Rhinigenta drops

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
HesterF
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2023 14:28

Rhinigenta drops

Bericht door HesterF »

Onze kat heeft chronische niesziekte en wij hebben een tijdje geleden Rhinigenta drops meegekregen van de dierenarts. Dit sloeg heel goed aan alleen begint het snot weer te komen na enkele dagen/weken nadat we gestopt zijn met dit middel. Ik heb aan de dierenarts gevraagd of het middel vaker gebruik mocht worden en het antwoord daarop was ja, maar het bleef een beetje vaag hoe vaak dan. Als ik erop Google kom ik een oud artikeltje tegen waarin iemand aangeeft dit middel als een soort onderhoudskuur te geven maar dan 2x per dag in plaats van 6x per dag zoals voorgeschreven.

Ik vroeg mij af: heeft iemand hier ervaring met langdurig gebruik van Rhinigenta drops en zo ja; hoe vaak en in welke hoeveelheid? Dus af en toe een weekje of elke dag 2x toedienen?

Ik ben een beetje bang dat als ik het te veel ga geven, het op gegeven moment stopt met werken maar onze kat zijn neus zit 24/7 vol snot en ik zou hem zo graag wat meer verlichting geven.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Rhinigenta drops

Bericht door Asse-Poes »

Ik heb geen ervaring met die druppels.

Heeft de DA al wat snot afgenomen en op kweek gezet om te kijken wat de juiste AB is voor deze bacterie?

Er is helaas geen behandeling voor chronische niesziekte.
Zodra je stopt met neusdruppels en AB komen de klachten weer terug.

Stomen wil ook nog wel eens helpen. En de weerstand van je kat proberen te verhogen met supplemeten.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Rhinigenta drops

Bericht door nellebel »

onze guusje krijgt puur sinus om de luchtwegen iets te verwijden en daarbij salva complex (dat lost de slijm wat op). guusje snottert de hele dag en de snot vliegt alle kanten op. dit is nu niet over maar het zijn geen lange groene slijmdraden meer en geen 30 niezen meer achter elkaar. nog wat korte niesjes af en toe en veel minder slijm. dit mag ze gewoon blijven gebruiken. bij guusje is dit erger geworden nadat ze corona kreeg. ze heeft dit al altijd wel wat gehad. ze heeft een vorm van astma (soms droge hoestbuien) en kreeg voorheen tijdens die heel heftige snotaanvallen prednison (antibiotica deed niets). maar ook de DA vond dat niet meer zo prettig, niet gezond voor haar lijfje. nu hebben we het zo redelijk onder controle. ik bestel beide druppels bij dierenapotheker
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
HesterF
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2023 14:28

Re: Rhinigenta drops

Bericht door HesterF »

Asse-Poes schreef: 11 jul 2023 20:43 Ik heb geen ervaring met die druppels.

Heeft de DA al wat snot afgenomen en op kweek gezet om te kijken wat de juiste AB is voor deze bacterie?

Er is helaas geen behandeling voor chronische niesziekte.
Zodra je stopt met neusdruppels en AB komen de klachten weer terug.

Stomen wil ook nog wel eens helpen. En de weerstand van je kat proberen te verhogen met supplemeten.
Nee, er is bij de DA verder niets gedaan, ik heb tot nu toe steeds de Rhinigenta drops meegekregen en een mixje van acetylcysteïne en natriumchloride spoelvloeistof wat ik in de neus kan druppelen, maar dit lijkt niet veel te doen. Heeft het zin om het snot op kweek te laten zetten? Want op zich werken deze antibioticadruppels dus prima, maar tijdelijk zoals bekend bij antibiotica.

Het stomen heb ik nog niet aangedurfd, ik heb hem wel eens in de badkamer gezet tijdens het douchen maar de ruimte is naar mijn idee te groot om echt goed te kunnen stomen. Hij vindt het heel erg om opgesloten te zitten in een reismandje o.i.d., maar misschien dat ik het eens moet proberen in de bench van de hond. Alleen is het effect hiervan ook maar heel tijdelijk dacht ik.
nellebel schreef: 12 jul 2023 06:59 onze guusje krijgt puur sinus om de luchtwegen iets te verwijden en daarbij salva complex (dat lost de slijm wat op). guusje snottert de hele dag en de snot vliegt alle kanten op. dit is nu niet over maar het zijn geen lange groene slijmdraden meer en geen 30 niezen meer achter elkaar. nog wat korte niesjes af en toe en veel minder slijm. dit mag ze gewoon blijven gebruiken. bij guusje is dit erger geworden nadat ze corona kreeg. ze heeft dit al altijd wel wat gehad. ze heeft een vorm van astma (soms droge hoestbuien) en kreeg voorheen tijdens die heel heftige snotaanvallen prednison (antibiotica deed niets). maar ook de DA vond dat niet meer zo prettig, niet gezond voor haar lijfje. nu hebben we het zo redelijk onder controle. ik bestel beide druppels bij dierenapotheker

Bedankt voor de tips! Puur sinus hebben we al eens geprobeerd en leek niet heel veel te doen, maar ik zal bij de DA eens vragen naar salva complex, dan kunnen we die combinatie ook eens proberen. Bij onze kat is het vooral dat hij weinig niest en daardoor steeds zo vol zit met snot en moeilijk adem kan halen. Hij heeft regelmatig zelfs een soort loopneus, waarbij die lange dikke draden er langzaam uitlopen en wij ze weghalen. Ik vind dat zo naar voor hem, hij wordt er ook heel moe van.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Rhinigenta drops

Bericht door castratenkoor »

Mijn Clarie heeft geen niesziekte maar een aandoening - taai slijm. Al jaren geef ik elke ochtend in beide neusgaten fysiologisch zout (infuusvloeistof). Verder 3 x per week Bisolvon in keel - echt een heeeeel klein beetje - 1 streepje op kleinste model spuitje. Ze doet het er al jaren goed op. Voor die aanpak is ze tweemaal onder narcose verlost van een lading taai slijm. Echt dikke grijzige smurrie.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Rhinigenta drops

Bericht door Asse-Poes »

HesterF schreef: 12 jul 2023 10:53

Het stomen heb ik nog niet aangedurfd, ik heb hem wel eens in de badkamer gezet tijdens het douchen maar de ruimte is naar mijn idee te groot om echt goed te kunnen stomen. Hij vindt het heel erg om opgesloten te zitten in een reismandje o.i.d., maar misschien dat ik het eens moet proberen in de bench van de hond. Alleen is het effect hiervan ook maar heel tijdelijk dacht ik.
Je kan hem in de bench zetten, met een kom water ervoor. Handdoek over de bench en een kwartier-half uur laten stomen.
Ik heb ook gelezen dat iemand een mespuntje Vicks in het water deed.

Het effect is inderdaad tijdelijk, maar als je dit 1-2 x per week moet doen, valt dat te overzien voor hem.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
HesterF
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2023 14:28

Re: Rhinigenta drops

Bericht door HesterF »

Ik ga het stomen binnenkort eens proberen. Als het inderdaad maar enkele keren per week hoeft, is dat goed te doen. Ik dacht dat het meerdere keren per dag moest.
Bedankt allemaal voor de tips!
Plaats reactie