Kat angstig van tuin

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
nieuwekat22
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2022 00:50

Kat angstig van tuin

Bericht door nieuwekat22 »

Dag,

Ik heb sinds kort een kat uit het asiel gehaald: geschatte leeftijd is 9 weken (kater).
Hij is hier héél angstig toegekomen op 8 weken: miauwen 's nachts, 1 dag in een doos gezeten en niet durven uitkomen, etc.

Intussen is dat al hééél wat gebeterd: hij ligt soms op mijn schoot, is nietmeer angstig, slaapt rustig 's nachts, gaat op de kattenbak. Binnenkort krijgt hij zijn intentingen bij de DA (DA heeft hem al eerste keer onderzocht en alles is positief).

Nu is hij héééél druk geworden binnen: rennen/aan alles krabben etc. Hij heeft een krabpaal en een mooie mand, maar hij heeft liever mijn meubels en zetels :grin:

Er is nog 1 grote schrik (laatste dagen al wat beter!): de tuin. Je zet hem in de tuin en achter 1 minuut begint ie te schreeuwen en wilt ie ASAP terug naar binnen.
Hoe komt dit? De tuin is volledig afgesloten maar er staan wel bomen tegen de muren (oudere wildvreemde katten gebruiken die als in/uitgang van de tuin).

Ik denk dat het beest zich beter kan uitleven in de tuin dan bij mij binnen?
Zouden jullie hem dwingen om in de tuin te gaan? Waarom heeft ie zoveel schrik van de tuin? :-P

Kan een kat van 9 weken oud al in de tuin bomen beklimmen?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat angstig van tuin

Bericht door nellebel »

absoluut niet dwingen. als hij alles nog spannend vind, beginnen met kleinere ruimtes totdat hij wat ontdooit. als je hem dwingt wordt hij alleen maar angstiger. ik zou er sowieso niet zo blij mee zijn als er ook andere katten in mijn tuin zouden komen en dan met zo'n klein hummeltje, maar ja, ik ben een schijtbroek.
dat hij druk is met momenten is logisch, je hebt een kleintje in huis. als je een rustige kat wilt moet je een oudere kat nemen, een senior ofzo. kleine kinderen zijn ook druk. die van mij zijn inmiddels 12 en hebben nog af en toe hun dolle 5 minuten. hij moet zijn energie kwijt maar je kunt het binnen ook aantrekkelijk voor hem maken. zorg dat hij kan klimmen, voldoende speelgoed (dat kan ook een wc rolletje zijn of een lege doos met wat gaten in de geknipt) en zelf tijd erin steken door lekker met hem te spelen. een vriendje erbij zou helemaal top zijn. ze kunnen heel erg veel van elkaar leren.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat angstig van tuin

Bericht door OMH »

Helemaal eens met Wendy, en inderdaad: overweeg een kitten erbij. Niet alleen leren ze veel van elkaar, ze kunnen ook (met wat geluk) samen spelen en daar zitten ook weer leermomenten in. Ik heb trouwens twee binnenkatten en dat gaat ook prima. Die drukte wordt vanzelf wel wat minder; ik heb ook twee kittens gehad - van mijn zoon, hij heeft ze meegenomen toen hij verhuisde - en dat waren ook van die druktemakertjes. Heel veel met hen spelen is een prima idee.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat angstig van tuin

Bericht door Dinky »

Ja, een kat van 9 weken oud kan als die wil ook al bomen beklimmen.
Wanneer je de kans hebt zou ik een kitten binnen houden totdat deze gecastreerd is. Eerder zou ik hem zeker niet naar buiten laten.
Nu hij ook nog bang is in de tuin is dat des te meer reden om hem gewoon veilig binnen te houden.

Wat betreft het krabben aan meubels kan het helpen om een krabpaaltje er naast te zetten waar hij wel aan mag krabben. Dat kan een eenvoudige rechte paal zijn zoals deze: klik. Vaak houdt het krabben aan meubels op wanneer ze er iets naast hebben waar ze wel aan mogen krabben.

Wat betreft het goed kunnen uitleven, dat werkt het beste met een leeftijdsgenootje. Dan kunnen ze heerlijk met elkaar stoeien en achter elkaar aan rennen en spelen. Wanneer je eenmaal hebt gezien hoe twee kittens met elkaar spelen en ravotten dan weet je dat je dat als mens nooit kan vervangen. Daarom de tip om zeker een tweede kitten te overwegen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie