Dennis heeft hyperthyreoïdie

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Synemios »

Wij hebben ook een baby weegschaal ik vind het 1 van de beste aankopen die ik ooit gedaan heb.

Slechte eetlust kan een bijwerking zijn van de medicijnen, goed in de gaten houden en als ze echt slecht blijft eten dan zou ik de dierenarts weer bellen, ook ivm die lever.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Tember »

Ik sta perplex. Dennis is in twee weken tijd 700 gram aangekomen. Ik snap er echt heeeeeelemaal niks van. Zojuist heb ik haar gewogen en ze weegt weer 4,5. Dat is net zoveel als vorig jaar toen ze nog de stempel ‘overgewicht’ had.

Leuk die baby weegschaal trouwens, maar ik krijg haar daar niet volledig op. Dus toch maar de oude methode op mijn eigen weegschaal waar ik haar vasthoud. Niet volledig nauwkeurig, maar zo krijg ik wel een goed beeld van haar gewicht.

Ze eet zich een slag in de rondte, stukken meer dan voor haar diagnose. Ze krijgt nu ook meer van me, omdat ze zoveel was afgevallen. Ze was al vijf jaar op een dieet, omdat ze tegen het randje van obesitas aanzat (haar nickname was obesikat), dus maakte hier dankbaar gebruik van. Maar ik wil ook niet dat ze weer overgewicht krijgt..

Hebben jullie wel eens gehoord van een schildklierkat die zo snel aankomt? Zou het kunnen dat de waardes nu weer te laag zijn?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Rik »

Geen ervaring met schildklier katten.

Je kunt bij het wegen wel gebruik maken van een doos. Die zet je op de baby weegschaal en reset hem naar 0. Dan de kat erop. Omdat de randen wat hoger zijn kunnen ze er wat langer in blijven zitten voordat ze eruit springen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Asse-Poes »

Tember schreef: 16 jul 2023 22:05 Ik sta perplex. Dennis is in twee weken tijd 700 gram aangekomen. Ik snap er echt heeeeeelemaal niks van.
Bellow was in 3 weken 785 gram aangekomen, dit was na de RAjodium behandeling. Ik begreep er ook niets van dat het zo snel ging. Daarna werden de gewichtssprongen iets minder groot, maar inmiddels is hij ook bijna 4,5 kg. Het is geen rare gewichtstoename bij Dennis.
De Felimazole doet dus zijn werk en dat is superfijn. De stofwisseling is weer normaal aan het worden.
Als het goed is, is zijn enorme honger nu ook wel voorbij en moet je dus wel opletten dat Dennis niet kogelrond gaat worden :-P
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Synemios »

Ik zou het wel heel goed in de gaten houden.
Als je heel veel eten geeft, terwijl die schildklier nu rustig is dan zou ik mij niet te druk maken, maar 700 gram is wel veel in 2 weken tijd, voor een kat die alleen mediatie krijgt.
Ik zou normale porties geven en dan kijken of het aankomen stopt of verminderd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door BaasjevanPippa »

Hoe is het nu met Dennis? Wel fijn om te lezen dat de wachtlijsten in Gent en Lienden zo geslonken zijn. Ik ga komende week ook even checken waar Pippa nu staat op de lijst.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Tember »

Dag allemaal! Het is even geleden, maar ik heb weer eens ingelogd om te vertellen dat ik zojuist gebeld ben door de kliniek in Lienden. Op 17 december kan Dennis terecht. Ze is wat maanden naar voren geschoven, omdat mensen hebben afgezegd en er helaas katten zijn die in de tussentijd overleden. Zo'n verdrietige reden.

Desalniettemin ben ik blij en nerveus tegelijk dat ik haar binnenkort eindelijk kan laten behandelen. Het werd steeds lastiger om haar de medicatie te geven en de bijgekomen kilootjes zorgen ook voor problemen met haar gewrichten. De DA en ik waren terughoudend met haar op dieet zetten, omdat ze ook weer niet te snel moet afvallen. Als ze eenmaal behandeld is kan ik daar weer mee beginnen en loopt ze hopelijk ook weer beter.

Ik vind het een afschuwelijk idee dat ik haar straks een week moet achterlaten, maar het is het beste voor haar. Niet teveel over nadenken dus en de focus houden op de toekomst!
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Synemios »

Ja de reden is wel heel verdrietig.
Die lange wachtlijsten zullen daar niet positief aan bijdragen.

Maar wat fijn dat Dennis 17 december terecht kan.
Ik vond die week ook lastig, dus ik kan mij voorstellen dat je er toch ook tegenop ziet.
Maar achteraf ben ik blij dat ik het gedaan heb.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Asse-Poes »

Helemaal eens met Denise!

Ik zou ook zonder enige twijfel direct weer naar Lienden gaan. Ook al vonden Bellow en ik die week net te lang...
Maar yeah, kijk eens wat voor blije kat ik teruggekregen heb! :mmwhistle:

We duimen hier dat alles goed gaat met Dennis en ook jij een gelukkige en tevreden kat terugkrijgt,
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Tember »

Vanmorgen heb ik Dennis naar de kliniek gebracht. Zojuist door ze gebeld. Mijn knappe kattenkind heeft drie plekken. Beiderzijds en op de borstholte. Helaas wilt ze niks daar. Ze eet niet. Ze drinkt niet. Ze verstopt zich alleen maar achter de kattenbak. Ik hoop dat ze gauw een beetje opfleurt daar of anders dat ik haar eerder mag ophalen. Ik heb na 1 dag al een leegnestsyndroom :')
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Dinky »

Wat balen dat hij daar zo enorm wegkruipt :-( hopelijk gaat hij snel wat eten en drinken wanneer het rustiger is. Het is natuurlijk ook niet niks.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Synemios »

Wat naar dat hij zo angstig was en niets wilde/durfde.

Hoe is het nu met Dennis?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Asse-Poes »

Verhip, de update van Dennis heb ik gemist 😞
Echt balen, ik had je graag moed in willen spreken.

Morgen mag Dennis weer naar huis, of is ze al thuis?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Tember »

Nou, daar ben ik weer. Dennis haar behandeling is iets te goed gegaan. Ze heeft nu een te traag werkende schildklier. Het komt bijna niet voor bij katten, maar ik las al diverse voorbeelden op het forum hier. Mijn DA is in overleg met de kliniek in Lienden wat we nu kunnen doen. Ik heb al iets gelezen over medicatie, daar sta ik voor open. Ze is zo zielig nu. Ze lijkt wel depressief, lethargisch eigenlijk. Zelfs haar grootste vijand de stofzuiger deert haar niet op dit moment. Ze is knetterveel aangekomen, 200 gram in drie weken tijd. Dit terwijl ik haar juist weer op dieet had gezet. Haar vacht is slecht geworden. Ze verzorgt zichzelf niet. Ik kam haar nu elke dag. Ik heb ook het idee dat er iets aan haar ademhaling schort. Ze snurkt veel, al kan dit natuurlijk ook komen door het overgewicht.

Het is even afwachten wat de DA zegt, maar nadat ik net Dennis haar vacht in de zon goed bekeek heb ik me toch een potje gehuild. Moest mijn ei even kwijt..
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Synemios »

Ja dat is bij Lizzy ook gebeurt en die doet het nu goed met medicatie en die hebben een stuk minder bijwerkingen dan die voor een te snel werkende schildklier.

Weet je wat de tsh waarde is en wat was de t4? de t4 schommelt behoorlijk en bij te traag moet je echt de tsh weten.

Helaas moet je nu zoeken naar de juiste hoeveelheid medicatie ( kan een tijdje duren) want dat is bij katten nog niet bekend.

In sommige gevallen is het trouwens tijdelijk.

Ik herken de symptomen en begrijp hoe je je voelt.
Ik was toen echt banger dan toen ze een te snel werkende schildklier had en bij Lizzy was de tsh hoger dan het apparaat het kon meten.
Dennis heeft er last van dus dan is behandeling wel noodzakelijk.



Dit komt af van de site van Gent:
Wanneer er toch een hypothyroïdie (tekort aan schildklierhormoon) optreedt, dan hoeft dit nog geen probleem te zijn. Meestal heeft de kat hier geen last van, en hoeft er niets te gebeuren. Pas wanneer er klinische symptomen zouden optreden (verminderde eetlust, minder actief en alert, ...) of de nierwerking gaat achteruit, dan is het best om schildklierhormoon te supplementeren. Deze medicatie wordt dagelijks gegeven en wordt heel goed verdragen door de katten (veel minder neveneffecten dan bij schildklierremmers!).

De bloedonderzoeken vooraf en de eventuele proefperiode geven ons meestal een idee over de toestand van de nieren van de kat. Het blijft wel van belang om deze ‐ ook lang na de behandeling ‐ op te volgen. Nierproblemen komen frequent voor bij oudere katten, en hoewel ze niet kunnen genezen worden, kunnen we de nierwerking wel ondersteunen en zo de kat helpen om hopelijk nog lang te leven.
https://www.orsami.be/nl/hyperthyroide- ... cten%20van
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie