Kat is sinds een week groot deel van de nacht buiten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Kat is sinds een week groot deel van de nacht buiten

Bericht door Okkitokki »

Ik heb een poes van 17 jaar oud, die bijna altijd binnen is, zeker s nachts.
Sinds een week wil ze om 11 uur s avonds naar buiten en blijft dan de hele nacht weg. Dat is dus een hele verandering en ik zoek naar een verklaring. Ze eet en drinkt goed en is gezond. Heeft iemand een idee?
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Kat is sinds een week groot deel van de nacht buiten

Bericht door TessaB »

Jammer genoeg kan ik je niet helpen, maar je kan eventueel naar de dierenarts gaan? Lijkt me toch een grote verandering en zeker met zijn leeftijd...
Misschien een onderliggend probleem?
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Kat is sinds een week groot deel van de nacht buiten

Bericht door Okkitokki »

Ik heb telefonisch contact gehad met de dierenarts maar dat maakte me niet wijzer. Dat is mede de reden dat ik mijn vraag op dit forum heb gezet. In de hoop dat iemand misschien dezelfde ervaring heeft.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is sinds een week groot deel van de nacht buiten

Bericht door Rik »

Okkitokki schreef: 21 jul 2023 13:19 Ze eet en drinkt goed en is gezond.
Hoe weet je dat ze gezond is?
Zonder fysiek onderzoek inclusief bloedonderzoek e.d. kun je daar niets over zeggen. Nierfalen is bij een dergelijke leeftijd redelijk 'normaal'. En dat uit zich niet direct in verlies van eetlust. Dat komt nog veel later.

Het is in ieder geval een van de meest logische verklaringen voor veranderend gedrag. Katten voelen ziekte veel eerder aankomen dan dat wij kunnen zien.

Verder is het natuurlijk weinig informatie.
Lees ook dit eens door.
https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... entie.html

(ik neem even aan dat ze gecastreerd is.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Kat is sinds een week groot deel van de nacht buiten

Bericht door Okkitokki »

Ik heb de vraag op,dit forum gezet in de hoop dat er mensen zijn die dezelfde ervaring hebben om die te kunnen delen.
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Kat is sinds een week groot deel van de nacht buiten

Bericht door Miloe »

Mijn vorige kat was graag in de zomer 's avonds buiten. Maar ik riep haar altijd op tijd naar binnen en dan ging de tuindeur gewoon op slot. Morgen weer een dag zei ik dan tegen haar :D
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Mariskaha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2021 19:25

Re: Kat is sinds een week groot deel van de nacht buiten

Bericht door Mariskaha »

Mijn katten zijn 18 en 19 geworden en we hebben vanaf plus tien jaar regelmatig bloedonderzoek laten doen. Zo kwamen we erachter dat ze nierfalen hadden en konden we hun voer aanpassen en medicatie geven. Op latere leeftijd kwamen daar ook gedragsveranderingen bij, een was ook dementerend ws door het nierfalen. Als ik jou was zou ik een kat van die leeftijd zeker laten onderzoeken, zo'n verandering in gedrag is echt een alarmsignaal, zeker bij oudere katten.
Plaats reactie