sterilisatie zwerfkatten

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

erg bedankt voor de informatie. Ik ga het morgen onderzoeken. Ik zit zelf in België, Wallonië, Die dierenwinkel Tom&Co is meer een commerciële franchise achtige structuur. Ik heb ooit wel gekeken naar die videos op utube waar ze zelf vers voedsel maken. Uiteindelijk kwam ik weer terecht bij nat voer uit de supermarkt. Er zullen hier vast ook betere opties zijn. Ik weet er nog niet van. Maar ik ga morgen even wat beter naar je bericht kijken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Rik »

Tom&Co heeft (had?) voor honden wel een eigen lijn KVV.
https://www.voerwijzer.com/community/kv ... omco-barf/

Bij de diepvries artikelen hebben ze het niet meer staan. Maar daar staat wel Appetite.
(mij onbekend hier, Belgisch merk KVV)
https://www.tomandco.com/nl/428-diepvriesvoer

Dus misschien hebben ze ook wat voor katten (de honden variant is niet volledig vlees).
85% vlees. Maar voor katten wil je gewoon 100% (zoals bedoeld).
En kleine hamburgertjes van 25gr is wel handig portioneren maar lijkt mij erg duur ;)

Er zullen dus wel betere KVV's zijn. Op barfplaats forum zullen ze wel meer weten over KVV in België.
https://www.barfplaats.nl/forum/viewtop ... 6#p3025719
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

bedankt. Ik ga eens onderzoeken of er andere mogelijkheden zijn hier in de buurt.

Ja dat voer van de Carrefour bevat maar heel weinig vlees. 4% staat op de verpakking. Maar dat is met de duurdere merken zoals Sheba hetzelfde. Wat er eigenlijk in zit vraag ik mij af. 82% vocht staat op de verpakking. Geen wonder dat ze maar honger blijven houden. Direct na het eten staan de buikjes wel bol maar even later al niet meer. Die blikjes van 1.39€ zijn overigens wel 100% vlees/vis.

Maar ja beter dan niks. En ze kunnen ook jagen. Ze wonen lekker buiten in bosrijk gebied dus als ze een muis willen die zijn er een hoop hier.

Ze hebben de pil overigens beide overleefd
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

gisteren naar een voor mij nieuwe keten geweest "maxizoo" heet het. Daar hadden ze deze producten voor katten (van Jolipet)
http://www.jolipet.be/nl/products/Cat-Turkey.asp

staat nog niet op de site van maxizoo dus ik denk dat het nieuw in het assortiment is.

Ik heb 1 zak gekocht voor een test maar momenteel is mijn vriezer stuk dus moet even wachten met nieuwe kopen. De "zwerfkatjes" zijn er niet dol op maar gemengd met goedkope zakjes aten ze het wel. De zwerfkater at het wel goed en mijn poes een beetje (net genoeg dat ik haar ook een 1/2 pil voor wormen heb kunnen toedienen). Mijn poes is helemaal van slag door al die zwerfkatjes. Ik hoop dat ze eroverheen komt.

Dus ik denk dat ik dat vriesvlees in de toekomst ook erbij ga geven.

Bij maxizoo hebben ze nog goedkopere zakjes dan de Carrefour, zie:
https://www.maxizoo.be/nl/p/fitfun-fit- ... 002793002/

en deze:
https://www.maxizoo.be/nl/p/fitfun-rago ... g-1350191/

eten ze ook goed maar van de Carrefour is favoriet. Dus ik geef ze zakjes naast elkaar op 1 bord en het gaat allemaal op. Bij de maxizoo schijn je beter niet te kunnen bestellen want het komt vaak stuk aan (als ik dat zo lees). Dus ik ga het daar ophalen. Ik ging laatst ook bij de ALDI halen. Bij de kassa zag ik wat vliegjes bij het voer/doos wat ik kocht. Toen ik thuis kwam bleek dat een deel van de zakjes stuk waren en er zelfs maden in zaten. Dus ik ben nu voorzichtig met het kopen. In de Carrefour gebruiken ze een heel stevige doos. Bij de maxizoo ruik ik van tevoren even of het in orde is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Rik »

Op zich ben ik niet zo happig op aardappelen, wortelen en erwtjes in het voer. Maar die Jolipet is in ieder geval wel een KVV soort. Het is dus veel beter dan al dat gelei spul ;)

Hier een topic over Jolipet op barfplaats: https://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=128611
PS. Ze zijn daar wel een heel stuk kritischer hoor. Maar als de keuze gelei/brokken is of een slechte KVV dan is de keuze niet zo moeilijk. Maar misschien weten ze daar ook andere adressen.

Op dit moment zijn ze natuurlijk ook nog wel 'verslaafd' aan die gelei. Daar zitten heel wat smaakmakers in.
Hopelijk kunnen ze snel wennen aan de nieuwe smaak als je het wat vaker geeft.
(je ziet ook dat je er minder van hoeft te geven)

Ik neem niet aan dat ze daar ergens eendagskuikens en kippennekjes in de diepvries hebben liggen? Want dat is ideaal knauwwerk.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

bedankt. Tja het is lastig. Ik zal die site wat bestuderen om misschien iets beters te vinden. Op zich hebben de katten het niet slecht. Ze zijn buiten, kunnen eventueel muizen vangen. Sommige katten kunnen niet eens naar buiten en krijgen enkel brokjes. Dat nat voer lijkt mij in ieder geval beter voor de nieren gezien dat een probleem is bij katten. Maar dat komt volgens mij door het voer. Gezien ik geen vriezer heb op dit moment heb ik de rest van die Jolipet buiten neergezet voor de wasberen. En dat was natuurlijk snel op.

ja die groenten die ze erdoor doen is volgens mij mede om de saus wat dikker te maken. Maar inderdaad dat is geen voedsel wat goed voor ze is en ze zijn er ook niet dol op. Ik blijf zoeken naar alternatieven maar het gaat op zich goed met alle katten. Vooral die 2 jonge zwarte zwerfkatjes die zijn zo mooi. Mijn Snowshoe is ook mooi maar heeft altijd wel problemen met de huid. B.v. dat ze op haar rug (net boven de staart) vlooien heeft en dat ze daar dan de boel kapot krabt. Maar die zwarte poezen zijn helemaal gaaf. Schijnen nergens last van te hebben ondanks dat ze buiten slapen. Het mannetje had overigens wel 2 teken die ik heb weggehaald.

Vlooien middel e.d. doe ik niet aan. Mijn Snowshoe vind het verschrikkelijk (zo'n pipet in haar nek) en zonder al die rommel valt het best mee. Mijn Snowshoe heeft vaak in het begin van het lente/zomer seizoen wel een teek maar daarna eigenlijk niet meer. Ze is zich er dan heel bewust van en ze houd zich continu schoon. Ik houd het enkel bij af en toe een 1/2 pilletje tegen wormen
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

mijn snowshoe kwam bij mij ongeveer in Sept 2013. Toen was ze denk ik minstens 1 jaar. Dus ze is nu minstens 11 jaar. Ze lijkt ineens heel oud te worden. Ik weet niet of dat komt omdat ik die 2 jonge zwerfpoezen te eten geef. Eerst jaagde ze weg maar dat heeft ze opgegeven. Lijkt nu meer omgeslagen in angst omdat die jonge poezen echt sterk worden nu ik ze elke dag te eten geef. Met name dat mannetje natuurlijk. Het is net een kleine panter. Maar ik heb niet gezien dat die 2 zwarte poezen haar aanvallen of iets dergelijks. Ze weten dat ze bij mij hoort. Het zijn beide erg lieve poezen.

Echt wel rot vind ik dat. Maar alles veranderd. Toen ze bij mij kwam had ik hier geen wasberen. Ik had de deur dag en nacht voor haar op een kier en ze kon doen en laten wat ze wilde. Sinds die wasberen er zijn moet de deur dicht 's nachts. Ook de zwarte kater kwam denk ik rond 2015 ofzo. Dat is ook continue strijd geweest. Nu is er weer een verandering voor haar, die 2 jonge poezen. En zij houd daar niet van. Volgens de beschrijving zijn Showshoe katten juist heel sociaal. Maar niet die van mij. Die wil het liefst geen anderen in de straat als zijzelf en haar baasje.

Nu die 2 jonge poezen er zijn heeft iets bij haar gebroken lijkt het. Of het valt toevallig samen met een natuurlijke veroudering. Ik geef haar extra aandacht nu maar ze lijkt ineens op. Ze wil vaak de hele nacht naar buiten. Het was natuurlijk wel warm de laatste tijd maar afgelopen nacht wilde ze ook naar buiten. Paar maanden geleden wilde ze nog graag spelen. Heeft ze nu geen trek in. Ze eet nog wel maar niet veel maar ze was altijd een lastige eter. Ze ligt veel te slapen. Echt als een oud omaatje. Ze lijkt verder niet ziek maar lijkt wel dikker te worden.

Ik had altijd in mijn hoofd dat ze de 20 zou halen maar dat gaat niet lukken. Echt wel triest.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Asse-Poes »

Dat klinkt als een depressieve kat , want een 11 jarige kat is gewoon nog jong.

Wat betreft de deur sluiten 's nachts: is een kattenluikje een idee? Ik ga er nu even van uit dat een wasbeer daar niet doorheen kan.

Dat snowshoe dikker wordt is niet raar als ze minder speelt en beweegt. Wel sneu dat de 2 zwartjes zo'n invloed op haar mentale gestel hebben.
Nóg meer met haar spelen en knuffelen?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Dinky »

Ik zou wel willen weten of er geen medische oorzaak is nu het gedrag zo plots is veranderd. Dus een seniorencheck met een standaard bloedonderzoek.

Qua kattenluik heb je varianten op basis van chip zodat alleen zij er doorheen kan en andere dieren niet.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

bedankt. Ja ik zou ook denken jong maar ze is geen echte binnen kat. Als ik zoek welke leeftijd die katten kunnen halen dan krijg ik een groot bereik te zien. Ik denk dat die andere katten ermee te maken hebben en dat ze inderdaad daarom depressief is. Maar wat ik al zei niet alles blijft hetzelfde. Die beren had je hier rond 2013 niet. Dat is pas van de laatste paar jaren. Die zwerfkatjes heb ik ook geen controle over.

Wasberen kunnen ook door luikjes. Sommige mannetjes misschien niet want ik heb hier een heel grote in de tuin 's nachts. Maar ze wringen zich vaak naar binnen. Dan zou zo'n chip de enige oplossing zijn inderdaad.

Niet afgelopen winter maar de winter daarvoor was ze erg ziek. Ze had toen als ik me goed herinner 10 dagen niet gegeten en gedronken. Als ze iets probeerde moest ze meteen overgeven. Dus toen ben ik 2-keer naar de dierenarts geweest en moest ze verdoofd worden. Die 2-de verdoving (toen ik tandsteen heb laten weghalen) heeft ze amper overleefd. Dus ik had mij voorgenomen niet meer te gaan. Want ze is gewoon niet tam genoeg dat ik haar even mag tillen en dat ze zich laat onderzoeken zonder verdoving. En 2 jaar geleden is haar bloed getest en dat was toen goed. Dus toen dacht ik het probleem mogelijk aan haar tanden lag. Ze had wel veel tandsteen maar katten schijnen niet zoals mensen gaten te krijgen. Dus al haar tanden waren allemaal intact behalve die ene voortand die is afgebroken.

Vannacht regende het maar toch wil ze naar buiten. Heel vreemd. Dus 's nachts kan ze lekker binnen liggen maar wil ze naar buiten. En nu ligt ze de hele tijd op mijn luxe bureaustoel en moet ik op een harde kruk. Ik hoop maar dat ze die jonge katjes gaat accepteren en dat ze weer wat gaat opknappen. Ik geef haar extra aandacht en zie het even aan.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Asse-Poes »

Het klopt dat katten geen gaatjes krijgen zoals bij mensen, maar tandsteen heeft flinke gevolgen voor het kattengebit.

https://www.dierengebit.nl/kat/kat-gebi ... alslaesies

Een slecht gebit heeft ook invloed op de andere organen, dus als het ook maar even mogelijk is, zou Snowshoe een jaarlijks of 2 jaarlijkse gebitscontrole wel kunnen gebruiken.
In plaats van gewone narcose kan he DA gasnarcose geven.

Wat ging er mis met Snowshoe bij de narcose?

Haha, de bureaustoel moet je dus nu delen met haar. Slimme poes om de beste ligplek uit te zoeken 😀
volgende stap: jij mag op de bureaustoel en zij kruipt dan op schoot bij je :grin:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

ok bedankt. Ik zal dat eens lezen.

Ze is al wel 10 jaar bij mij maar ze was altijd vrij lastig. Omdat ze zeg maar ineens op de stoep stond was het in het begin altijd blazen als ik haar benaderde. Nou dat doen die zwarte poezen helemaal niet. Ook moet je met die Snowshoe altijd voorzichtig zijn. Ze kan maar zo uithalen en als ze speelt kan ze ineens in een soort van waanzinnige "trans" overgaan dat spelen ineens omslaat in agressie. Maar het is altijd oppassen als je haal aait. Als ze er genoeg van heeft kan je maar zo een flinke haal krijgen.

Ik mag haar nog niet eens optillen dus naar de dierenarts is gewoon erg lastig. Wat er mis ging met de narcose was dat die dierenarts haar gewicht heeft geschat omdat je haar niet kan tillen. Had natuurlijk slimmer gekund door haar te wegen samen met de mand en daarna de mand ervan af te trekken. Toen ik haar afhaalde was ze aan het wakker worden. Maar toen ik thuis kwam lag ze bewusteloos. Ik dacht dat ze dood was maar na wat wrijven kwam ze weer bij.

Wat er loos is weet ik niet. Ze lijkt nu ook last te hebben van vlooien op haar rug waar ze niet goed meer bij kan. Misschien ga ik toch zo'n pipetje kopen.

Ze kan ook heel lief zijn en ze is gewoon erg grappig. Maar ze is een lastpost in vergelijk met die zwarte katten (hoewel die zwarte kater nog moeilijker is). Maar die 2 jonge zwervertjes zijn veel makkelijker. Vooral dat vrouwtje is suikerzoet. Heeft me geen enkele keer gekrabd en komt naar me toen en wil geaaid worden enzo een enorm liefje.

Vannacht was de Snowshoe de hele nacht weer weg. Nu zit ze weer op mijn bureaustoel. Dus het is wat lastig in te schatten. Gaat ze nu naar buiten de hele nacht omdat ze zich niet lekker voelt door b.v. vlooien of een ander ongemak of is ze misschien zoals je al zei "depressief" of "boos" omdat ik die jonge zwarte katten te eten geef. In de war omdat de wereld om haar heen veranderd en dat ze dat niet kan verwerken. Want nu komt ze wel weer gewoon naar binnen. Dus als het ochtend is kan het ineens weer wel. Een kleine lastpost, dat is het :)

Ik zie het even aan. Ik heb geen zin om alsmaar naar de arts te gaan. Ikzelf doe dat ook niet. Mijn mening daarover is dat een dokter goed is als je een been breekt en voor tandsteen (is 2 jaar geleden gebeurd). Maar al die pharma etc. houd ik vooral na de plandemie niet van. Je gaat gezond naar de dokter en als je thuis komt heb je kanker en 3 maanden later ben je dood. Ik denk dat dit vaak voorkomt. Als je niet naar de dokter was gegaan had je nog 30 jaar langer kunnen leven. Dat is mijn opinie :)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Asse-Poes »

Als Snowshoe vlooien heeft, zou ik nu toch echt snel een pipetje Advantage halen. Voor je het weet heb je een enorme vlooienplaag in huis en zie dat maar eens weg te krijgen..!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

hoi, bedankt. Nou dat valt erg mee hoor. Ik heb dat nooit gehad een vlooienplaag. Dat hangt ook ervan af wat je op de vloer hebt. Tapijt misschien wel maar ik heb hout en tegels. Ik heb nooit een probleem gehad en ik maak echt niet de hele tijd schoon.

Ik heb verder nog niks gedaan maar het gaat alweer een stuk beter met mijn poes. Ze slaapt alweer vaker binnen maar momenteel op de eettafel ... mijn slaapkamer wil ze niet meer. Maar dat heeft ze heel sterk dat ze soms ineens ergens anders gaat slapen. Dus nu liggen haar kussentjes op de eettafel. Maar ze heeft ook meer energie en speelt weer en doet weer gek soms. Je weet wel dat gekke loopje:
Dat kan ze ook heel goed.

Andere katten doen het goed maar nog steeds strijd. Mijn poes is gewoon niet in staat om vriendschappen te sluiten met andere poezen. Ik weet niet goed wat ik eraan kan doen. Ik vind het ook wat veel al die poezen. Als er geen strijd was zou ik ze misschien binnen laten. Ja ze komen al binnen want ze zijn best brutaal. Maar voorlopig "wonen" ze niet bij mij maar in de garage. Voor de winter moet ik misschien 2 beter hokken voor ze bouwen. Die zwarte katten zijn wel enorm lief. Dat meisje heeft mij nog geen 1 keer gekrabd. Mogelijk moet ik een beter huis voor ze zoeken. Iemand die de katten allebei wil (samen want ze horen bij elkaar en zijn ook heel lief tegen elkaar) en een tuin heeft en gewoon veel liefde heeft voor katten.
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door dutchy »

groot gevecht vandaag op mijn terras achter. Het katertje was zo brutaal om daar te komen en mijn poes is denk ik totaal los gegaan. Oorverdovend geschreeuw en ik kwam aangerend om het gevecht te stoppen. Gelukkig geen van beide heeft schade of gewond geraakt. Erg vervelend vind ik dit. Het is denk ik de schuld van mijn poes. Die kater wilde waarschijnlijk even kennis maken. Maar ik houd zoveel van haar (mijn snowshoe poes), ze is al 10 jaar hier. Ze hoeft enkel en alleen maar aardig te zijn tegen die 2 zwartjes en die zijn dan ook lief tegen haar. Die strijd is wel vervelend. Maar ik houd ook al veel van die 2 zwartjes. Dus ik houd vol en hoop dat ze aan elkaar gaan wennen.

hier dat lieve zwarte meisje
https://ibb.co/XZn6Qzd

hier zie je dt meisje haar broer of vriend een kusje geven
https://ibb.co/x2vVWZV
Plaats reactie