Kitten plast in bed

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
sam123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jun 2023 17:39

Kitten plast in bed

Bericht door sam123 »

Hi allen,
gister heb ik mijn kitten opgehaald. Ze is super lief en doet het eigenlijk super goed! Ze is niet verlegen en ging eigenlijk vrijwel gelijk al op onderzoek uit. Ze speelt al, eet en drinkt en komt mij en mijn vriend continue opzoeken. Vanochtend deed eigenlijk het eerste 'probleem' voor. Namelijk ze deed een plasje en poepje in mijn bed. Dit is natuurlijk niet fantastisch. Ik had kattenbakvulling die anders was dan die ze bij de vorige eigenaar had, dus heb ik die nu vervangen met houtkorrels (dit is wat ze daar ook had). Ook heb ik haar kattenbak even op een plek neergezet die wat meer privé is, maar helaas deed ze net opnieuw een plasje in bed. Ik had ergens gelezen dat het kan helpen om kattensnoepjes neer te leggen op de plek waar katten ongewenst plassen, aangezien ze niet graag plassen waar ze eten. Zijn er toevallig mensen die dezelfde ervaring hebben gehad of tips hebben?

Ik kan me ook voorstellen dat ze misschien toch nog een beetje gespannen is en daarom in bed plast, ze heeft daar namelijk ook geslapen vannacht dus misschien dat dit vertrouwd aanvoelt?
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Kitten plast in bed

Bericht door Miloe »

Toen wij net onze kitten hadden, kwam het 1 à 2 keer voor dat ze in het hoekje buiten de kattenbak plaste. Maar direct in de kattenbak geplaatst. Daarna geen problemen gehad

Mss moet ze nog wennen na de verhuzing en komt het vast wel goed :)
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
sam123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jun 2023 17:39

Re: Kitten plast in bed

Bericht door sam123 »

Miloe schreef: 20 jun 2023 12:52 Toen wij net onze kitten hadden, kwam het 1 à 2 keer voor dat ze in het hoekje buiten de kattenbak plaste. Maar direct in de kattenbak geplaatst. Daarna geen problemen gehad

Mss moet ze nog wennen na de verhuzing en komt het vast wel goed :)
Hi Miloe, dank je voor je antwoord. Ik hoop dat ze inderdaad gewoon nog wat zenuwachtig is en daarom 2x in het bed heeft geplast, omdat ze zich hier nog veilig voelt. Ik heb haar gedurende dag nu wel al vaker in de kattenbak gezet en ga proberen haar er weer in te zetten als ik zie dat ze net heeft gegeten/gedronken, hopelijk begrijpt ze dan wat ze moet doen. Fingers crossed!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten plast in bed

Bericht door nellebel »

en de plek op bed even heel goed schoonmaken. biotex ofzo. als alleen de lakens nat zijn uitwassen. katten ruiken heel goed en als ze ruikt dat ze daar al geplast heeft blijft ze het doen. als het blijft even urine laten checken. door de spanning van de verhuis kunnen ze nog wel een blaasontsteking krijgen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
sam123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jun 2023 17:39

Re: Kitten plast in bed

Bericht door sam123 »

nellebel schreef: 20 jun 2023 13:35 en de plek op bed even heel goed schoonmaken. biotex ofzo. als alleen de lakens nat zijn uitwassen. katten ruiken heel goed en als ze ruikt dat ze daar al geplast heeft blijft ze het doen. als het blijft even urine laten checken. door de spanning van de verhuis kunnen ze nog wel een blaasontsteking krijgen.
Ja dat had ik inderdaad gelezen. Ik heb het bed nu even schoongemaakt met waspoeder en zeep, omdat ik op dit moment even niet naar de winkel kan voor Biotex. Maar ga vanavond ook nog even met biotext schoonmaken. Voor de rest zit alles in de was. Ik ga sowieso deze week of aan het begin van de volgende week naar de dierenarts voor een check-up, dus als het probleem blijft ga ik zeker checken op een blaasontsteking, maar ik hoop zo dat ze de kattenbak gaat gebruiken..
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten plast in bed

Bericht door nellebel »

Misschien kun je nu even voorkomen dat ze op de slaapkamer komt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
sam123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jun 2023 17:39

Re: Kitten plast in bed

Bericht door sam123 »

Even een update: nieuwe bak gekocht bij de Action (echt heel simpel en ook zonder kap er op) en ze heeft sinds gister niet meer in bed geplast. Ze heeft vanochtend ook in kattenbak gepoept en al een paar keer geplast! Hopelijk dat het probleem dus is opgelost :)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten plast in bed

Bericht door nellebel »

goed gedaan. is voor een kitten soms ook handiger om in een open bak te komen en minder eng. goed nieuws.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie