Zijn hier ook katteneigenaars die hun poezebeesten vrij naar buiten laten?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Zijn hier ook katteneigenaars die hun poezebeesten vrij naar buiten laten?

Bericht door Miloe »

Ik lees namelijk voornamelijk verhalen over afgeschutte tuinen en dergelijke...
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zijn hier ook katteneigenaars die hun poezebeesten vrij naar buiten laten?

Bericht door nellebel »

mijn katten hebben nog nooit los buiten gemogen. reden: zij hoeven niet de buren en omstreken lastig te vallen. (poepen enz). het zijn mijn katten en mijn verantwoordelijkheid en ik heb geen controle over wat ze doen buiten mijn zicht. verder ben ik een grote schijtlijster. veel te bang dat ze worden aangereden, vergiftigd, door andere katten en ziek worden, of door anderen in huis worden genomen en ik ze kwijt raak.
heb gelukkig dus ook nog nooit katten gehad die ver van mijn zijde wilden wijken. afgezette tuin gehad waar mijn eerste katten in konden onder begeleiding. maar die gingen alleen met ons mee en bleven bij ons. nu kunnen ze op een afgesloten balkon, maar gaan ze ook alleen met ons. in ons tweede huis konden ze niet buiten. was ook geen probleem voor ze. ze hadden het binnen gezellig. ook nooit geprobeerd naar buiten te gaan.
al met al vind ik het buiten in de vrije wereld niet veilig genoeg voor mijn katten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zijn hier ook katteneigenaars die hun poezebeesten vrij naar buiten laten?

Bericht door Rik »

Miloe schreef: 26 jun 2023 11:44 Ik lees namelijk voornamelijk verhalen over afgeschutte tuinen en dergelijke...
Omdat de meeste hier zich bewust zijn van de gevaren van los buiten de eigen tuin lopen en zich geen zorgen willen maken iedere keer dat de kat niet thuiskomt. Ik neem aan dat je wel bekend met alle mogelijke argumenten van het los rondlopen (gevaar voor auto's, honden, andere mensen die niet willen dat de katten in hun tuin komen wegens ontlasting of misschien bange eigen kat etc. etc.)

We hebben verhalen hier van b.v. een kat die verdronk in een sloot waar die niet uit kon komen, omdat de oppas even niet oplette en de kat kon ontsnappen. En nog weel meer verhalen. Ik heb ooit een keer een filmpje op yt gezien van een nestje katten waarbij de hond er een greep... ja dan is het zo afgelopen. Ook zelf een kennis waarbij de kat door de hond van de buurman gegrepen is (wel in de tuin van die buurman). Tsja... kun je het die hond dan kwalijk nemen?

Dus de meeste hier kiezen voor of een afgesloten tuin, of een kennel of om de katten binnen te houden.

Ik kan me overigens wel iets voorstellen bij mensen die de kat wel los laten wanneer ze bijvoorbeeld in of aan het bos wonen. Of op een boerderij. Ook zijn er katten die niet meer binnen te houden zijn maar dan zijn het meestal katten die al van vroeg af aan buiten gelaten zijn. Maar dan moet je je wel bewust zijn van de gevaren (ook in en bij het bos) en voor lief nemen dat een kat een keer niet terugkomt.

Mijn katten zijn vanaf 7 maanden alleen kort onder begeleiding buiten geweest. Af en toe aan een riempje voor, maar meestal gewoon in de tuin als ik daar zelf bij was. Nu ze wat ouder zijn, vinden ze het wel fijn om af en toe in de tuin rond te struinen maar ze maken absoluut geen aanstalten om over de schutting te klimmen (wat nog wel mogelijk is en als ze dat zouden doen ik dat met kippengaas af moet zetten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Zijn hier ook katteneigenaars die hun poezebeesten vrij naar buiten laten?

Bericht door Miloe »

Duidelijk, maar ik ben toch op zoek naar mensen die hun katten vrijuit laten lopen 😁
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Zijn hier ook katteneigenaars die hun poezebeesten vrij naar buiten laten?

Bericht door crazycatladyP »

Heb het vroeger wel gedaan, maar na 2 katten eraan verloren te zijn (1 kwam met een kogel thuis, 25 jaar geleden en de ander vergiftigd, 17 jaar geleden) heb ik mijn tuin afgezet.
2 jaar geleden verhuisd en we wonen nu niet ver van een weg waar veel te hard gereden wordt en zelfs tuin afzetten vond ik nu niet veilig genoeg.
Dus een hele tijd moeten sparen, maar nu staat er een kattenren, waar ze heerlijk buiten kunnen zonder zorgen en naar onze kipjes kunnen kijken, die een paar meter verderop hun eigen ren hebben ;)
Vorig jaar nog een kitten van de overburen naar de DA gebracht, die was over de schutting geklommen en gegrepen door de buurhond.
Beestje heeft het helaas niet overleefd....
Brrrr, ik hoop zoiets nooit meer mee te maken!
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Zijn hier ook katteneigenaars die hun poezebeesten vrij naar buiten laten?

Bericht door Miloe »

Ik woon in een poesvriendelijke buurt gelukkig. Er komen geregeld katten in de tuin. Vind het super gezellig. 15 jaar buitenpoezen gehad. Nooit iets ernstigs. Ze bleven in de buurt en kwamen speciaal naar binnen voor de kattenbak. Dus ik maak me niet zo'n zorgen, ook al blijven er risico's aan

Dus was benieuwd maar andere positieve verhalen. Desondanks bedankt voor de reacties
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Zijn hier ook katteneigenaars die hun poezebeesten vrij naar buiten laten?

Bericht door Asse-Poes »

Van mij krijg je ook geen positieve verhalen over vrij buitenlopen 😀
Ik ben net zo'n schijtlijster als Wendy.

En in een poesvriendelijke buurt rijden ook auto's...
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zijn hier ook katteneigenaars die hun poezebeesten vrij naar buiten laten?

Bericht door Rik »

Miloe schreef: 26 jun 2023 12:47 Ik woon in een poesvriendelijke buurt gelukkig.
Ik weet niet wat een poesvriendelijke buurt is want er wonen altijd wel mensen die de poezen liever niet in hun tuin hebben. Die mensen kunnen ook honden hebben of zelfs rattengif strooien. Dat er dus veel poezen in de buurt loslopen wil niet zeggen dat het een poesvriendelijke buurt is. (Juist met veel poezen kunnen ze meer ruzie onderling krijgen. Niet elke poes zal met andere poezen vriendelijk omgaan.)

Poesvriendelijke buurt noem ik meer in of aan de rand van bossen (of boerderij) ver van enige weg met autos.

Ik denk verder dat de mensen die de poezen vrij buiten laten hier meestal niet zo lang blijven hangen. Maar het afgelopen jaar heb ik wel gezien dat er één of twee bezoekers er zo over dachten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Zijn hier ook katteneigenaars die hun poezebeesten vrij naar buiten laten?

Bericht door Miloe »

Ow ok. Jammer
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zijn hier ook katteneigenaars die hun poezebeesten vrij naar buiten laten?

Bericht door Synemios »

Mijn zus dacht ook in een poesvriendelijke buurt te wonen, tot daar iemand tussen zat die poezen niet zo leuk vond.
Ik neem aan dat je ook wel de verhalen kent van buurten waarbij honden en/of katten vergiftigd worden, of waarbij sommige gestoorden andere dingen met loslopende katten doen.

En even heel praktisch, wat als je kat ziek wordt en speciaal voer, medische zorg of medicijnen nodig heeft?
Dan moet je ze alsnog binnen houden.

Hier ook de katten alleen onder toezicht op het balkon die afgeschermd is.
Ze weten niet beter dus het is geen probleem voor ze.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Zijn hier ook katteneigenaars die hun poezebeesten vrij naar buiten laten?

Bericht door Miloe »

Toen Paloenkie lymfeklierkanker had, uiteraard binnen gehouden. Ze zeurde ook niet en geen behoefte aan buiten. Da's logisch

Maar katachtigen blijven wilde roofdieren. Als je een raskat hebt, natuurlijk hou je die binnen. En de gevaren zijn er, dat weet ik ook wel. Maar ik ben niet van plan om mijn tuin met gaas te omringen. Verder heb ik volle begrip voor jullie allemaal om jullie katten niet vrij rond te laten lopen :)
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zijn hier ook katteneigenaars die hun poezebeesten vrij naar buiten laten?

Bericht door nellebel »

Maakt toch niet uit of het een ras kat is of niet? Ze zijn mij net zoveel waard.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Zijn hier ook katteneigenaars die hun poezebeesten vrij naar buiten laten?

Bericht door Miloe »

Ik bedoel dat raskatten makkelijker gestolen kunnen worden
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Zijn hier ook katteneigenaars die hun poezebeesten vrij naar buiten laten?

Bericht door Asse-Poes »

Miloe schreef: 26 jun 2023 14:35

Maar katachtigen blijven wilde roofdieren.
Nah..een huiskat is in mijn ogen geen wild roofdier.
Bovendien gun ik de vogeltjes ook een lang en leuk leven :grin:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Zijn hier ook katteneigenaars die hun poezebeesten vrij naar buiten laten?

Bericht door Miloe »

Asse-Poes schreef: 26 jun 2023 15:59
Bovendien gun ik de vogeltjes ook een lang en leuk leven :grin:
:lol: 👍👍
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Plaats reactie