Kitten: bekende voeding blijven geven na verhuizing?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Loekie2001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2023 12:24

Kitten: bekende voeding blijven geven na verhuizing?

Bericht door Loekie2001 »

Hi allemaal!

Volgende week komen onze twee kittens bij ons wonen. Ik heb echt super veel topics uitgespit en ben daarom uitgekomen op een grote krabpaal, ruime voer- en drink bakjes (voor de snorren), uiteraard 2 kittens en verder hengels, speelgoed én heb ik m’n open trap beveiligd.

Echter er is een onderwerp waar ik meer aan het puzzelen ben (misschien ook een kwestie van te veel gelezen en daardoor door de bomen het bos niet meer zien).

De kittens krijgen nu bij het gastgezin waar ze wonen Purina One kitten. Ik begrijp dat dat niet zulk geweldig voer is, dus ik wil graag overstappen naar een kwalitatievere optie.
Hier mijn vragen:
1. Is het verstandig om Purina one even door te blijven geven, zodat de overstap niet te groot is tegelijk met de verhuis? Of is het kwalitatief zo vreselijk dat hoe eerder ik er mee stop hoe beter?
2. Ik heb diverse lijstjes voorbij zien komen, klopt het dat Applaws een goede keuze is, ook voor kittens? Of zou ik hier beter op overstappen na castratie? Ik lees en hoor ook dat veel mensen RC kitten gebruiken, maar dat komt in de lijstjes niet als goede keuze voor, daarom ben ik daar niet op uitgekomen.
Mijn keuze is op Applaws gevallen na het vergelijken van verschillende lijstjes/prijzen/ingrediënten en wat er bij zoo plus wordt aangeboden. Maar ik sta open voor feedback of andere suggesties.

In ieder geval wil ik even zeggen dat ik super blij ben met dit forum! Ik heb dus heel veel gelezen en heb echt zo veel geleerd! Heel veel dank allemaal voor jaren van zinnige bijdrages!

Ps. Sorry - lang van stof :roll:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten: bekende voeding blijven geven na verhuizing?

Bericht door Rik »

Purina one is denk ik 17% kip en daarna maisglutenmeel. Niet heel erg slecht (zoals bv 4% in Felix) maar ook niet heel goed te noemen.

Maar om de overgang wat minder groot te maken kun je ze echt nog wel een of twee zakken Purina one geven hoor, voordat je langzaam overstapt. Zo hebben ze niet direct de 'stress' van verhuizen EN ander voer. Het is niet dusdanig slechte voer dat je per direct over moet.

Verder is Applaws kitten prima kwalitatief goed voer. Ben ik ook mee begonnen. Wel zou ik ook kijken naar wat (kwalitatief goed) natvoer. Je moet ze af en toe een natvoer maaltijd hebben. Dat moeten ze echt ook leren eten (niet dat je straks aan brokken verslaafde katten krijgt). Later zou je er zelfs voor kunnen kiezen om meer (of uitsluitend) natvoer te geven want katten drinken uit zichzelf te weinig (en dat is funest voor de nieren). Maar dat is een keuze voor later (maar dan is het wel handig dat ze weten wat het is).

Maar in het begin kun je prima even bij het bekende voer blijven en als ze lekker gewend zijn, langzaam overstappen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Loekie2001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2023 12:24

Re: Kitten: bekende voeding blijven geven na verhuizing?

Bericht door Loekie2001 »

Bedankt voor het snelle antwoord. Dan ga ik het zo aanpakken als je voorstelt.

Bij het uitfaseren van Purina one zal ik mengen met het nieuwe voer.

Ik zag dat Applaws ook natvoer heeft en ik dacht: dan neem ik gewoon hetzelfde merk nat en droog voer. Of is het natvoer van Applaws niet aan te raden?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten: bekende voeding blijven geven na verhuizing?

Bericht door Dinky »

Natvoer van applaws is volgens mij puur vlees/vis met kookvocht en daarmee prima natvoer ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten: bekende voeding blijven geven na verhuizing?

Bericht door Rik »

Ja, ik geloof dat het natvoer van Applaws niet volledig is (volgens de zooplus site 'aanvullend voer') maar als bijvoeren naast de brokjes is het dus perfect.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Kitten: bekende voeding blijven geven na verhuizing?

Bericht door Miloe »

Toen wij onze kitten ophaalden, was ze whiskas natvoer en melk gewend. Ik had zelf HIll's kitten natvoer en Royal Canin kittenbrokjes in huis gehaald. De natvoer smikkelde ze gelijk, aan de brokjes moest ze wennen. In het begin gemengd met kittenmelk, maar al gauw at ze de brokjes ook zonder melk.

Dus ik zou me niet al te druk maken, komt goed
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Loekie2001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2023 12:24

Re: Kitten: bekende voeding blijven geven na verhuizing?

Bericht door Loekie2001 »

Bedankt voor de antwoorden!
Plaats reactie