We zijn ten einde raad, wie kan ons helpen?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
AmuseerBeer
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jun 2023 07:41

We zijn ten einde raad, wie kan ons helpen?

Bericht door AmuseerBeer »

Beste lezers, hopelijk kan ik hier wat advies vanuit ervaringen ontvangen. Eerder heb ik hier ook een bericht over geplaatst op het forum, maar er lijkt vooralsnog niet echt vooruitgang in te komen.

Ik ben de eigenaar van Luna, een gesteriliseerde poes van 3 jaar oud (op 26 maart 2023 drie geworden). In februari 2023 ben ik gaan samenwonen en hebben we een verhuizing achter de rug. Toen Luna hieraan gewend was, hebben we ongeveer twee maanden daarna een nieuwe Kitten erbij genomen (Nova). Nova is bij ons sinds 9 juni 2023. We hebben de katten zo goed mogelijk aan elkaar geïntroduceerd en op den duur ervoor gekozen om ze samen te zetten zodat ze goed aan elkaar konden wennen. Dat ging toen met wat geblaas en gegrom en het leek minder te worden. Echter heeft zich in de afgelopen maand wat ontwikkeld waardoor we niet meer zo goed weten wat we moeten doen.

We hebben een tijdje Feliway Optimum gebruikt en dat leek enigszins te werken en vervolgens hebben we een overstap gemaakt naar Feliway Friends en vanaf dat moment lijkt het anders te gaan dan voorheen (de Feliway hangt inmiddels niet meer in het stopcontact). Het is namelijk zo dat Luna (de oudere kat) sinds een paar weken ook naar ons gromt en blaast en daardoor begint ze minder benaderbaar te worden. Het grommen en blazen is na bijna één maand richting de kitten ook niet minder geworden. Het is soms zo dat ze spelen en dan rennen ze achter elkaar aan en dat lijkt prima te gaan (zonder geblaas en gegrom) en dan ineens verandert dat in geblaas en gegrom van Luna. Op dat moment springt Luna ook een beetje op Nova en liggen ze met elkaar te worstelen. Ondanks het grommen en het blazen, gebeurt dit altijd zonder nagels. Het is voor ons daarom lastig in te schatten of dit nou spelen is, of dat het toch het opjagen van elkaar is. De kitten is door het grommen en blazen echter niet geïntimideerd en huppelt daarna weer vrolijk op Luna af.

Verder zijn er ook gevallen dat ze met 20cm van elkaar af liggen als we met beide katten spelen of een speeltje in de buurt houden. Dan lijkt het allemaal wel goed te gaan, maar zodra ze zichzelf even moeten vermaken en Nova Luna opzoekt wordt er weer geblaast en gegromd. Dit grommen en blazen van Luna heeft zich ook ontwikkeld naar ons toe, op sommige momenten. We mogen haar soms aaien of ze komt zelf naar ons toe en tot op een bepaald moment is het goed, en dan begint het weer.

Nova en Luna zitten nu 1,5 maand samen en omdat ik zelf geen directe ervaring heb met een 2e kat erbij ben ik op zoek naar ervaringen en/ of advies over deze situatie.

Er spoken allerlei dingen door mijn hoofd met of we Nova bijvoorbeeld toch weg moeten doen en dan is het nog maar de vraag of Luna zal wederkeren tot de kat die ik ken.

Alles is welkom, alvast bedankt :)
Plaats reactie