poes nog aan infuus of niet ?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
ciliman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 mei 2011 17:01

Re: poes nog aan infuus of niet ?

Bericht door ciliman »

Asse-Poes schreef: 27 jun 2023 02:04 Ik vind dat wel een heel goed idee van Denise om contact (email of bellen) met Gent op te nemen.
Ik heb Gent ook zeer regelmatig gemaild en ze antwoorden ook heel snel. Ze gaven mij ook tips en adviezen.

Hoe oud is Bono eigenlijk?

@Denise: dat emailadres is toch niet geheim? staat gewoon op hun website. Of mag je dat hier niet posten?
Bono is hier aangekomen in 2011, was toen jong volwassen, niet gecastreerd, werd op ongeveer 1 jaar geschat dus rond de 13 jaar, voor mij nog niet echt oud.
ciliman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 mei 2011 17:01

Re: poes nog aan infuus of niet ?

Bericht door ciliman »

Heel erg bedankt voor het mailadres, ga zeker hun advies vragen. De dierenarts zei me dat ik de cerenia gerust 8-tal dagen mag geven en dan 1 rustdag inlassen. Door de cerenia merk ik wel dat hij niet dadelijk begint gras te eten als hij buiten komt, nadat ik hem eten heb toegestopt maar das ook alles, uit zichzelf likt hij nog wat saus op en wat tonijn van almo nature...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: poes nog aan infuus of niet ?

Bericht door Synemios »

Ik vind 13 jaar ook nog niet echt oud.
Dat slechte eten is echt lastig, hoe weten ze zo zeker dat het niet een alvleesklierontsteking is? Is er een echo gemaakt?
Want anders zou dat mede kunnen verklaren waarom Bono zo slecht eet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
ciliman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 mei 2011 17:01

Re: poes nog aan infuus of niet ?

Bericht door ciliman »

Synemios schreef: 27 jun 2023 20:06 Ik vind 13 jaar ook nog niet echt oud.
Dat slechte eten is echt lastig, hoe weten ze zo zeker dat het niet een alvleesklierontsteking is? Is er een echo gemaakt?
Want anders zou dat mede kunnen verklaren waarom Bono zo slecht eet.
Er is in april nog een groot bloedonderzoek gedaan, toen zat de crea rond de 350 en daaruit bleek dat hij een lichte daling had van rode bloedcellen wat voorkomt bij nierfalen maar ook dat pancreaswaarde redelijk hoog stond, ik heb hem toen de kruidenformule Mu ren beginnen geven van huisdierendokter en een maand later bij nieuwe bloedafname was die pancreaswaarde gehalveerd en voelde hij zich ook beter en daarom heeft de dierenarts geen verdere aandacht meer geschonken aan die pancreas, denk dat het nu enkel en alleen van die hoge crea en ureumwaardes is dat hij niet wil eten. Deze morgen mail nr Merelbeke maar geen antwoord gekregen, wel nog met eigen dierenarts overleg gepleegd en besluit genomen: mijn vriend heeft het moeilijk om hem nu al te laten inslapen maar gewoon afwachten wil ik ook niet dus daarom besloten om hem 24 u aan infuus te hangen en dan al te controleren of waardes eventueel zakken, moest dat gebeuren en zijn hart blijft stabiel, kan er besloten worden om infuus nog langer te laten lopen in de hoop dat we zo bij min of meer normalere waardes uitkomen waarmee hij nog een paar maanden door kan, ik heb geen betere oplossing, hem gewoon elke dag zien slechter worden, dat vind ik ook maar niks, probleem is: hij gaat buiten, wast zich nog en gedraagt zich vrij normaal, als hij nu ergens in mekaar gedoken zou liggen en constant braakte, zou de beslissing om hem uit zijn lijden te verlossen ook sneller genomen worden. Hopelijk de juiste beslissing genomen om toch infuus aan te koppelen morgen, sterven gaat hij sowieso, ik heb er geen goed gevoel bij zo te laten gaan zonder het geprobeerd te hebben... bedankt voor je steun.
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: poes nog aan infuus of niet ?

Bericht door crazycatladyP »

Sterkte morgen, hopelijk dalen de waardes en kunnen jullie nog even van elkaar genieten.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: poes nog aan infuus of niet ?

Bericht door Synemios »

Wat ontzettend moeilijk, maar ja met zulke hoge ureum waarden moet je inderdaad wel iets.
Ik ga duimen dat Bono erdoor op gaat knappen en dat zijn hartje het aan kan.

Mickey had veel hogere waarden en konden we er steeds toch weer door infuus te geven een langere tijd door heen trekken, maar de ene kat is de andere niet en Mickey was nog veel jonger.

Ik vroeg naar de andere dingen omdat ze toen met Lizzy alleen maar naar de nieren keken, terwijl haar grootste problemen daar juist niet vandaan kwamen.

Hoe dan ook heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: poes nog aan infuus of niet ?

Bericht door Asse-Poes »

Heel veel sterkte, ik hoop zo dat het morgen goed gaat en Bono's hart het aankan.
We duimen voor jullie.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
ciliman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 mei 2011 17:01

Re: poes nog aan infuus of niet ?

Bericht door ciliman »

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de reacties en het mee denken en medeleven, ik hoop alleen dat het vandaag niet onze laatste dag was samen maar hem zo laten verder weg glijden is ook geen oplossing en vandaar deze beslissing.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: poes nog aan infuus of niet ?

Bericht door Asse-Poes »

Ik vind het echt een hele goede beslissing en ik blijf duimen.
Mocht het onverhoopt toch niet goed gaan, dan weet je in ieder geval dat je er alles aan gedaan hebt, en dat helpt dan toch bij de rouwverwerking.
Maar Bono is er nog!
Sterkte vandaag!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
ciliman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 mei 2011 17:01

Re: poes nog aan infuus of niet ?

Bericht door ciliman »

Asse-Poes schreef: 28 jun 2023 14:22 Ik vind het echt een hele goede beslissing en ik blijf duimen.
Mocht het onverhoopt toch niet goed gaan, dan weet je in ieder geval dat je er alles aan gedaan hebt, en dat helpt dan toch bij de rouwverwerking.
Maar Bono is er nog!
Sterkte vandaag!
Ik ben hem ondertussen al paar keer gaan bezoeken, infuus loopt echt tegen 1/3 van normale snelheid door omwille van zijn hart, weet dus niet of dit morgenvroeg effect zal gehad hebben, dan nemen ze bloed om waardes te controleren.
Gisterenavond en deze morgen had ik er een goed gevoel bij maar deze avond dronk hij opvallend veel, hij had deze nacht wel zelf wat k/d droogvoer gegeten, verder stop ik hem bij elk bezoek natvoer in zijn muiltje zodat hij toch iets binnen heeft en geef ik zijn medicatie. Ze hadden al van poot gewisseld omdat het infuus niet meer zo goed liep. De kooi is ontzettend klein, kattenbak, drink/eetbakje en zijn mandje van thuis maar hij ligt de ganse tijd in die kattenbak. Vind het eigenlijk niet kunnen dat ze dieren die voor langer dan 1 dag opgenomen worden, zo klein hospitaliseren, hoe zou hij nu fatsoenlijk kunnen eten als je eten naast je kattenbak staat, mijn hart breekt. Als morgen blijkt dat de waardes niet dalen of nog gestegen zouden zijn, word het confronterend, mijn vriend zegt dat ik hem nog mee moet naar huis brengen, ik ben bang voor wat daarna komen gaat....
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: poes nog aan infuus of niet ?

Bericht door Asse-Poes »

Ohjee ook dat nog 😢
Ik ben het helemaal met je eens: zo hoort een ziek dier niet gehospitaliseerd te worden! :evil:
Is er geen groter hok? Van mijn part nemen ze een hondenkooi. Grrr!
Sommige klinieken hebben alles tip top geregeld en sommige helaas niet. Zó triest en zó onnodig.
Helaas heb je nu geen keus. Bono heeft deze behandeling nodig.

Wat lief dat je al een aantal keren langsgekomen bent! Ik weet uit ervaring dat dat goed is voor een dier. Het geeft Bono weer levenslust, echt waar.

Nogmaals veel sterkte, dit is heel zwaar voor jullie.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: poes nog aan infuus of niet ?

Bericht door Synemios »

Ja ik begrijp dat soort dingen ook nooit zo goed.
Bij Oscar hebben ze hem een dubbel hok gegeven, die hebben ze soms ook.
Je mag er altijd naar vragen, ik vond het bij de opname van Lizzy ook echt heel naar om te zien.
Uiteindelijk hebben we haar meegenomen naar een spreekkamer en haar daar lekker laten lopen, knuffelen en eten gegeven.

Dat langs gaan is zoals Marina al zegt voor Bono wel heel belangrijk vaak helpt dat toch.
Dit is wel heel zwaar zo allemaal, ik duim dat het toch geholpen heeft.
Heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
ciliman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 mei 2011 17:01

Re: poes nog aan infuus of niet ?

Bericht door ciliman »

Bij het vorige infuus was hij opgenomen in een andere dierenkliniek van Anicura, is pas vernieuwd en die hebben nu hele mooie en dubbel zo grote hokken met een huisje in plastic waaronder ze zich kunnen verstoppen, je zal denken waarom ben je daar niet opnieuw naartoe gegaan, omdat ik daar het gevoel heb dat ze enkel aan de centen denken en telkens ik er een vraag stel via mail moet ik lang wachten op antwoord en krijg dan ook maar een kort antwoord, de praktijk waar hij nu ligt, is mijn reguliere dierenarts, heb al paar keer laten horen, telkens ik op bezoek ga dat ik de kooi nogal klein vind, vroeg deze avond of er geen grotere kooi voorhanden is voor een dier dat langer dan 1 dag moet gehospitaliseerd blijven, er is een isolatiekooi maar die gebruiken ze niet voor infuus want ze zijn bang dat de draad vh infuus dan ergens blijft achter hangen als er te veel in de kooi staat, dat was de uitleg die ik kreeg. Bij die vorige kliniek is ook totaal geen wachtdienst meer dus als hij in het weekend nog moet blijven, zou hij daar vermoedelijk alleen liggen, das ook 1 vd redenen waarom ik hem daar niet naartoe bracht, het is zo een bekende kliniek en er is geen permanentie meer, ik begrijp het niet, dan moet je jezelf geen dierenkliniek noemen, er werken wel 10 dierenartsen en minstens evenveel assistentes ma als je nu na half 8 of gedurende de nacht of in het weekend iets aan de hand hebt, moet je nr Antwerpen rijden, voor mij 75 km, vind dit totaal niet kunnen, de praktijk waar hij nu ligt, is hier op dikke 10 minuten vandaan. Ik vind het vooral spijtig, moest er morgen toch een gunstige daling zijn, dat hij er dan nog een paar dagen moet blijven, ik ga het sowieso tegen de baas zeggen als ik hem zie dat ik zoiets niet echt ok vind, een poes die haar eetbak tegen de kattenbak geplakt hangt en ziek is, hoe zou die gaan eten op die manier ? Hij wil natuurlijk graag terug mee naar huis en wordt dan chagrijnig als hij merkt dat het deurtje vd kooi dicht gaat en hij daar moet blijven. Morgenvroeg moet ik met onze Vince om half 10 daar zijn voor Vince zijn solensia inspuiting en dan gaan ze gelijk Bono er bij nemen en zijn bloed controleren terwijl ik daar ben en dan zal de toestand besproken worden.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: poes nog aan infuus of niet ?

Bericht door Asse-Poes »

Ja ik begrijp je weerzin tegen Anicura. Het lijkt wel of elk woord en elke handeling in rekening gebracht wordt 😞. Bij ons is er ook niemand 's nachts. Dat vind ik ook niet kunnen, zeker gezien hun tarieven. Maar ja, soms heb je geen keus.
Dus ik snap dat je voor je eigen DA gekozen hebt. Zou ik ook gedaan hebben.

Dat van die infuusslang klopt wel. Bellow had een grote kooi en zijn draad lag in allerlei bochten en kronkels. Er kwam geen druppel uit. En dan zit er wel een alarm op, maar als er niemand in de buurt is (en ook 's nachts dus!) dan helpt dat alarm ook niet.

Het is afzien ja.
Misschien heb je thuis nog iets van een afwasteiltje dat je als kattenbak kan gebruiken in die kooi? Dan heeft Bono net iets meer ruimte voor zijn etensbakjes. En gaat hij daar ook niet in liggen slapen.

We duimen dat Bono's bloedwaarde morgen beter is!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
ciliman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 mei 2011 17:01

Re: poes nog aan infuus of niet ?

Bericht door ciliman »

Asse-Poes schreef: 29 jun 2023 22:39 Ja ik begrijp je weerzin tegen Anicura. Het lijkt wel of elk woord en elke handeling in rekening gebracht wordt 😞. Bij ons is er ook niemand 's nachts. Dat vind ik ook niet kunnen, zeker gezien hun tarieven. Maar ja, soms heb je geen keus.
Dus ik snap dat je voor je eigen DA gekozen hebt. Zou ik ook gedaan hebben.

Dat van die infuusslang klopt wel. Bellow had een grote kooi en zijn draad lag in allerlei bochten en kronkels. Er kwam geen druppel uit. En dan zit er wel een alarm op, maar als er niemand in de buurt is (en ook 's nachts dus!) dan helpt dat alarm ook niet.

Het is afzien ja.
Misschien heb je thuis nog iets van een afwasteiltje dat je als kattenbak kan gebruiken in die kooi? Dan heeft Bono net iets meer ruimte voor zijn etensbakjes. En gaat hij daar ook niet in liggen slapen.

We duimen dat Bono's bloedwaarde morgen beter is!
Ik vind het belangrijk als je met vragen zit, dat je die kan stellen en dat er op korte termijn op geantwoord wordt en dat heb ik wel met de baas vd praktijk waar Bono nu is opgenomen, meestal binnen het uur antwoord terug per mail. Ben wel blij dat ik Anicura heb gehad of beter gezegd de oogarts die er maandelijks komt want anders was onze Vince zijn oog kwijt geweest of was hij er niet meer geweest, maar bij Bono werd me door een andere dierenarts van anicura gezegd dat ik zowel semintra als fortekor moest geven omwille vh eiwitverlies terwijl ik op internet lees dat dit in geen enkel geval mag dus duurder niet altijd beter. De kattenbak die ze hem gaven, is al vrij klein, begrijp ook niet waarom hij niet in zijn donut gaat liggen, hier ligt die nooit in een kattenbak. Ga niet veel slapen vrees ik, bang afwachten tot morgen...
Plaats reactie