Kitten alleen laten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AnnaSt
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jun 2023 16:17

Kitten alleen laten

Bericht door AnnaSt »

Hi allen,

Over 2 weken komt mijn kitten bij mij en zij is dan 19 weken (brits korthaar). Nu vroeg ik mij af hoelang ik een kitten van haar leeftijd alleen kan laten op het begin. Ik snap dat het beste is dat ik de eerste weken met haar binnen ben om elkaar te leren kennen en aan onze band te werken. Echter moet ik wel af en toe werken, gelukkig parttime en heb afgesproken om kortere diensten te draaien. Dus mijn vraag is; hoelang laat je een kitten aan het begin alleen? Is max. 4 uur oke of al te veel?Als ik terug ben dan ben ik er wel volledig voor haar. Misschien dat het ook helpt als ik haar vooraf moe maak? Ik hoor graag jullie tips

Groetjes.
Liya '01'03'2023' - british shorthair blue golden shaded
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten alleen laten

Bericht door nellebel »

als ze een lekker plekje heeft om te dutten, bak om haar behoefte te doen, eten en drinken en wat te spelen is er niets aan de hand hoor. die red zich wel. zorg dat het veilig is. dus pas op met planten en bloemen (kunnen giftig zijn) omdat je in het begin natuurlijk niet weet wat voor doerak het is. je zou om te starten bijv een kamer kunnen gebruiken ipv het hele huis vrij te geven en dan bij thuiskomst kun je zelf inschatten of het een dare devil is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten alleen laten

Bericht door Rik »

AnnaSt schreef: 28 jun 2023 19:15 Nu vroeg ik mij af hoelang ik een kitten van haar leeftijd alleen kan laten op het begin.
Hebben we jou nog niet 'lastig' gevallen met het advies dat 2 kittens altijd beter is?? :lol:
Zie onderaan dan de obligate melding ;)

Op zich, als je je kitten voldoende afleiding geeft, kun je die best een keer een werkdagje alleen laten. Inderdaad wel zorgen dat je huis kitten-proof is. Maar met een doos met krantensnippers, een lekker klim- en krabpaal, schone kattenbakken (2x) en water+brokjes, zal die kleine zich wel even kunnen vermaken.

Het punt is eigenlijk dat een kitten erg ondernemend is en als ze zich gaan vervelen kunnen ze kattenkwaad uit gaan halen.

En een maatje is natuurlijk altijd het beste :grin:
--

Waarom kittens altijd samen? Waarom plaatsen wij geen kittens in hun eentje?

Afbeelding


Een of twee kittens?

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Kitten alleen laten

Bericht door Guazala »

Zal ook een beetje afhangen van hoe je kitten reageert op de verhuis en het karaktertje.

Pixel was 14 weken toen ze bij ons kwam. Dat is zo een katje die woont waar je ze neer zet. Ze waren bij ons met z'n tweeën, dus misschien had het anders geweest als ze alleen was, maar haar kon je perfect langere tijd alleen laten. 't is wel een hevig beestje, dus het zou wel kunnen dat als ze geen speelkameraadje had om haar energie op uit te werken dat ze zich op sloopwerkzaamheden zou richten.

Filou was al 5 maanden toen hij bij ons kwam. En dat was een gigantische schijtluis. Die heeft uit paniek op dag 4 bij ons in het midden van de woonkamer gekakt (terwijl er verder nooit kattenbakproblemen zijn geweest) omdat Pixel 5 minuten de kamer uit was omdat ze de trap was opgelopen en hij daar nog niet op durfde. Had die op z'n eentje gekomen, lag die waarschijnlijk een week later nog verstopt onder de zetel.

Om maar te zeggen: aard van het beestje gaat heel veel bepalen. De ene kitten is de andere niet.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten alleen laten

Bericht door nellebel »

effe reageren op bovenstaande. ik vind pixel zo'n gave naam. hihihi en hoe jij verteld over filou die het huis onderkakt hahaha klinkt als mijn gijs
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
AnnaSt
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jun 2023 16:17

Re: Kitten alleen laten

Bericht door AnnaSt »

Rik schreef: 29 jun 2023 09:58 Hebben we jou nog niet 'lastig' gevallen met het advies dat 2 kittens altijd beter is?? :lol:
Zie onderaan dan de obligate melding ;)

Op zich, als je je kitten voldoende afleiding geeft, kun je die best een keer een werkdagje alleen laten. Inderdaad wel zorgen dat je huis kitten-proof is. Maar met een doos met krantensnippers, een lekker klim- en krabpaal, schone kattenbakken (2x) en water+brokjes, zal die kleine zich wel even kunnen vermaken.

Het punt is eigenlijk dat een kitten erg ondernemend is en als ze zich gaan vervelen kunnen ze kattenkwaad uit gaan halen.

En een maatje is natuurlijk altijd het beste :grin:
--

Waarom kittens altijd samen? Waarom plaatsen wij geen kittens in hun eentje?

Afbeelding


Een of twee kittens?

Afbeelding
Voor haar zou ik best een tweede kitten willen, maar mijn woning is niet heel ruim. Ik leef op 30m2. Ik heb haar karakter hier ook op uitgezocht. Een tweede lijkt mij toch dat ze zich beiden los van elkaar moeten kunnen terugtrekken en dat kan ik nu helaas niet geven, misschien over 1 tot 2 jaar als ik verhuisd ben.
Liya '01'03'2023' - british shorthair blue golden shaded
Plaats reactie