Kat sproeit wanneer hij opgesloten zit

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
flip123
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jun 2023 14:22

Kat sproeit wanneer hij opgesloten zit

Bericht door flip123 »

Hoi allemaal!
Ik heb een probleem met mijn gecastreerde kater van 4.

Sinds we verhuisd zijn (ruim een half jaar geleden) is hij begonnen met sproeien en plassen in huis. We hebben twee katten, maar 's nachts kunnen ze niet bij elkaar vanwege blaasdieetvoeding van de andere kat. De kat van 4 slaapt dus 's nachts opgesloten in zijn eigen slaapkamer. Wanneer hij daar in opgesloten wordt (kort of lang) sproeit hij regelmatig tegen steeds dezelfde muur, op een gegeven moment bijna elke dag wel een keer. In eerste instantie dacht ik dat dit kwam doordat hij door het raam andere katten buiten zag lopen. Ik heb toen raamfolie geplakt zodat hij niet meer naar buiten kan kijken en toen leek het probleem een paar weken lang opgelost te zijn. Sinds een paar weken is het probleem echter weer terug. Ik heb het idee dat hij het doet wanneer hij gefrustreerd is (ik weet het, katten doen niks om je te pesten, maar toch) dat hij de kamer niet uit kan. 'S ochtends vroeg mauwt hij ook oneindig tot hij er uit gelaten wordt, en wanneer ik hem er dan niet uit laat blijkt hij achteraf vaak gesproeid te hebben. Hij heeft inmiddels 3 kattenbakken op zijn kamer, ook aangezien hij in een aparte bak poept en plast. In de rest van het huis staan er nog 2.

We hebben ook al geprobeerd om de andere kat 's nachts op te sluiten en deze kat los, maar dan gaat hij weer plassen voor de gangdeur... Het lijkt dus echt gerelateerd te zijn aan dichte deuren waar hij niet in kan/mag.
Wanneer ik de hele dag thuis ben is er overdag geen probleem omdat hij dan gewoon los kan, maar uiteraard zijn er ook momenten dat ik niet thuis kan zijn...

Nog even wat losse informatie:
- de betreffende kat is als fleskitten (wel met moeder) opgevoed, wellicht kunnen daar gedragsproblemen uit voortgekomen zijn?
- de verstandhouding tussen hem en de andere kat is goed.
- Voor zover wij weten heeft hij dit in het vorige huis niet gedaan, daar had hij ook een eigen aparte kamer.
- In het vorige huis kwam hij wel buiten, in dit huis niet. Dit willen we ook liever niet gezien de hoeveelheid verkeer en andere katten hier in de omgeving.
- De sproeiplekken maak ik steeds schoon met biotex.

Wie heeft een oplossing? Ik weet inmiddels echt niet meer wat ik er nou mee moet☹️
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat sproeit wanneer hij opgesloten zit

Bericht door Asse-Poes »

Wat een ellende 😢

Ik ben vooral van de praktische en makkelijke oplossingen 😀
Gebruik twee chipbakken en dan hoef je de kater niet meer op te sluiten.

Dat helpt alleen niet als het probleem ligt in het feit dat je kater niet meer naar buiten mag.
Als het sproeiprobleem daaraan ligt, en je wilt hem -terecht- niet los laten lopen buiten, dan zou je een kattenren kunnen maken in de tuin. Of je tuin catproof maken.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie