Kat treurt om zusje

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Neleke2
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jun 2023 13:27

Kat treurt om zusje

Bericht door Neleke2 »

Vorige week heb ik mijn lieve meisje van 18 jaar moeten laten inslapen.
Afgezien dat ik er zelf veel verdriet over heb, maak ik me toch wel zorgen om haar broertje Figaro. Hij is ook 18 jaar. Sinds het overlijden van zijn zusje is hij veel minder actief en eet hij minder. Hij eet nog wel, maar minder. Voorheen was hij een echte slokop.
Iemand tips?
Ik bel in elk geval eens naar de da voor raad.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat treurt om zusje

Bericht door Asse-Poes »

Allereerst gecondoleerd met het verlies van je poes.

Figaro mist zijn zusje, zijn maatje.
Hij heeft tijd nodig om aan de nieuwe sitatie te wennen en extra aandacht van jou kan hem hierbij helpen.
Extra lekker eten kan ook helpen hem over zijn gemis heen te helpen en weer terug te keren naar zijn normale eet-gedrag.

Het ligt eraan aan hoe Figaro is. Is hij erg sociaal? Wil hij nog wel spelen? Denk je dat hij bijvoorbeeld 2 kittens zou kunnen waarderen? Of is hij, gezien zijn leeftijd, al echt een rustige pensionado die geen gedoe meer om hem heen wil?
En -ook niet onbelangrijk!- wat zou je zelf willen?

Waarschijnlijk zal Figaro aan het alleen zijn wennen. Er zijn echter ook katten die dat niet kunnen en wegkwijnen.
Jij kent Figaro het beste, dus jij kan zien welke kant het op gaat.

Veel sterkte en wijsheid!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Kat treurt om zusje

Bericht door crazycatladyP »

Allereerst sterkte gewenst met het overlijden van je meisje!
Figaro rouwt inderdaad, net als jij.
Heb het hier ook 2 keer gezien, toen vorig jaar ons Pukje (13) overleed, stopte Jera (toen 7) met eten.
Ze bleek ook onderliggend nierfalen te hebben, maar ik ben ervan overtuigd dat we er alleen achter zijn gekomen doordat ze aan het rouwen was en daardoor de neerwaartse spiraal in ging.
Toen er na 3 maanden een kitten kwam, leefde ze helemaal op en begon weer uit zichzelf te eten.
Nu is/was zij natuurlijk wel een stuk jonger dan Figaro, niet alle oudere katten kunnen kittens waarderen.

Hier kwam er al vrij snel een tweede kitten bij, als speelkameraadje.
Helaas overleed 6 weken geleden ons eerste kitten *Niamh en ook kitten nummer 2 (Quenya) ging toen minder eten.
Inmiddels zit ze weer op haar oude niveau, qua eetlust en ook weer op haar oude gewicht.

Ik zou Figaro goed in de gaten houden, hij moet wel blijven eten en mag niet teveel afvallen, maar een tijdje wat minder zin in eten kan erbij horen.
Al kan het bij een senior natuurlijk geen kwaad om hem even te laten nakijken, al is het maar voor je eigen gemoedsrust.
Maar misschien is dat allang gebeurd.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Plaats reactie