Oude kat valt af

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Oude kat valt af

Bericht door Tiemmie »

Even een stukje voorgeschiedenis. In Januari heb ik hier raad gevraagd over onze oude dame van nu bijna 17 jaar. Ze was toen heel erg ziek en bleek alvleesklierontsteking te hebben. Daar is ze weer helemaal van opgeknapt.
Ze krijgt sindsdien Trovet rental Venison (hypoallergeen nierdieet) Natvoer en brokjes.
Vorig jaar bleek ze allergisch te zijn geworden voor haar nierdieet: Hill's KD. Haar nierwaarden zijn niet heel slecht volgens de dierenarts, geen medicatie voor nodig alleen dieet.
Dus vandaar nu deze voeding van Trovet, het krabben aan haar kop vanwege de allergie is niet helemaal weg , maar wel veel minder.
Maar nu valt ze best wel veel af ondanks dat ze genoeg eet. Ze had(gelukkig) wel wat overgewicht maar is wel van 4.5 kg naar 3.1 kg gegaan. Dat afvallen was eerst wel geleidelijk de afgelopen 2 jr, maar heb het idee dat het nu wat sneller gaat.
Zou ze de voeding niet goed opnemen? Kan ik daar zelf nog iets aan doen met supplementen of voeding?
Ze is natuurlijk oud en gaat geen 10 jr meer mee, maar we willen haar zo gezond mogelijk houden.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oude kat valt af

Bericht door Synemios »

Wanneer is er voor het laatst bloed geprikt en is de schildklier toen mee genomen?
Ik zou sowieso contact opnemen met de dierenarts want ze zou zonder eiwitverlies ( nieren) niet zo hard af moeten vallen.
Iets anders wat zou kunnen is inderdaad dat ze toch de voedingstoffen niet goed opneemt maar een dierenarts moet naar al deze opties kijken.

Als je besluit bloed te laten prikken, neem dan ook de glucose mee.

Ik geef zelf aanvullend dit supplement maar wel in overleg met mijn dierenarts.
Ik heb er 2 met alvleesklier problemen en IBD, beiden zijn allergisch en Lizzy heeft ook last van nierfalen.
IK geef het erbij omdat ze beiden ook minder goed de voedingsstoffen opnemen.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... e&i=1&ro=1
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Oude kat valt af

Bericht door Tiemmie »

In jan is voor het laatst bloed geprikt. Heb ff de uitslag erbij gepakt. Haar glucose was toen hoog(maar ze was toen ook erg ziek.) Schildklier waarde was normaal.
Denk dat we inderdaad maar weer eens bloed moeten laten prikken.
Ik zal dat supplement ook overleggen. Worden de voedingsstoffen daardoor beter opgenomen?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oude kat valt af

Bericht door Synemios »

Nee maar je geeft extra dus er wordt dan meer opgenomen.
Slechte opname blijft bestaan als dat het probleem tenminste is.
Ik denk dat bloedonderzoek een goed idee is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Tiemmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 17 jul 2012 08:55

Re: Oude kat valt af

Bericht door Tiemmie »

Ben ik weer. In Juli met haar naar da geweest, die vond bloedprikken niet noodzakelijk. Ze woog daar ook iets meer als thuis. Ze valt nu ook niet verder af heb ik het idee. We zijn wel Pronefra gaan geven. Weet niet of dat wat doet maar ze vind het wel heel lekker.
Nu valt mij op dat bijna iedere ochtend, als ik beneden kom, ze een beetje heeft overgegeven. Kan dit door de Pronefra komen of hebben jullie een ander idee. Ze eet en drinkt wel goed, al moet ik het de laatste tijd wel steeds voor haar neus zetten. Heb het idee dat als ik het niet aanbied, ze gewoon blijft slapen(wat ze veel doet)
Plaats reactie