Minder drinken bij nierdieet?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
LoekiMcDreamy
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2023 17:20

Minder drinken bij nierdieet?

Bericht door LoekiMcDreamy »

Goedemiddag,

Ik heb al veel informatie hier kunnen lezen over nierfalen bij katten. En misschien heb ik over mijn vraag heen gelezen. Maar kon het echt nergens vinden. Dus een account aangemaakt om mijn vraag te kunnen stellen.

Het viel me op dat mijn 11 jarige Ragdoll (Dreamy) meer was gaan drinken en plassen. Hij was ook best wat afgevallen. Maar mijn andere kat (Loeki) moet ook echt afvallen. En Dreamy was ook eerder wat te dik dan te dun. Dus kregen ze ook minder brokjes. Dacht in het begin dat het afvallen daar aan lag. En dat zal voor een gedeelte ook wel, denk ik.
Maar goed, veel drinken en plassen ligt daar niet aan natuurlijk. Dus ongeveer 3 weken geleden naar de dierenarts geweest.
Bij het eerste bezoek was Dreamy zo boos dat hij onmogelijk onderzocht kon worden. Laat staan bloed afnemen. Dus een capsule mee gekregen (Sorry, ben de naam vergeten) die ik hem 4 uur voor het volgende bezoek moest geven. Daar zou hij rustig van worden. Mijn arme schatje zakte door zijn achterpoten. Echt vreselijk om te zien. Maar dat kwam echt van de capsule zei de dierenarts. En het is toen gelukkig wel gelukt bloed en urine af te nemen.
Aan de hand van de bloeduitslagen gaat de dierenarts er van uit dat hij nierfalen (stadium 2) heeft.
Ik heb hier al hele lijsten met uitslagen voorbij zien komen. Maar bij het horen van de diagnose nierfalen is de rest van het bezoek een beetje langs me heen gegaan.
Ik weet alleen nog dat er twee waardes veel te hoog waren. Een te laag. Eiwitten in zijn bloed waren goed. En geen eiwitten in zijn urine. Ook geen ontsteking. Hij krijgt nu een nierdieet ( brokjes en natvoer) en in overleg met de dierenarts geef ik hem 1x per dag een pilletje puur kidney (homeopathische tabletje)
26 mei weer terug komen voor nieuw bloed en urine onderzoek en bloeddruk meting.
Maar dan nu mijn vraag. Het valt me op dat Dreamy eigenlijk al naar een paar dagen na het bezoek aan de dierenarts weer minder is gaan drinken. Kan dit komen door dat hij nu ander voer krijgt, zijn nieren minder hard moeten werken. En hij dus ook minder dorst heeft. Dan zou het dus een goed teken zijn. Maar ik weet niet of dat kan. Hij krijgt nu wel iets meer natvoer dan voorheen. En daar meng ik ook steeds wat water door. Maar dat staat niet in verhouding met wat hij dronk voor ik met hem naar de dierenarts ging. Ik heb inmiddels ook overal drinkbakjes en een fontein staan. Maar omdat ik overal lees dat nierpatiënten veel moeten drinken, maak ik me nu toch weer zorgen dat hij niet voldoende vocht binnen krijgt.

Is er iemand die dit herkent van zijn kat. Of heeft iemand nog tips hoe ik hem meer kan laten drinken?

Gr,

Angela, Loeki en Dreamy
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Minder drinken bij nierdieet?

Bericht door Synemios »

Allereerst welkom.
Dat is geen leuk nieuws en ik kan mij voorstellen dat er nu best veel op je af komt.

Ik heb sowieso wat vragen.

Is het gabapentine geweest wat je 4 uur voor het bezoek aan de dierenarts moest geven? en loopt Dreamy nu weer normaal?

Weet je welke waarden te hoog en welke te laag waren?
En weet je de waarden met referentie ( mag je altijd bij je dierenarts vragen)

Ik vraag dat omdat de diagnose Chronisch nierfalen niet al na 1 keer meten gesteld mag worden laat staan het stadium.
Tenzij er op een echo duidelijk afwijkingen aan de nieren te vinden zijn, maar die is niet gemaakt.

Pas als de waarden 2-3 maanden te hoog zijn/blijven is er sprake van CNF, omdat de creatinine ook verhoogd kan zijn door andere zaken.

https://de-dierenkliniek.nl/katten/aand ... lemen-kat/

Meer nat voer is minder drinken, daar zit veel meer vocht in dan in brokjes.

Ik heb hier ook katten gehad die na het krijgen van een nier dieet minder dronken.
Maar drinken is wel heel belangrijk, ik geef hier vaak kattensoep/drink dat heb je ook voor katten die nierdieet nodig hebben.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... men/723187

Daarnaast heb ik door het hele huis drinkbakjes en fonteintjes staan, dat stimuleert het drinken ook bij veel katten.

Wat ook nog kan is het natvoer aanlengen met wat extra water.

