Kitten en kat gaan niet goed samen

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
olliebollie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jul 2023 17:09

Kitten en kat gaan niet goed samen

Bericht door olliebollie »

Ik heb sinds 1,5 maand een nieuwe kitten gehaald als speelmaatje van mijn kat van 3 jaar. Een andere kat die we hadden is overleden en die was echt beste vriendjes met mijn oudere kat. Altijd elkaar likken, samen liggen, spelen en waren gek op elkaar. Ik wilde een nieuw maatje voor mijn kat en heb daarom een kitten in huis genomen. De kitten is alleen heel erg druk en gaat continu achter mijn andere kat aan. Dit vindt mijn kat echt niet leuk en blaast dan en geeft wel eens wat tikken. Het is nooit echt vechten, maar meer blazen, tik en ervan door. Heel af en toe spelen ze wel eens met elkaar, maar de kitten wordt soms echt te druk waardoor het niet meer leuk is voor de kat. De kat was hiervoor echt extreem speels was en nu niet meer echt.. De kat heeft ook een keer aan de staart gelikt van de kitten. Ik neem aan als mijn kat de kitten echt zou haten dat ze dat niet zou doen. We hebben ze heel langzaam geïntroduceerd aan elkaar. Kan dit nog goedkomen? Ik ben bang dat ze elkaar gaan haten als dit langer doorgaat.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kitten en kat gaan niet goed samen

Bericht door Asse-Poes »

Soms duurt het lang voordat een kat een nieuwe kat accepteert.
Jouw kat heeft de nieuwe niet uitgezocht en van te voren weet je nooit of het een goede match is.

Er wordt niet gevochten, dus dat "haten" is niet van toepassing :grin: . Ze spelen al zelfs af en toe samen, dat is een goede ontwikkeling!

De oudste kat wil het kitten duidelijk maken (blazen, mep uitdelen) waar haar grenzen liggen en het kitten zal dat moeten accepteren. Sommige kittens zijn hardleers en dan kost dat meer tijd.
Zolang er niet 1 van de twee katten angstig gaat worden, door het huis gaat sluipen, of zich gaat verstoppen, hoef je je nog geen zorgen te maken,

Geduld is het toverwoord en speel wat fanatieker met het kitten, zodat die zijn energie kwijt kan. Dan heeft de andere kat wat meer rust.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie