Ongelijke pupillen, bloeding in oog - hoge bloeddruk

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Biba31
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 dec 2019 17:42

Ongelijke pupillen, bloeding in oog - hoge bloeddruk

Bericht door Biba31 »

Dag allemaal,

Bij onze poes (exactle leeftijd niet bekend, was een zwerfkatje, maar geschatte leeftijd +/- 15 jaar) ontdekte ik vorige week dat haar pupillen erg vergroot waren en dat de ene pupil groter was dan de andere. Omdat ik haar ook wat verward vond en ze wat wankel leek te lopen, ben ik direct naar de DA gegaan. Hij stelde vast dat ze wat bloedingen in een oog had. Bij een bloeddrukmeting bleek deze torenhoog, 240. Drie weken geleden is bij de seniorencheck een bloedonderzoek gedaan (o.a. nier- en schildklierwaarden). Er werden geen bijzonderheden gevonden. In eerste instantie lijkt er geen duidelijk aantoonbare oorzaak te zijn voor de hoge bloeddruk.
Poes heeft telmisartan voorgeschreven gekregen. Ik heb de indruk dat ze minder verward is en was minder wankel loopt. Helaas bleek vanochtend bij een nieuwe bloeddrukmeting dat de bloeddruk niet gedaald is, nog steeds 240. Aanvullend op de telmisartan is nu amodip voorgeschreven.
Volgende week wordt de bloeddruk opnieuw gemeten. Als deze dan opnieuw niet verlaagd is, wordt er verder gekeken.

Heeft iemand ervaring met (een) kat(ten) met een te hoge bloeddruk zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak en gelijktijdig gebruik van telmisartan en amodip?
Plaats reactie