Buiten de bak plassen en poepen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
SOPHIE3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jul 2022 08:00

Buiten de bak plassen en poepen

Bericht door SOPHIE3 »

Hoi allemaal,

Nala, mijn lieve viervoeter van net een jaar oud (begin april) heeft de gewoonte helaas regelmatig buiten de bak te plassen en poepen. Meestal is dit op bed of moet m'n kleding in de wasmand eraan geloven.

Nala is een actief poesje dat veel beweegt. Ze is met bijna 7 maanden gesteriliseerd en speelt veel met haar zusje (even oud). Eten en drinken gaat verder goed. Sinds kort mag Nala ook af en toe op m'n afgezette balkon spelen. Dit vindt ze heel leuk. Nala plast en poept zeker ook op de kattenbak, maar helaas dus soms ook op plekken waar ik het liever niet heb. Op dit moment heb ik 2 kattenbakken. Ik overweeg een 3e aan te schaffen, maar dit heb ik tot nu toe nog niet gedaan omdat hun leefruimte ook beperkt is (50m2) en er dus altijd wel een kattenbak dichtbij is. De kattenbakken schep ik dagelijks uit, dus zouden schoon genoeg moeten zijn.

Nala kan alleen naar buiten als ik thuis ben. Ik vroeg me dan ook af of het poepen en plassen buiten de bak daarmee te maken kon hebben? Dat ze stress krijgt als ze niet naar buiten kan maar dit wel wil? Of is de kans heel groot dat dit toch een medische oorzaak heeft?

Groetjes Sophie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Buiten de bak plassen en poepen

Bericht door castratenkoor »

Ik zou in ieder geval medische oorzaak uit sluiten, dus bloed- en urineonderzoek laten doen. En daarnaast een derde bak. En dan niet een kattenbak met deksel maar een specie - bak. Veel katten vinden dat prettiger, hoog en open van boven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1747
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Buiten de bak plassen en poepen

Bericht door Asse-Poes »

Zit er een patroon in de tijdstippen waarop ze buiten de bak plast en poept? (Bijv alleen overdag als jij er niet bent?)

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... uis-poept/
Kijk eens bij punt 3 en 4
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
SOPHIE3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jul 2022 08:00

Re: Buiten de bak plassen en poepen

Bericht door SOPHIE3 »

castratenkoor schreef: 20 mei 2023 14:13 Ik zou in ieder geval medische oorzaak uit sluiten, dus bloed- en urineonderzoek laten doen. En daarnaast een derde bak. En dan niet een kattenbak met deksel maar een specie - bak. Veel katten vinden dat prettiger, hoog en open van boven.
Zeker. Ik was vooral benieuwd of het ook gedrag kon zijn ivm het niet altijd naar buiten kunnen. Maar het medische sluit ik zeker niet uit. Mag ik vragen waarom ook bloedonderzoek? Wat zou daar als oorzaak uit kunnen komen?
SOPHIE3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jul 2022 08:00

Re: Buiten de bak plassen en poepen

Bericht door SOPHIE3 »

Asse-Poes schreef: 20 mei 2023 14:46 Zit er een patroon in de tijdstippen waarop ze buiten de bak plast en poept? (Bijv alleen overdag als jij er niet bent?)

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... uis-poept/
Kijk eens bij punt 3 en 4
Tot nu toe heb ik nog geen patroon kunnen ontdekken helaas. Vanmiddag deed ze het namelijk toen ik gewoon thuis was ook.. en de bakken waren sowieso schoon. Ze staan niet op een looproute, maar ik zou evt nog wat kunnen experimenteren zonder kap oid.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1747
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Buiten de bak plassen en poepen

Bericht door Asse-Poes »

SOPHIE3 schreef: 20 mei 2023 17:00 Zeker. Ik was vooral benieuwd of het ook gedrag kon zijn ivm het niet altijd naar buiten kunnen.
Ik heb werkelijk geen flauw idee. Katten doen wel vaker dingen die voor ons onbegrijpelijk zijn. Nala heeft ongetwijfeld een reden, maar welke dat is?

Plassen buiten de bak heeft vaak met blaasproblemen te maken, maar poepen buiten de bak is vrij ongebruikelijk.
Ik weet niet hoe goed/veilig je balkon afgeschermd is, misschien zou je daar een kattenbak kunnen neerzetten?
Je zou dan echt het balkon (of een deel daarvan) volledig met gaas of een hekwerk moeten beveiligen, zodat er geen ongelukken kunnen gebeuren als jij weg bent of slaapt.

Haar poep is wel normaal? Niet dun, niet keihard?

Mijn allereerste gedachte was, dat ze het kattengrit niet prettig vindt. Maar ik begrijp dat ze wel gebruik maakt van de kattenbakken, alleen dus niet altijd.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
SOPHIE3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jul 2022 08:00

Re: Buiten de bak plassen en poepen

Bericht door SOPHIE3 »

Asse-Poes schreef: 20 mei 2023 18:24 Ik heb werkelijk geen flauw idee. Katten doen wel vaker dingen die voor ons onbegrijpelijk zijn. Nala heeft ongetwijfeld een reden, maar welke dat is?

Plassen buiten de bak heeft vaak met blaasproblemen te maken, maar poepen buiten de bak is vrij ongebruikelijk.
Ik weet niet hoe goed/veilig je balkon afgeschermd is, misschien zou je daar een kattenbak kunnen neerzetten?
Je zou dan echt het balkon (of een deel daarvan) volledig met gaas of een hekwerk moeten beveiligen, zodat er geen ongelukken kunnen gebeuren als jij weg bent of slaapt.

Haar poep is wel normaal? Niet dun, niet keihard?

Mijn allereerste gedachte was, dat ze het kattengrit niet prettig vindt. Maar ik begrijp dat ze wel gebruik maakt van de kattenbakken, alleen dus niet altijd.
Hahah ja dat maakt t dus zo lastig inderdaad. Plassen is vervelend buiten de bak (ook dat is eigenlijk alleen op m'n bed of de wasmand, verder niet op de grond of bij deuren oid), maar dat poepen helemaal haha.

M'n balkon is relatief veilig, maar niet helemaal afgezet met gaas. Dus als ik er niet ben vind ik het niet een heel fijne gedachte eigenlijk.. haar poep is verder inderdaad normaal qua structuur. Een kattenbak op het balkon zou verder een prima optie kunnen zijn, maar als ze buiten is, gaat ze zegmaar niet naar binnen om op m'n bed te poepen. Dan gebruikt ze gewoon de kattenbak.

Het gaat gelukkig vaker goed (op de bak) dan op m'n bed of in de wasmand met kleding, maar de keren dat het wel gebeurt zijn natuurlijk wel vervelend.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1747
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Buiten de bak plassen en poepen

Bericht door Asse-Poes »

Dus als ze lekker op het balkon is en ze moet plassen of poepen, dan loopt ze netjes naar de kattenbak?
Hmm, dan lijkt het er op dat je gelijk hebt. Ze wil graag naar buiten, maar dat kan niet en wordt daar ongelukkig/gestrest van.
Deze kende ik nog niet... 😀

Nu heb je geluk dat de zomer er aan komt, kan je mooi je hele balkon in het gaas zetten 😀
Is even een klusje, maar het is dan de beste oplossing voor een akelig probleem.

Ik vraag me wel even af hoe dit in de winter gaat werken? Maar dat duurt nog een paar maanden, misschien is ze dan weer helemaal vertrouwd met de kattebak en heeft ze geen behoefte om naar een koud balkon te gaan.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Buiten de bak plassen en poepen

Bericht door castratenkoor »

SOPHIE3 schreef: 20 mei 2023 17:00 Zeker. Ik was vooral benieuwd of het ook gedrag kon zijn ivm het niet altijd naar buiten kunnen. Maar het medische sluit ik zeker niet uit. Mag ik vragen waarom ook bloedonderzoek? Wat zou daar als oorzaak uit kunnen komen?
Bloeduitslagen geven gewoon heel veel info. Als katten pijn of ongemak hebben kunnen ze dat vaak goed verbergen. Ik heb een kat gehad die ging wild plassen doordat hij pijn in zijn bek had.
Jouw kat zou problemen kunnen hebben met maag, lever, nieren, schildklier, noem maar op. Als bloed uitwijst dat alle werking van de organen goed is, kun je verder naar gedrag kijken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie