Vakantie, wat te doen

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
FrankB
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2023 10:41

Vakantie, wat te doen

Bericht door FrankB »

Ik heb sinds 1.5 jaar Otto, een erg rustige en superlieve kater van 4 jaar. Overgenomen van iemand via verhuisdieren.nl
Zat na de dood van mijn vorige kater erg te twijfelen over een andere kater maar toen ik zijn foto en hem in 'real life' zag was ik verkocht. Otto is echt gentleman, heeft echt nog nooit gebeten, gekrabt of geblazen, ook niet naar onbekenden. Altijd lief.
Zelf als hij honger heeft of naar buiten wilt blijft hij heel gedecimeerd wachten en zeurt nauwelijk.

Ik ben zo aan hem verknocht dat ik op vakantie gaan moeilijk vind. De buurvrouw wil wel voor hem zorgen maar op mijn vakantieadres maak ik me dan toch weer zorgen om hem omdat ie toch dan de hele dag alleen is.

Misschien klinkt dit overdreven maar mijn vraag is wat beter is.
1. Otto thuis laten en de buurvrouw voor hem laten zorgen, ze is erg zorgzaam en gaat zeker 1 keer per dag kijken.
2. Otto naar een kattenpension brengen, heeft ie meer aandacht en ook andere katten waar hij mee kan socializen. Het is absoluut geen ruziezoeker...

Alvast bedankt voor het meedenken...
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Vakantie, wat te doen

Bericht door Miloe »

Ja lastig inderdaad. Ik heb hetzelfde en heb besloten om thuis te blijven, terwijl mijn gezin wel op vakantie gaat.
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vakantie, wat te doen

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.
FrankB schreef: 12 mei 2023 10:51 Ik ben zo aan hem verknocht dat ik op vakantie gaan moeilijk vind. De buurvrouw wil wel voor hem zorgen maar op mijn vakantieadres maak ik me dan toch weer zorgen om hem omdat ie toch dan de hele dag alleen is.
Ik denk dat er hier heel wat op het forum zitten die er nét zo over denken ;)
FrankB schreef: 12 mei 2023 10:51 Misschien klinkt dit overdreven maar mijn vraag is wat beter is.
1. Otto thuis laten en de buurvrouw voor hem laten zorgen, ze is erg zorgzaam en gaat zeker 1 keer per dag kijken.
2. Otto naar een kattenpension brengen, heeft ie meer aandacht en ook andere katten waar hij mee kan socializen. Het is absoluut geen ruziezoeker...
Oei, dat is heel verschillend en erg afhankelijk van de kat.
Veel katten zijn erg gehecht aan hun eigen omgeving en krijgen stress als ze ergens anders ondergebracht worden (de wat meer solo-katten). Die vinden het dan ook prettiger om gewoon thuis te blijven (en wat minder aandacht te krijgen). Andere katten hebben weer meer behoefte aan aandacht en maakt het niet uit dat ze dat ergens anders krijgen (de wat meer sociale katten).

Dus het hangt eigenlijk van Otto zelf af.
Heb je Otto wel eens meegenomen naar ergens anders? (al is het maar de woonkamer van de buurvrouw) Hoe gedraagt hij zich dan? Laat hij dat allemaal toe of is hij dan wat gestrest.

Hier laat ik iemand 2x per dag komen om eten te geven en de bakken te controleren. Mijn katten hebben het niet zo op vreemde en vreemde omgevingen dus die blijven liever thuis. Omdat ze echter maaltijden (natvoer) krijgen is 2x per dag wel nodig.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Vakantie, wat te doen

Bericht door Asse-Poes »

Mijn katten gaan mee.
Kan of mag dat niet, dan gaan wij ook niet.

Het meest makkelijke is dan om een huis(je) te huren of te kopen waar de vakantie gehouden wordt.

Ons bevalt het prima en de katten zijn er heel tevreden mee.

Mijn schoonzus heeft 3 katten en gaat rustig 4 weken op vakantie. 1x per dag komt er iemand langs voor het voer.
Niet mijn idee, maar zij doen dit al jaren zo.
Lang geleden heb ik mijn katten in een 5 sterren kattenhotel gehad voor 1 week. Elke dag foto's en updates gekregen via WhatsApp. Helaas hield dat kattenhotel er mee op en ik heb geen alternatief gevonden, dus naar het huidige plan overgestapt: ze gaan mee 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Vakantie, wat te doen

Bericht door OMH »

Wij zijn vorig jaar ook op vakantie gegaan, met Noek en Tika thuis. Zoon D kwam wel twee keer per dag voor voeding, kattenbakken etc., maar bleef ook steeds minstens een uur met hen spelen. Dat is prima gegaan, maar wat was ik blij toen we weer thuis waren, afgezien van het gemis van twee weken bergen in prachtig weer.
Een huisje huren waar de katten mogen verblijven lijkt me helemaal ideaal, maar inderdaad, dat mag niet overal.
Sterkte met je beslissing!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vakantie, wat te doen

Bericht door Anne »

Zelf zou ik er ook moeite mee hebben wetende dat Otto de hele dag en nacht alleen is, dus zou ik hem naar een pension brengen
Of misschien is onderstaande wel iets voor jou, dan heb je continu iemand in huis die Otto op zijn wenken bedient :smile:

https://huisoppas.nl/huis-en-dieroppasdienst/
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Vakantie, wat te doen

Bericht door Asse-Poes »

Heel goed idee Anne, ook handig tegen inbrekers!

(Maar ik ben een vreselijke muts...ik wil geen vreemden in mijn huis. En al helemaal niet in mijn bed :shock: )
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vakantie, wat te doen

Bericht door Anne »

Nee dat wil mijn manlief ook niet :lol:
Dus gaan wij op vakantie en laten de (oppassende) kinderen thuis :lol:

Maar wellicht is het een idee voor ts
Er zijn nog wel meer van dat soort diensten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vakantie, wat te doen

Bericht door Dinky »

Zoals wij het tot nu toe altijd konden doen was dat schoonmoeder tijdens de vakantie in ons huis kwam wonen om op de katten te passen.
Door omstandigheden kon dat niet toen we laatst een weekend weg waren en zijn mijn zusje en zwager in ons huis geweest waardoor die ook weekend weg hadden.

Je zou met Otto kunnen kijken hoe het gaat als hij 1 nacht naar pension gaat als proef voordat je op vakantie gaat? Dan kan je kijken hoe dat gaat. Gaat het goed dan is dat goede optie voor de vakantie en anders kan je hem alsnog thuis laten en eventueel vragen of de buurvrouw er voor open staat om hem ook wat aandacht te geven ipv alleen eten en de bakken ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie