Meer haarverlies

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Meer haarverlies

Bericht door FrankV »

Bij mijn poes Puck (5 jaar) zijn in maart sterk verhoogde Nierwaarden vastgesteld nadat zij plotseling erg ziek werd.

Na een opname en infuus waren de waarden snel weer binnen de referentiekaders. In mei ben ik teruggegaan voor bloedtesten, waaruit bleek dat SDMA, creatine en ureum allemaal binnen de referentiewaarden lagen. Daarnaast was ze 500 gram aangekomen. Dat was dus goed nieuws.

Wat ik nu al zo’n maand merk is dat Puck fors aan het verharen is. Dit is mij eerder niet in deze mate opgevallen. Ze heeft ook een keer een haarbal uitgekotst.

Is dit normaal omdat het de laatste tijd zo warm is, of is hier meer aan de hand? Kat is overigens een binnenkat maar ook daar is het ondertussen 25 graden.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meer haarverlies

Bericht door Synemios »

Ze verharen hier ook heel erg momenteel, en ik heb er nu 2 die haarballen uitgekotst hebben.

Ik zou het even aankijken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gittje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2016 15:33

Re: Meer haarverlies

Bericht door Gittje »

Figaro, een kruising Brits korthaar, heeft hetzelfde probleem. Hij heeft ook last van roos. Dagelijks wordt hier gestofzuigd en in het begin ook gekamd, maar heb ik afgebouwd omdat het blijkbaar slecht is om een kat te veel te kammen. Ik ga wel dagelijks met een vochtige doek over zijn pels en hij is er graag bij.

Voor alle zekerheid ben ik naar de dierenarts gegaan omdat z'n oortjes op de buitenschelp beginnen kaal te worden. Niet aan de basis, eerder aan de bovenste helft van de oren. Hij heeft zowel inwendig als uitwendig beide oortjes grondig bekeken en hij vindt dat het best meevalt.

Hij wil in deze fase nog niet starten met een invasieve behandeling (Itrafungol) omdat dit zeer belastend is voor de lever en heeft aangegeven dat ik dagelijks de oortjes moet behandelen met Isobetadine en voor de roos de kat minstens gedurende 1 maand Viacutan suspensie (1 pompdruk) te geven.
Plaats reactie