Jaloezie om aandacht

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Jaloezie om aandacht

Bericht door Guazala »

Wij hebben sinds 1,5 maand 2 maine coon huisgenootjes, een kater van nu 7 maanden (Filou) en een kattin van 4,5 maand (Pixel). Het zijn een half broer en zus en algemeen gezien doen ze het prima samen. Ze zijn samen naar ons verhuisd en bange Filou heeft zich toen echt opgetrokken aan z'n stoere zus. Zelden zijn ze lange tijd in een andere kamer, er worden heel wat likjes uitgewisseld en veel samen gespeeld. Vaak starten ze met likjes, hebben ze elkaar binnen de kortste keren in een houdgreep en beginnen ze dan te worstelen.

Filou is al een stevig kereltje van 6kg en Pixel moet met haar net geen 4kg doorgaans het onderspit delven. Het gebeurt al eens dat Filou wat te wild speelt, maar als ze dan eens blaast, lost hij direct.

Als we ze kochten hoopten we en zei ook iedereen dat als 2 mensen 2 katten hebben, ze doorgaans wel elk hun mens kiezen. Voorlopig is dat echter nog niet gebeurd. Hoewel ze naar zowel mij als mijn partner lief zijn, trekken ze beide iets meer naar mij. Ik heb bij hun komst 2 weken verlof genomen en werk af en toe thuis, dus ze zijn ook vaker alleen met mij.

Het lastige is nu dat Filou jaloers is als Pixel aandacht wil, ookal wil hij dat op dat moment zelf niet.
Telkens Pixel te lang op schoot ligt, komt hij de boel verstoren. Hij legt zich er naast, begint likjes te geven, ze beginnen spelend te vechten. Op die momenten ontaard dat vaak in Pixel die tegen de grond gewerkt ligt te jammeren. Dus niet eens een keertje blazen zoals ze normaal doet. Hij lost dan wel, maar Pixel druipt dan af en stopt met aandacht vragen.
Vaak wandelt Filou dan ook weg. Dus het is niet dat hij dan persé zelf aandacht wil. Hij doet ook niet echt iets mis. Hij stopt als Pixel jammert en er vallen geen gewonden. Maar het mag ook niet ontaarden in dat Pixel geen aandacht meer durft vragen.

Geen gigantisch probleem, maar wel lastig om mee om te gaan. Dus tips van de kenners hier?
Plaats reactie