Mocht je echt het idee hebben dat Dreamy te weinig drinkt dan zou ik wel eerder contact opnemen met de dierenarts.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
LoekiMcDreamy
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2023 17:20

Re: Minder drinken bij nierdieet?

Bericht door LoekiMcDreamy »

Dankjewel voor je reactie.

Ik weet echt de naam van de capsule niet meer. Gelukkig liep dreamy toen we thuis kwamen van de dierenarts weer normaal. Zal daar dus echt wel aan gelegen hebben. Alleen moet hij dat de volgende keer weer innemen voor zijn dierenarts bezoek. En dat vind ik echt een eng idee. Ook al was het na 4/5 uurtjes wel weer uitgewerkt. Maar lijkt me ook niet echt goed.

Ik weet echt niet meer welke waardes te hoog en te laag waren. Ik was op dat moment een beetje in paniek. Maar zal het bij het volgende bezoek zeker vragen.

Er is inderdaad geen echo gemaakt. Dit omdat dat volgens de dierenarts weinig uit zou maken (?) Dus daar ben ik dan ook maar vanuit gegaan.

Wel vreemd dat ze nu al zegt dat het cnf is. Terwijl dat volgens jou nog niet duidelijk kan zijn na een bloed en urine onderzoek.

Ik heb nu inderdaad in iedere ruimte een drinkbakje staan. En een drinkfontein. En meng ook steeds wat water door het natvoer. Dus dat zou dan wel kunnen verklaren dat hij minder drinkt. Nu ik er over nadenk zijn zijn plassen nog wel groot. Dus krijgt hij dan nog net zoveel vocht binnen als eerst. Alleen dan nu in een iets andere vorm.

Wat zou het nog meer kunnen zijn dan cnf? En is dat na het volgende bloedonderzoek al wel vast te stellen. Of moet hij dan de maand er op nog een keer een bloedonderzoek krijgen. Dat vind ik niet echt een prettig idee. Omdat Dreamy dat echt een drama vind. Vandaar ook de capsule.
Assistente zou trouwens nog navragen of hij deze wel mocht hebben omdat ze ook zijn bloeddruk willen meten. En ze wist niet zeker of de capsule invloed heeft op zijn bloeddruk. Maar zonder lukt het ze waarschijnlijk niet om bloed af te nemen en zijn blaas aan te prikken.
Verder heb ik ook niet het idee dat hij echt ziek is. Maar katten zijn meesters in het verbergen van pijn natuurlijk.
Hopelijk heb ik de 26ste toch wat meer duidelijkheid. Ik maak me nu 24/7 zorgen om hem. Gelukkig vind hij de royal canin renal select brokjes erg lekker. En de kattovit en royal canin renal zakjes ook. Hij eet als een bootwerker in ieder geval.
Ook de renal cream likt hij zo op. Maar ik ga ook opzoek naar de renal soep dan inderdaad. Al het vocht wat hij binnen krijgt is meegenomen
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Minder drinken bij nierdieet?

Bericht door Synemios »

Ik weet de waarden niet dus lastig er zo iets over te zeggen.

Het kan wel duidelijk zijn na 1 bloedonderzoek, alleen kunnen die waarden door andere dingen verhoogd zijn.
Ze mogen officieel pas na 2/3 maanden die diagnose stellen.

Zie eerder linkje daar staat het uitgelegd.

De behandeling die in gezet is kan verder geen kwaad en als er verder geen klachten zijn of afwijkingen behalve de nierwaarden en ze blijven afwijkend komende tijd dan is er wel sprake van cnf.

Ik begrijp dat als er verder geen klachten zijn ze niet gekozen heeft voor een echo, dus ook daar is niets mis mee.

Dus ik zou voor nu afwachten wat er verder uit het volgende bloedonderzoek komt.

Wordt Dreamy echt wild als ze iets proberen te doen?
Bij ons gebruiken ze bij sommige katten van die fixeer tasjes, maar bij Indy moet ik ook gabapentine geven want die valt echt de dierenarts aan als ik dat niet geef.

Bloeddruk meten is sowieso lastig want stress hebben ze meestal toch.
Maar ze moeten daar wel stil voor liggen/zitten anders wordt het erg lastig meten en is de meting niet betrouwbaar.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
LoekiMcDreamy
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2023 17:20

Re: Minder drinken bij nierdieet?

Bericht door LoekiMcDreamy »

Dreamy was echt super wild bij de dierenarts. Hij viel zelfs mij aan.
Normaal gesproken doet hij geen vlieg kwaad. En hij is wel vaker bij de dierenarts geweest voor wat kleine dingetjes. En dan reageerde hij ook niet zo. Had soms zelfs het idee dat hij genoot van de aandacht. Maar dat was deze keer duidelijk anders. Ze kon hem echt niet aanraken. Laat staan bloed prikken.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Minder drinken bij nierdieet?

Bericht door Synemios »

Ja dat is met Indy ook zo.
Thuis is ze heel lief maar bij de dierenarts wordt ze wild.
Heel vervelend ook voor de katten want ze doen het uit angst.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
LoekiMcDreamy
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2023 17:20

Re: Minder drinken bij nierdieet?

Bericht door LoekiMcDreamy »

Ja ik weet het. Mijn andere kat is ook altijd woest bij de dierenarts en trimster. Die moet altijd onder narcose gekamt worden. Maar van Dreamy ben ik dit echt niet gewend. Die vind normaal gesproken de dierenarts ook leuk en gezellig. Dus hij moet de laatste keer wel super gestrest zijn geweest. Arm ventje😢
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Minder drinken bij nierdieet?

Bericht door Rik »

LoekiMcDreamy schreef: 14 mei 2023 18:00 Dus een capsule mee gekregen (Sorry, ben de naam vergeten) die ik hem 4 uur voor het volgende bezoek moest geven. Daar zou hij rustig van worden. Mijn arme schatje zakte door zijn achterpoten.
YIKES. Dat zou ik toch nog echt even met de dierenarts bespreken. Je wilt dit soort middelen absoluut niet zomaar aan nierfalertjes geven.

Vraag altijd factuur en uitslagen per mail of op papier. Want nu weet je nog niks. Niet wat de waardes zijn, niet wat hij heeft gekregen. Dat zou allemaal wel op de factuur en uitslag staan.

(Dit kun je overigens nu ook nog gewoon even vragen aan de assisten, die sturen het zo op.)

Er zitten geen eiwitten in de urine. Dat is een belangrijke uitslag (geen noodzaak voor Semintra). Wat zou je nog hebben aan een bevestiging van wel of geen chronisch nierfalen? Kan de dierenarts dan nog iets meer doen?? Dat zou ik bespreken voordat je weer zo'n middel moet geven om een bloedonderzoek te laten doen. Wat zou er veranderen en is er een noodzaak daarvoor. Weegt dat op tegen het risico van verdere nierschade door dat middel? (Want geloof me, dat is niet onschuldig bij nierfalers) Voor alleen maar "ok, hij heeft nierfalen maar we kunnen toch niks doen" zou ik het niet riskeren (maar misschien heeft de dierenarts een andere overweging).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Minder drinken bij nierdieet?

Bericht door Synemios »

Ik ga er vanuit dat het gabapentine geweest is, maar zeker weten we het niet.
Maar Rik heeft wel een goed punt, als het gaat om nierfalen zonder eiwitverlies dan is het vervolg bloedonderzoek vooral bevestiging.

Er staat in de bijsluiter dat bij katten met nierfalen de dosering aangepast moet worden.
Dus ik zou sowieso goed overleggen wat voor vooral Dreamy nu het verstandigste is.

Ik denk maar weet ook dat niet zeker, dat de dierenarts gewoon het protocol volgt.
Terwijl er in dit geval goede redenen zijn daar van af te wijken.

Wat dan nog overblijft is de bloeddruk, maar de vraag is in hoeverre die bij een kat die zo angstig is betrouwbaar is.

https://www.uu.nl/sites/default/files/d ... _v-006.pdf

https://nandadierenarts.nl/informatie-a ... ierenarts/

Ik zou zelf bij een extreem angstige kat, vooral de urine regelmatig laten controleren op eiwitverlies, daar hoeft Dreamy niet voor mee naar de dierenarts.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
LoekiMcDreamy
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2023 17:20

Re: Minder drinken bij nierdieet?

Bericht door LoekiMcDreamy »

Dankjewel Denise en Rik.
Jullie hebben inderdaad een punt.
En ik ga zeker nog bellen voor een overleg voor ik weer naar de dierenarts ga. Ik sta sowieso niet achter het geven van die capsule. Ben me echt dood geschrokken de vorige keer. En als het bloedonderzoek alleen voor bevestiging is, heb ik daar ook weinig aan inderdaad. Maar kan het niet zo zijn dat hij ook medicijnen nodig heeft? Want dat krijgt hij nu (nog) niet.
Ik vind het echt lastig allemaal. Ik wil het beste voor mijn ventje. Maar wat is dat?

De bloed en urine uitslagen ga ik ook even voor bellen. Goede tip!
En ook even vragen welke capsule hij nou precies heeft gehad.

Ik hoop zo dat ik nog wat jaartjes van hem mag genieten.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Minder drinken bij nierdieet?

Bericht door Synemios »

Nee medicijnen zijn alleen nodig als er eiwitten in de urine zitten.
Anders kan het zelfs averechts werken.

De prognose is zonder eiwitten beter dan als er wel eiwitten in de urine zitten.

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/fortekor/

puur kidney is geen medicijn dus dat kun je wel blijven geven als ondersteuning.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
LoekiMcDreamy
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2023 17:20

Re: Minder drinken bij nierdieet?

Bericht door LoekiMcDreamy »

Ah oke.
Ja, met de puur kidney ga ik zeker door.
Maar inderdaad nog even goed nadenken over de vervolg stappen
Plaats reactie