Katertje raakt steeds oververhit

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Jeske84
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2023 21:12

Katertje raakt steeds oververhit

Bericht door Jeske84 »

Hoi medekattenliefhebbers! Ik ben benieuwd of iemand dit herkent en wellicht tips heeft.

Ik heb een lief actief oranje katertje van 9 mnd, Pinkeltje. Hij vindt het heerlijk om buiten te zijn, het liefst de hele dag!
Ook met dit warme weer wil hij lekker naar buiten. Maar hij is vorige week twee keer hijgend thuisgekomen (echt met het bekje open). Ik heb toen in paniek de dierenarts gebeld en die vermoedde oververhitting. Snel zijn pootjes en buikje gekoeld en water laten drinken. Het hijgen hield gelukkig snel op. De eerste keer gebeurde het met 30 graden, maar de dag erna ook met 24 graden buiten, dus zelfs dat lijkt te warm voor hem. :-(

Sindsdien hou ik dat arme beestje dus de hele dag binnen, laat hem s ochtends vroeg van 7-10 en s avonds vanaf 21u naar buiten. Hij verveelt zich overdag enorm. Vandaag gaf ik toe en liet ik hem rond 19u al naar buiten, met 24 graden en weer kwam hij zojuist zeer snel ademend (60+ per minuut) thuis, met hele warme pootjes (die ik maar weer heb natgemaakt). Ik vraag me af of het komt omdat hij graag op de daken loopt (die zijn zwart en best heet, misschien kan hij daardoor niet afkoelen?)

Hij oogt verder niet lusteloos of alsof hij ergens last van heeft; hij wil gewoon eten en drinken en joeg net nog op een vliegje haha :-) Maar het komt op mij over alsof hij zijn eigen lichaamstemperatuur niet goed kan reguleren of niet goed luistert naar zijn lijfje. Is dit iets wat bij kittens hoort?

Ik vind het heel naar voor Pinkeltje om hem de hele zomer binnen te moeten houden.. ook voor ons best een opgave want hij wordt er niet gezelliger op zeg maar (bijten, krabben, constant klaaglijk miauwen)

Ik ga morgen de DA bellen voor advies, maar misschien zijn er ervaren forumleden die dit herkennen en tips hebben?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katertje raakt steeds oververhit

Bericht door Rik »

Kan ook dat hij gerend heeft voor zijn leven om door een tuin met een hond te komen.

Met buiten lopen (buiten je eigen afgesloten tuin) loopt ie gewoon de gevaren die daarbij komen kijken. Aanrijden door autos, gebeten worden door agressieve honden, vergiftiging of mishandeling door nare mensen, verdrinken in sloot of gracht, etc.

Maar overhitting of e.v. een onderliggende medische oorzaak (hcm?) kan natuurlijk ook.

Hopelijk is het gewoon alleen de warmte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Jeske84
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2023 21:12

Re: Katertje raakt steeds oververhit

Bericht door Jeske84 »

Hoi! Dank je voor je reactie! Ik hoop heel erg dat het geen hcm is!!
Ik ben met Pinkeltje naar de dierenarts geweest. Ze heeft hem goed bekeken en naar zijn hartje en longen geluisterd en kon eigenlijk helemaal niets ontdekken. Ze vond hem er heel gezond uitzien ook. Ze adviseerde me hem gewoon weer lekker naar buiten te laten (misschien niet met 30 graden, dus vandaag en gisteren is hij overdag binnen geweest). Hij was gelijk een stuk relaxter, maar hij blijft snel ademen (behalve als hij slaapt! Dan is het netjes rond de 30x). Ik heb hem gisternacht (in huis) weer hijgend aangetroffen (had volgens mij achter een mot aangerend) en net lag hij buiten ook weer te hijgen met het bekje open. De dierenarts leek bij het bezoek dus niet erg bezorgd maar ik vind het toch maar raar. Ik moet het een paar weken in de gaten houden. Blijft hij zo snel ademen en vaak hijgen dan terug voor röntgenfoto’s (die zijn duur!!) om te kijken of hij misschien beginnende astma heeft. (Beginnend want ze kon niets astma-achtigs aan zijn ademhaling ontdekken). Voor de rest kon ze niet bedenken wat het kon zijn.

Hoort dit misschien ook bij kittens? Dat die minder goed tegen de hitte kunnen nog? Ik ben benieuwd of meer mensen deze ervaring hebben.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katertje raakt steeds oververhit

Bericht door nellebel »

misschien een keer filmen als je het hijgen ziet. kan helpend zijn voor de DA.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie