Hulp bij nazorg operatie

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Hulp bij nazorg operatie

Bericht door TessaB »

Hey allemaal,

Hier ben ik nog eens....
Het oogje van onze kater is sinds een week weer helemaal in orde. Nu kwam hij gisteren echter thuis met een perforatie in zijn buik. Meteen naar de dierenarts gegaan uiteraard. Hij is daar gebleven en geopereerd. Nu is hij terug thuis, zit in een grote hondenbench met een kapje rond zijn nek (want hij likt heel erg aan de wonde).

Hij is echter heel onrustig. Als we hem los laten, springt hij in paniek overal op, wat niet mag omwille van de draadjes. Normaal kruipt hij onder mijn bed, daar voelt hij zich veilig, maar dat heb ik nu ook geblokkeerd omdat ik hem medicijnen moet geven en ik kan hem niet bereiken als hij daar ligt.

Het is de eerste keer dat hij geopereerd werd, dus ik heb geen idee wat ik moet verwachten. De dierenarts heeft verteld over zijn wondgenezing, maar hoe zorg ik ervoor dat hij zo weinig mogelijk stress heeft? Hij probeert echt al een heel uur uit de bench te kruipen, drukt met zijn hoofdje erg hard tegen de tralies... Mijn hart breekt. Ik ben er al naast gaan liggen, maar niets lijkt te helpen.

Kapje heeft hij er ondertussen al 2x af gekregen...


Alle tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door Synemios »

Jeetje wat zul je geschrokken zijn.

Als die kap op moet blijven zou ik zelf kijken naar een kap die prettiger zit.
Dat scheelt al de helft.

https://www.kalpet.nl/kalpet-kraag-katten/

Of is anders zo'n katten shirt geen optie? ( kan ook juist pijn doen op de wond.)
Kun je niet zorgen dat hij nergens op kan klimmen, een kamer leeg maken desnoods?
Misschien met iets waar hij wel in weg kan kruipen maar waar je er toch bij kunt?

Kattenmandje of een kast?

Tommy van mij raakt in paniek in een bench maar niet als hij vrij in een kamer kan lopen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door TessaB »

Ja, we waren inderdaad erg geschrokken. Hij is wellicht gevlucht voor iets en heeft zich mispakt bij het klimmen in de haag. Er zaten veel kleine stukjes tak in blijkbaar. Maar we gaan het nooit met zekerheid weten.

Ik had je advies nog niet gezien, dus heb eerst gewoon naast de bench gelegen, een boekje aan het lezen. Daar werd hij duidelijk rustig van, dus heeft hij wat geslapen. Na het lezen van je advies, heb ik hem uit de bench gelaten. We hebben niet echt iets om in te klimmen of te verstoppen, aangezien hij normaal heel de dag buiten zit. De kast lijkt hij wel leuk te vinden. Daar heeft hij zich eventjes gelegd. Nu ligt hij gewoon op m'n bed te rusten. Dus een helemaal andere kat dan een paar uur geleden in de bench! Bedankt daarvoor! Nu alleen zorgen dat hij niet te vaak springt.

Voorlopig likt hij nog niet echt aan de wonde. Vannacht slaapt hij gewoon naast mij, dus dan hoop ik het te horen wanneer hij begint te likken (ben een lichte slaper). Dan kan ik hopelijk ingrijpen.
Moest hij vannacht toch meer beginnen likken, gaan we morgen eens lang bij de dierenarts om te kijken of zo'n truitje zou kunnen. Hopelijk verdraagt hij dat dan wel.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door Asse-Poes »

Oef, dat was schrikken! 😢
Zoveel nare ervaringen voor je kater en dat allemaal in één dag!

Hoe groot is de wond eigenlijk?

Gaat het, na vannacht, al wat beter met hem? Is hij rustiger nu?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door TessaB »

De wonde is ongeveer een 3cm lang. Dus dat valt wel mee.

De nacht verloopt, zoals je kan merken aan het uur waarop ik dit stuur, heel moeilijk. Hij heeft twee uurtjes mooi geslapen, maar nu wordt hij onrustig. Hij wil naar beneden, maar dat mag hij niet omwille van de trap. Hij miauwt non-stop en springt ook op en af het bed, wat de wonde niet ten goede komt.
Het is een eigenwijs diertje dat graag zijn zin krijgt, dus dat wordt een lange nacht. Hopelijk morgen inderdaad beter
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door Asse-Poes »

He wat naar.

Maar ik snap het even niet...een poes die een sterilisatie wond heeft, krijgt een kap om haar kop of een rompertje zodat ze niet aan de hechtingen gaat trekken. Die krijgen geen springverbod en hoeven ook niet opgesloten in een bench...

Is er iets bijzonders met de wond van jouw kater?
Of is jouw dierenarts gewoon erg voorzichtig?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door TessaB »

Ik heb geen idee. Ik dacht dat katten die gesteriliseerd werden ook bench rust moesten hebben? Als dat niet zo is, dan denk ik dat het voor hem ook niet nodig is. Hij lijkt er nu ook helemaal geen last meer van te hebben om eerlijk te zijn.
Ik volg wel altijd de adviezen heel nauwgezet op, zonder ze in twijfel te trekken. Er is niets speciaal aan de wonde, gij was gewoon redelijk diep (bijna tot aan de bekken).
Het stelt me wel wat gerust om te weten dat gesteriliseerde katten eigenlijk geen springverbod krijgen!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door Synemios »

Geen benchrust maar mijn meiden mochten ook niet springen na sterilisatie.
Maar die hadden geen kap want het was van binnenuit gehecht.
( Maar ja dat werkte voor geen meter dat niet mogen springen)

Door springen kan de wond open gaan.
Kun je anders niet wat opstapjes plaatsen?

Ik hoop toch dat hij straks nog even gaat slapen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door Asse-Poes »

Naar adviezen van je DA moet je altijd luisteren natuurlijk, maar doorvragen is altijd handig 😀

Kater (naam?) moet wel rustig blijven en geen gekke capriolen uithalen natuurlijk. Hij heeft tenslotte net een operatie gehad.
Maar ook een verbod op traplopen ...oef, dat gaat wel ver.

Ik zou straks even bellen met je DA, want als er niets bijzonders met de wond of met zijn ingewanden is, dan lijkt het mij niet meer dan een goedbedoeld advies.

@ Denise: Mijn poezen kregen geen springverbod, maar dat is alweer 10 jaar geleden. Mocht Isa van Mirjam ook niet springen na de sterilisatie?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door Synemios »

Dat weet ik niet of Isa dat wel of niet mocht, maar Indy dat is ook al 7 jaar geleden, maar op internet lees ik dat advies nog steeds.

https://belcat.be/hoe-u-kunt-voorkomen- ... e-springt/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door TessaB »

Hij is letterlijk heel de nacht wakker gebleven. Op deze manier kan ik het niet nog eens doen. We gaan hem baar beneden laten, in de hoop dat hij dan wat rustiger wordt. Dan kn hij zelf kiezen waar hij gaat rusten. Hopelijk helpt dat, want op deze manier is niemand gelukkig, ik niet en hij al helemaal niet
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door Asse-Poes »

Om toch even wat positiviteit te geven:
De eerste dag en nacht zijn het ergste. Dus dat heb je achter de rug 😀
Kater heeft last gehad van de narcose en in de loop van vandaag zal hij zich beter gaan voelen.
Laat hem lekker zijn gang gaan, hij zoekt zelf wel een plek waar hij het liefst is en waar hij in alle rust bij kan komen.

Blijft hij nu van de wond af?
Inmiddels heeft hij waarschijnlijk het ontsmettingsmiddel en de dierenartslucht wel weggepoetst. Als hij van de hechtingen afblijft, zou ik die kap niet meer om doen.
Hoe minder gedoe aan zijn lijf, hoe minder stress.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door TessaB »

Wat een vreselijke nacht hebben we achter de rug. Deze ochtend was hij ook nog heel hevig en onrustig. Ik denk inderdaad dat hij nog op de narcose reageerde. Ik las online dat sommige katten er 'gek' van worden ipv sloom. Ik denk dus dat onze Felix daar zo'n geval van was!

Sinds een dik uur is hij een pak rustiger. Hij is erin geslaagd om onder het bed van mijn ouders te kruipen, daar voelt hij zich veilig. Hij komt er gelukkig wel af en toe onderuit om dag te zeggen. Ik heb inderdaad het gevoel dat afgelopen nacht het ergste was 😅

Hij blijft grotendeels van de wonde af. En als hij probeert, moet ik gewoon een kort geluidje maken en dan stopt hij. Ik blijf de komende dagen ook gewoon bij hem om het allemaal in de gaten te houden.

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik vooral de frustratie moest uiten 😁
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door Synemios »

Dan zullen jullie wel moe zijn.
Fijn dat het helpt als je een geluidje maakt, dan hoeft die kraag ook niet.
Ik denk inderdaad dat hij nog last had van de narcose en de rest natuurlijk, het is niet niks allemaal voor een kat om dat allemaal mee te moeten maken.

*Bewerkt ivm letters die ontbraken ;-)
Laatst gewijzigd door Synemios op 01 jul 2023 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door Asse-Poes »

Logisch hoor Tessa, het was ook allemaal niet niks. (Hahaha precies wat Denise ook al schreef 😀)
Felix overstuur en jij dik in de zorgen...

Met een beetje geluk slaapt hij komende nacht, net als vroeger, gewoon rustig bij jou in bed.
Ik zou de bench nog wel een paar dagen laten staan met open deur. Dan leert hij meteen dat dat ding erbij hoort (mocht je de bench in de toekomst ooit nog eens nodig hebben) en het geen straf is.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie