Dennis heeft hyperthyreoïdie

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Tember »

Dag allemaal,

Ik ben het baasje van Dennis (bijna 14), de liefste en beste poes van Amersfoort. Ik weet dat er meerdere draadjes zijn over schildklierkatten, maar ik hoop dat ik ook mijn verhaal mag doen. Ik maak me al het hele weekend ontzettend zorgen om Dennis en slaap er slecht van. Dennis is sinds april niet lekker en veel afgevallen, terwijl ze altijd een dikkertje was. Ze woog 4,5 kilo, terwijl ze klein van stuk is. In april woog ze 3,9 kilo en eergisteren 3,7 kilo. Ze heeft al jaren maagklachten en de DA en ik dachten dat het weer hieraan lag. Toch vielen mij gaandeweg steeds meer dingen op. Ze is al een paar weken niet helemaal haarzelf. Ze vertoont onvoorspelbaar gedrag, miauwt veel, loopt doelloos rond, kan haar draai niet vinden en ligt vaak achter de bank. Soms ligt ze languit op de vloer en als ik voorbij loop ‘schreeuwt’ ze naar me. Dan vroeg ik voor de grap aan haar of ze dementerend aan het worden was. Ook is ze sneller geërgerd dan normaal. In zo’n mate dat ze mijn vriend tot bloedens toe heeft gekrabd en voor het eerst in haar leven naar mij heeft geblazen, terwijl ze eigenlijk altijd superlief en voorzichtig is.

Vrijdagochtend zat er bloed door haar braaksel en werd ze ineens erg ziek. Daarom heb ik die middag bloed laten afnemen bij haar. Toen heb ik te horen gekregen dat Dennis onmeetbaar hoge schildklierwaardes en twee verhoogde leverwaardes heeft. De DA zei dat de gemiddelde schildklierwaardes tussen de 12,5 en 55 horen te liggen (als ik het goed onthouden heb). Hun apparatuur kan tot 100 meten. Aangezien het apparaat ‘op tilt’ (ik citeer de DA) sloeg, betekent dit dat haar schildklierwaardes boven de 100 moeten liggen. Ik ben me rot geschrokken.

We hebben een kort telefonisch gesprek gehad over de uitslag en daarna ben ik zelf verder onderzoek gaan doen. De beste behandeling is in mijn opinie haar te laten opnemen in de kliniek Lingehoeve. Daar ga ik voor. Grootste nadelen zijn de wachttijd (1-1,5 jaar atm) en dat ze daar een week moet blijven. Ze is een schuw en eenkennig katje, erg gehecht aan mij en haar eigen omgeving. In Gent is ook een kliniek met een gemiddelde wachttijd van 8 maanden. Deze behandeling is echter wel de enige manier om haar te genezen. Mijn voorkeur gaat uit naar de Lingehoeve ivm de reistijd, maar ik ga haar maandag inschrijven bij beide klinieken - voor het geval dat haar klachten erger worden. Tot die tijd wil ik haar Felimazole geven. Dat ga ik maandagochtend ophalen. Voeding aanpassen is voor mij geen optie, want ze mag er letterlijk niks anders naast eten. Zelfs geen kruimeltje van de vloer. Opperbedelaar en vreetzakje Dennis gaat hier ongelukkig van worden.

Vrijdagavond was ik hoopvol gestemd, maar ze in het weekend zo snel achteruit gegaan dat ik wel kan huilen van de situatie. Ze is een zielig hoopje kat. Ze ligt alleen maar achter de bank, heeft nergens zin in en gaat niet meer naar de bak. Het enige wat goed gaat is haar eetlust. Ze vreet zich een slag in de rondte. Normaliter is ze gek op knuffelen en houdt ze mij de hele dag in de gaten. Nu heeft ze nergens interesse in. Toen ik haar vanmorgen optilde om haar bij haar voerbak neer te zetten was ze als slappe was in mijn armen. Zo licht ook.

Ik heb al veel gelezen op het forum. In de tijd dat we moeten wachten tot ze aan de beurt is zijn er een aantal zaken waar ik op zal letten:
- Ze moet zo min mogelijk afvallen: veel water en natvoer aanbieden
- Regelmatig contact opnemen met de kliniek wb de wachtlijst. Soms gaat er een kat vanaf (so sad, eigenlijk) en komt er ineens plekje vrij
- Bij begin Felimazole opletten met hogere doseringen, ivm haar leverwaarden.

Ik hoop ontzettend dat de Felimazole snel aanslaat en dat de wachtlijsten zullen meevallen. Dennis is nu zo ziek en zielig. Ik ben dankbaar dat ik de tijd en de middelen heb om haar de beste zorg mogelijk te bieden. Alles wat ze nodig heeft kan ze krijgen, zolang ze zich maar weer lekker in haar vel voelt. Haar welzijn staat voorop.

Waar ik erg benieuwd naar ben is wat jullie ervaringen met Felimazole zijn. Hoelang duurde het voordat het aansloeg? Op wat voor dosering zaten jullie katten? Bijwerkingen? Andere dingen waar ik rekening mee moet houden? En hoe snel hadden ze de juiste dosering gevonden?

En hebben jullie andere tips? Bijvoorbeeld wat voor natvoer ik haar het beste kan geven? Dennis is gelukkig een makkelijke eter. Ze lust bijna al het natvoer en soorten brokken.

Sorry voor het lange verhaal!
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Dinky »

Welkom op het forum met Dennis!

Begrijp ik het goed dat je vrijdag helemaal geen medicatie mee hebt gekregen ondanks de hoge schildklier waarde?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Tember »

Dinky schreef: 25 jun 2023 12:07 Begrijp ik het goed dat je vrijdag helemaal geen medicatie mee hebt gekregen ondanks de hoge schildklier waarde?
Klopt, maar dit komt omdat ik de uitslag pas om 18:45 kreeg en ze om 19:00 sluiten. Morgenochtend zijn ze pas weer open. Anders was ik er meteen heengegaan.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Synemios »

Welkom Tember,

Het probleem met die leverwaarden is dat dat ook van de schildklier af kan komen.
Maar niets doen nu is ook geen optie, dus inderdaad als je gaat beginnen met felimazole of thiafeline dan Dennis heel goed in de gaten blijven houden.

Maar wat zei je dierenarts over de behandeling?

Met het voer zijn ook goede ervaringen dus dat zou ( ook al wil je dat liever niet, wat ik begrijp) nog een optie kunnen zijn als het niet goed gaat met de felimazole/thiafeline.

Het niet afvallen kun je weinig aan doen zolang die schildklier niet onder controle is.
Natvoer is voor alle katten het beste, maar ik geef beiden.
Ik zou het voer geven wat hij het lekkerste vind.

Meestal merk je binnen 2/3 weken wel of de kat zich beter voelt, dan moet je ook weer bloed laten prikken, en bij zowel Lienden als Gent Dennis op de wachtlijst zetten is slim om te doen.

Ik hoop dat Dennis zich snel beter gaat voelen,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Marike28
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 jun 2022 20:53

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Marike28 »

Als je je echt zorgen maakt, zou ik het spoednummer van de dierenarts bellen, al is het maar om te overleggen.
Het slappe en lusteloze komt mij niet bekend voor. Suusje had ook een onmeetbaar hoge schildklierwaarde, maar zij was heel actief ondanks dat ze niet meer wilde eten.

Dennis moet nu vaak grote plassen doen verwacht ik (door schildklier + natvoer). Loopt ze echt niet zelf naar de kattenbak?

En heeft je eigen dierenarts de Felimazole wel op voorraad liggen? Als het nog besteld moet worden ben je nog een paar dagen zo aan het doormodderen.
Suus (2004)
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Tember »

Bedankt voor jullie reacties. Heel fijn dat jullie meedenken.

Synemios schreef: 25 jun 2023 13:42 Maar wat zei je dierenarts over de behandeling?
Ze heeft me de drie opties voorgelegd en we hebben afgesproken dat ik na het weekend zou aangeven wat mijn voorkeur heeft. Ik zei tijdens ons telefoongesprek al dat mijn voorkeur waarschijnlijk (na onderzoek dus inmiddels 100% zeker) naar de RA-jodium behandeling gaat. Toen gaf ze al aan dat het dan wel verstandig is om totdat ze die behandeling krijgt sowieso met die medicatie te beginnen.

Synemios schreef: 25 jun 2023 13:42 Met het voer zijn ook goede ervaringen dus dat zou ( ook al wil je dat liever niet, wat ik begrijp) nog een optie kunnen zijn als het niet goed gaat met de felimazole/thiafeline.

Het niet afvallen kun je weinig aan doen zolang die schildklier niet onder controle is.
Natvoer is voor alle katten het beste, maar ik geef beiden.
Ik zou het voer geven wat hij het lekkerste vind.
Ik sta er absoluut voor open, mocht de medicatie niet aanslaan. Dat Dennis nu zoveel natvoer krijgt vindt ze fantastisch. Ze was al jaren op dieet en kreeg maar 1 a 2 keer per week natvoer. Natvoer was echt een traktatie en nu is het qua voer de hele dag feest. Elk nadeel heeft z'n voordeel, aldus Dennis.
Marike28 schreef: 25 jun 2023 14:02 Als je je echt zorgen maakt, zou ik het spoednummer van de dierenarts bellen, al is het maar om te overleggen.
Het slappe en lusteloze komt mij niet bekend voor. Suusje had ook een onmeetbaar hoge schildklierwaarde, maar zij was heel actief ondanks dat ze niet meer wilde eten.
Ik maak me absoluut zorgen, maar zolang ze eet probeer ik het voor mezelf te relativeren. Ik twijfel een beetje of ik de spoedarts moet bellen hiervoor..

Het slappe en lusteloze vind ik zelf ook gek. Het past niet in het beeld van hyperthyreoïdie. Ik vermoed dat ze erg misselijk is, want dat is ze al dagen. Ze heeft vrijdag een prikje tegen de misselijkheid gehad, waardoor ze vrijdagavond iets vrolijker was. Misschien is die nu uitgewerkt?
Marike28 schreef: 25 jun 2023 14:02 Dennis moet nu vaak grote plassen doen verwacht ik (door schildklier + natvoer). Loopt ze echt niet zelf naar de kattenbak?
Ze loopt wel zelf naar de kattenbak. Gisteren is ze slechts 1 keer voor een plas gegaan en vanmorgen heeft ze gepoept. Niet geplast. Verder niks, terwijl ze eet als een bouwvakker. Gek toch?
Marike28 schreef: 25 jun 2023 14:02 En heeft je eigen dierenarts de Felimazole wel op voorraad liggen? Als het nog besteld moet worden ben je nog een paar dagen zo aan het doormodderen.
Weet ik niet 100% zeker, maar toen ik vrijdag zei dat ik het maandag wilde ophalen zei ze dat dit kon. Ik verwacht het dus wel. Maar och, was ik vrijdagmiddag maar in de auto gesprongen om het in sneltreinvaart meteen op te halen. Dan had ik al iets constructiefs kunnen doen om haar beter te laten voelen.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Asse-Poes »

Hoi Tember,
Bellows verhaal heeft veel overeenkomsten met Dennis.

Nu nog de spoedarts bellen heeft niet echt veel nut.
Je kan morgen Felimazole bij je eigen DA halen en meteen beginnen. Er zijn mega veel katten die dat gebruiken, dus op voorraad is het altijd wel (en anders doorrijden naar de volgende kliniek)

Wat betreft de hoeveelheid poep: dat heeft mij bij Bellow ook enorm verbaasd. Ook hij at als een bouwvakker en dat was beslist niet te zien aan de hoeveelheid poep. Nu hij weer helemaal de 'oude' is, eet hij minder en poept meer :icon_shifty:
Bij Bellow vulde de Y/D brokjes beter dan de Y/D paté.

Schildklierkatten zijn rustiger, vaak op het apathische af. Ze hebben al hun energie nodig voor hun organen, vooral het hart heeft het zwaar te verduren.

Bij Bellow zagen we na 1 week Felimazole trouwens al verschil. De verhoogde dosis was het probleem voor zijn lever.
Dus houd Dennis goed in de gaten en als de dosis verhoogd moet worden: niet in 1 keer doen, maar kleine stapjes!!

Sterkte met Dennis!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Synemios »

Elke kat reageert anders, maar over het algemeen zijn katten met een te snel werkende schildklier juist heel actief.
Maar in dit geval zijn de leverwaarden ook verhoogd dus ik vermoed dat daar het slappe en lusteloze vandaan komt.

Verder sluit ik mij aan bij Marina, een spoedarts bellen heeft weinig zin.
Ik zou morgen je eigen dierenarts bellen en het voorleggen ( ook het slappe en lusteloze) en zsm aan de felimazole in een lage dosering.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Tember »

Vanmorgen ben ik naar de DA gegaan om de Felimazole op te halen. Ze moet 2x2,5 mg per dag. De eerste pil heb ik vanmorgen gegeven. Gistermiddag en vanmorgen was Dennis iets blijer, nu ligt ze weer voor pampus achter de bank. De DA gaf aan dat haar wisselvallige gedrag waarschijnlijk komt doordat haar schildklierwaardes alle kanten op schieten en ook haar afwijkende leverwaardes hebben ermee te maken. Ze voelt zich overduidelijk klote, maar sommige momenten dalen de schildklierwaardes iets en voelt ze zich even beter. Hopelijk doet de Felimazole snel zijn werk.
Asse-Poes schreef: 25 jun 2023 15:01 Hoi Tember,
Bellows verhaal heeft veel overeenkomsten met Dennis.

Wat betreft de hoeveelheid poep: dat heeft mij bij Bellow ook enorm verbaasd. Ook hij at als een bouwvakker en dat was beslist niet te zien aan de hoeveelheid poep. Nu hij weer helemaal de 'oude' is, eet hij minder en poept meer :icon_shifty:
Bij Bellow vulde de Y/D brokjes beter dan de Y/D paté.

Bij Bellow zagen we na 1 week Felimazole trouwens al verschil. De verhoogde dosis was het probleem voor zijn lever.
Dus houd Dennis goed in de gaten en als de dosis verhoogd moet worden: niet in 1 keer doen, maar kleine stapjes!!
Ik heb je topic gelezen en veel nuttige informatie uit gehaald. Wat heb je een boel meegemaakt met Bellow zeg. Heel fijn dat het nu beter met hem gaat!
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Synemios »

Ja dat klopt de t4 schommelt behoorlijk en die hoge leverwaardes daar voelt hij zich ook beroerd door.
Hou hem goed in de gaten, als het slechter lijkt te gaan dan meteen aan de bel trekken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Tember »

Even een korte update wb. de wachtlijsten:
- Lingehoeve heeft de wacht-indicatie ten positieve aangepast. Acht maanden op dit moment
- Bij de kliniek in Gent is het momenteel 6 maanden
Beide klinieken gaven aan dat dit nog kan veranderen, omdat de leveringsproblemen nog niet opgelost zijn. Het is in ieder geval geen 1 tot 1,5 jaar meer. Dennis staat in ieder geval bij beide inschreven.

Verder lijkt Dennis wel aardig te reageren op de medicijnen. Ik zie duidelijke ups & downs bij haar, maar ze heeft in ieder geval weer ups! :D
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Dinky »

Dat klinkt voorzichtig positief! :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Synemios »

Ik vind het net als Mirjam voorzichtig positief klinken.
Ik duim voor nog veel meer ups
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Asse-Poes »

Helemaal mee eens. Hier duimen we ook voor nog meer ups. :multi:
De wachttijd voor Gent en Lienden gaat eindelijk ook naar beneden.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Tember »

Ja, heel fijn dat ze weer goede momenten heeft. Wel valt me op dat haar eetlust flink is gezakt. Ze likt alleen nog maar de saus van haar natvoer. Ik neem aan dat dit een bijwerking van de medicatie is? Ik ga straks in ieder geval haar favoriete kostje van vroeger halen: runderhart! Hopelijk eet ze dit wel op. Voor het eerst sinds jaren (ik ben vegetariër) weer eens neuzen op de vleesafdeling

Ook is vandaag mijn babyweegschaal bezorgd zodat ik goed haar gewicht kan monitoren. Het was bij de buren bezorgd die zich afvroegen of ik gezinsuitbreiding verwachtte :lol:
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Plaats reactie