost" noem bedoel ik dat op een grappige manier.

Ze waren net alle drie in de kamer en ik heb ze formeel aan elkaar voorgesteld :) ik hoop dat het helpt. ;)

Ja dat zou mooi zijn dat ze samen spelen etc. maar ik kan dat niet afdwingen. Daarom hoop ik dat "de tijd" helpt. Ik doe echt wel mijn best om te laten zien dat ze er allemaal bij horen. Geef mijn snowshoe kusjes wat de katten zien. En omgekeerd doe ik ook lief tegen de zwartjes wat de snowshoe kan zien. Die zwartjes weten wel dat ze de baas is. Daarom rennen ze vooralsnog van haar weg. Maar daarmee is de geschiedenis ook begonnen omdat dat mannetje al een jaar in mijn tuin rondliep. Mijn poes heeft hem dus al die tijd weggejaagd.

De snowshoe is hier 10 jaar alleen geweest. De zwarte kater was er dan wel maar dat is een zwerver. Ik hoorde laatst van een buurman een kilometer van mij vandaan dat die hem ook eten geeft.

Ik verwacht niet echt een oplossing van dit forum. Ik schreef alleen een beetje over wat er is gebeurd. Ik ben van mening dat 1) ik het de tijd moet geven 2) veel erbij moet zijn als ze alle 3 in dezelfde ruimte zijn en dan alle 3 aandacht geven. 3) zorgen dat elk gevecht in de kiem wordt gesmoord.

het liefst had ik alleen maar mijn snowshoe maar ik moest op 1 of andere manier een oplossing voor die zwartjes zoeken. En het zijn heel lieve katten. Als ze rot waren tegen mijn snowshoe dan zou ik misschien actief proberen die zwartjes kwijt te raken. Maar ze zijn heel lief en goed gemanierd. Ik blijf er aan werken in de hoop dat ze elkaar gaan accepteren

het mevrouwtje op de voorgrond, meneertje op de achtergrond
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Rik »

dutchy schreef: 15 dec 2023 10:15 Ja dat zou mooi zijn dat ze samen spelen etc. maar ik kan dat niet afdwingen.
Daar is nu net een "introductie" voor nodig. Dat is de hele betekenis van een introductie :)
Het is, ja hoe noem je dat... "zacht dwingend". Niet zoveel dat het stress geeft maar wel genoeg om haar een beetje gedesensitiseerd te laten raken over de aanwezigheid van de andere katten.
dutchy schreef: 15 dec 2023 10:15 Ik verwacht niet echt een oplossing van dit forum. Ik schreef alleen een beetje over wat er is gebeurd. Ik ben van mening dat 1) ik het de tijd moet geven 2) veel erbij moet zijn als ze alle 3 in dezelfde ruimte zijn en dan alle 3 aandacht geven. 3) zorgen dat elk gevecht in de kiem wordt gesmoord.
1) Dat kan inderdaad met tijd... maar het kan ook zijn dat ze dan nooit helemaal gewend raakt (en ze blijft wildplassen om tegenwicht te geven). Tijd alleen hoeft dus niet voldoende te zijn.

2) Maar inderdaad. En met een introductie moet je dus zoveel mogelijk van dat soort situaties samen creëren. Samen in een ruimte. Samen eten. En als je ziet dat zij de andere katten dreigt aan te vallen, haar afleiden met snoepjes of spel zodat ze die momenten samen als positief gaat ervaren. En dat zoveel mogelijk.

Dus die stappen zijn al een heel eind richting "een goede introductie" :)
Hopelijk accepteert ze haar soortgenootjes snel.
(die hebben zichzelf zo te zien in ieder geval al lekker thuis gemaakt :lol: )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Rik »

Vanochtend ook weer een aflevering op tlc. Met bijna precies dezelfde situatie als bij jou (alleen zitten de zwerfkatten daar gescheiden van de huiskat). Die plast en sproeit helemaal door het huis. Ik weet niet of je tlc kunt ontvangen en terugkijken (2e deel met blinkie).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie