Partiële dwarslaesie

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Lizzy 105
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jul 2023 20:00

Partiële dwarslaesie

Bericht door Lizzy 105 »

Hallo allen,

Ik heb een kitten van 10 weken opgehaald.

Ze heeft 3 weken geleden een nare val gemaakt en daardoor verschoven wervel. Dierenarts zei partiële dwarslaesie.

Maar deze mensen hebben kinderen, beide een baan en huis met trappen. Dus zochten ze iemand die meer tijd heeft.

De eerste 2 weken kon lizzy niks met achterpootjes. Deze 3e week lijkt er beweging te zijn. Ze strekt af en toe de tenen. Ook trappelt ze met achterpootjes. Als ze uitrekt strekt ze ook achterpootjes.

Plassen en poepen nog wel een dingetje...en ze heeft geen spiermassa in achterpootjes.



Lizzy is heel speels.

Maar hoe zie je wat beweging is of reflex en zijn deze tekenen van achterpootjes reden tot hoop?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Partiële dwarslaesie

Bericht door Asse-Poes »

Bewonderenswaardig dat je dit aandurft!

Ben jij zelf met Lizzy naar de dierenarts geweest, of is de diagnose door de DA van de fokker gesteld?
Je hebt toch wel iets van een prognose nodig en of het zin heeft om een revalidatietraject in te gaan met Lizzy.
Afhankelijk van welke zenuwen beschadigd zijn, is er mogelijk nog wel iets te doen aan de verlamming.

Ik heb zelf fysio gegeven aan een volwassen poes die eenzijdig verlamd was geraakt. Maar dat is heel iets anders dan een klein kittentje met ieniemini pootjes.
Hier heb je dan ook echt deskundig advies bij nodig.

Heel veel sterkte en ik hoop dat je hier updates van Lizzy's vorderingen wilt geven.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Lizzy 105
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jul 2023 20:00

Re: Partiële dwarslaesie

Bericht door Lizzy 105 »

Hoihoi,

Prognose was onduidelijk volgens dierenarts. Maar wel met aantal weken verbetering zien. Ze reageerde wel bij röntgenfoto na de val op pijnprikkels. Ook heeft ze diezelfde dag geplast en gepoept.

Vanmorgen tijdens spelen bewogen de achterpootjes en de staart.

Ook goed gepoept.

Ik ben op zoek naar een orthomanueel dierenarts. Helaas heeft die in Wageningen geen plek.

Ik heb met vorige eigenaar ook afgesproken dat lizzy niet onnodig gaat lijden. Maar wil ik nu nog even niet aan denken. Juist omdat ze goed eet, drinkt en speelt.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Partiële dwarslaesie

Bericht door Asse-Poes »

Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie