Mijn kitten heeft FIP en kale plekken. Iemand die dat ook heeft?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
xeen
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2023 19:47

Mijn kitten heeft FIP en kale plekken. Iemand die dat ook heeft?

Bericht door xeen »

Ik heb een kitten, genaamd Nova (britse korthaar) van 10 maanden en ik ben momenteel ten einde raad. Dit is een heel lang verhaal. Ik hoop dat iemand een gelijkaardig probleem heeft gehad, want dit hebben ze nog niet zien voorvallen bij FIP.



Het begon op 24 februari met kale plekken dat ze kreeg, enkel op haar voorpoten. Ze had er heel veel jeuk aan en lekte het zo hard open tot dat het een wond werd. Meteen naar de dierenarts gebeld en ze hadden me zalf voor eczeem voorgeschreven en natuurlijk een kraag :(. Ik heb deze zeker gesmeerd voor een week maar ze kreeg maar steeds kale plekken en wonden bij, dus dat hielp al niet. Na dat nog eens naar de dierenarts geweest. Getest op schimmels, had ze niets. Gekeken naar vlooien, had ze ook niet. Andere dingen ook niet, het was al heel vreemd. Want de symptomen kwamen enkel op haar voorpoten... Dan hadden de dierenarts gezegd om te testen op voedselallergie, dus kreeg ik hypoallergeen voedsel mee en moest ik haar cortisone pillen geven zodat de jeuk mindert.



Dit hebben we zeker een maand en half gedaan. Hoge dosis cortisone pillen werkte wel, ze kreeg geen kale plekken en wonden van. Vanaf we minderde kreeg ze wel kale plekken terug op haar voorpoten. Dus het ze had al zeker geen voedselallergie.



Vanaf dat we met cortisone pillen zijn begonnen, was ze ook heel moe, ze wou niet spelen en was heel de tijd aan het slapen. Eten deed ze wel heel goed. Daarmee dachten we dat ze van de cortisone heel moe was.



Na het testen op voedselallergie hebben ze me apoquel voorgeschreven voor de jeuk, om te zien dat ze misschien allergisch aan huisstofmijt maar dat hielp juist niets. Ze moest er zelfs heel van niezen dus zijn wij er ook meteen met gestopt. (niesziekte heeft ze vermoedelijk ook gehad)



​We waren zeker al 2-3 maanden verder en hebben ze verteld om een biopte af te nemen. Ze hebben dan ook voorgesteld om een bloedonderzoek erbij te nemen.



22 mei: En al goed dat ze bloedonderzoek hebben afgenomen want ze kwamen met het slechte nieuws... Ons lieve Nova heeft FIP (Feline infectieuze peritonitis), droge FIP. Een dodelijke ziekte bij katten. Ze lieten zien in haar buik dat haar lymfeklieren helemaal waren opgezwollen (want ze had ook een gezwollen buik), dat ze geel vocht uit haar buik kwam en dat haar bloed heel laag was en ze had ook koorts.

Daarmee dat ze altijd zo moe was en dat ze nooit wou spelen, dus dat verklaarde veel. We waren er echt kapot van.



Dierenarts heeft ons verteld dat er wel injecties/pillen zijn voor deze afschuwelijke, dodelijke ziekte. Wij zijn hier dan ook mee gestart omdat we haar zeker nog een kans willen geven.



​We hebben 28 dagen injecties gedaan. Ze kreeg er heel veel stress van, ze is ook niet zo gemakkelijk. Na 4 weken mochten we dan starten met de pillen, en deze zijn we nu aan het geven vanaf 19 juni.

Natuurlijk is ze nog steeds niet af van haar kale plekken en wonden... Heel de tijd met de kraag moeten laten rondlopen, het wordt na een tijd ook niet te doen en best zielig.

Ze hebben dan eerst nog een kweek gedaan van die wonden. Hebben ze blijkbaar iets gevonden: stafylokokken. Heel vreemd, want het was een bacterie dat ze enkel vonden in uierontstekingen van melkkoeien en de dierenarts wist zelf niet hoe ze eraan kwam. Dierenarts schreef antibiotica voor, maar eerst antibiotica dat ze zeker niet mag nemen tijden de behandeling van FIP, dus hebben ze andere antibiotica gegeven.

10 dagen antibiotica gegeven maar nog steeds jeuk... Nog eens gebeld naar de dierenarts, hebben ze mij een betere uitleg gegeven. Blijkbaar komt de stafylokokken omdat haar wonden geïnfecteerd waren en waarschijnlijk een bacterie is ingekomen...

Ze hebben dan uiteindelijk die biopte bekeken en blijkbaar heeft ze een huidontsteking. Heel veel ontstekingen, maar geen corona virussen gevonden, wat heel raar is. Uiteindelijk lekt ze ook aan haar achterpoten heel extreem en minder aan haar voorpoten. Ook een hele grote wond op haar achterpoot.

Dierenarts zei dat het misschien met FIP te maken zou hebben, maar ze zijn niet zeker omdat er geen corona mee bij zit tussen de ontstekingen. Dit hebben ze ook nog nooit bij FIP gezien. Al in groepen gevraagd maar niemand die me een antwoord kan geven.



We hebben echt al alles geprobeerd. We zijn ten einde raad, onze dierenarts zelf ook! We zijn halverwege de FIP behandeling, ze lekt misschien iets minder maar soms heeft ze ook echt lek 'aanvallen', dat ze alles wilt open bijten...

PS: we merken zeker wel al verschil. Ze speelt zoveel, ze slaapt vele minder. Ze is zo actief, ze komt goed bij. 3,6kilo al naar 4,2kilo op 6 weken tijd. Ze ziet er heel gelukkig uit. Ook was haar bloedwaarde al gestegen van 14 procent naar 20 procent.



Enkel had ze vorige week koorts, 40 graden. Groot mysterie waarom, hopelijk werken de pillen goed. Nu afgelopen twee dagen ook wel beetje bloed met slijm in haar stoelgang. Volgende week 2de bloedonderzoek. Ik hoop dat het allemaal oke is, ofanders terug injecteren...



Een hele boterham dus.... Ik vraag me gewoon af: heeft iemand dit ook al meegemaakt die kale plekken/wonden bij FIP? Of zou het echt nog iets anders zijn? Heeft het iets te maken met dat bloed in haar stoelgang en koorts?



Ik maak me zo zorgen... En ze loopt al veel te lang met die kraag rond. Cortisone pillen mag ze ook niet nemen bij behandeling van FIP.



Bedankt om dit te lezen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Mijn kitten heeft FIP en kale plekken. Iemand die dat ook heeft?

Bericht door Asse-Poes »

Ochjee wat een enorm verdrietig verhaal! 😢 Wat heb je een boel zorgen om Nova en wat geweldig wat je allemaal voor haar doet!
Ik kan je helaas niet helpen, ik heb hier geen ervaring mee.

Die kap die ze om moet, daar heb ik toevallig vorige week wel een alternatief voor gezien hier op het forum.

https://www.kalpet.nl/kalpet-kraag-katten/
(Het menu met de modellen/soorten staat onderaan de pagina, in het grijze blok)

Ik hoop dat de anderen je verder kunnen helpen.
Heel veel sterkte!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn kitten heeft FIP en kale plekken. Iemand die dat ook heeft?

Bericht door nellebel »

wat een verhaal inderdaad. ik heb ook een fipkatje gehad. hij heeft het helaas niet gered. ik verwacht, maar ben geen dokter, dat bij jouw Nova de klachten van de huid vooral komen door de verminderde weerstand van de FIP. katjes met FIP hebben weinig tot geen weerstand, hun bloedwaardes zijn ook aangetast, ze hebben minder witte bloedcellen die helpen tegen infecties. ze hebben dus ook last van infecties. hierdoor worden ze ook vatbaarder voor andere ziektes. ik lees trouwens nu ook ergens dat huidaandoeningen past bij droge FIP. dus dat zou ook nog kunnen.
hopelijk verdwijnen deze klachten zodra de FIP onder controle is. of het nou direct of indirect door de FIP komt.
sterkte ermee en ook veel succes. superlief wat je allemaal voor kleine nova over hebt. helaas was dat bij onze Odie nog allemaal niet mogelijk.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mijn kitten heeft FIP en kale plekken. Iemand die dat ook heeft?

Bericht door Synemios »

Ik denk dat Wendy gelijk heeft en dat de weerstand door de FIP nu laag is, en dan krijg je er allerlei andere dingen bij.

Die kappen hebben wij gebruikt bij Luna en Lizzy en die zijn zeker als het lang duurt veel fijner.
Je kunt als je twijfelt aan de soort en de maat altijd mailen en ook als hij niet goed past dan regelt ze dat heel snel en zonder extra kosten en maakt ze hem alsnog goed op maat.

Ik wil je heel veel sterkte wensen en ik hoop dat de behandeling aanslaat.

Misschien kun je een bericht via messenger sturen naar Kelly van huidadvies voor dieren, misschien dat zij nog wat meer weet.

https://www.facebook.com/huidadviesvoordieren
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie