Vragen over situatie poes bij dierenarts

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Céleste64
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jul 2023 10:52

Vragen over situatie poes bij dierenarts

Bericht door Céleste64 »

Hoi allemaal.
Ik wil graag mijn verhaal delen en van de leden die willen reageren horen wat jullie mening/visie is.

Mijn lieve poes Sammie, een halve ragdoll, was nog geen jaar toen ze op 2 mei gesteriliseerd en gechipt is.
Het herstel verliep de eerste dagen goed, maar na een paar dagen wilde ze niet meer eten. Ze sliep veel, had af en toe een opleving en was wel aanhankelijk.
We zijn met haar naar de dierenarts gegaan. Ze was niet uitgedroogd. We kregen een antibioticakuur, pijnstilling en een eetlustopwekkend middel mee.
Ze bleef niet eten dus zijn we weer terug gegaan. Ze hebben haar onderzocht, ook haar bloed. Röntgenfoto's gemaakt en behalve flink verhoogde witte bloedlichaampjes, ergens een infectie dus, kwam er niets vreemds of verontrustends uit de onderzoeken.
Ze hebben haar aan een vochtinfuus gelegd, hiervoor is ze weer onder narcose gebracht omdat zonder niet lukte. Ze heeft pijn-, en ontstekingsremmers gekregen en ze hebben haar dwangvoeding gegeven.
Rond 18.00u belde de dierenarts dat ze haar de nacht daar zouden houden aan het vochtinfuus, en in de zuurstofkooi, omdat ze een oppervlakkige en snelle ademhaling had.
Ik was even overbluft omdat ik in de veronderstelling was dat ik haar weer op kon halen. Maar dacht, jullie hebben de kennis en wijsheid en weten wat het beste voor haar is.

Devolgende ochtend werd ikgebeld met de mededeling dat Sammie overleden was....😭

Ik was zo ontzettend verdrietig en van slag. We hebben haar opgehaald en afscheid van haar genomen. Een paar dagen later hebben we haar laten cremeren.

Twee weken later heb ik eengesprek met de dierenarts aangevraagd. Omdat ik meer duidelijkheid wilde.
Ik hoorde toen pas dat Sammie helemaal alleen in haar kooi in de praktijk heeft gelegen en dat er niemand was om haar in de gaten te houden. Wel was er cameratoezicht, maar niet met b.v. het concrete verhaal dat ze haar om 23.00u nog hebben geobserveerd en om 24.00u.
In de nacht was er tot +/- 8.00u geen toezicht.
Dit is mij niet verteld. Als ik dit had geweten had ik mijn poes nooit en te nimmer daar alleen achter gelaten. Het allerergste is dat ze ook alleen is gestorven.
Mijn vraag dat als er wel controle was geweest dan had ze misschien gered kunnen worden beaamde ze aarzelend.
Ook gaf ze toe dat dit niet goed was geweest, ze heeft ervan geleerd en denkt voortaan wel heel goed na voordat ze een dier in de praktijk laat overnachten.

Na dit gesprek werd ik nog verdrietiger.
Ik kan het idee niet loslaten dat als.....
Misschien was ze er dan nog geweest.

Afgelopen vrijdag heb ik nog een gesprek gevoerd met de praktijkhouder( tevens dierenarts) en de dierenarts die Sammie heeft behandeld.

Met vooral de vraag hoe kun je mij nou die keuze ontnomen hebben.
Ik had haar gewoon mee naar huis willen nemen, als ik dit had geweten, en haar dan de volgende ochtend weer langs brengen.
Als ze alsnog was gestorven dan was dat in mijn armen, op mij bed, in ieder geval in haar veilige en vertrouwde omgeving bij mij.....

Iedereen was perplex dat ze was overleden. Ze hadden dit nooit verwacht, want zo ziek was ze niet.
Maar waarom moest ze daar dan blijven?
En ze was niet goed. Ze had twee keer een narcose gehad, medicijnen( met evt. bijwerkingen) Ze had dwangvoeding gehad én haar ademhaling was oppervlakkig en onrustig.
Ze hebben tijdens het pré- onderzoek voor de sterilisatie een hartruisje gehoord, na de opratie niet meer. Een maand daarvoor hebben ze die ook gehoord en later was hij weer weg.
Ze was in de late middag, voordat ze is overleden, te onrustig en daardoor hebben ze haar gartje niet meer goed kunnen beluisteren.
In de rapportage, die ik heb opgevraagd, stond: hart niet goed kunnen luisteren vanwege onrust. Misschien toch hartprobleem?
Als ze morgen nog niet beter is dan echo maken van het hart.

Ik snap gewoonweg niet dat je als dierenarts een poesje dat niet oké is, 12 uur lang alleen in een hokje kunt laten liggen.
Ik kan er niet een berustend gevoel in vinden.
Zelfs na het gesprek.
Ze vinden het heel vervelend, ze veranderen hun beleid t.a.v. de opname in de nacht, dat duidelijk is dat er niemand aanwezig is in de praktijk. Fijn maar voor ons te laat...
Ze zien het als pure pech, en volgens hen hadden ze niets anders kunnen doen dan dat ze gedaan hebben.( behalve beleid)
Ik blijf een gevoel houden dat als ze anders hadden gehandeld, toezicht of thuis dat ze misschien gered had kunnen worden....
Ik kan dat idee niet kwijtraken.

Ik zou graag wat reacties willen ontvangen.
Ik twijfel aan hoe ik er in sta, er naar kijk en het ervaar, al is het mijn gevoel en daar kan ik weinig aan veranderen.
Het is natuurlijk ook nog erg vers allemaal.
Graag jullie eerlijke en open mening, wat die ook is.

Alvast bedankt
Lieve groet Céleste
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vragen over situatie poes bij dierenarts

Bericht door Synemios »

Jeetje wat verschrikkelijk, allereerst gecondoleerd en heel veel sterkte.

Ik ben het met je eens, ik kan er eigenlijk ook niets anders van maken.
Het is 1 van de redenen dat ik Luna ooit mee naar huis genomen heb omdat bij navraag bleek dat er 's nachts niemand was en ze moest daar heen i.v.m observatie ( lastig observeren als er 's nachts niemand is)

En narcose voor een infuus? Tenzij ze heel wild was vind ik dat ook discutabel, zeker omdat er een hartruisje gehoord is.

Nu komen hartruisjes veel vaker voor bij infecties en die verdwijnen vaak ook weer.

Ze hadden het in ieder geval moeten zeggen.

Waar ik ook vragen over zou hebben is hoe het kan dat ze na de sterilisatie ineens zo ziek is geworden? de wond geïnfecteerd of iets van binnen?

Ik weet niet wat ik zou doen, je kan altijd een klacht indienen bij het medisch tuchtcollege, maar daar krijg je Sammie niet mee terug.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Vragen over situatie poes bij dierenarts

Bericht door Asse-Poes »

Jemig dat is een heftig en verdrietig verhaal 😢 Gecondoleerd met het verlies van Sammie.

Ik ben het eens met jou en Denise en er zijn nog veel onbeantwoorde vragen.
Ik snap en deel je frustratie en je twijfels ook.

Maar als je eerlijk naar jezelf bent: op het moment dat een dierenarts zegt, 'we willen haar hier houden en ze moet in een zuurstofkooi want haar ademhaling is niet goed' dan ga je er vanuit dat dat noodzakelijk is.
Maar als de DA erbij gezegd had: Sammie is wel van 18.00 - 08.00 uur alleen daar, maar we hebben goed cameratoezicht'
Dan word je daar beslist niet gelukkig van , maar je vertrouwt erop dat de DA weet wat hij doet en dat dit toch echt het beste voor Sammie is.
Een benauwde kat naar huis halen, is niet iets wat je gauw doet. Je ging er -uiteraard- niet vanuit, dat Sammie het risico liep dat ze zou kunnen komen te overlijden daar. Dat risico zou ze wel lopen als je haar naar huis had gehaald.
Achteraf had je haar natuurlijk wél liever thuisgehaald, maar áls het thuis mis was gegaan, zou je jezelf dat dan vergeven hebben?

Je had dus eigenlijk geen keuze, of je nu wel of niet wist dat ze daar 12 uur alleen zou zijn.
Je hebt op dat moment gedaan wat op dat moment en in die situatie, het beste voor Sammie was.
Jou valt absoluut niets te verwijten!

Ik vind wel dat de kliniek er zich wel erg makkelijk van af maakt door te zeggen dat het pure pech is. Als er wel iemand bij Sammie geweest was, was het waarschijnlijk anders gelopen. Dat gaven ze uiteindelijk ook toe.

Helaas zijn er nog weinig dierenartsen met praktijk aan huis en die hebben dan meestal ook niet de modernste apparatuur en dan wordt je alsnog doorgestuurd naar een dierenziekenhuis van Anicura of Evidensia.
Daar is ook niemand na 23.00 uur. Zij hebben daar ook cameratoezicht, maar dat is volstrekt onvoldoende. En daar heb ik me ook boos over gemaakt. Want hoe moeilijk is het om bijvoorbeeld studenten diergeneeskunde nachtdiensten te laten draaien? Maar kennelijk is dat te duur, of niemand wil die diensten doen. Geen idee. Je verwacht het niet van een ziekenhuis, maar dat is wel de praktijk helaas.

Ik heb, na Bellows onbemande ziekenhuisnacht , heel hard geroepen "dit doe ik nooit meer zo". Maar wat doe ik als Bellow weer zo ziek is? ik weet het niet...

Het kan helend werken als je een klacht indient bij het Tuchtcollege. Misschien krijg je dan meer antwoorden en meer duidelijkheid over het handelen van de kliniek. Misschien helpt dat voor de rouwverwerking. De doodsoorzaak zal je helaas niet meer krijgen.

Ik wens je heel veel sterkte en wees niet te hard voor jezelf. Jij hebt niets verkeerds gedaan.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vragen over situatie poes bij dierenarts

Bericht door nellebel »

heel veel sterkte. wij hebben met onze eerste poes nellie ook heel veel gedoe gehad. zij is bijna ee njaar lang heel ziek geweest. ons werd steeds verweten dat wij haar teveel verwende en dat het gedrag was (ze braakte enorm veel en uiteindelijk ging ze zelfs overal plassen.) haar nierwaardes klopten niet meer en ze werd vol medicatie geduwd met alle gevolgen van dien. wij werden steeds door dezelfde DA geholpen (de eigenaar van de tent) en vragen om een echo of verder onderzoek werd afgehouden. allemaal onzin en niet nodig. hij wist wat nodig was. uiteindelijk een andere arts binnengeglipt die ons vertelde dat haar waardes natuurlijk afwijkend waren wegens het vele braken, maar zij dacht dat dit niet de oorzaak was ne adviseerde ons te eisen voor door verwijziging. hij kwam binnen en stuurde haar meteen weg. hij vond het onzin maar nu werd ik boos en heb doorgedramd. week later konden we terecht bij een kliniek. conclusie, tumor bij maag/darm. ze blijkt vreselijk geleden te hebben door alle medicatie die hij haar heeft gegeven (oa om krampen te krijgen in haar darmen voor de stoelgang). de internist heeft toegegeven dat onze eigen DA fouten heeft gemaakt. maar ja, tuchtcollege en hem aangeven daarvoor was net te weinig bewijs, oftewel dat doen we niet. ik heb hem een boze brief geschreven (het heeft ons ook duizenden euro's gekost die laatste maanden, maar dat had ik graag voor haar over, nu is dat geld gebruikt om haar lijden te verergeren). naar de assistentes en de andere DA was ik dankbaar, zij waren lief voor haar, ook tijdens de opnames dat ze daar moest blijven. hij heeft 1x gebeld, net nadat het was gebeurt. probeerde zich in te dekken. ik kon hem toen niet te woord staan. gezegd na een tijd maar terug te bellen, heeft hij nooit meer gedaan. Ik heb er verder niets meer mee gedaan, ik kreeg nellie er niet mee terug. ik heb anderen gewaarschuwd voor hem, ben zelf naar een andere kliniek gegaan en heb mijn verhaal daar gedaan. ik heb nellie belooft dat ik nooit meer zomaar iets zou overnemen van een DA zonder door te vragen. dit zou nooit meer gebeuren met een kat van mij. ik heb een harde les geleerd. of ze het had overleeft? ik zal er nooit achter komen. het heeft veel tijd gekost, maar nu kan ik zeggen, ik weet zeker dat nellie het mij niet kwalijk heeft genomen. ik deed toen wat ik dacht dat goed was. en ik heb er van geleerd.
Sammie neemt jou ook niets kwalijk, jij deed wat je dacht dat goed was. jij hebt er ook van geleerd, en jouw kliniek is tenminste nog bereid hun beleid aan te passen.
sterkte
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Vragen over situatie poes bij dierenarts

Bericht door Miloe »

Wat een verdrietige gang van zaken. Kreeg tranen toen ik het las. Heel veel sterkte en gecondoleerd met dit verlies
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Vragen over situatie poes bij dierenarts

Bericht door crazycatladyP »

Wat de anderen zeggen, sluit ik me helemaal bij aan.
Maar ik herken het wel heel erg, ons poesje is vorige maand ook veel te vroeg overleden en ook ik blijf :'wat als-en"...
Het blijkt bij het rouwproces te horen, deze fase heet "onderhandeling" en komt en gaat., evenals het bijbehorende schuldgevoel.

Terwijl je toch echt hebt gehandeld met de informatie die je toen had en gedaan hebt wat je dacht dat het beste was voor je lieve schat.
Maar als je er middenin zit, heb je dat overzicht gewoon niet.
Mijn vriend zegt altijd: achteraf is het makkelijk terug rekenen.

Mij heeft wel geholpen om te weten dat het erbij hoort, ondanks dat het daar niet minder heftig door wordt.
Heel veel sterkte gewenst, want het is vreselijk, de manier waarop het gelopen is.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vragen over situatie poes bij dierenarts

Bericht door Dinky »

Wat een enorm triest verloop :-(
Maar ik lees ook dat hij erg benauwd was waardoor hij in zuurstofkooi is gezet. Mijn ervaring is dat je ook geen enorm benauwde kat thuis kan hebben. In dat geval had je je schuldig gevoeld dat je hem thuis had genomen ipv in zuurstofkooi.

Heel veel sterkte met dit verdriet en verlies een plekje geven!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Céleste64
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jul 2023 10:52

Re: Vragen over situatie poes bij dierenarts

Bericht door Céleste64 »

Dank voor jullie reacties.
Fijn om te lezen.

Voor de duidelijkheid, Sammie was niet echt benauwd, had een wat oppervlakkige en onrustige ademhaling. Dit kon ook van de stress komen. Behalve het niet eten en drinken, ze had die middag wel vocht via een infuus gekregen, waren er volgens de arts geen signalen dat er iets ernstigs aan de hand was vooral in het gedrag wat ze liet zien. Er zat ergens een ontsteking dat was duidelijk, maar niets wees op iets levensbedreigends.
Waarom ze dan toch voor nachtopname kozen snap ik dus niet.
En dan ook nog eens niet vermelden dat er geen toezicht zou zijn.

Ik heb geen schuldgevoel, vind het alleen zo verdrietig dat ze de hele nacht alleen heeft moeten liggen, en helemaal alleen is gestorven, zonder dat ik dit wist.

Ik vraag me af of een dierenarts zijn of haar eigen poes of hond 12 uur alleen in een kooi zou hebben willen laten liggen.
Ik snap niet dat je dat kunt, als dierenliefhebber, wat een dierenarts toch hoort te zijn. Laat staan dat je dan zo'n situatie kunt verantwoorden.....

Ik had zoveel liever het risico genomen om haar mee naar huis te nemen. Al had ik, als ze ook dan was overleden, misschien ook getwijfeld, ik had gevoeld dat ze in ieder geval in liefde en met aandacht en knuffels was heengegaan....
Die kans is mij ontnomen.😢🥹
Céleste64
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jul 2023 10:52

Re: Vragen over situatie poes bij dierenarts

Bericht door Céleste64 »

Synemios hoe het kwam dat ze zo ziek werd is niet duidelijk geworden. Uit de echo van haar buik bleek dat alles er goed uit zag, geen vocht, ontsteking. Ook de wond zag er netjes uit. Dus dat was niet waar het probleem lag.

En observatie, zonder observator. Hoe bedenk je het....
Hetzelfde als denken dat je kat in goede handen is , terwijl er geen handen aanwezig zijn....

Asse-poes
Ze was niet echt benauwd, had een oppervlakkige en onrustige ademhaling maar zo vertelden ze dat dit ook door stress kon komen.

Goed idee studenten nachtdiensten te laten draaien. Ik vraag me af of dit ooit geopperd is...Het is toch niet vreemd dat je dat graag wilt voor je huisdier?
Plaats reactie