Kitten bijt voeten tijdens spel

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
sam123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jun 2023 17:39

Kitten bijt voeten tijdens spel

Bericht door sam123 »

Sinds 4 dagen heb ik een hele lieve kitten, Ollie. Hij doet het super goed. Hij is nieuwsgierig, zit vol energie, maar komt ook lekker knuffelen bij mij als hij rustig is. Nu is het zo dat hij in zijn speelse momenten naar mijn voeten springt alsof het zijn prooi is, zich dan vastklampt en soms ook bijt. Ik wil dit gedrag proberen zo snel mogelijk afleren. Tot nu toe probeer ik hem gewoon telkens weg te zetten of voorzichtig terug te duwen. Over dat terugduwen voel ik me wel schuldig, het is zachtjes en ik geef hem natuurlijk geen zet of schop, maar ik heb wel het gevoel dat ik een te harde straf geef.

Sinds gister zet ik hem nu ook op de gang als hij echt niet stopt, als een soort time-out. Ik vroeg me af of dit zielig is voor hem of een onjuiste manier om hem te straffen.

Ik weet dat het over algemeen 2 kittens beter zijn dan 1. Ik woon in een groot huis met anderen en er is hier nog een kat. We gaan de twee nog aan elkaar voorstellen, maar ik vond het daar nu nog wel een klein beetje vroeg voor. Hopelijk dat ze samen een beetje kunnen spelen, zodat Ollie het gedrag van haar afleert, maar tot die tijd vroeg ik me af of iemand tips heeft?
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Kitten bijt voeten tijdens spel

Bericht door Miloe »

plantenspuit is ook een optie, ik doe dat zelf niet
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
sam123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jun 2023 17:39

Re: Kitten bijt voeten tijdens spel

Bericht door sam123 »

Miloe schreef: 23 jun 2023 09:11 plantenspuit is ook een optie, ik doe dat zelf niet
Ik heb veel gelezen dat dit niet de manier is waarop je kittens moet straffen, omdat het ervoor kan zorgen dat ze een negatieve associatie met je krijgen. Dit wil ik natuurlijk niet...
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Kitten bijt voeten tijdens spel

Bericht door Miloe »

Is dit dezelfde kitten die in bed plast?
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
sam123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jun 2023 17:39

Re: Kitten bijt voeten tijdens spel

Bericht door sam123 »

Miloe schreef: 23 jun 2023 09:18 Is dit dezelfde kitten die in bed plast?
Ja dit is dezelfde kitten, doet hij inmiddels niet meer! Hij heeft eigenlijk alleen de eerste dag in bed geplast. Het lag aan de kattenbak denk ik, want sinds ik een nieuwe heb gaat hij gewoon netjes op de bak. Gister ook langs de dierenarts geweest en er daar achter gekomen dat het een katertje is ipv een poesje :lol: .
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Kitten bijt voeten tijdens spel

Bericht door Miloe »

haha geweldig :lol:
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
sam123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jun 2023 17:39

Re: Kitten bijt voeten tijdens spel

Bericht door sam123 »

Miloe schreef: 23 jun 2023 09:32 haha geweldig :lol:
Jaa, ben heel blij met de kitten. Hij is ondeugend, maar dat hoort er natuurlijk bij. Hij ligt nu super lief naast me te slapen. Hoop dat hij het bijten snel afleert...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten bijt voeten tijdens spel

Bericht door Rik »

sam123 schreef: 23 jun 2023 09:04 Tot nu toe probeer ik hem gewoon telkens weg te zetten of voorzichtig terug te duwen. Over dat terugduwen voel ik me wel schuldig, het is zachtjes en ik geef hem natuurlijk geen zet of schop, maar ik heb wel het gevoel dat ik een te harde straf geef.
Nee hoor. Zachtjes wegzetten is een prima oplossing. Je moet dat echter wel een stuk of 1000 keer doen :lol:
Maar uiteindelijk werkt het wel.
sam123 schreef: 23 jun 2023 09:04 Sinds gister zet ik hem nu ook op de gang als hij echt niet stopt, als een soort time-out. Ik vroeg me af of dit zielig is voor hem of een onjuiste manier om hem te straffen.
Een kat begrijpt niet wat een "time-out" is. Hij zal dit hetzelfde zien als wegzetten maar nu kan hij ook niets anders meer onderzoeken dus hij kan ook niet een ander gedrag aanleren dat ie dan maar wat anders moet gaat doen. Dat kan dus zeer frustrerend zijn.
Miloe schreef: 23 jun 2023 09:11 plantenspuit is ook een optie, ik doe dat zelf niet
Nee, dat is geen optie. Katten kunnen echt wel het verband leggen tussen de plantenspuit en jijzelf. Je schaadt dan de verbinding die je al opgebouwd hebt. En als je er niet bent, dan zullen ze het gedrag wat je af wilt leren toch gewoon doen (bijten kan natuurlijk niet als je er niet bent, maar wel in de platenbak zitten, in de planten klimmen etc.)

Dus nee, voor mij is een plantenspuit nooit een optie.

--
Je moet gewoon heel consequent zijn en je kitten wegzetten als hij aan voeten of handen gaat bijten. Even een paar minuten niet meer spelen en negeren. Je moet hem natuurlijk wel blijven stimuleren met ander spel (verenhengel, laserlampje, snoepjes gooien door de kamer of in een kartonnen door met krantenknipsels gooien, etc. etc.).

Je zult met een kitten, zeker als die alleen is, wel echt veel bezig moeten zijn (dat kun je nog wel eens onderschatten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Kitten bijt voeten tijdens spel

Bericht door Miloe »

Rik schreef: 23 jun 2023 10:04 in een kartonnen door met krantenknipsels gooien
een grabbelton :edance:
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
sam123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jun 2023 17:39

Re: Kitten bijt voeten tijdens spel

Bericht door sam123 »

Rik schreef: 23 jun 2023 10:04
Een kat begrijpt niet wat een "time-out" is. Hij zal dit hetzelfde zien als wegzetten maar nu kan hij ook niets anders meer onderzoeken dus hij kan ook niet een ander gedrag aanleren dat ie dan maar wat anders moet gaat doen. Dat kan dus zeer frustrerend zijn.


Je zult met een kitten, zeker als die alleen is, wel echt veel bezig moeten zijn (dat kun je nog wel eens onderschatten).
Nee, die time-out begrijpt hij natuurlijk niet. Het is meer dat er op de gang en bij de trap veel is dat hem ook bezig houdt, ik hoop op die manier dat hij zijn aandacht daar even op richt..., maar misschien is dat een wat naieve gedachte.

Ik probeer inderdaad echt veel met de kitten te spelen, zodat alle energie er goed uit kan. Elk vrij moment dat ik heb gaat naar spelen, als hij daar zin in heeft. Tijdens het spelen richt hij zijn energie over het algemeen ook op de speeltjes (vanochtend helaas ook op mijn voeten).
Dank je wel voor de tips!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten bijt voeten tijdens spel

Bericht door Rik »

sam123 schreef: 23 jun 2023 10:14 Nee, die time-out begrijpt hij natuurlijk niet. Het is meer dat er op de gang en bij de trap veel is dat hem ook bezig houdt, ik hoop op die manier dat hij zijn aandacht daar even op richt..., maar misschien is dat een wat naieve gedachte.
Het probleem bij "te ver wegzetten uit het zicht" is dat hij ook niet de associatie legt dat iets niet mocht. Wel goed dat hij dan op de gang genoeg afleiding heeft maar hij zal het wegzetten niet meer associëren met het bijten.

Als je hem bv weg zet (kort bij jou) maar daarna even een minuut of paar minuten negeert dan is dat veel duidelijker. Doet ie het daarna dan weer dan die je weer hetzelfde. Op die manier krijgt ie vrij snel in de gaten dat die twee dingen met elkaar verband houden.

Als ik mijn hand hier onder een deken heb dan vallen ze er vol op aan. Op moment dat mijn hand eronder vandaan komt dan is het gelijk "O, dat is geen prooi" :) Gaat mijn hand vervolgens weer onder de deken dan is het weer lol.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Kitten bijt voeten tijdens spel

Bericht door Guazala »

