De zoveelste vraag of ik er goed aan doe...

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
juultje1234
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jul 2023 22:20

De zoveelste vraag of ik er goed aan doe...

Bericht door juultje1234 »

Om een kat erbij te nemen.

Ik heb Mila (vrouwtje) en Dapi(kater) (nu 5 jaar) uit hetzelfde nest waar ik echt super veel plezier van heb. Helaas is mijn grootste nachtmerrie werkelijkheid geworden en is Dapi sinds 10 juni overleden. Mila vertoonde toen wel zoekend gedrag en werd meer vocaal. Toen ik hem gevonden had heb ik haar wel laten ruiken. Hier reageerde ze niet echt veel op. Ik dacht dat dit misschien ook kon komen, omdat hij vlakbij lag en zij hem misschien al gezien had.

Nu weet ik dat veel mensen best veel gevoelens hebben met katten die buiten lopen, maar voordat deze emotie komt wil ik je vragen om het hele verhaal te lezen. Ik ben misschien een beetje bang voor heftige reacties hierop, omdat ik die zelf ook op Facebook heb gehad en regelmatig voorbij zie komen. Ik denk dat ik zelf er alles aan doe en heb gedaan om goed voor toch mijn kindjes te zorgen.

Mila en Dapi waren enorme maatjes van elkaar. Constant spelen en bij elkaar liggen. Ik denk wel dat ze beiden enorm aan mij gehecht zijn/waren. Iedereen in de buurt kent mij ook met de twee katten. Ze liepen altijd wel mee. Ik kwam ze regelmatig en dan kwamen ze vet enthousiast naar mij toe gerend. Dit doen ze ook bij andere mensen en het is niet raar dat ze zelfs bij sommige mensen die ik ken meelopen en zelfs naar binnen gaan. 😅 Ik weet niet of verlatingsangst een ding is bij katten en/of dit perse slecht is. Sociaal zijn ze beiden in ieder geval wel. De aanhankelijkheid naar elkaar toe is wel minder geworden en ze hadden soms wel een korte ruzie. Dit was wel altijd op dezelfde plek en was opgelost door wat meer hogere plekjes. Het was voor mij niet duidelijk te zien wie wie nou in de weg zat. De reacties waren van beiden verschillend af en toe. Ze lagen nog wel bij elkaar en maakte elkaar schoon. Ze hebben ook nog nooit iemand gekrabt of zijn tegen elkaar heel erg tekeer te gaan. Dit was altijd kort.

Ik zou Mila omschrijven als een rustige kat die veel knuffelt. Dapi is wat betreft drukker en zwaar intelligent. Katten spelletjes had hij zo door, heeft zichzelf aangeleerd om met rietjes te aporteren. Ik heb ze allebei zodra het kon ze geholpen. Dapi heeft wat dat betreft niet echt een hormoonstoot gehad. Soms haal je alleen het wilde en intelligente er niet uit bij katten. Dapi was onvermoeibaar wat dat betreft. Loopt bizar ver weg van huis en is voor veel dingen niet bang. Ik denk daarom ook dat hij helaas ergens met de hitte naar binnen is geglipt en dat ik hem ook niet op tijd heb kunnen vinden. Wat mijn hart breekt. Dit is wel een keer eerder ook gebeurd. Het was in ieder geval een apart, groot, intelligent beest die echt nergens bang voor was.

Toen ik ze naar buiten wilde doen heb ik wel eerst mijn tuin afgezet. Naast dat Dapi de meest creatieve manieren had om te ontsnappen had ik helaas kook nog een andere kat in de buurt die niet geholpen was. Heb gesprekken met de buurman gehad die er niks aan wou doen. Daar kregen ze beiden veel stress van en gingen ze elkaar aanvallen. Ik heb ze toen weer naar binnen gedaan en de rode kater bleef ze dan uitdagen voor het raam. Folie voor het raam gehad en dat hielp niet. Ik zat ondertussen met twee gestreste katten in mijn huis en rode kater die ze niet met rust wilde laten. Dapi en Mila bleven wel vriendelijk naar elkaar als hij er niet was. Ik weet niet wat er met de rode kater is gebeurd, maar die was er ineens niet meer. Ik heb ze toen weer naar buiten gelaten, maar had hetzelfde probleem in de minder mate. Dat was het moment dat ik toen het risico heb genomen om ze helemaal naar buiten te laten. Dat ging goed, want ze wouden hun territorium verdedigen. Ze bloeide allebei op.

Nu dat Dapi er niet meer is, merk ik dat Mila vocaler is geworden en nog aanhankelijker. Een aanhankelijke kat is erg leuk, maar ik merk dat het teveel wordt. Ik kan op dit moment niet eens meer normaal naar de wc gaan of simpelweg mijn ding doen. Ik probeer meer met haar te spelen en dingen voor haar te verzinnen om haar uit te dagen.

Er zitten hier echt veel katten in de buurt. Ik merk nu dat Dapi er niet meer is dat Mila meer haar territorium moet verdedigen. Ik zie nu ook twee katten die ik daarvoor ook nooit zag. Die kunnen nieuw zijn of dat ik het niet weet. Die lijken wel uit hetzelfde huis te komen, omdat ze met elkaar lopen. De andere katten komen ook wat meer in de buurt. Ze lijkt wel haar mannetje te zijn, maar ben wel alert op signalen. Die gedragingen zijn zo subtiel.. Ze lijkt wel alleen wat meer alleen in de tuin te zijn?

Het spijt me voor dit enorm lange verhaal en dank je wel als je het hebt gered. 😅 Op internet is veel over rouwende katten te vinden, maar niet veel over dit gedrag van Mila. Concreet zijn mijn vragen en ik weet dat het misschien wat vroeg te zeggen is..

Zijn er bepaalde signalen waarbij ik op kan letten bij Mila waardoor ik weet dat zij erg gestrest raakt van de nieuwe situatie? Of mischien verveeld? Ik vind het lastig om te zien, omdat ik het eerst aan de relatie tussen de twee katten zag.

Als ze verveeld raakt of lijkt te zijn zou het dan misschien verstandig zijn om een rustige kat erbij te nemen? Dit is wel echt een plan voor in de toekomst en alleen als het echt een goed idee is.

Als ze gestresst raakt van de andere katten in de buurt is het misschien dan toch beter om opnieuw mijn tuin af te zetten en kan dat wel met een kat die gewend is om te gaan en staan waar ze wilt?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: De zoveelste vraag of ik er goed aan doe...

Bericht door Asse-Poes »

Gecondoleerd met het verlies van Dapi.
Het is niet aan mij om te oordelen over jouw keuzes mbt los laten lopen.
Ik heb niet helemaal begrepen wat er met Dapi gebeurd is, maar hij is overleden en Mila is nog in de rouw en de kluts kwijt.

Je zult zelf eerst moeten beslissen wat je met je tuin wilt. Openhouden en (weer) een risico lopen of afsluiten.
Ik krijg niet het idee dat Mila er nu om zit te springen om in haar uppie de wijde wereld in te gaan.

Blijft ze in de eigen tuin en is ze er niet van gediend dat andere katten in háár tuin komen?
Als ze van die katten gestrest raakt, dan kan je de stress weghalen door de tuin af te sluiten voor vreemde katten.
Of je houdt Mila binnen en ze wordt een binnenkat.
Als ze erg graag buiten is, maar steeds last heeft van andere katten, is de lol er voor haar ook gauw af. Of er komt echt een vechtpartij.

Een nieuw speelmaatje erbij :
Ze mist een vriendje, dat is wel duidelijk. En daarom is ze zo aanhankelijk naar jou toe en miauwt ze veel. Mila's gedrag naar jou toe is zeker niet vreemd. Dat heb ik ook meegemaakt toen mijn kat alleen achterbleef.
Een kat erbij kan zeker helpen om haar hier overheen te helpen. Van te voren weet je alleen helaas niet of de nieuwe goed matcht met Mila.
Nu begrijp ik dat een nieuwe kat op termijn pas een optie is, dus daar hoeven we het nu niet over te hebben.
Mila zal ,jn ieder geval gefocust op jou blijven, als ze alleen blijft.

Sterkte!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: De zoveelste vraag of ik er goed aan doe...

Bericht door crazycatladyP »

Allereerst geconcoleerd met Dapi!

Het probleem dat er andere katten je tuin in komen, als je je tuin af zet, had ik ook in het oude huis, heel vervelend.
Ze konden er dan ook nog eens niet meer uit, want de tuin uit was veel moeilijker dan erin.
Gelukkig gebeurde het hier alleen `s nachts en dan controleerden we eerst de tuin voor we onze eigen katten buiten lieten.
Als die buiten waren, kwamen ze gelukkig niet meer.

Wat betreft een nieuw vriendje of vriendinnetje, kan ik je helaas geen advies geven, ik zit met hetzelfde dilemma...
Volg je gevoel en kijk goed naar Mila.
Ik praat altijd met mijn katten en leg de situatie uit, vaak wordt het dan op den duur wel duidelijk...
Sterkte!
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Plaats reactie