sterilisatie zwerfkatten

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door cerna »

Dinky schreef: 21 jan 2024 19:00 tot hoe ver je wilt gaan voor een zwerver.....
Dat maakt toch niets uit?
Ik had in 2017 een zwerfkat onder mijn hoede die ook erg schuw was en een vlooienallergie had. Toen heb ik pilletjes gekocht die zowel tegen de vlooien als tegen de wormen waren en die ik fijngemaakt door het eten kon doen.
Geen moment heb ik er aan gedacht "zal ik dit wel doen want het is een zwerver". Nee, de kat had hulp nodig en daar ging het om en niet om zijn status. Na 4 weken kon ik de kat vangen en mocht hij naar het asiel.

Zwerfkat Poekie: :-(
Afbeelding

Vier weken later in het asiel: :edance:
Afbeelding
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Dinky »

Er zijn daarbij verschillende factoren die meewegen Annet. Bijvoorbeeld de hoogte van de kosten en daarbij hoeveel geld iemand te besteden heeft en/of wil besteden. Ik kan niet voor een ander bepalen waar de grens ligt.
Het geven van een pilletje is natuurlijk iets anders dan een operatie van honderden euro's.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door cerna »

Nee, dat snap ik, maar dat 'voor een zwerver' vond ik niet zo aardig richting die zwerver.

En wij hebben inderdaad honderden euro's uitgegeven voor de zorg van Gizmo. Ook een zwerver. Onderzoeken, gebitsoperatie, medicatie, aangepast voer. Want ik had A (de zorg) gezegd en daar volgde - vanuit mijn visie - automatisch B uit.
Had ik het niet kunnen betalen dan was ik waarschijnlijk gaan rondbellen (Dierenbescherming, Dier&Lot, enz..) in de hoop dat ze me wilden helpen.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Asse-Poes »

Succes met je vangpoging.
Superlief dat je Blacky helpt met zijn pootje.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

bedankt voor de reacties. Wow dat ene zwerfkatje ziet er wel HEEL mager uit. Die is erg opgeknapt. Ja dat kan met Blackie ook. Momenteel ziet hij er slecht uit maar hij komt hier al sinds 2015. Ik heb hem heel slecht gezien en heel goed. Ik had hem eerder moeten vangen en laten steriliseren. Als hij hiervan hersteld ga ik toch proberen hem via de gemeente te laten steriliseren. Hij was er gisterenavond maar wilde weer weg. Dan begint hij te janken dat hij naar buiten wil dus laat ik hem maar gaan.

Dierenarts gebeld en ben zojuist geweest om pillen te halen. Ze stelde voor eerst antibiotica te proberen. Dus ik heb 10 Clavaseptin tabletten gekocht, Was niet duur gelukkig, 13.85€. Maar die kat is er momenteel niet. Dat is het probleem. Ik moet zien of die komt en dan nog zien dat hij het binnen krijgt. En het is een kuur van 10 dagen dus hij moet elke dag komen opdagen. Dat dit de derde keer is dat hij loopt te hinken komt volgens de dierenarts omdat dit de tijd is dat niet gecastreerde katers weer beginnen te vechten.

Ik hoop dat ik hem weer kan oplappen en dan eindelijk maar laten steriliseren. Dan zijn z'n wilde jaren voorbij dat hij alle vrouwtjes in de straat achterna heeft gezeten. Die niet gecastreerde katers denken aan 1 ding. Dat gecastreerde katertje die nu bij mij woont is echt poeslief. Is ook de meeste tijd gewoon binnen bij mij.

Ik zal nog wel even laten weten of Blackie gaat opknappen. Het is nu kantje boord volgens mij. Hij heeft al erg veel geleden. Wat een stoer kereltje is dat zeg. Blijft doorgaan dat ventje. Ik probeer hem op te lappen als die komt
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

lijkt alweer beter te gaan. Hij loopt alweer. Ik was bang dat zijn poot gebroken was maar lijkt mee te vallen. Die kat is een mysterie. Ik heb hem enkel 1/2 van de 10 pillen gegeven (een half tablet) omdat hij niet kwam opdagen. Of midden in de nacht. Ik heb mijn deur op een kier staan. Maar afgelopen paar nachten is hij niet geweest. Maar zonet kwam die weer binnen. Dat katje is niet stuk te krijgen.

Toen mijn Snowshoe hier in 2013 kwam liet ik altijd de deur op een kier 's nachts. Wel geblokkeerd (schuifdeur). Dus toen kwam deze zwarte kater (Blackie) op een gegeven moment ook eten. Totdat ik problemen kreeg met wasberen. Die kwamen ook binnen en aten alles op. Dus toen moest de deur dicht.

Er zijn nu ook nog wasberen maar in de winter zijn ze minder actief. Met name als het vriest laten ze zich niet zien. Ik heb de deur alweer maanden op een kier staan maar nog geen last gehad. Maar ik heb nu ook die 2 andere zwarte katten die binnen slapen. Nou ze slapen vooral overdag en 's nachts gaan ze veel naar buiten door die kier. Misschien schrikken al die katten de wasberen af ik weet niet. Normaal zijn wasberen de sterkere en gaan katten voor ze aan de kant. Maar die kater die ik nu heb is best groot. Maar die is totaal niet agressief, eerder heel voorzichtig. Is echt een knuffelkat. Zit de hele dag bij mij. Superlieve kat.

Maar die pillen heb ik niet echt nodig gehad. Het zijn erg taaie beestjes. Ik las wel dat katten bij ziekte snel omvallen. Mijn ervaring is anders. Die zwarte kater is gewoon niet stuk te krijgen. Helaas is hij totaal niet sociaal naar mensen toe.
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

het gaat goed met de 2 zwarte zwervertjes. Er is nog wel strijd met mijn Snowshoe maar de Snowshoe gaat nu wel haar eigen gang dus misschien in 1 jaar. Als mijn Snowshoe op het terras zit dan durven de zwartjes nog niet. Die zwartjes zijn namelijk niet agressief. Mijn Snowshoe valt hen aan. Die zwartjes zijn superlief. Maar de Snowshoe wordt steeds beter en went aan het idee.

Ik heb hier dus nog zo'n zwart katje die ik eten geef. Die is helaas nog schuw maar hij/zij miauwt wel heel leuk en eet goed. Ook een mooi katje. Ik wil die ook nog vangen maar wacht even tot Mei denk ik dat het wat warmer is. In het geval het een vrouwtje is en ik haar moet vrijlaten en dan is de kans dat ze het overleeft groter als het wat warmer is

Hier die 2 zwartjes zonet. Mannetje links, vrouwtje rechts
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Rik »

Ze zien er goed uit.
Zijn toch eigenlijk geen zwervertjes meer :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Miloe »

Black Beauties 💖
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

thanks, ik zal het doorgeven, maar ja ze zien er goed uit :) Nee, ze wonen nu hier dus geen zwervertjes meer. Het makkelijke eten is er ook vanaf. Enkel nog "haute cuisine", net zoals mijn Snowshoe :)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Asse-Poes »

Wat zitten ze lief naast elkaar!!
Hopelijk gaat Snowshoe er ook nog eens bij zitten.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

ja ik hoop het ook. Voorlopig nog niet. Maar die Snowshoe gaat wel weer een beetje haar eigen gang en ze is niet bang voor die 2 zwarte katjes.

Ik heb nog een vraag. Ik kocht laatst een speeltje voor de katten en daar bleek "catnip" in te zitten. Met name die zwarte nog wilde kater (Blackie) die is er dol op. Maar dat kleine meisje begint er nu ook mee te spelen. Nu zag ik ook leuke speeltjes met catnip bij TEMU, zie b.v.

https://www.temu.com/de/fisch-katzenspi ... 62429.html

Ik neem aan dat na 1 keer wassen dat catnip wel is uitgewerkt? Heeft iemand ervaring met die speeltjes?
Plaats reactie