Ziek van felimazole?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Missleonie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jun 2023 15:41

Ziek van felimazole?

Bericht door Missleonie »

Sorry voor mijn vraag, ik zie dat er al veel topics zijn over schildkliermedicatie. Maar ik ben zo bang en onzeker, en zou graag advies willen van mensen met meer ervaring.

Mijn lieve Siberische kater van ruim 16 jaar, viel de laatste maanden vrij veel af. En dan vooral bij zijn billen en heupen, zijn vacht ziet er ook wat armoedig uit.
Verder naast verminderde eetlust geen andere klachten.
Ik heb hem laten onderzoeken bij de DA, en bloedonderzoek laten doen.
De eerste keer had hij een schildklierwaarde van 69, De tweede keer 4 weken later een waarde van 68.
De DA heeft mij Felimazole meegegeven 2x p.d. 2,5 mg.
Sinds woensdagavond geef ik hem deze dosering.

Ik zie hem nu echter wegkwijnen, hij is super traag, apathisch en slaapt alleen nog maar. Het eten is ook nog meer verminderd 😞
Ik heb het idee dat de dosering veel te hoog is, omdat ik op deze site van andere gebruikers veel hogere waardes heb gezien bij deze medicijn dosering.

Snel overleg met een DA van een andere praktijk, zij gaf mij het advies om vanavond en morgenochtend het niet te geven, om te kijken of hij opknapt.

Ik maak mij zo ontzettend veel zorgen, of ik het nu niet erger maak. Kunnen dit tijdelijke bijwerkingen zijn en moet hij hier doorheen?
Of zijn deze bijwerkingen echt te heftig?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ziek van felimazole?

Bericht door Synemios »

Ja ik begrijp je zorgen en ik hoop dat ik je wat kan gerust stellen.

Als eerste is het advies nu niets te geven en te kijken wat er gebeurd de juiste.

Het is niet zo dat je kat meteen verder instort als je er nu tijdelijk mee stopt.

Er moet natuurlijk wel iets mee gebeuren, maar voor nu moet je eerst uitsluiten of de sloomheid, niet eten en het apathische door de felimazole komt.

Ik denk van wel en ook ik denk dat de startdosering veel te hoog is in dit geval.
Wat ook nog een optie is, is dat het gaat om bijwerkingen, maar ook dat kun je alleen vaststellen door nu even te stoppen en dan later met een lagere dosering weer op te starten.

De bijwerkingen van de felimazole zijn vaak niet van voorbijgaande aard als in gewenning.

Er zijn nog meer opties qua medicijnen, maar voor nu is het advies van deze dierenarts om even te stoppen het beste, en morgen of overmorgen zou ik zeker ook contact op nemen met je eigen dierenarts voor het vervolg.

Je hoeft nooit sorry te zeggen voor het stellen van een vraag en zeker niet als je ongerust bent.
Er staan veel dingen op het forum maar elke kat en situatie is anders.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Ziek van felimazole?

Bericht door Asse-Poes »

Logisch dat je je zorgen maakt, en vraag maar raak hier, zou ik zo zeggen 😉.
1 van de bijwerkingen van Felimazole is inderdaad verminderde eetlust. Dat zou tijdelijk moeten zijn, (Meestal een week dacht ik), maar niet altijd helaas.
Nu is het ook nog eens bloedheet en dat zorgt er ook voor dat dieren minder eten 😞

Maar er zijn ook katten die echt slecht reageren op Felimazole.

2x 2,5 mg is de algemene startdosering, of de T4 waarde nou 70 of over de 100 is. (Best raar ja).

Ik zou het advies van de 2e DA volgen en nu stoppen met Felimazole en kijken hoe het gaat met hem.
Wel veel vocht geven, kattensoup en natvoer is ook prima.

Sterkte met je Sibeer!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Missleonie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jun 2023 15:41

Re: Ziek van felimazole?

Bericht door Missleonie »

Beide heel erg bedankt voor jullie reactie!
Ik voel mij zekerder om voor nu even te stoppen en het de komende 2 dagen goed aan te kijken.
Helaas is mijn vertrouwen in mijn eigen DA praktijk niet super, vandaar dat ik altijd het gevoel heb, dat ik zelf goed alle zaken moet uitzoeken.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ziek van felimazole?

Bericht door Synemios »

Als je weinig vertrouwen hebt in deze praktijk dan zou ik zelf overstappen.
Zeker omdat je er nu best vaak mee te maken krijgt/hebt.

Hier navragen mag natuurlijk ook altijd als je twijfelt ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Missleonie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jun 2023 15:41

Re: Ziek van felimazole?

Bericht door Missleonie »

Het gaat vandaag gelukkig beter!
Hij is weer alert en een stuk meer zichzelf, echt een complete omslag met gisteren

Ik heb gebeld met de praktijk, en overlegd om voorlopig helemaal te stoppen met medicatie.
Nu proberen hem weer beter te laten eten, dus een paar blikken recovery gehaald.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ziek van felimazole?

Bericht door Synemios »

Wat fijn dat het nu weer beter gaat.
Dan weet je eigenlijk wel genoeg.
Gaan ze nog kijken naar hoe nu verder? Zodra hij weer wat beter eet en zichzelf is?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Ziek van felimazole?

Bericht door Asse-Poes »

Heel fijn dat je kater (naam?) opknapt!
Verder eens met Denise, ik zou nu wel beginnen met nadenken over een plan B.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Missleonie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jun 2023 15:41

Re: Ziek van felimazole?

Bericht door Missleonie »

Ik ben opgelucht, dat het nog steeds beter gaat met rusko, ik ben zo in paniek geweest de afgelopen dagen. Het eten blijft wel een uitdaging.

Heel lastig hoe nu verder.. ik durf hem niet zo goed een lagere dosis te geven, omdat hij enorm heftig reageerde.
Met een andere DA besproken, om het voor nu even aan te kijken, omdat zijn schildklierwaarde er net boven zat.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ziek van felimazole?

Bericht door Synemios »

De t4 schommelt gedurende de dag behoorlijk, dus al zat hij er net boven dan nog is het wel belangrijk dat er iets mee gebeurd.
Een te snel werkende schildklier is slecht voor alle organen met name de nieren, lever en het hart.

Ik begrijp dat je bang bent maar vraag dan om wat anders, sommige katten doen het wel goed op thiafeline of thiamacare ipv felimazole en andersom en desnoods is er nog een optie om te vragen naar een humaan middel carbimazol.

Wat was de referentie waarde van het apparaat?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Ziek van felimazole?

Bericht door BaasjevanPippa »

Hier ook een kat gehad die ziek werd van Felimazole. Ze dachten zelfs dat het iets neurologisch was (ze durfde nergens meer op of af te springen, liep de hele tijd hetzelfde rondje door de kamer...). Toen ik ermee stopte ging het al heel snel beter. nu krijgt ze Thiamacare, maar wel in een lagere dosering dan de Felimazole. Werkt ook niet optimaal, dus we gaan nu Carbimazol oorzalf proberen 😅
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Pistache
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jun 2021 21:38

Re: Ziek van felimazole?

Bericht door Pistache »

Hier was de startdosis felimazole ook 2×2,5 maar ik zag ook vlug dat het teveel was. Ze at amper nog met 2 pilletjes. Bij de 1e controle waren haar waarden weer ok, maar aan de lagere kant. Van de dierenarts mocht ik op die dosis blijven maar toen ik aangaf dat ik dacht dat het teveel was mocht ik naar 1 pilletje per dag. Haar waarden waren met 1 pilletje ook nog prima, iets hoger dan 2 maar nog binnen wat mocht.
Plaats reactie