Wij hebben sinds 1,5 maand 2 maine coons (Filou van nu 7 maanden en Pixel van 4,5 maand). Pixel vond in het begin dat ze bij ons was voeten aanvallen ook heel erg leuk.
Bij de onze werkt het van hun naam en luid en duidelijk 'neen' te zeggen. In het begin ging dat gepaard met wegtrekken van het lichaamsdeel of hen weg zetten van hetgene niet mocht. Ondertussen weten ze allebei wat 'neen' wil zeggen. In 3/4 van de gevallen is dat al voldoende en moeten we hen steeds minder fysiek corrigeren (wegzetten, niet slaan voor de duidelijkheid). Pixel is ondertussen ook gewoon gestopt met voeten aanvallen.
sam123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jun 2023 17:39

Re: Kitten bijt voeten tijdens spel

Bericht door sam123 »

Guazala schreef: 23 jun 2023 15:55
Bij de onze werkt het van hun naam en luid en duidelijk 'neen' te zeggen. In het begin ging dat gepaard met wegtrekken van het lichaamsdeel of hen weg zetten van hetgene niet mocht.
Dank voor je reactie! Ik probeer dit ook te doen inderdaad; wegzetten, op een duidelijke toon 'nee' te zeggen, maar als het echt uit de klauwen loopt (letterlijk :lol:) zette ik Ollie dus even op de gang. Rik heeft er natuurlijk wel gelijk in dat dit eigenlijk niet echt een oplossing is, omdat dit slecht gedrag niet echt afleert... Ik ga dit daarom denk ik ook niet meer doen. Ik heb ergens gelezen dat je moet reageren zoals een andere kitten dat zou doen als hij/zij het spel niet meer leuk vindt. Sinds vanochtend/middag probeer ik zachtjes te blazen tegen hem als hij bijt. Aangezien ik hem niet bang wil maken voor mij, doe ik dit echt alleen als hij aan het bijten is. Als hij per ongeluk een klauwtje gebruikt o.i.d, doe ik dit niet. Echt als een laatste redmiddel zeg maar. Ik moet zeggen dat het tot nu toe goed werkt en hij al veel minder op mijn voeten bijt etc., maar misschien dat dit morgen wel weer anders zit. Misschien is dit ook niet de beste manier om het aan te pakken, maar van wat ik heb gelezen is het niet kwalijk om dit af en toe in te zetten om grenzen aan te geven?
sam123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jun 2023 17:39

Re: Kitten bijt voeten tijdens spel

Bericht door sam123 »

Rik schreef: 23 jun 2023 12:24 Het probleem bij "te ver wegzetten uit het zicht" is dat hij ook niet de associatie legt dat iets niet mocht. Wel goed dat hij dan op de gang genoeg afleiding heeft maar hij zal het wegzetten niet meer associëren met het bijten.

Als je hem bv weg zet (kort bij jou) maar daarna even een minuut of paar minuten negeert dan is dat veel duidelijker. Doet ie het daarna dan weer dan die je weer hetzelfde. Op die manier krijgt ie vrij snel in de gaten dat die twee dingen met elkaar verband houden.
Ja, je hebt natuurlijk helemaal gelijk over dat wegzetten op de gang. Beter om hem inderdaad even te negeren en weg te zetten. Zoals ik in mijn comment hierboven zei, blaas ik nu soms ook als hij echt een grens over gaat of me pijn doet.
Rik schreef: 23 jun 2023 12:24 Als ik mijn hand hier onder een deken heb dan vallen ze er vol op aan. Op moment dat mijn hand eronder vandaan komt dan is het gelijk "O, dat is geen prooi" :) Gaat mijn hand vervolgens weer onder de deken dan is het weer lol.
Hahaaa, ja dit herken ik inderdaad al wel een beetje. Vooral als hij om 6 uur in de ochtend opeens mijn voeten bespringt :lol:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten bijt voeten tijdens spel

Bericht door Rik »

Blazen is inderdaad een beetje hetzelfde als nee roepen. Het gaat uiteindelijk meer om de actie erna. Een maatje zal piepen of blazen en dan stoppen met spelen kof weglopen). Dan is het even afgelopen met spel. En je kitten moet gaan zelf leren hier de conclusie aan vast te knopen en dat is bv anders als je hem ver weg zet, want op moment dat je met hem gaat lopen en in de gang zet is hij het voorval alweer vergeten :lol:

Als hij dan bedonderd naast je zit kan hij nog in zijn hoofdje na malen van "o, wat is hier gebeurd". Het punt is alleen dat je dat even erg veel moet herhalen. Maar uiteindelijk zal ie het wel leren ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie