Kitten meenemen (en andere vragen/tips)

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
sam123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jun 2023 17:39

Kitten meenemen (en andere vragen/tips)

Bericht door sam123 »

Hi allen,
volgende week maandag ga ik mijn kitten ophalen. Hij/zij komt in in een groot huis te wonen met een aantal huisgenoten waaronder een andere kat. Ik heb er heel veel zin in en ben me al een tijdje volop aan het inlezen over wat ik kan verwachten en waar ik rekening mee moet houden.

Toch blijf ik soms met meer vragen dan antwoorden achter na alle forums, blogs en filmpjes bekeken te hebben. Één ding is dat ik mijn kat graag zou willen meenemen naar andere plekken voor een aantal dagen. Mijn ouders wonen bijvoorbeeld niet heel erg in de buurt en ik zou het leuk vinden om ze soms met de kat te bezoeken. Ik weet dat elke kat anders is en dat dit misschien niks gaat worden, dan is dat natuurlijk wat het is, maar ik vroeg me af of er mensen zijn die hier toevallig ervaring mee hebben.

Verder zijn alle tips op gebied van eten, spelen etc. meer dan welkom!!! Ik ben bijvoorbeeld op zoek naar een fijne draagtas/kattensling, misschien dat iemand daar nog tips over heeft. Alvast super bedankt :)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kitten meenemen (en andere vragen/tips)

Bericht door Asse-Poes »

Welkom op het forum!

Een jonge kat went meestal makkelijk aan reizen. Veel doen en dan wordt het routine voor hem.

Ik sjouwde mijn kat(ten) altijd overal mee naar toe😀
Een paar jaar geleden hadden we een familie-weekend bij Center Parcs. Katten gingen gewoon mee (want anders zouden wij ook niet gegaan zijn :lol: )
Toen ik nog een lat-relatie had, gingen ze ook de weekends mee. Voor het gemak heb ik daar een kattenbak, grote krabpaal met ligplekjes en voerbakjes neergezet. Anders werd het wel een enorme volksverhuizing steeds.
Vakanties hebben we niet meer, maar ze gaan wel mee in de auto naar ons vakantiehuis.

Voor onderweg (van auto naar overnachtingshotel) hebben we een reistas die je in- en uitelkaar kan ritsen. Ik heb een ouder model waar het deurtje aan de korte kant zit en niet aan de lange zijkant.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/tran ... e7054d9b5c
Hier in NL hebben we een transportbox (voor dierenartsbezoek) deze heeft ook een opening aan de bovenkant, dat scheelt een boel stress.
https://dierencompleet.nl/product/ferpl ... rvoersbox/
(In de auto hebben ze een op maat gemaakte riante bench, maar daar zitten ze dan ook 2 dagen in.)

Ik vind de transportbox fijner dan de tas. Die is ruimer, veiliger, steviger en handiger. Vooral door de opening bovenaan.

Ik wens je veel plezier met je nieuwe katje en veel veilige kilometers

Mag jouw kitten vrij door het hele huis lopen en gaat hij ook kennismaken met je huisgenoten en de andere kat?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
sam123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jun 2023 17:39

Re: Kitten meenemen (en andere vragen/tips)

Bericht door sam123 »

Asse-Poes schreef: 15 jun 2023 02:28
Mag jouw kitten vrij door het hele huis lopen en gaat hij ook kennismaken met je huisgenoten en de andere kat?
Heel erg bedankt voor je reactie, helpt enorm om andere ervaringen te horen! Om je laatste vraag te beantwoorden: de kitten mag zodra ze gewend is door het huis lopen en natuurlijk ook kennis gaan maken met mijn andere huisgenoten, die staan ook te popelen om haar te ontmoeten. Kennis maken met de andere kat wil ik ook zeker gaan doen, maar wel goed begeleid. Het huis is groot, dus misschien dat ik haar de eerste week voornamelijk bij me in de buurt hou (ik heb een erg ruime kamer met een entree, trap etc.) en dat we samen de rest van het huis al een beetje ontdekken als ze daar al aan toe is.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kitten meenemen (en andere vragen/tips)

Bericht door Asse-Poes »

Ah het is dus een zij en geen hij 😀

Je hebt al een kattenbak, mandje, krabpaal en speelgoed?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
sam123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jun 2023 17:39

Re: Kitten meenemen (en andere vragen/tips)

Bericht door sam123 »

Asse-Poes schreef: 15 jun 2023 16:01
Je hebt al een kattenbak, mandje, krabpaal en speelgoed?
Jaaa, dat heb ik allemaal al in huis gehaald. Meerdere krabpalen en ook al best wat speelgoed, dus dat zit denk ik wel goed :)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kitten meenemen (en andere vragen/tips)

Bericht door Asse-Poes »

En? Hoe gaat het met de kleine hummel?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
sam123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jun 2023 17:39

Re: Kitten meenemen (en andere vragen/tips)

Bericht door sam123 »

Asse-Poes schreef: 19 jun 2023 20:46 En? Hoe gaat het met de kleine hummel?
Hi Asse-Poes,
lief dat je het vraagt! Ik heb het poesje gister opgehaald. Ze heet Polly! Alles gaat beter dan verwacht, ze is hartstikke nieuwsgierig en sociaal. Ze kwam ons vannacht zelfs de hele tijd opzoeken in bed en heeft uiteindelijk maar tussen ons in geslapen (we wilden dit eerst liever niet aangezien mijn vriend best veel rolt in zijn slaap). Ze eet en drinkt al, spint, geeft kopjes en zit ook al gezellig bij ons op schoot. Het enige is dat ze op dit moment nog geen gebruik heeft gemaakt van de kattenbak... Ze plast (en poept...) in mijn bed, wat natuurlijk niet fantastisch is. Ik heb inmiddels dezelfde kattenbakvulling als de vorige eigenaar (houtkorrels) en heb de bak op een iets meer privé plek gezet. Ik probeer haar soms ook in de kattenbak te zetten, maar net plaste ze weer in bed. Enig idee wat ik hier aan kan doen?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kitten meenemen (en andere vragen/tips)

Bericht door Asse-Poes »

Oei, dat is minder fijn 😢

Ik neem aan dat Polly wel zindelijk was bij de fokker?

Ik zette een nieuwe kat/kitten meteen op de kattenbak na de verhuizing. Is nooit verkeerd gegaan, maar ik lees hier vaker dat nieuwe katjes in bed plassen en poepen.

Heb je een kattenbak met zo'n klepje waar Polly doorheen moet?
Zo ja, sloop dat klepje eruit. Katten vinden dat heel vervelend.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
sam123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jun 2023 17:39

Re: Kitten meenemen (en andere vragen/tips)

Bericht door sam123 »

Asse-Poes schreef: 20 jun 2023 12:23 Oei, dat is minder fijn 😢

Ik neem aan dat Polly wel zindelijk was bij de fokker?

Ik zette een nieuwe kat/kitten meteen op de kattenbak na de verhuizing. Is nooit verkeerd gegaan, maar ik lees hier vaker dat nieuwe katjes in bed plassen en poepen.

Heb je een kattenbak met zo'n klepje waar Polly doorheen moet?
Zo ja, sloop dat klepje eruit. Katten vinden dat heel vervelend.
Ja daar was ze wel zindelijk. Ik heb haar eerlijk gezegd niet gelijk op de kattenbak gezet, maar wel snel. Dat klepje heb ik er inderdaad gelijk uitgehaald. Had gehoord dat ze dat inderdaad niet zo fijn vinden
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kitten meenemen (en andere vragen/tips)

Bericht door Asse-Poes »

Vandaag in ieder geval de slaapkamer dichthouden voor Polly.

Bij honden laat je ze na het eten direct uit...geen idee of dat bij katten ook zo werkt :icon_shifty:
Je kan proberen om Polly steeds na het eten op de bak te zetten. En wellicht helpt het om de hele kap van de kattenbak af te halen, zodat je alleen de onderste bak met grind/houtkorrels overhoudt.

Het beddengoed kan je het beste wassen met biotex groen. Dat middel werkt het beste om de urinegeur helemaal weg te krijgen (jij ruikt het waarschijnlijk niet, maar Polly nog wel) en zolang die geur er nog is, denkt Polly dat het oké is om daar te plassen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
sam123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jun 2023 17:39

Re: Kitten meenemen (en andere vragen/tips)

Bericht door sam123 »

Bedankt voor de tips! De kap heb ik er nu ook afgehaald. En vanavond maak ik de plekken met Biotex schoon, want ik kan nu eventjes niet naar de winkel om dat te halen. Op dit moment ben ik de plekken gewoon aan het schoonmaken met waspoeder en zeep... hopelijk dat dat voor nu werkt :'(
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten meenemen (en andere vragen/tips)

Bericht door Rik »

Inderdaad kap eraf en ook een tweede bak (of was teiltje). Kan ook zijn dat ze zo enthousiast bezig is dat de bak te ver is of dat ze vergeet waar die was.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
sam123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jun 2023 17:39

Re: Kitten meenemen (en andere vragen/tips)

Bericht door sam123 »

Rik schreef: 20 jun 2023 13:43 Inderdaad kap eraf en ook een tweede bak (of was teiltje). Kan ook zijn dat ze zo enthousiast bezig is dat de bak te ver is of dat ze vergeet waar die was.
Ja, dat is ook een goed idee dank je! Straks ga ik even langs de Action om een simpele bak te halen. Dan even op een plek zetten die wat dichterbij staat en kijken hoe dat gaat..
sam123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jun 2023 17:39

Re: Kitten meenemen (en andere vragen/tips)

Bericht door sam123 »

Even een update: nieuwe bak gekocht bij de Action (echt heel simpel en ook zonder kap er op) en ze heeft sinds gister niet meer in bed geplast. Ze heeft vanochtend ook in kattenbak gepoept en al een paar keer geplast! Hopelijk dat het probleem voor nu is opgelost :)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kitten meenemen (en andere vragen/tips)

Bericht door Asse-Poes »

Wat fijn!
Ik denk dat Polly het nu wel weet 😀
Het grote genieten van de kleine hummel kan nu echt beginnen. Heel veel geluk met Polly.
(En als je zin hebt: fotootjes vinden we altijd heel leuk 😉)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie