Twee broertjes hebben na acht jaar ruzie, wat nu?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Pruttel
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2023 12:37

Twee broertjes hebben na acht jaar ruzie, wat nu?

Bericht door Pruttel »

Hallo,

Ik heb twee katers (Spinner en Droopy) van acht jaar. Heb ze sinds ze twaalf weken oud zijn. Hebben altijd prima met elkaar kunnen spelen, knuffelen, etc... Soms wel eens een ruzietje, maar niets overkomelijks. Sinds een half jaar is dit veranderd. Het ene moment kunnen ze prima naast elkaar liggen of zitten, het andere moment (5 minuten later) begint de ene (Spinner) te blazen en te grommen naar de andere (Droopy). Ik heb ze al laten nakijken door de dierenarts en er zou niets met ze aan de hand zijn. Soms gaat het een hele middag goed en van het ene moment op het andere weer uren of dagen niet.

Ik weet zo langzamerhand niet meer wat te doen.
Er is genoeg ruimte in huis, ze hebben meerdere kattenbakken, krabpalen, eten en drink plaatsen.

Wet iemand een oplossing?
Ik ben de de wanhoop nabij.
Mijn man zegt als dit niet snel oplost, ze weg moeten.
Dus help!!!!!!!

Alvast bedankt
Gr Pruttel
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Twee broertjes hebben na acht jaar ruzie, wat nu?

Bericht door Asse-Poes »

Een gedragsverandering heeft altijd een reden.
Vaak is pijn de oorzaak.

Is het altijd dezelfde kater die begint?
Blijft het bij blazen en grommen of vechten ze ook daadwerkelijk?

Jouw DA heeft ze nagekeken, maar heeft er ook een uitgebreid bloedonderzoek plaatsgevonden? En is hun gebit nagekeken?

Maar als het snel opgelost moet zijn, omdat ze anders wegmoeten, dan vrees ik het ergste voor Spinner en Droopy 😢
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Pruttel
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2023 12:37

Re: Twee broertjes hebben na acht jaar ruzie, wat nu?

Bericht door Pruttel »

Dag Asse-Poes,

Bedankt voor je bericht.
Het is altijd Spinner die begint en het blijft niet alleen bij grommen en blazen helaas. Het huis ligt soms vol vlokken.

De DA heeft hen nagekeken, ook hun gebit, maar geen bloed afgenomen.
Hij dacht eerst dat Spinner reuma of zo had en had medicatie voorgeschreven. Dit heeft echter niets uitgehaald.

Ik heb trouwens ook zo'n anti stress verstuiver opgehangen, maar ook dat helpt dus niet. :-(

Mijn man is het echt zat, ik hoop nog steeds op een oplossing, vandaar deze oproep.... :cry:
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Twee broertjes hebben na acht jaar ruzie, wat nu?

Bericht door Miloe »

Het zijn toch jouw katten? Waarom bepaalt jouw man dat ze weg moeten? Is er een verandering in het huishouden geweest, waardoor ze eventuele stress hebben gekregen? Mss een poezefluisteraar inschakelen, weet niet of je daar in gelooft.
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Pruttel
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2023 12:37

Re: Twee broertjes hebben na acht jaar ruzie, wat nu?

Bericht door Pruttel »

Dag Miloe,

Bedankt voor je reactie.
Het zijn onze katten en we beslissen samen, maar ik ben emotioneler dan hem, vandaar.

Ik heb wel naar de optie van een kattenfluisteraar gekeken, maar dat is mij gewoon te duur helaas.
Dus da's geen optie.
Zover ik mij kan herinneren is er ook geen verandering in het huishouden geweest.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Twee broertjes hebben na acht jaar ruzie, wat nu?

Bericht door Rik »

Pruttel schreef: 27 jul 2023 16:50 De DA heeft hen nagekeken, ook hun gebit, maar geen bloed afgenomen.
Hij dacht eerst dat Spinner reuma of zo had en had medicatie voorgeschreven. Dit heeft echter niets uitgehaald.
Yakkes. Medicatie voorschrijven zonder te weten wat het is. Voor hetzelfde geld gaat het om wel iets onderliggends waarbij je die medicatie niet mag hebben (bv nierfalen of hoge bloeddruk). Altijd eerst bloedonderzoek (+ ev bloeddruk) voor je aan medicatie begint. (Maar ja, dat is ook niet goedkoop)

Het kan natuurlijk zijn dat er iets gebeurd is maar dan is dat meestal na een paar dagen weer over (zeker als ze elkaar al jaren kennen). Bij mij kwam bv dus in gedachte op dat een van de katten minder goed kan zien (blurrig) t.g.v. te hoge bloeddruk o.i.d.

Ik neem verder aan dat het binnen katten zijn (en dus niet buiten komen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Pruttel
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2023 12:37

Re: Twee broertjes hebben na acht jaar ruzie, wat nu?

Bericht door Pruttel »

Het zijn inderdaad binnen katten en zien beide nog goed.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Twee broertjes hebben na acht jaar ruzie, wat nu?

Bericht door Asse-Poes »

Dan is de volgende stap naar de DA voor een uitgebreid bloedonderzoek.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Pruttel
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2023 12:37

Re: Twee broertjes hebben na acht jaar ruzie, wat nu?

Bericht door Pruttel »

ik vermoed het wel ja.
Hopelijk komt daar dan iets uit.
Plaats reactie